InfoNu.nl > Financieel > Geld > Duurste en goedkoopste landen

Duurste en goedkoopste landen

Duurste en goedkoopste landen Welke landen zijn duur en welke landen zijn goedkoop? Dit lijkt een simpele vraag, maar is heel moeilijk te beantwoorden.
Hoe duur een land is hangt namelijk af van waar u vanuit gaat. Per product en dienst verschillen de prijzen tussen de diverse landen sterk. Een liter benzine in Nederland is tientallen keren duurder dan een liter in een Zuid-amerikaans land. Een fles sterke drank is in Nederland weer veel goedkoper dan in Noorwegen.

Big Mac-index

Vestigingen van Mac Donalds zitten overal in de wereld. Bij alle vestigingen van deze hamburgerketen kunt u een Big Mac kopen. De Big Mac-index is een index om te bepalen wat de waarde van verschillende valuta’s is, ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Deze koopkrachtvergelijking kijkt naar de prijs van een Big Mac bij McDonald's. Door deze onderling te vergelijken kunt u zien hoe “duur” een land is ten opzichte van een ander land.
Deze index bestaat sinds 1986 en wordt 2x per jaar gepubliceerd. De duurste Big Mac koopt u in Zwitserland, namelijk voor € 4,16. De goedkoopste koopt u in Oekraïne voor € 1,30.

Prijzen op terrassen

De prijzen die u op vakantie betaald voor een glas bier in een café verschillen ook sterk. Het gaat hierbij om gemiddelde prijzen. U betaalt namelijk op een terrasje in het centrum van Parijs of op de mooiste locaties in Venetië veel meer doordat u op een bepaalde unieke locatie zit. In een plaatselijk café op het platteland van Frankrijk zult u weer veel lage bedragen betalen. Een vergelijking van de prijzen van een biertje op het terras is een ongefundeerde vergelijking omdat het ook afhankelijk is van bijvoorbeeld de hoogte van accijns op alcoholische dranken. Toch is het voor veel jongeren een nuttige vergelijking gezien het drankgebruik op vakantie.

Een overzicht van gemiddelde prijs voor een biertje in een café:
Landen Gemiddelde prijs
Noorwegen€2,70
Denemarken€2,60
Frankrijk€2,40
VS€2,25
Zwitserland€2,20
Nederland€2,10
Groot-Brittannië €2,00
België€1,80
Duitsland€1,50
Spanje€1,40
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Intermediair

Reageer op het artikel "Duurste en goedkoopste landen"

Reactie

Bas, 14-10-2010 14:22 #1
Ik organiseer met voor klas een reis naar het buitenland.
wat zijn een beetje leuke maar ook goedkope landen qua uitgaansleven.
graag reactie

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 22-09-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!