InfoNu.nl > Financieel > Geld > Opbouwen van uw AOW

Opbouwen van uw AOW

Naast het pensioen moet u ook uw AOW zelf opbouwen. Vaak wordt gedacht dat er uitsluitend een pensioenbreuk kan ontstaan in het aanvullend pensioen.

Algemene Ouderdoms Wet

Op het moment dat u vijfenzestig jaar wordt, start uw uitkering uit de AOW. Ook als u blijft werken na uw vijfenzestigste verjaardag ontvangt u de maandelijkse uitkering. Deze uitkering verschaft de gerechtigden een bestaansminimum uitgaande van 70% van het minimum loon. De hoogte van de uitkering is mede afhankelijk van uw gezinssituatie. Indien u ongehuwd en niet samenwonend bent ontvangt u maximaal 70% van het minimum loon. Gehuwden en samenwonenden ontvangen per persoon 50% van het minimumloon. Op deze 50% is een aanvulling mogelijk indien de partner nog geen vijfenzestig jaar is. Bij deze aanvulling wordt rekening gehouden met een eventueel inkomen van de partner.

Opbouw AOW

Vanaf uw 15e jaar tot uw 65e jaar bouwt u de AOW rechten op. Bent u gedurende deze jaren in het buitenland woonachtig geweest, dan mist u een deel van de opbouw. Bent u bijvoorbeeld vanaf uw 40e tot uw 55e woonachtig geweest in het buitenland, dan heeft u na uw 65e slechts: 35 jaar x2%= 70% van u rechten opgebouwd.

Pensionering na 2015

De toeslagen in verband met een jongere partner vervallen vanaf 2015. Hebt u een jongere partner dan ontvangt u vanaf uw 65e tot het 65e jaar van uw partner minder AOW in vergelijking met de huidige situatie. Met deze beperking zou u nu al rekening moeten houden. U moet namelijk zelf voorzieningen treffen waaruit u gedurende deze jaren kunt putten. In geval van een tien jaar jongere partner moet u rekening houden met deze jaren waarover u geen aanvulling op de AOW meer kunt verkrijgen.

Eigen voorzieningen

De meeste mensen krijgen te kampen met flinke pensioenbreuken. De AOW kent meestal geen tekort in de opbouw. Dit geldt echter niet voor het aanvullend pensioen vanuit de werkgever. Deze breuk is te herstellen door zelf vermogen op te bouwen ter aanvulling. U kunt kiezen voor dure verzekeringspolis, of voor spaarrekeningen, beleggingsfondsen en deposito’s. Het voordeel van deze vormen is de flexibiliteit.
Gerelateerde artikelen
Pensioenbreuk: oorzaken pensioenbreukEen pensioenbreuk ontstaat als u van pensioenfonds of pensioenverzekeraar verandert. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als u…
Het opvullen van je pensioengat?Het opvullen van je pensioengat?Het kiezen van een pensioen is een van de belangrijkste beslissingen die bepalend kunnen zijn voor de rest van je leven.…
Pensioenopbouw bij uitkering WW, WIA, WAZ, Ziektewet, WajongBouw je pensioen op als je een uitkering van het UWV ontvangt? In dit artikel vindt u het antwoord op deze vraag.
AOW-franchise, wat is datAOW-franchise, wat is datZodra u bezig gaat met het pensioen van uw werkgever, of wanneer u een berekening wil maken van de aftrekbare lijfrentep…
IVA uitkering: Hoogte, duur en voorwaardenIn dit artikel leest u over de hoogte en duur van een IVA uitkering, voor volledig arbeidsongeschiktheid. De IVA uitkeri…

Reageer op het artikel "Opbouwen van uw AOW"

Reacties

Kerkveld, 17-06-2013 09:33 #2
Mijn vrouw heeft vroeger gedurende vijf jaar in Duitsland gewerkt terwijl ze wel woonachtig was in Nederland. Heeft ze tijdens deze jaren gewoon haar AOW rechten opgebouwd? Reactie infoteur, 17-06-2013
Alle ingezetenen van Nederland bouwen AOW op. Pas bij emigratie stopt de opbouw eventueel.

M. Smeets, 12-11-2008 12:37 #1
Ik ben momenteel 61 jaar. Mijn vrouw is 48 jaar. Stel dat ik naar Belgie, of naar Spanje verhuis, bouw ik dan nog AOW op voor mij en mijn vrouw? Indien nee, kan ik dan op de een of andere manier de premie blijven betalen en dan wel verder AOW opbouwen?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 04-09-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!