Compensatieregeling zieken en gehandicapten
Extra geld voor gehandicapten, chronisch zieken, en ouderen en arbeidsongeschikten in 2009! In verband met beperking van de belastingaftrek buitengewone lasten in 2009 is dit een tegemoetkoming voor deze groep mensen.Compensatieregeling
Vanaf 2009 komt er een compensatieregeling voor chronisch zieken en gehandicapten. Hiervoor wordt een bedrag vrijgemaakt door de regering van 1,7 miljard euro. Omdat van de aftrekpost buitengewone uitgaven in de aangifte inkomstenbelasting in de afgelopen jaren niet genoeg gebruik werd gemaakt door deze doelgroep, is gekozen voor deze nieuwe regeling. Door deze nieuwe regeling worden de chronisch zieken en gehandicapten gecompenseerd.In 2009 krijgen chronisch zieken en gehandicapten een vast bedrag, afhankelijk van de zorg die ze genieten. Het is een bedrag van 100 euro oplopend tot 450 euro per jaar, daarnaast wordt de eigen bijdrage AWBZ verlaagd. De aftrekpost buitengewone uitgaven blijft nog voor een deel bestaan, hulpmiddelen of vervoer kunnen dan nog door middel van belastingaangifte voor een deel teruggevraagd worden. Er is een onderscheid gemaakt tussen de groepen chronisch zieken en gehandicapten enerzijds, ouderen en arbeidsongeschikten behoren tot een andere groep. De ouderen komen in aanmerking voor een algemene inkomenscompensatie van 150 euro en de arbeidsongeschikten zullen 225 euro jaarlijks ontvangen.
Financiële tegemoetkoming in 2008
Volgens deze nieuwe regeling ontvangen mensen met langdurige zorgkosten een financiële tegemoetkoming van 47 euro per jaar voor het verplicht eigen risico. Dit omvat de mensen die in 2006 én 2007 op zijn minst 180 dagdoseringen van bepaalde medicijnen voorgeschreven hebben gekregen voor de volgende aandoeningen:- Cara
- Diabetes type I en II
- Epilepsie
- Parkinson
- Hartaandoeningen
- HIV/AIDS
- Cystic Fibrosis/Pancreas aandoeningen
- Nieraandoeningen
- Schildklieraandoeningen
- Reuma
- Glaucoom
- Ziekte van Crohn/Collitis Ulcerosa
- Transplantaties
- Aandoeningen aan hersenen en ruggenmerg
- Kanker
- Psychische aandoeningen
- Groeihormonen
Hier volgt de link van de lijst medicijnen op stofnamen die bepalend zijn: Medicijnlijst CAK
Slikt u medicijnen voor een andere chronische ziekte dan heeft u jammer genoeg geen recht op een tegemoetkoming.
Personen die op 1 juli 2008 langer dan een half jaar aaneengesloten in een AWBZ-instelling verbleven krijgen de compensatie voor het verplicht eigen risico in 2008. Chronisch zieken met een zorgtoeslag krijgen ook een compensatie.De compensatie bestaat naast de zorgtoeslag en is voor mensen met meerjarige, onvermijdbare zorgkosten.
Van het Centraal Administratie Kantoor (CAK) krijgt u automatisch bericht, u hoeft niets aan te vragen. In september/oktober ontvangt u hierover bericht van het CAK. De tegemoetkoming wordt uitbetaald in november/december 2008.
Mocht u in oktober nog geen brief hebben ontvangen van het CAK, dan behoort u waarschijnlijk niet tot de groep mensen die een compensatieregeling in aanmerking komt. Bent u het hiermee niet mee eens, dan kunt u de website van het CAK raadplegen en deze compensatie alsnog aanvragen in geval van twijfel. Ook kunt u bellen voor nadere informatie naar het CAK: 0800-2108.
Gerelateerde links
Betaald de fiscus uw bril?.Gerelateerde artikelen
Het CAK en de compensatie eigen risico Het Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) is een zelfstandig bestuursorgaan in…Compensatie eigen risico zorgverzekering Het eigen risico van 170 euro per jaar voor de zorgverzekering is voor veel mens…
Belastingdienst & Aftrek buitengewone uitgaven verdwijnt De fiscale aftrek van buitengewone uitgaven ziektekosten verdwij…
Verstandelijk gehandicapt De meeste mensen weten wel ongeveer wat een verstandelijke handicap inhoud, maar wanneer noem j…
Bijzondere ziektekosten Ouderdom, een chronische ziekte of handicap kunnen veel kosten met zich meebrengen. De zorgverzek…
Reageer op het artikel "Compensatieregeling zieken en gehandicapten"
F. van der Veen, 09-01-2012 16:17
Zou graag willen weten waarom het bedrag zo laag is deze keer. Heb diabetes en kreeg andere jaren 150 euro, bekenden met diabetes hebben dit wel ontvangen. Kan ik hier uitleg over krijgen?
Reactie infoteur, 09-01-2012
Het zou kunnen dat u een minder zwaar ziek bent, u kunt dit nac=vragen bij de uitkerende instantie. Mocht u het er niet mee eens zijn, dan kunt u natuurlijk bezwaar hiertegen maken, of contact opnemen met het CAK. Hiervan de link;
http://www.hetcak.nl/public/Bestanden/Internet/CAKBezwaarformulier-WTCG-2010.pdf
Ik wens u er sterkte en succes mee.
Addy van Schaik, 21-12-2011 12:26
In september kreeg ik een brief waarin stond dat ik omdat ik een chronisch patient ben in december een vergoeding krijg van E306.- Tot op heden heb ik nog niets ontvangen. Kunt u mij vertellen omstreeks welke datum ik dat tegemoet kan zien.
Reactie infoteur, 21-12-2011
Nou, in neem aan in december, en december is nog niet voorbij. Mocht u dan nog niets hebben ontvangen, dan heeft u in ieder geval wel een telefoonnummer/adres waar u met uw vraag terecht kunt. Succes!
P. Sloff, 17-12-2011 19:32
In 2000 hartoperatie gehad en heb 4 by-passes. Al die tijd medicijnen geslikt en in nov. 2010 wederom in ziekenhuis opgenomen wegens hartfalen. Medicijnen zijn iets gewijzigd maar ik neem ze nog steeds.
Kortgeleden hoorde ik van mijn broer die ook een hartoperatie in de 90-er jaren heeft gehad dat hij al een paar jaar in de compensatie-regeling valt en vergoeding krijgt.
Mijn vraag is: waarom val ik daar niet onder en wat moet ik doen om wel in aanmerking te komen?
Reactie infoteur, 18-12-2011
Misschi4en valt u daar ook wel onder, maar heeft u i.v.m. onduidelijkheden daar geen bericht van gehad. U kunt via het internet het formulier downloaden over 2009:
http://www.hetcak.nl/public/Bestanden/Internet/Wtcg-aanvraagformulier2009.pdf
en het formulier over 2010:
http://www.hetcak.nl/public/Bestanden/Internet/Aanvraagformulier-tegemoetkoming2010.pdf
Niet geschoten is altijd mis, in ieder geval krijgt u wel bericht of u dan wel in anmerking komt!
Ik wens u er succes mee!
Bepfokkink-Helthuis, 03-11-2011 12:14
Geachte dames,heren, ik heb in2010 350euro gehad vanwege mijn cronische ziekte astma, ik wil van u graag weten of ik daar eerst bericht van krijg? omreden dat mijn zus alwel bericht heeft gehad sorry het duurt nog wel even 17dec maar ik ben er toch een beetje bezorgt om , vr gr. bepfokkinkhethuis ebnr0001602196 bsnr.08389332 heb wel bericht gehad van 56euro in no.v uitbetaald, vr. dank.
Reactie infoteur, 03-11-2011
Als het goed is krijgt u deze maadn de beschikking toegestuurd!
Wilma, 27-10-2011 21:23
Ik heb al vanaf eind 2009 diabetes type 2.en daar slik ik elke dag metformine voor.tevens heb ik last van chorestorol.en ook daar slik ik elke dag medicijnen voor.ik wilde vragen of ik ook in aanmerking kom voor een bijdrage.
