InfoNu.nl > Financieel > Geld > Is uw oude geld goud waard?

Is uw oude geld goud waard?

Is uw oude geld goud waard? Het komt regelmatig voor dat mensen bij het opruimen van hun eigen huis, of bij het opruimen van het huis van een overledene oud geld vinden. De verwachting is dat dit geld niets meer waard is, en vaak wordt het oude geld gewoon weggegooid samen met andere waardeloze spullen.

Wat is oud geld?

Oud geld is geld wat niet meer gebruikt kan worden om mee te betalen. Na de invoering van de euro is de gulden afgeschaft en konden we onze oude munten en briefjes nog inleveren bij inleverpunten of bij de bank. Veel mensen hebben dit niet gedaan en er zijn miljarden munten en miljoenen stuks bankbiljetten niet ingeleverd. Naast het geld wat we voor de komst van de euro gebruikten ligt er bij mensen thuis nog veel ouder geld in lades en kasten. Het is mogelijk dat iemand munten en bankbiljetten heeft verzameld als hobby. Vaak gaat het dan om goedbewaarde, mooie munten of briefjes. Er bestaan bijvoorbeeld nog prachtige munten met de afbeelding van Juliana met loshangend haar.

Welk geld is nog veel waard?

Welk geld nog veel waard is, is heel verschillend. Een munt uit de negentiende eeuw die er nog prachtig uit ziet kan soms veel minder waard zijn dan een munt die lelijk en afgesleten is uit de twintigste eeuw. Wanneer je oud geld bezit is het de moeite waard om per munt of biljet briefje na te gaan hoeveel dit nog waard is. De kans dat je een zeer waardevol geldstuk hebt is zeer klein, ongeveer net zo klein als de kans om een prijs in een loterij te winnen. Toch loont het om na te gaan wat je oude geld nog waard is. De website www.verzamelaarsmarkt.nl is een website waar je kunt zien wat jouw geld waard is. Zelfs sommige munten uit de periode vlak voor de invoering van de euro kunnen veel waard zijn.

Mijn oude geld is nog wat waard, waar kan ik het verkopen?

Wanneer je het idee hebt dat je een zeldzame munt of bankbiljet bezit, kun je het beste een professionele handelaar benaderen. Je kunt ook proberen via internetveilingen zoals Marktplaats en Ebay te verkopen, maar het is de vraag of je dan de munten of de bankbiljettenl wel voor de juiste waarde verkocht krijgt.

Uitleg termen die de waarde van munten bepalen

Voor de waarde van munten is de staat waarin de munt verkeert belangrijk. Er zijn 7 termen die de staat van een munt kunnen aanduiden:

  • Fdc: fleur de coin. De munt is na het slaan direct opgevangen uit de muntpers. De munt is niet in aanraking geweest met andere munten en vertoont geen enkele slijtage.
  • Unc: ongecirculeerd. De munt is na het slaan opgevangen in een emmer, maar is niet in omloop geweest. Er is minimale slijtage in de vorm van putjes en krasjes door het vallen in de emmer.
  • Pr: prachtig. De munt is wel heel even in omloop geweest, maar vertoont bijna geen slijtage.
  • Zf: zeer fraai. De munt is iets langer in omloop geweest en heeft enkele slijtplekken. De details van de punt zijn minder scherp.
  • Fr: fraai. De munt is langer in omloop geweest en heeft grotere slijtplekken. Delen van details zijn vervaagd.
  • Zeer goed. De munt is lang in omloop geweest, de details zijn vaak niet meer zichtbaar.
  • Goed. De munt is heel erg lang in omloop geweest en is sterk afgesleten.

Je geld is veel waard, en dan?

Wanneer je een waardevol geldstuk of bankbiljet bezit, dan kun je besluiten deze te verkopen, maar je kunt het stuk ook bewaren en afwachten of het nog meer waard wordt in de toekomst. Vanzelfsprekend kan er ook sprake zijn van emotionele waarde, waardoor je besluit het geldstuk niet te verkopen. Wanneer een geldstuk veel waard is zorg dan wel dat je dit goed achter slot en grendel opbergt, zodat het geen waardevolle prooi voor dieven wordt.

