InfoNu.nl > Financieel > Geld > Koers van de IJslandse Kroon

Koers van de IJslandse Kroon

Koers van de IJslandse Kroon De IJslandse Kroon is de munteenheid van IJsland. Dit munt geldt als wettig betaalmiddel voor het Noord-Europese eiland gelegen in de wateren van de noordpool. Tijdens de Kredietcrisis kwam de bankensector van IJsland echter zwaar in de problemen. Omdat IJsland een grote bankensector heeft raakte daardoor de gehele economie ontwricht en daalde de kroon fors in waarde. In de jaren daarna herstelde de kroon zich weer enigszins en steeg in waarde ten opzichte van de euro. De Kroon is onder te verdelen in honderd aurar. Dit is het equivalent van de cent die onderdeel uitmaakte van de Nederlandse gulden en nu de euro. De internationale afkorting van de munt is ISK. IJsland is samen met Noorwegen, Zweden en Denemarken deel uit de Scandinavische Monetaire Unie. Toen werd besloten om de Kroon in te voeren. Deze munt verving de Deense rigdaler. Na de opheffing van die Monetaire Unie werd besloten om de Kroon te handhaven als nationale munt.

Munt

De eerste munten die IJsland had waren de muntstukken van 10 en 25 augar in 1922. Die werden gevolgd door muntstukken van 1, 2 en 5 augar en 1 en 2 Kroon in 1926. De munt van IJsland was tijdens de tweede wereldoorlog aangepast. Op dat moment maakte IJsland nog onderdeel uit van Denemarken. Denemarken was bezet door Nazi-Duitsland en er was niet of nauwelijks nog contact mogelijk. Vanaf 1946 werd IJsland overigens onafhankelijk. Er kwamen munten in omloop zonder het koninklijk teken. Vanaf 1967 werden er een aantal nieuwe munten geïntroduceerd. Dit was vanwege de val van de Kroon. Daardoor waren er meer Kronen nodig om hetzelfde iets te kopen. Daarom kwamen er in 1967 muntstukken van 10 en 50 kroon en muntstukken van 50 augar en 5 kroon. Wat betreft bankbiljetten zijn er biljetten van 1, 5, 10, 50, 100, 500 en 1000 kroon in omloop. De bankbiljetten worden uitgegeven door de Bank van IJsland.

Koers

De IJslandse Kroon werd in 1981 gerevalueerd. Honderd oude kronen waren nu één nieuwe kroon waard. Augar munten worden nauwelijks meer gebruikt. Volgens de IJslandse premier moeten alle bedragen in hele kronen worden betaald. Dit stelde hij in 2002. Alle munten die minder dan 1 kroon waard waren werden uit de circulatie gehaald. Het meeste betalingsverkeer vindt echter technologisch plaats. IJsland heeft het grootste aantal computergebruikers wereldwijd. Dit, in combinatie met de hoogste prijzen, zorgt ervoor dat een biljet van vijfduizend kroon nauwelijks 65 Amerikaanse dollar waard is. Ook ten opzichte van de euro en de Britse Pond is de IJslandse Kroon een dure munt.

De IJslandse kroon tijdens de Kredietcrisis

Tijdens de Kredietcrisis raakte IJsland zwaar in de economische problemen en dat had grote gevolgen voor de koers van de munt. IJsland had een grote bankensector, maar veel banken gingen failliet als gevolg van de Kredietcrisis. Dat had grote gevolgen van de economie van het land. De waarde van de munt daalde naar recorddiepte. Een euro koste bijna tweehonderd IJslandse kronen. Door verstandig overheidsingrijpen herstelde de koers van de kroon zich in de jaren daarna voorzichtig. Anno 2015 werd voor een euro ongeveer honderdveertig IJslandse kronen betaald. Er was zelfs korte tijd sprake van dat IJsland zich bij de Europese Unie zou voegen en later misschien bij de Eurozone, maar de IJslandse regering zag al snel van die plannen af.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Koers van de IJslandse Kroon"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 01-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!