Reactie infoteur, 27-10-2011
Ook is van belang de dosering van ue medicatie, u kunt de test hier invullen om te zien of u in aanmerking komt:
http://www.testwtcg.nl
Ik wens u er succes mee!
J. Plakmeijer-De Haan, 22-09-2011 12:35
In 2009 kreeg ik compesatie eigen risico, in 2010 ineens niet meer, ik heb reuma en gebruik daar veel medicatie voor, oa plaqeunil 400mg per dag (dit gebruik ik al tien jaar), arcoxia en andere medicatie wat is de reden dat ik geen compesnsatie meer krijg??
Reactie infoteur, 23-09-2011
Het lijkt me dat u ook over 2010 de compensatie zou moeten krijgen.
U kunt alsnog een formulier invullen;
http://www.hetcak.nl/smartsite.dws?id=66165
Ik wens u er succes mee.
A. Scheeper, 01-03-2011 18:26
Heb zelf medicijnen ter voorkoming van een 2e hartinfarct, en mijn vrouw heeft medicijnen voor een Baret slokdarm en medicijnen voor het op pijl houden van haar schildklier. Mijn medicijnen zijn Selokeen, Simvastatine en Asperine protect en die van mijn vrouw zijn Euthyrox en Nexium
Reactie infoteur, 02-03-2011
Wat ook meetelt is dat u boven een bepaalde dagdosering moet uitkomen om in aanmerking te komen,
het is niet vanzelfsprekend dat u een tegemoetkoming krijgt!
Leo Hicks, 28-01-2011 19:01
Begrijp het niet! Heb een jaar of twee een verzoekt ingediend om een compensatie. Helaas werd dit afgewezen. Waarom? Ik heb een hartoperatie ondergaan ook een leveroperatie en om het helemaal te maken ook nog een darmkankeroperatie. Al deze operaties zijn begonnen in Juli 1998. Moet mijn hele leven medicijnen slikken. Slikt o.a METFORMINE & CLOPIDOGREL & PERINDOPRIL 2mg. & TAMSULOSINE HCI & LIPITOR 20mg. Mijn vraag: Wat is eigenlijk chronisch Ziek?
Reactie infoteur, 29-01-2011
Ondanks uw opsomming van ziekten kan het zo zijn dat u nu wel weer normaal funcioneert! Er zijn diverse standpunten / eisen die bepalen of u wel of niet in aanmerking komt voor de compensatieregeling. Wilt u voor uzelf nogeens nazien of u in aanmerking komt volgt hier de link:
http://www.hetcak.nl/smartsite.dws?id=65891
Ik wens u sterkte en succes.
Kallen van Sm, 01-12-2010 10:43
Sinds mijn 39 ste kwam ik er achter dat ik sarcoidose heb. mijn vraag is, is het een chronische ziekte en sinds kort ben ik diabeet. ik betaal al mijn medicijnen. heb ik recht op compensatie kosten. ik ga naar utrecht voor behandeling krijg geen riesvergoedeing. ik krijg van de iza te horen dat ik mijn prik pen, naalden en stripjes zelf moet betalen, omdat ik niet insuline afhankelijk ben. ik heb laats een aanval gehad tijdens het auto rijden vermoedelijk heb ik ook nog ziekte van meniere. ik heb ook al moeten betalen voor de zet pillen. kan ik hierop antwoord krijgen.
Reactie infoteur, 01-12-2010
Dat is allemaal niet zo mooi. Sarcoidose is een"sluipende"ziekte, waarmee het lastig leven kan zijn, maar dan bent u nog niet chronisch ziek. Bent u niet uitgebreid verzekerd voor ziektekosten? Hier valt misschien nog iets te verhalen. Hoezo betaalt u al uw medicijnen? Zijn ze niet voorgeschreven door een arts? Als u chronisch ziek zou worden verklaard kan het zijn dat de medicijnen grotendeels wel worden vergoed (is verschillend per verzekeraar) zoals zetpillen, paracetamol, en waarschijnlijk ook de prikpen en andere noodzakelijke dingen voor uw suikerziekte.
Schrale troost: de zelf betaalde kosten van ziekte is wel een aftrekpost voor de belastingen, ook de reiskosten.
Mocht u dit financieel niet kunnen bolwerken, dan is er een kans dat u bij uw gemeente een tegemoetkoming kunt krijgen.
J. Vrolijk, 12-11-2010 17:02
Ik ben sinds augustus 2009 COPD patient en heb hiervoor al enkele weken in het ziekenhuis gelegen. COPD is bij mijn weten een chronische ziekte, althans dat vertelt de longarts. Kom ik nu in aanmerking voor compensatie, ik gebruik pretnisolon, maagtabletten en plas- en hoesttabletten sinds de opname.
Reactie infoteur, 13-11-2010
U kunt inderdaad een chronische ziekte hebben, maar daar hoeft u niet altijd last van te hebben. Pretnisolon of prednisolon kwam niet voor in de zgn. medicijnlijst van het CAK, als u verder geen klachten heeft komt u hoogstwaarschijnlijk niet in aanmerking voor de tegemoetkoming. Voor de zekerheid kunt u een test op het internet invullen:
http://www.testwtcg.nl/Popup.aspx
Ik wens u beterschap en succes.
G. Mulder, 10-11-2010 14:39
Geachte, Graag zou ik van U willen weten of ik ook in aanmerking kom voor de tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten. Mijn medicijn gebruik is in ieder geval van die mate dat ik elke dag medicijnen slik en dus zeker 180 dag doseringen standaard gebruik. Mvg G.Mulder.
Reactie infoteur, 10-11-2010
Nou, dat ligt eraan wélke medicijnen u moet gebruiken, en of u daarnaast niet 100% kunt functioneren.
U kunt de test doen:
http://www.testwtcg.nl/Popup.aspx
Ik wens u er succes mee!
F. H. A. Klij, 04-11-2010 11:31
Ik heb de ziekte van wegerner vanaf 2005 ik denk dat ik niet meer van de co-trimoxazol actavis 960mg ik weet niet of ik in aanmerking kom voor algemene tegenmoetkoming
Reactie infoteur, 06-11-2010
Voor de compensatie eigen risico kunt u het volgende nazien: http://www.hetcak.nl/smartsite.dws?id=66165
Aks u de algemene tegemoetkoming niet heeft ontvangen:
Internet:http://www.hetcak.nl/public/Bestanden/Internet/Aanvraagformulier%20Wtcg_DEF.pdf
A. Stavast, 02-11-2010 13:09
In 2008 leed ik aan darmkanker. Colonscopie en later operatie volgden. Huishoudelijke hulp aangevraagd. Deze hulp kwam te laat op gang. En er werden tevens te veel uren berekend door het CIZ. Tevens werd ik behandeld voor huidkanker. Vaak vervoer door taxi's naar ziekenhuizen vise versa. Vanaf 2006 lijd ik ook aan nierstenen. Totaal 5 x geopereerd vanaf 2006 tot 2010. Tevens voor dit euvel vaak taxivervoer. Mijn leeftijd is 73 jaar. Kom ik in aanmerking voor enige vergoeding? En zo ja, bij welke instantie moet ik mij vervoegen? Gaarne info.
Reactie infoteur, 06-11-2010
Als het goed is krijgt u een dezer dagen bericht van het CAK ivm algemene tegemoetkoming. Zou dit niet zo zijn dan kunt u een formulier aanvragen:
Internet:http://www.hetcak.nl/public/Bestanden/Internet/Aanvraagformulier%20Wtcg_DEF.pdf
Telefonisch: Wtcg 0800 – 0300. Dit nummer is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 18.00 uur.