Lees verder

© 2008 - 2014 Ceetee, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koers van de Antilliaanse guldenDe Antilliaanse gulden is de munteenheid van de Nederlandse Antillen. Deze munt geld als wettig betaalmiddel op de Boven…
Koers van de Surinaamse dollarDe Surinaamse dollar is de munteenheid van Suriname. De munt geldt als wettig betaalmiddel in de voormalige Nederlandse…
Omrekenen van euro naar guldensOmrekenen van euro naar guldensPer 1 januari 2002 hebben wij de euro gekregen in plaats van de gulden. De eerste jaren daarna gingen wij Nederlanders a…
Koers van de Nigeriaanse NairaDe Naira is de munteenheid van Nigeria. De munt geldt als wettig betaalmiddel in het Afrikaanse land. Dit land vertelt a…
De waarde van Nederlandse muntenDoor de invoering van de euro raakte de Nederlandse munten buiten gebruik. Tot 2008 konden zij nog steeds bi de Nederlan…

Reageer op het artikel "Is uw oude geld goud waard?"

Reacties

Floor, 30-01-2014 21:28 #9
Hallo,
ik heb een paar munten:
een munt van 50 kc
twee munten van 76 G
en 33 muntjes van 10 cent uit 1976
en 2 muntjes van 1 cent uit 1959
en 2 muntje van 5 kc uit 1993
en 1 muntje van 1 Fr. uit 1986
en 1 muntje 25 cent uit 1966 n
en 4 muntjes van 5 cent uit 1964
en twee munten van 10 kc uit 1993
en 7 muntjes van 5 ct uit 1987

wat kan ik daar mee en hoeveel geld is het waard?

met vriendelijke groet van Floor van Lierop

Vehent Jenny, 13-09-2013 14:45 #8
Heb vier 100frank stukken met de vier laatste koningen in zilver 1948 1949 1950 1951 worden aangeboden op internet aan 100euro stuk waar kan ik de mijne kwijt? Heb nog veel meer waar kan ik terecht voor verkoop?

Marja Bordewijk, 06-09-2012 20:16 #7
Ongeveer 7 kilo aan oude centen (periode 19, 60, 1970) is op zolder van oma/opa tevoorschijn gekomen. Wat kan/moet ik hiermee? Reactie infoteur, 07-09-2012
Je kunt op internet wel nazoeken wat munten uit die periode ongeveer waard kunnen zijn. Wanneer het gebruikte centen zijn zullen ze veel minder waard zijn dan wanneer ze ongebruikt en ongekrast zijn. Laat een aantal exemplaren taxeren om te kijken wat de hele partij ongeveer waard is, bijvoorbeeld tijdens een ruilbeurs.

Via internet is de exacte waarde van munten niet te bepalen.

Vragenmetswagg, 29-05-2012 09:25 #6
Wat zijn voc munten uit 1744 en 1753 in euro's waard?

Kelly, 25-04-2012 09:16 #5
Hallo, ik heb hier oude bankbiljetten weet iemand of deze iets waard zijn?
Koninkrijk België 20 frank 03-04-1956
België 20 frank 15-06-1964
België 50 frank 16-05-1966
Banco Central de Reserva del Peru Cien Intis 26-06-1987
2x Egypte 50 Piastres
bank van Suriname 5 gulden 1-04-1982

Gino, 18-11-2011 23:46 #4
Hoi Hanane,

Heb je de munten nog, misschien dat ik wel interesse heb!
Ligt natuurlijk ook wel wat aan de kwaliteit, ze zijn lang niet allemaal wat waard…

Voor Thea, die jaartallen zijn misschien nog iets waard als ze splinternieuw zijn. Er zijn namelijk miljoenen munten van geslagen!

Ik hoor het wel, Hanane…

Hanane, 10-10-2011 20:27 #3
Hallo Iedereeen! Ik ben in bezit van veel munten van 1 cent allemaal uit de jaren 1800 tot 1900 en ik heb ook 1 cent van 1780, ik zou graag willen weten wat deze munten allemaal waard zijn en waar ik ze kan verkopen of als iemand het wil kopen van mij. Wie kan mij verder helpen of wie kan mijn vragen beantwoorden?

Andrecoensen, 31-01-2011 12:18 #2
Hallo allemaal, ik heb in bezit een Nederlands biljet van Honderd gulden van 1 juni 1939.
Kan iemand me adviseren, wat evt de waarde van dit biljet zou kunnen zijn?

Thea, 21-09-2010 19:57 #1
Beste mensen, Ik heb toen ik mijn zolder opruimde oude 1 centen gevonden. 2 uit 1948, met Koningin Wilhelmina er nog op en veel uit de jaren 50, 60 en 70. Het gaat om een halve boterhamzak en ik wil graag weten of deze nog waarde hebben en wie het wil kopen van mij? Ook heb ik een Duitse penning uit 1950 er tussen gevonden. Wie kan mijn vraag beantwoorden of mij verder helpen?

Infoteur: Ceetee
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld
Reacties: 9
Schrijf mee!