InfoNu.nl > Financieel > Geld > Leven op het sociaal minimum

Leven op het sociaal minimum

Ongeveer 120.000 gezinnen moeten rondkomen van het sociaal minimum. Elke maand hebben ze weinig te besteden en veel te betalen.
De laatste jaren is het leven duurder geworden door gestegen prijzen en een vrijwel gelijk gebleven inkomen. Twee procent van de huishoudens moeten rondkomen van een minimaal inkomen. Elke kwartaal kijken deze mensen uit naar de kinderbijslag om enige bestedingsruimte te creëren om de noodzakelijke aankopen te verrichten.

Uitkering

De norm voor een huishouden met minderjarige kinderen is gelijk aan een bijstandsuitkering van een echtpaar. Het wettelijke bestaansminimum wordt vastgesteld door de overheid. Gezinnen die moeten rondkomen van het sociale minimum krijgen omgerekend bruto 62,61 (volgens UWV) per dag. Hier bovenop komt nog vakantiegeld en de kinderbijslag. Deze uitkeringsbedragen zijn gebaseerd op het minimumloon.

Minimum loon

In Nederland hebben wij een vastgesteld minimum loon. Het minimumloon is het laagst mogelijke bedrag dat een werkgever verplicht is om aan een werknemer als loon te betalen. Voor werknemers vanaf 15 jaar oud zijn de minimale inkomsten vastgelegd in de wet. De hoogte van dit loon is afhankelijk van de leeftijd. Vanaf een 15 jarige leeftijd loopt het wettelijke minimum loon op tot 23 jaar. Vanaf dit moment speelt de leeftijd geen rol meer. Twee keer per jaar wordt dit loon bijgesteld, namelijk in januari en juli.

Inflatie

De inflatie loopt verder op door de stijging van onder andere de energiekosten. De inflatie in 2008 zal ongeveer 2,75% bedragen, en 3,25% in 2009. De hoge inflatie treft de minima extra zwaar. Naast de energiekosten zijn de prijzen in de supermarkt ook fors gestegen. Dit wordt veroorzaakt door gestegen voedselprijzen. Daarnaast zijn de prijzen ook gestegen door het beëindigen van de supermarktoorlog.

50, = kerstgratificatie

Gezinnen met weinig inkomen krijgen van de overheid een kleine pleister op de wonden, namelijk een bedrag van 50, =. Alle huishoudens met een inkomen tot 120 procent van het sociale minimum komen hiervoor in aanmerking. Het is leuk om te ontvangen, maar het zal de bestedingsruimte van deze groep helaas niet verruimen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Leven op het sociaal minimum"

Reactie

H. Lodder, 26-05-2011 00:19 #1
Hoe weet men zo zeker in regel 2 dat die mensen veel te betalen hebben. Er zijn er vast ook een aantal bij die in stilte genieten van het door anderen opgebrachte ""sociale minimum"". De tekst straalt m.i. veel te veel medelijden uit. deze mensen presteren waarschijnlijk ook te weinig.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 23-09-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!