Gb Hesseling -. van Weene, 25-10-2010 10:28
Gb.h.-v.w 25-10-10
ik heb thuiszorg(huishoudelijke hulp) ik heb reuma artrose vorige jaar kanker,nu herstellende en dit is mijn medecijnen lijst de pillen die ik dagelijks slik. metoprololtartraat,calci cherw D3, pantoprazol actavis, losartankalium, lormetazepam sandoz, flixotide dikus 250,spriva, plaquenil 200mg. ik heb het gevoeld dat ik er voor in aanmerking komt anders wordt volgens mijn aardig mee gerommeld.
Reactie infoteur, 25-10-2010
Deze medicijnnen komen niet voor op de zgnd. medicijnlijst van het CAK. Het lijkt me dat u wel in aanmerking komt, u kunt de volgende test doen:
http://www.testwtcg.nl/Popup.aspx
Succes gewenst!
E. P. Beuker, 18-10-2010 13:23
Ik ben COPD patient en moet dagelijks medicijnen nemen,en vraag mij af waarom ik in de lage tegemoetkoming zit
Reactie infoteur, 18-10-2010
Nou, ik denk, dat als u door die medicatie normaal kunt functioneren dat u eigenlijk minder problemen hebt dan iemand die echt arbeidsongeschikt is.
H. F. Bos, 29-09-2010 15:33
Ik slik al4jaar het middel metformine 2000mg perdag plus simvastatine kom ik in aanmerking voor de compesatieregeling?
Reactie infoteur, 29-09-2010
Metformine staat op de medicijnlijst van het CAK, dus kunt u het formulier invullen, het is het proberen waard!
http://www.hetcak.nl/smartsite.dws?id=63244
A. Schouten, 20-09-2010 17:05
Na een operatie in 2002 in de Vu hebben ze mijn zenuwen geraakt wat geresulteerd heeft in dat ik nooit meer kan werken op sta met piijn en naar bed ga met pijn ik heb chronische zenuwpijn ben ieder jaar afhankelijk van een barrel van een auto en slik de volgende medicijnen tramadol 4x50mg methadon 2x5mg paracetamolmetcodeine 4x50 mg baclofen 2x2mg,clonazepam 2x2mg omapazol2x20mg ,dormicum 1x15mg dat is ook het enige wat helpt tegen de pijn want dan slaap ik bijna alle extra,s voor chronisch zieken zijn ingehouden vandaag kreeg ik te horen dat de GGD in Amsterdam zo goed was om 20 euro compensatie te geven voor de telefoon maar toen ik begon en dat staat in alle bijsluiters dat ik s,nachts van de transparatie mijn bed uitdrijf en me overdag 2x moet verkleden door de transparatie kreeg ik 0 kan iemand me asjeblieft helpen en zeggen welke stappen ik verder moet ondernemen want ook de pijn polie in de Vu is uitbehandelt ik heb tot het Tens kastje toe geprobeerd maar kreeg daar alleen maar meer pijn van ik
vergat nog te vertellen dat ik bij mijn medicatie amytriptoline gebruik maar 10 mg want met de tramadol krijg ik het serontine syndroom help me astublieft naar wie moet ik schrijven
Reactie infoteur, 20-09-2010
Om voor deze compensatieregeling in aanmerking te komen moet u toch papieren invullen, dit loopt via het CAK, hier volgt de link:
http://www.hetcak.nl/smartsite.dws?id=63244
Mocht u er niet uitkomen dan is het raadzaam om bijvoorbeeld naar een administratiekantoor te gaan, of iemand die op dit sociale gebied werkzaam is, misschien is er hulp voorhanden door het gemeentebestuur waar u woont?
Als ik het goed begrijp is uw ziekte/handicap het gevolg van een fout veroorzaakt door een specialist in het ziekenhuis? Heeft u ze aansprakelijk gesteld, heeft u een rechtsbijstandverzekering? Dan is dit echt een kwestie voor uw verzekeraar. Ik wens u sterkte en succes.
J. vd Ven vd Heuvel, 19-09-2010 17:13
Ik gebruik al jaren deze medicijnen
norvasc 5 mg - amlodipine - levocettirizine 5 mg (r-vorm) - locec mups tabl msr 2x 20mg micardis tabl 40 mg telmisartan - acettysal card disp t 80 mg bisoprololfum tabl 5 mg .
daarom mijn vraag heb ik recht op deze vergoeding ???
Reactie infoteur, 19-09-2010
De door u genoemde medicijnen komen niet voor op de medicijnlijst van het CAK. Heeft u misschien handicaps of een chronische ziekte die bijverbeeld het werken bemoeilijken of zelfs onmogelijk maken? Dan moet u zeker proberen om de extra vergoeding te krijgen. Ik wens u er succes mee!
Mevr T. Wijnja, 16-06-2010 20:38
Ik gebruikte in 2008 de volgende medicijnen:
Ascal Cardio-Neuro 100 mg en Persantin Retard caps.200 mg.vanwege een TIA in nov.2007
en voor de Hoge bloeddruk Enalaprilmaleaat 10 mg.en Hydrochloorthiazidum 25 mg.
Voor mijn astma gebruikte ik de Singulair tablet 10mg en 2 Qvar- inhalors Airomir autohaler en Aerosol 100 m.gram
Deze medicijneni.v.m. TIA, ASTMA en BLOEDRUK moet ik blijvend gebruiken!
Mijn vraag is: Kom ik in 2009 niet voor een compensatie in aanmerking ?
Reactie infoteur, 17-06-2010
Geen van deze medicijnen staat vermeld op de lijst, misschien heeft het andere benamingen? Als het zo mocht zijn dat u hierdoor arbeidsongeschikt bent, dan zal het zo zijn dat u via uw uitkering een extra compensatiebedrag ontvangt, een schrale troost.
Leo Liesting, 29-04-2010 11:59
Hoe ernstig moet je kwaal zijn om voor compensatie in aanmerking te komen. Ik krijg binnenkort een ICD geplaatst uit voorzorg. Daarnaast slik ik sinds 1990 een 5/tal medicijnen, nl., acenocoumarol, Metpprololsuccinaat Sanddoz retard 50, Amlodipinemesilaat CF 5, Hyzaar 50/12,5 en Lipitor 40. De werkzame stoffen zullen wel niet in de lijst voorkomen. Verder ben ik het helemaal eens met de vorige schrijfster. Alles lijkt een beetje op willekeur. De regeling klinkt sociaal, maar is het allerminst.
Reactie infoteur, 29-04-2010
Iedereen heeft een eigen verhaal, ik moest even opzoeken wat dat was een ICD. Gevonden! Een buurman van mij heeft dat ook, en is enige tijd uit de roulatie geweest. Natuurlijk is het moeilijk om daar altijd rekening mee te houden, alles is niet vanzelfsprekend! Maar diezeflde buurman werkt nu weer voluit omdat hij dat apparaatje heeft, en hij is blij dat hij weer meedoet. Ik hoop voor u en anderen dat u uzelf niet als chronisch ziek beschouwt of arbeidsongeschikt. Zou dat wel zo zijn dan zou u al een extra uitkering krijgen van de uitkerende instantie zoals het CAKof UWV! Ik wens u sterkte.
Hennie, 21-04-2010 14:06
Ik vind het triest dat de overheid aan o.a. de hoeveelheid pillen bepaalt of iemand wel ziek genoeg is om in aanmerking te komen voor compensatie. Via de belastingen valt weinig meer te'' halen'' want dat is zo goed als dichtgetimmerd en middels c.e.r. sluit je een grote groep zieke mensen uit. Mijn man en ik zijn chronisch ziek. Ik schaam mij ervoor te moeten zeggen dat wij alles nazoeken om toch maar voor een beetje vergoeding in aanmerking te kunnen komen om net ''gezond'' genoeg te kunnen leven. Pech als het tegen zit? of ben je dan niet ziek genoeg! Hennie
Reactie infoteur, 21-04-2010
Ik geef u gelijk. Als je wat mankeert, of oud bent kan je niet meer "meedoen". Er wordt bezuinigd op de zorg, de mensen die afhankelijk zijn van anderen zijn de dupe. Om iets te veranderen moeten deze mensen een politieke partij oprichten die voor hen opkomt. Daarbij: wie zou dit kunnen als je gehandicapt bent of al op leeftijd bent?
An, 04-04-2010 18:22
Beste, ik ben nog geen 65 en heb al jaren diabetes. Ik zit in de WAO. Heb ik recht op de compensatie voor wao-ers?
Reactie infoteur, 04-04-2010
Volgens mij wel als u aan bepaalde eisen voldoet. Dit is na te lezen op:
http://www.hetcak.nl/PUBLIC/BESTANDEN/INTERNET/20090224%20KANT%20EN%20KLAAR%20ARTIKEL%20WTCG.PDF.
Agnes Leopold, 09-02-2010 14:42
Hoe krijg ik geld uit deze compensatiergeling? Ik heb sinds '99 ms
Reactie infoteur, 09-02-2010
Via de website van het CAK kan men deze invullen. Hier is de link:
http://www.hetcak.nl/smartsite.dws?id=63244
Ik wens u er succes mee!
H. Walraven, 02-02-2010 10:43
Heb sinds 12 1/2 jaar aftrek cronischziektenkosten en 2 1/2 jaar kanker, kom ik hiervoor in aanmerking?
Reactie infoteur, 02-02-2010
Ik denk het haast wel, het ligt aan de medicijnen die u voorgeschreven heeft gekregen. (dagdosering)
Ald deze dosering en het medicijn staat op de medicijnlijst van het CAK kunt u altijd een formulier invullen (via internet)
Ellen Weenink, 21-12-2009 16:13
Sinds nov 2007 heb ik diabetes ben begonnen met 2 keer 500 mg tobutamine en nu heb ik omdat mijn suiker te hoog bleef 2 maal1000 mg per dag dus is mijn vraag kom ik ook voor de compensatie in aanmerking.afwachtende uw antwoordt,mevr.p weenink
Reactie infoteur, 21-12-2009
Tolbutamine komt wel op de medicijnlijst van het CAK voor. Nu is nog de vraag of uw dosering hoog genoeg was om voor compensatie in aanmerking te komen. U kunt via het formulier van het CAK (online) proberen dit aan te vragen. Nee heeft u, ja kunt u krijgen!
Ik wens u er succes mee.
N. Zeelenberg, 02-12-2009 17:27
Ik heb al vele jaren Diabetes 2 Kom ik in aanmerking voor vergoeding ?
Reactie infoteur, 03-12-2009
Het zou kunnen, het ligt aan de hoeveelheid medicijnen en soort medicijnen die u voorgeschreven krijgt. Het is altijd te proberen!
Link naar formulier:
http://www.hetcak.nl/public/Bestanden/Internet/ceraanvraagformulier2008.pdf
J. A. Verkaaik, 07-11-2009 22:35
Sinds 1989 gebruik ik cintron.captopril,chloorthiacyde,metropolsuccinaat en lipitor,ensinds 2007 ezetrol.
van ieder medicijn krijg ik iedere dag minstens 1 en meerdere tabletten.maar mijn aanvraag voor compensatie is
nooit gehonoreerd.
Reactie infoteur, 08-11-2009
Deze medicijnen zie ik niet in de lijst van het CAK. Dat betekent dat u niet in aanmerking komt voor 2008. Schrale troost: Dan zijn uw klachten waarschijnlijk minder ernstig dan van de chronisch zieke mensen, ik hoop dat u hierdoor enigzins getroost bent!
O. Sieperda, 03-11-2009 17:48
Geachte M/M, heb in 2000 een beroerte gehad rechtzijdig ged.verlamd,nadien zijn er verschillende gebreken bij gekomen:gehoorapparaten,catheter,diabetici en slecht zicht, waar ik mijn verdere leven de handicaps behoudt volgens medici.Er is sindsdien veel verandert van een man die vrijwel alles kon moet je nu met een vinger computerschrijven,mijn vrouw bestuurt nu de 2ehandse brommobiel het was niet meer verantwoord.
Als veel medicijn gebruiker werd je in 2008 afgescheept met E50 compensatie waar beiden E150 eigenbijdrage bet. enz.
Na telf.info CAK zou wel een brief komen maar heb hem nog niet gezien.Je verzuipt gewoon in de gegevens zonder
een stap verder tekomen of is dit ook de bedoeling voor mensen wie alles alveel moeite kost.
Weet U een oplossing? Bij voorbaat bedankt!
Reactie infoteur, 06-11-2009
Hier een link naar het compensatieformulier 2008:
http://www.hetcak.nl/public/Bestanden/Internet/ceraanvraagformulier%20240809.pdf
Dan is er een aanvraag via het internet mogelijk voor compensatieregeling 2009, hier is de link naar de brochure van de regeling 2009:
http://www.hetcak.nl/public/Bestanden/Internet/FOLDER%20CAK-CER2009%20LR.pdf
de link om het formulier 2009 digitaal in te vullen:
http://www.hetcak.nl/smartsite.dws?id=63244
Het zou moeten zijn dat u zo'n € 350 heeft ontvangen wegens uw arbeidsongeschiktheid ivm de Wtcg, als u nog geen 65 bent. Dit is ook een compensatie!
Heeft u aangifte inkomstenbelasting gedaan? Dan zijn er extra aftrekposten die u hoogstwaarschijnlijk een teruggave geven van belastingen. Wel een schrale troost, maar het is er wel.
Ik wens u verder sterkte.
G. van der Goot, 01-10-2009 23:22
Door een verkeersongeval ben ik sinds 1984 chronisch pijnpatient en krijg daarvoor al meer dan tien jaar MS contin voorgeschreven. Kom ik hiermee ook in aanmerking voor compensatie? Bij voorbaat dank.
Reactie infoteur, 02-10-2009
Helaas heb ik dit medicijn niet kunnen vinden in de bewuste lijst. Als u verder "normaal"' kunt functioneren en geen andere medicijnen nodig heeft hoeft u niet verder te zoeken. Ik wens u verder sterkte!
Ger Leufkens, 19-09-2009 08:36
Ik heb zelf copd (astma)kom ik hier ook voor in aanmerking ???
Wie weet hier meer over
Ben zelf verplicht in de pre vut moeten gaan en mijn inkomsten zijn nihil
Reactie infoteur, 19-09-2009
Hoe zwaar is het medicijngebruik?
Bij het CAK staat er een toelichting wat aangeeft dat u tot een lichter geval" hoort. hier is de link:
http://www.hetcak.nl/smartsite.dws?id=61429#medicijnen
F. Wawer, 18-04-2009 19:40
Het gaat mij niet zo zeer om de ? 47,- dan wel de status 'chronisch zieke' te krijgen i.v.m. verdere toeslagen. Of is het zo dat hier andere criteria ten grondslag liggen?
Reactie infoteur, 19-04-2009
Men is bezig om dit duidelijker in kaart te brengen, er komt een proefproces door de CG-raad die mensen die buiten de boot dreigen te vallen hierin te steunen, hier is de link:
http://www.trosradar.nl/index.php?id=262&tx_ttnews[tt_news]=24626&tx_ttnews[backPid]=85
F. Wawer, 15-04-2009 11:13
Het CAK heeft mijn bezwaar afgewezen. Dit omdat er wordt gesteld dat ik wel in 2006 maar niet in 2007 in een FKG ben ingedeeld. Ik zou ook in 2007 in een FKG ingedeeld moeten worden om de volgende redenen. Ik heb tot begin november 2006 2x daags 2 tabletten van het middel Sulfasalazine gebruikt voor Bechterew. Begin november kreeg ik last van mijn overgevoelige darmen veroorzaakt door het gebruik van Sulfasalazine. In overleg met mijn reumatoloog is toen noodgedwongen besloten de dosis Sulfasalazine te verminderen tot 2x daags 1 tablet. Dit is niet gebeurt omdat mijn klachten verminderden maar puur om de intolerantie. Door de afgifte van de apotheek van 360 stuks Sulfasalazine op 18 oktober 2006 en 540 stuks in 2007 was ik met 900 tabletten ruimschoot in het bezit van Sulfasalazine om het gehele jaar 2007 mijn dagelijkse dosis van 2 tabletten per dag in te nemen. Hiermee denk ik aan de eis te voldoen van 180 dagdoseringen per jaar. Kunt u mij vertellen of dit juist is en of beroep zinvol is?
Reactie infoteur, 17-04-2009
Het bedrag waar het nu om gaat is een bedrag van € 47,--. Ik denk dat het onverstandig zou zijn om (als kosten voor uw rekening komen) beroep hiertegen aan te tekenen. Zojuist las ik nog meer nieuws over mensen die er ook niet bij zouden horen. hier volgt de link:
http://www.zoekpgbzorg.nl/nieuws/pgb/id/494/Compensatie_eigen_risico.html
Heleen Bom, 05-04-2009 21:54
Bij mij is de ziekte A L S vastgesteld. Ik krijg huishoudelijk hulp. Hoe is de berekening voor de huishoudelijk hulp. Wat moet ik doen over de inkomens grens van 2007. Kan U daar een voorbeeld van geven?
Reactie infoteur, 06-04-2009
Als u huishoudelijke hulp krijgt via de WMO moet u een eigen bijdrage betalen en die is afhankelijk van uw (en uw partners) inkomen. Voor meer informatie kunt u het beste aankloppen bij de gemeenteraad, die hebben alle informatie en misschien nog wel meer voorzieningen voor u, het is per gemeente verschillend. Ik wens u verder sterkte en succes!
Chris Gommans, 05-03-2009 18:18
De zorgverzekeraar heeft heel fijn voor mij nagekeken hoeveel dagdoseringen ik gebruikt heb. Ik heb in 2006 totaal 274 stuks gebruikt. Volgens die zelfde zorgverzekeraar zijn 274 stuks niet voldoende om aan 180 dagdoseringen te komen. Niemand kan mij vertellen wat 1 dagdosering van het middel Plaquenil (werkzame stof 200 mg hydroxychloroquine per tablet) wil zeggen. Waar kan ik een overzicht vinden van de dagdoseringen horende bij de medicijnlijst van het CAK?
Reactie infoteur, 05-03-2009
Per medicijn is een dagdosering vastgesteld, de lijst hiervan heb ik nog niet kunnen vinden, misschien maakt de volgende link het één en ander duidelijker;
http://www.minvws.nl/dossiers/zorgverzekering/voor-verzekerden/verplicht-eigen-risico/compensatie-eigen-risico/default.asp#a3
Chris Gommans, 22-02-2009 12:35
Mijn medicatie bestaat uit HYDROXYCHLOROQUINE en ik gebruik deze vanaf 01.03.06 tot heden. Mijn aanvraag is afgewezen. Bezwaar gemaakt welk ook afgewezen is. Grond: niet in een FKG ingedeeld! Vraag: wie kent deze FKG indeling toe? en Waar kan ik dar naar informeren?
Reactie infoteur, 22-02-2009
Wat is een FKG?
Een Farmaceutische Kosten Groep (FKG) is een groep medicijnen die past bij een bepaalde chronische aandoening. Er zijn 20 verschillende FKG's, variërend van cara en diabetis tot hartaandoeningen. De grootste FKG is 'psychische aandoeningen', waar 530.000 mensen onder vallen.
Iemand valt binnen een FKG als hij of zij minimaal 180 dagen per jaar medicijnen gebruikt voor een bepaalde aandoening. Deze indicator wordt tegenwoordig gebruikt om chronisch zieken te identificeren.
Door de gezamenlijke ziektekostenverzekeraars is dit bepaald, e.e.a. is na te lezen op www.vektis.nl
U zou dus bij uw zorgverzekeraar na kunnen vragen of u gelijk heeft, want ik weet niet of u wel aan de norm van 180 dagdoseringen voldoet, dat kan uw zorgverzekeraar zo nazien, Ik wens u succes ermee!
C. H. A. P. Seelen-Sens, 01-02-2009 13:26
Ik val onder de chronisch zieken omdat ik een hartaandoening, schildklier aandoening en diabetes ben. Ik heb van het CAK geen bericht gehad maar kom wel in aanmerking voor vergoeding van 47,00 euro gezien mijn aandoeningen.
Reactie infoteur, 01-02-2009
Als u meent recht te hebben op deze vergoeding kunt u via het internet het volgende formulier invullen;
http://www.hetcak.nl/public/Bestanden/Internet/ceraanvraagformulier_def2.pdf
Lukt dit niet kunt u ook bellen naar het CAK; 0800-2108.
Ik wens u er succes mee.
C. G. Grootendorst-Kree, 31-01-2009 18:25
Ik heb net een bezwaarschrift geschreven naar het CAK. Zij schrijven in hun folder dat chronisch zieken en mensen met een handicap hoge zorgkosten hebben en altijd € 150,-- betalen voor eigen risico 2008. Een verzekerde in Nederland betaalt gemiddeld € 103,-- per jaar aan eigen risico. Door chronisch zieken en mensen met een handicap € 47,-- te geven, betaalt iedereen gemiddeld hetzelfde. Zie de folder Informatie compensatie eigen risico van het CAK.
C. M. Witvoet-Bonger, 11-01-2009 20:54
Ik slik al sedert zeker 5 jaar elke dag 3 tabletten thyrax van 0,025 mg. Ik kom dus boven de 180 dag doseringen uit.
Thyrax (Levothyroxine) staat op de lijst van het CAK. Kom ik in aanmerking voor de tegemoetkoming eigen risico.
Ik heb reeds 2 maal een aanvraagformulier ingediend en krijg totaal geen respons. Bij telefonische navraag bij het CAK zegt men dat ik niet in aanmerking kom, maar niemand kan mij de minimale dagdosering vertellen. Kunt U mij misschien meer vertellen???? Bij voorbaat mijn hartelijke dank
Reactie infoteur, 12-01-2009
Hallo mevrouw Witvoet,
Heeft u het aanvraagformulier van het CAK volledig ingevuld? Hier volgt de link naar het juiste formulier;
http://www.hetcak.nl/public/Bestanden/Internet/ceraanvraagformulier_def2.pdf
Het kan zo zijn dat u niet aan een volledige dagdosering komt, ik ken een geval van een kind dat 3 tabletten per dag krijgt in dezelfde dosering, dan zal het CAK gelijk hebben spijtig genoeg. Ik wens u verder succes toe!
W. Schepers, 02-01-2009 17:00
Ik heb niets terug ontvangen van mijn eigen bijdrage. Ik heb fibromyalgie en artrose, daar gebruik ik zaldiar voor, hogebloeddruk, daar gebruik ik amlodipine ratiopharm voor. En ik heb maagbeschemer,nexium.
Alvast bedankt. Wil Schepers Stadskanaal.
Reactie infoteur, 02-01-2009
Helaas, geen van deze geneedmiddelen komen voor op de bewuste lijst van het CAK. Dan is het een schrale troost te weten dat u niet tot de ernstig zieken behoort. Ik wens u verder een goed gelukkig en vooral een gezond 2009 toe!
G. G. M. Uffing, 31-12-2008 12:43
Ik heb niets terug ontvangen van mijn eigen bijdragen, toch gebruik ik veel medicijnen. Ik heb fibromyalgie, vet bloed, hoge bloeddruk, hartfalen, verhoogd cholostorol, maagbeschermers. Daarvoor gebruik ik: Ascal cardio Brisp 100 mg, Crestor 10 mg, enalapril mal rp 20 mg, Amlodipine rp 5mg, Omeprazol rp 20 mg. Ik hoop dat u hier nog eens naar kijkt.
Alvast bedankt. Truus Uffing 23-02-1947 Smaragdlaan 3 9646 BL Veendam.
Reactie infoteur, 31-12-2008
Even gekeken op de medicijnlijst van het CAK: Cresto heeft als werkzaam bestandsdeel rosuvastatine en dit staat op de lijst van het CAK. De andere midicijnen kon ik daar niet op vinden, helaas. Nu rest nog de vraag; Kreeg u dit medicijn in 2006 en 2007/2008 minimaal 180 dagdoseringen voorgeschreven? Zo ja, dan komt u voor de compensatieregeling 2008 in aanmerking. In 2009 komt er en andere compensatieregeing, daar ga ik nog aandacht aan geven, omdat er nog zo weinig van bekend is. Ik wens u alvast succes bij het CAK én een goede jaarwisseling!
Johanna van Rijswijk-Van Erve, 29-12-2008 09:50
Ik slik dagelijks medicijnen voor te hoge bloeddruk al vanaf 1992.Ik zou ook in aanmerking willen komen voor de tegemoetkoming.
Reactie infoteur, 29-12-2008
Neemt u dan contact op het het CAK (www.hetcak.nl) tel.nr.: 0800-2108. Voor meer informatie kunt u de site nalezen;
http://www.hetcak.nl/public/Bestanden/Internet/FKG%20lijst_uitleg%20website.pdf
Ik wens u succes ermee!
Gmmelenhorst, 28-12-2008 09:28
Ik ben 80-100 pr. arbeidsongeschikt wegens mijn handicap v.a de geboorte
wat moet ik doen om voor de compisatie regeling in aanmerking te komen?
ik ben nu 69 jaar is die regeling ook voor mij bedoelt?
Reactie infoteur, 28-12-2008
De compensatieregeling 2008 omhelst vooral een tegemoetkoming in de kosten van medicijngebruik. Deze vergoeding is een bedrag van maximaal € 47,-- en wordt bepaald a.h.v. lijst van het CAK. De compensatieregeling in 2009 komt in een andere vorm, hetzij in de vorm van een lagere eigen bijdrage ziektekosten of een uitkering ineens, men is daar nu nog niet over uit!
A. J. M. Aarts, 26-12-2008 02:46
Ik heb een afwijzing gekregen van het CAK terwijl ik al vanaf 1991 Simvastatine slik bovendien gebruik ik ook al ruim 1 Jaar ook nog fluoxetine en heb inmiddels twee hartoperatie achter de rug en kom niet in aanmerking voor de vergoeding terwijl iemand die het een beetje benauwd heeft en eenmaal een pufje gebruikt wek in aanmerking komt , Bij het CAK weet men niet waar men mee bezig is en ga dan ook zeker in beroep op deze beslissing,of heb ik toch ongelijk
Reactie infoteur, 26-12-2008
De door u genoemde medicijnen staan beide in de "medicijnlijst CAK". Dan gaat het erom óf u in 2006 en 2007 en 2008 jaarlijks tenminste 180 dagdoseringen voorgeschreven heeft gekregen. Zo ja dan kunt u bezwaar maken tegen de beslissing van het CAK, met uw uitleg. Bij het CAK werken mensen, en u weet... mensen maken ook fouten! Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest en wens u verder succes.
J. A. Kouwenhoven, 06-12-2008 12:14
Ik gebruik div med triamter/hydroch 50/25
gliclazide 80mg
enalapril 5mg
amlodipine 5mg
carbas 100mg
omeprazol 20mg
lipitor 40mg
en ik heb toch afwijzing gehad
Reactie infoteur, 06-12-2008
Heeft u deze medicijnen ook al voorgeschreven gehad in 2006 en 2007 (180 dagdoseringen minstens) Alleen dán komt u voor de compensatieregeling 2008 in aanmerking. Bent u het niet met de beslissing eens, dan moet het CAK u toch vertellen waarop deze afwijzing is gebaseerd!
Ineke Peters, 02-12-2008 15:30
Ik gebruik sinds februari 2007 dagelijks 0,1 mg thyrax. Is het zinvol om mij aan te melden voor de vergoeding?
Reactie infoteur, 02-12-2008
Het zou zinvol zijn als u dit al in 2006 voorgeschreven heeft gekregen, ik vrees dus van niet. Volgend jaar waarschijnlijk wel.
C. L. Jansie-Lambriex, 02-12-2008 12:10
Ik gebruik sinds jaren Arthrotec 75 voor de reuma, al jaren Calcium-Sandoz forte 500 mg en sinds 2001 Verapamil HCl Sandoz 40 ml voor de hartritmestoornissen. Ik zit voor 100% in de Wao sinds 2001. Kom ik ook in aanmerking voor de compensatieregeling?
Reactie infoteur, 02-12-2008
Spijtig genoeg komen geen van deze medicijnen voor in de lijst van het CAK. Als u geen aangifte inkomstenbelasting doet, raad ik u aan dit alsnog te doen i.v.m. aftrek ziektekosten en de arbeidsongeschiktheidsaftrek, waardoor u belasting terugkrijgt.
J. Schuiling, 24-11-2008 14:36
Ik slik maag tabletten door een erflijke aan doening het merk is inexium 40 mg esomeprazole, ik moet er elke dag 1 tot 2 slikken ik slik dit middel nu ongeveer ander half jaar na eerst andere tabletten hebben geprobeert. 84 stuks kosten € 97.14 dus dit betekent dat ik altijd meer als mijn eigen risico gebruik. Kom ik ook in aanmerking voor de compensatieregeling?
Reactie infoteur, 24-11-2008
In de lijst van het CAK komt dit medicijn niet voor, andere benaming van de werkzame stof misschien? Dan is er nog de vraag of u meer dan 180 dagdoseringen van dit medicijn voorgeschreven heeft gekregen in 2006 en 2007, alleen dan komt u voor de compensatie 2008 in aanmerking.
Marij Palmen Ummels, 23-11-2008 13:07
Ik slik al jaren carbamezepine tabletten voor de epilepsie,kom ik ook in aanmerking voor de compensatieregeling?
groetjes marij palmen
Reactie infoteur, 23-11-2008
Deze staat ook in de bewuste lijst! Alleen als u in 2006 en in 2007 meer dan 180 dagdoseringen voorgeschreven heeft gekregen komt u in aanmerking voor deze regeling in 2008. U kunt dit verder nazoekekn op de site van het CAK (www.hetcak.nl)
A. de Jong, 19-11-2008 10:17
Ik slik al een aantal jaren tabletten voor me schildklier met de werkzame stof levothyoxine kom ik dan niet in aanmerking voor vergoeding?
Reactie infoteur, 19-11-2008
Medicijn met de werkzame stof LEVOTHYROXINE staat wel in de lijst, het ligt er aan hoeveel en wanneer u deze voorgeschreven heeft gekregen in 2006 en 2007. Het lijkt mij dat u wel voor de compensatieregeling in aanmerking kkomt.
R. Dobber, 16-11-2008 11:29
Mijn vrouw en ik slikken al jaren iederedag medicijnen, zij voor hartritmestoornissen en4x per jaar naar specialist.en ik osteoporose en allebei onze medicijnen staan niet in de lijst! dat komt omdat wij genoegen nemen met een goedkopere soort en of merk. beleidsmakers wederom BEDANKT!!!!:-(
P. C. Gouka, 15-11-2008 21:50
Daar mijn man chronies rugpatient is en onder de medicijnen zit zoals 300 ug/uur Durogesicper 3 dagen en 2x daags 1 symoron tablet 5 mg en 2x daags 1 Amitriptyline 10mg is mijn vraag aan u, komt mijn man ook in aanmerking voor de compensatieregeling?
Ik hoop van u, een andwoord aankomendeweek vriendelijke groet conny gouka
Reactie infoteur, 16-11-2008
Amitriptyline staat op de lijst van het CAK. Ik weeet alleen niet of u dit ook voorgeschreven heeft gekregen in 2006 en 2007, alleen dan krijgt u deze tegemoetkoming 2008. (In 2009 komt er een andere vorm van compensatie)
M. Abel-Klok, 27-10-2008 19:05
Ik heb enige weken geleden gereageerd doormiddel van een brief voor "Compensatie eigen risico 2008" Echter niets meer gehoord. Ik heb het aanvraagformulier ingezonden en voldoe aan alle eisen en voorschriften.
Reactie infoteur, 27-10-2008
Nog even afwachten, het is nog oktober! Tot eind oktober zullen de toekenningen worden verzonden, daarna zal men de aanvragen zo spoedig mogelijk behandelen.
H. Jongejan, 26-10-2008 19:32
Nog geen compensatiebedrad a 47 euro ontvangen
Reactie infoteur, 26-10-2008
Als u denkt dat u er wél voor in aanmerking komt, kunt u het formulier van het CAK printen en invullen, hier volgt de link: http://www.hetcak.nl/public/Bestanden/Internet/ceraanvraagformulier_def2.pdf
Succes gewenst!
Th H. M. Hendriks, 17-10-2008 19:16
Ik heb in 2003 maagkanker gehad ,waardoor mijn hele maag verwijderd is .daardoor heb ik een diaree probleem gekregen en moet ik dagelijks medicijnen ervoor slikken .ik gebruik 2xdaags questran-a
en2xdaags loperamide hci.kom ik ook in aanmerking voor de compensatieregeling?
Reactie infoteur, 17-10-2008
Colestyramine is de werkzame stof in questran-a, en deze staat in de lijst van het CAK. Volgens mij komt u in aanmerking voor de compensatieregeling 2008.
F. Cromberge, 13-10-2008 16:00
Waar vind ik het aanvraagformulier voor de compensatie eigen risico?
Reactie infoteur, 13-10-2008
Hier is de link:
http://www.hetcak.nl/public/Bestanden/Internet/ceraanvraagformulier_def2.pdf
Plak deze in uw browser en u komt op het formulier, succes gewenst!
M. Donkers, 10-10-2008 13:24
Ik heb reuma al vanaf 1990. Slik hiervoor medicijnen. Heb al vele verschillende gehad, en op dit moment slik ik meloxicam 7,5 mg. 2xdaags 1 tablet. Slik deze denk ik al 'n jaar of 5. Kom ik in aanmerking voor de compensatieregeling?
Reactie infoteur, 10-10-2008
Ik zie meloxicam niet p de lijst staan van medicijnen voor de regeling 2008. Misschien heeft de werkzame stof in uw medicijn een andere benaming? Waarschijnlijk krijgt u wel in 2009 de compensatie, hierover krijgt u pas bericht in 2009.
D. Dimitriou, 07-10-2008 09:20
Ik heb zeer ernstige ostoporose met inzakkingen van het wervelcolom, om de 2 maanden krijg ik een ADP infuus, en gebruik hier nog bij kalktabletten. Ben erg gekrompen en weegt nog 67.1 kg. geregeld worden erg scans gemaakt. Pin in bovenbenen en met het draaien in bed.
Reactie infoteur, 09-10-2008
Waarschijnlijk heeft u i.v.m. arbeidsongeschiktheid of ouderdom wel recht op de tegemoetkoming in 2009. Het gaat om een bedrag van € 150 tot € 250 in 2009. Of u nog voor de compensatie 2008 in aanmerking komt is afhankelijk van de voorgeschreven medicijnen (lijst werkzame stoffen) in 2006 en 2007.
A. Hoogeveen-Franssen, 06-10-2008 15:38
Ik slik pillen voor bloeddruk en vochttabletten en ik gebruik en pompjes voor cara . ik heb nog geen compensatieregeling gekregen?
Reactie infoteur, 06-10-2008
Wat zijn de werkzame stoffen in uw medicijnen en heeft u deze minstens 180 dagdoseringen voorgeschreven gekregen in 2006 en 2007?
A. Krijnsen, 01-10-2008 15:33
Ik heb ernstige osteoporose, waardoor al mijn wervels ingezakt zijn. Ik slik hier al jaren Fosomax en calcium chew voor op het ogenblik moet ik spuiten met teriparatide, mijn vraag is kom ik voor compensatie in aanmerking?
Reactie infoteur, 01-10-2008
Jammer genoeg staan uw medicijnen niet op de lijst voor compensatie 2008. Waarschijnlijk heeft u i.v.m. arbeidsongeschiktheid of ouderdom wel recht op de tegemoetkoming in 2009. maar dit laat nog even op zich wachten.
Lia Bruins, 01-10-2008 12:54
Ik heb Reuma, alleen de geneesmiddelen die ik gebruik staan niet op deze lijst. Jammer dat de een deze vergoeding krijgt en een ander niet met de zelfde ziekte.
Koot Awa, 29-09-2008 13:46
Waarom kom ik in aanmerking voor een compensatie en hoe wordt dat bepaald? Ik heb diabetis ll en gebruik Metformine. Hoe bepaal ik of ik wel of geen recht heb op deze compensatie?
Reactie infoteur, 29-09-2008
Indien u 180 dagdoseringen voorgeschreven hebt gekregen van Metformine in 2006 en 2007 krijgt u in 2008 een compensatie van € 47,-- i.v.m. eigen risico medicijnen. Daarnaast kunt u in 2009 een tegemoetkoming verwachten indien u arbeidsongeschikt of chronisch ziek bent, gehandicapt of 65 plusser bent. Dit wordt bepaald aan de hand van de te verlenen zorg in 2009.
J. A. Baart, 29-09-2008 12:11
Kan ik in aanmerking komen voor deze regeling? In 2001 by-pass operatie, in 2005 dotterbehandeling. Gebruik dagelijks carbasalaatcalcium cardio 100 ; tildiem 200 ; mono-cedocard 2x25 en Inegy 10/40. Kunt u mij informeren?
Reactie infoteur, 29-09-2008
Voor de compensatieregeling 2008 (in verband met eigen risico medicijnen) zie ik uw medicijnen niet in de lijst van het CAK staan, misschien hebben de werkzame stoffen andere benamingen? Zo neen, dan waarschijnlijk geen tegemoetkoming.
Voor de compensatieregeling 2009 hanteert men andere normen: Bent u een chronisch zieke of bent u arbeidsongeschikt, misschien 65-plusser? Dan kunt u zeker een bedrag in 2009 tegemoet zien.
Ted Willems, 27-09-2008 10:53
Kom ik in aanmerking voor compensatie? ik ben hemocromatose patient, ik moet 6x pj een 1/2 liter aderlaten en tussendoor bloedonderzoek laten doen, zodat ik snel aan mijn eigen bijdrage ben.
Reactie infoteur, 27-09-2008
Vermoedelijk niet, maar even afwachten. Het kan zo zijn dat u in 2009 wél een tegemoetkoming krijgt, dit wordt bepaald aan de hand van de extra zorg die u nodig heeft.
Tink, 27-09-2008 10:16
Je zult maar chronisch ziek zijn zoals vele van ons met MS en geen tegemoetkoming krijgen omdat je niet aaneengeloten 180 medicatie gebruikt. Ondertussen prik je wel 3x in de week je medicatie of je hebt een half jaar elke dag gespoten en daarna, omdat je allergisch ervoor bent heb moeten stoppen. Veel pijnstillers vanwege de bekende bijwerkingen. Tussendoor naar het ziekenhuis voor 3 of 5 daagse Metylprednisolon kuren van 1000ml. per dag omdat je weer een uitval heb.
Natalizumab staat ook in de lijst... maar je komt niet aan 180 dagen, dat mag je maar exact 1x per 28 dagen via infuus. En zelfs dat levert al een groot risico op PML op. Misschien is er iemand die ons met dit kan helpen? Vele MS-ers zien door de bomen het bos niet meer en CAK doet zich met een standaard mailtje af. Wij hebben toch ook recht?
Reactie infoteur, 27-09-2008
Misschien dat u niet in aanmerking komt voor de compensatieregeling 2008 (een bedrag van € 47,--), in 2009 is er een algehele regeling voor chronisch zieken, gehandicapten maar ook voor 65-plussers en arbeidsongeschikten komt er een financiële tegemoetkoming. Dit beloopt een bedrag van € 100 tot € 450,--. Even afwachten dus.
G. Rem, 22-09-2008 20:09
Mijn man heeft zo brief gehad van jullie nou is mijn de vraag kom ik daar ook in aanmerking van zo compensatie van eenbedrag van zevenveertig euro want ik lijdt aan hart aandoening ik ben verleden week ook algeholpen en slikt ook medicijnen daar voor en ik betaal ook eigen risico groep van honderd vijftig euro .
Reactie infoteur, 22-09-2008
Hallo, even voor de goede orde; Ik ben niet diegene die bepaalt wie voor de compensatieregeling in aanmerking komt, ik probeer alleen de mensen wegwijs te maken met deze nieuwe regeling! Het CAK bepaalt dit en onder de voorwaarde dat uzelf in 2006 en in 2007 minimaal 180 dagdoseringen per jaar voorgeschreven heeft gekregen van de medicijnlijst (zoals in mijn tekst staat gelinkt) dan komt u inderdaad daarvoor in aanmerking.
Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest!
R. Paur, 21-09-2008 20:44
Ik heb glaucoom daarvoor gebruik ik Xalacom druppels en Ascal 38. Mijn linkerkant van mijn rechter oog is het zicht al helemaal weg. Kom ik ook voor deze vergoeding in aanmerking?
Reactie infoteur, 21-09-2008
Indien u dit geneesmiddel al 180 dagdoseringen hebt voorgeschreven gekregen in 2006 en 2007 is het antwoord ja, de werkzame stof in Xalacom is Latanoprost, deze staat in de lijst van het CAK.
M. T. Mourik-Damsteegt, 21-09-2008 09:38
Ik heb al meer als 20 jr. en een langzaam werkende schildklier ook al meer als 20 jr. de ziekte van sjeuger(reuma) door internist dr.fischer ijsseland ziekenhuis vast gesteld. krijg ik ook een financiele tegemoet koming
Reactie infoteur, 21-09-2008
Hoogst waarschijnlijk wel, u kunt uw medicatie op de lijst van het CAK opzoeken:
http://www.hetcak.nl/public/Bestanden/Internet/FKG%20lijst_uitleg%20website.pdf
M. van Velzen-Knezevic, 20-09-2008 21:10
Mijn vraag is heb ik ook recht op een financiele tegemoetkoming? Ik gebruik elke dag 1 a 2 tabletten om de blaas onder
controle te houden i.v.m. veel urine verlies. De dure medicijnen heten Vesicare en zijn voorgeschreven door de dokter
van het diacconesse ziekenhuis te Leiden.
Reactie infoteur, 21-09-2008
Op de lijst van het CAK komt deze benaming helaas niet voor, misschien heeft de werkzame stof in uw medicijn een andere benaming?
Hetty Fassaert, 20-09-2008 16:25
Waar hoor ik bij?
69 jarige vrouw met verminderde mobiliteit na heupfractuur L.stressfractuur 3e metatarsale R.fractuur L calcaneus,osteoporose en osteomalacie.Internist adviseerde na bepaling van calciurie te starten met 1dd1 tabl calcichew D3 500mg/400 en ook werd behandeling met APD i.v. afgsproken.Omdat ik na het inemen van bisfosfonaten niet lang rechtop kan blijven zitten.Ik heb n.l.ook een versleten rug en een lichte Hernia.
Reactie infoteur, 21-09-2008
Zo op het eerste gezicht kan ik de door u genoemde medicijnen niet in de lijst van het CAK vinden, misschien heeft de werkzame stof ín uw medicijn andere benaming? Wellicht heeft u andere medicijnen? Het is nu mogelijk deze op te zoeken via de (nieuwe) link in de tekst; Medicijnlijst CAK. Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest.
J. M. V. P. Bognar, 20-09-2008 10:17
Hallo.
Volgens Uw gegevens heb ik ook recht op compensatie.Ik heb n.l een psychische aandoening,waar ik dagelijks medicijnen moet nemen.Hoe moet ik reageren om voor die compensatie in aanmerking te komen?
Gr J.Bognar:-(
Reactie infoteur, 20-09-2008
In september en oktober worden de brieven voor toewijzing van deze compensatieregeling verstuurd, het kan zijn dat deze al naar u onderweg is! Zo niet dan kunt u eind oktober het formulier uit de volgende link invullen:
http://www.hetcak.nl/Upload/ceraanvraagformulier_versie3.pdf
Plak deze link in uw browser, en als t goed is ziet u het PDF formulier in beeld verschijnen. Maar even voor de goede orde; het is waarschijnlijk onderweg, u kunt
beter nog even wachten tot eind oktober om het formulier in te vullen.
Pepi, 18-09-2008 15:04
Ik heb al jaren long emfijsem kom ik nu ook in aanmerking voor de 47 euro?
Reactie infoteur, 18-09-2008
Alleen als u in 2006 en 2007 jaarlijks ministens 180 dagdoseringen van medicijnen/werkzame stoffen uit de lijst van het cak voorgeschreven heeft gekregen!
Hieronder de link naar deze lijst, kopieer deze naar de werkbalk met URL-adres, dan kunt u het nakijken, ik kan vanaf hier niet zien welke medicatie u heeft.
http://www.hetcak.nl/public/Bestanden/Internet/FKG%20lijst_uitleg%20website.pdf
C. Mateijsen, 18-09-2008 11:27
Ik denk ook in aanmerking te komen voor de 47 euro tegemoetkoming voor eigen risico
ik heb inmiddels al 150 euro betaald en slik medicijnen voor hart en cara. Ik heb ook 2 stents gekregen en heb nog een vernauwing onder het hart waarvoor ik deze medicijnen slik.
Reactie infoteur, 18-09-2008
Hoogstwaarschijnlijk wel, en nogmaals; men beoordeelt dit naar aanleiding van een tabel (lijst) met de werkzame stoffen die in de u voorgeschreven medicijnen zitten, én die u minstens 180 dagdoseringen op jaarbasis moet gebruiken, dat kan ik vanaf hier niet zien. Hier een poging om de link te leggen naar het PDF-bestand waarin deze lijst medicijnen te zien is: http://www.hetcak.nl/public/Bestanden/Internet/FKG%20lijst_uitleg%20website.pdf
A. J. M. Aarts, 15-09-2008 11:03
Ik ben al sinds 1991 hartpatiënt en heb in 19991 een bypass operatie ondergaan als ook in 2007 volgens mij kom ik ook in aanmerking voor de compensatieregeling.
Reactie infoteur, 15-09-2008
Indien u in 2006 én 2007 minimaal 180 dagdoseringen voorgeschreven heeft gekregen van een medicijn i.v.m. hartstoornissen (er is een tabel met de werkzame stoffen van de medicatie te vinden op www.hetcak.nl) komt u in aanmerking voor deze tegemoetkoming.
G. Schlicht, 14-09-2008 12:32
Ik heb al jaren astmatische/bronchitis kom ik nu ook in aanmerking voor de 47 euro?
Reactie infoteur, 14-09-2008
Als u per jaar minimaal 180 dagen een medicijn voorgeschreven heeft gekregen voor één specifieke aandoening (er zijn tabellen te vinden op www.hetcak.nl) dan krijgt u de tegemoetkoming van € 47. In tabel 2 vindt u de werkzame stof die in uw medicijn zit onder CARA, er zijn er meerdere!
A. W. Regtop, 13-09-2008 14:40
Wat een kortzichtige regeling, echt weer bedacht door amtenaren achter het bureua.
Sinds 1979 bechterew patient (reuma). Ik slik geen medicijnen echter sport veel ga wekelijks naar de fisiotherapeut.
Omdat ik geen medicijnen meer slikt om mijn gezondheid te sparen, maag , nieren enz. en het de overehid geen geld kost. wordt mij de 47 euro onhouden, echter de kosten van de fisio ben ik verpicht om 150 euro eigenbijdrage te betalen.Laat ik mij nu medicijnen voorschrijven, die ik zo van de arts ontvangen en deze weggooid dan kom ik er wel voor in aanmerking. De regelingen die ze bedenken worden zo ingewikeld dat er weer vele zijn die tussen dewat en het schip vallen.Voorstel afschaffen deze regeling.
Bronnen en referenties
- www.minwvs.nl
- www.hetcak.nl