InfoNu.nl > Financieel > Geld > Minder kosten bij de aankoop van uw huis

Minder kosten bij de aankoop van uw huis

Minder kosten bij de aankoop van uw huis Goedkoop een huis kopen, wat zijn dan de kosten koper voor deze woning in 2016 en 2017? U kunt de aankoopkosten van een huis verlagen door goed te onderhandelen. Koop anders vrij op naam. Een woning kopen met k.k. wil zeggen met kosten koper. Kosten koper (k.k.) betekent 4% tot 6 % extra kosten bovenop de koopprijs. Dat zijn kosten voor taxatie, een hypotheek, de overdrachtsbelasting, een goed taxatierapport en een goed hypotheekadvies. Als u de aankoopkosten financiert met de hypotheek zijn ze meestal fiscale aftrekposten eigen huis. De overdrachtsbelasting is 2%.

Aankoopkosten woning vrij op naam in 2017

Bij een huis vrij op naam kopen, ofwel v.o.n., weet u zeker dat alle kosten van de aankoop van een huis in de prijs zijn inbegrepen. Bij nieuwbouwwoning vrij op naam is de btw van 19% de grote klapper, maar ook die zit al in de aankoopprijs inbegrepen. Die 19% bedraagt per oktober 2012 inmiddels 21%. Bij bestaande huizen vrij op naam zijn dat de overdrachtsbelasting en notariskosten voor de levering en de hypotheekakte. Geen verrassingen meer want u weet van te voren wat u betaalt.

De overdrachtsbelasting bij de aankoop van een huis

Bij kosten koper komen er nog allerlei kosten bij:

De overdrachtsbelasting is vanaf 15 juni 2011 verlaagd naar 2% voor een bestaand huis en is onderdeel van de leveringskosten. Hoe lager de kale verkoopprijs, hoe lager de belasting. Een huis van 200.000 euro op eigen grond kost u dus 4.000 euro aan overdrachtsbelasting. Let op de erfpacht: Het blijkt dat u 17x de jaarlijkse canon bij het aankoopbedrag moet tellen voor de overdrachtsbelasting. Uw notaris kan u hierover vooraf adviseren. Let wel op de doorverkoop van een huis en de mogelijke vergoeding van de overdrachtsbelasting. Vanaf 1 oktober 2010 is de verrekening van de overdrachtsbelasting verlengd naar 1 jaar in plaats van zes maanden.

Aankoopkosten huis Kosten Koper in 2017

In de praktijk kunt u bij kopen kosten koper rekenen op in totaal zo'n 4% tot 6 % extra aan kosten bovenop de koopsom. Een belangrijke tip hierbij is dat, afgezien van de overdrachtsbelasting de kosten per aanbieder verschillen en shoppen dus zeer nuttig is:

1. De notariskosten
Het is altijd goed om vooraf na te gaan bij welke notaris u de akte wil laten passeren. Hierbij gaat het om het passeren van de akte van levering en vaak de hypotheekakte.

2. Afsluitprovisie hypotheek
Sommige vragen 1,5% afsluit kosten over het te lenen bedrag, anderen blijven rond de 1% of zien deels van de afsluitkosten af.

3. Checklist en kwaliteitscontrole hypotheekadvies
Zorg er voor dat u een goed hypotheekadvies krijgt. Een goede checklist helpt u verder om een goede keuze te kunnen maken.

4. Taxatiekosten
Een taxatierapport en een bouwkundige keuring. Niet alleen wil de hypotheekverstrekker weten hoeveel een woning waard is en wat de eventuele risico’s zijn, maar ook voor u als koper is dat natuurlijk verstandig. Dit in verband met garanties en het bedrag dat een bank maximaal bereid zal zijn te verstrekken. Een bouwtechnisch rapport is bijvoorbeeld verplicht als u een huis van vóór 1940 wilt kopen met daarbij de Nationale Hypotheek Garantie.

5. Makelaarskosten
Bekijk goed of u een aankoop makelaar inschakelt en wie. De concurrentie op de makelaars markt is groot, en de kosten verschillen sterk per makelaar. Ook hier timmert de ING stevig aan de weg met iBlue makelaars. Iblue geeft u veel informatie over de huizenmarkt. Als klant bepaalt u bovendien bij de verkoop van uw huis hoe intensief de makelaar moet worden ingezet. Met de Concurrentiecheck kunt u bekijken welke concurrentie er in de buurt is.

6. Kadaster
U betaalt Kadasterkosten voor de inschrijving van de akte van levering bij het Kadaster.

Kosten eigen woning financieren betekent ook fiscale aftrek

Sommige kosten bij de aankoop van een huis zijn eenmalig aftrekbaar, andere kosten kunt u ook meefinancieren, waarbij ook de rente aftrekbaar wordt. Kijkt u maar:

Fiscale aftrekposten aankoop eigen huis 2015 - 2016-2017:
Welke uitgave aankoop woning: Eenmalig fiscaal aftrekbaar zijn: Rente van financiering fiscaal aftrekbaar ja of neen:
Hypotheekrente Ja Nee
Afsluitprovisie Ja Ja
Bankgarantie Nee Ja
Notariskosten hypotheekakte Ja Ja
Notariskosten transportakte Nee Ja
Makelaarskosten Nee Ja
Taxatiekosten Ja Nee
Bereidstellingsprovisie of verlengingskosten *) Ja Nee
Boeterente Ja Nee
Borgtochtprovisie**) Ja Nee
Bouwrente Nee Ja
Erfpachtcanon Ja Nee
Afkoop erfpacht Nee Ja
________________________________________________
*) Dit zijn de kosten die de bank u in rekening brengt om de geldigheidstermijn van een hypotheekofferte te verlengen.
**) De door de geldnemer te betalen provisie bedraagt 0,45% van de lening.

Optie op het kopen van een huis

Wie een huis wil kopen en daarvoor nog enige bedenktijd wil hebben, kan ook een optie op een huis nemen. U krijgt dan het exclusieve recht heeft om het huis te kopen. In deze periode mag het huis zonder uw toestemming niet aan een ander worden verkocht.

Slot

Wie bovengenoemde aankoopkosten voor de woning in de gaten houdt als hij kosten koper koopt, kan vrij nauwkeurig berekenen of een huis binnen zijn budget past en welke hypotheek daar eventueel het beste bij hoort. U laat zich zo in ieder geval niet onnodig verrassen en bent zo een stuk goedkoper uit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kosten nieuwbouwwoningAls u een nieuwbouwwoning koopt, zijn de aankoopkosten, zoals de kosten van de leveringsakte, al bij de prijs inbegrepen…
De fiscaal aftrekbare verhuiskostenDe fiscaal aftrekbare verhuiskostenWie gaat verhuizen krijgt met nieuwe kosten huis te maken, de overdrachtsbelasting maar ook met kosten die fiscaal aftre…
Kosten koper 2016 en 2017 omlaagKosten koper 2016 en 2017 omlaagWie in 2016 of 2017 een huis koopt, koopt niet alleen een woning tegen een lagere verkoopprijs maar ook met lagere koste…
Wat is overdrachtsbelasting?Wat is overdrachtsbelasting?Bij het kopen van een bestaande woning, bent u overdrachtsbelasting verschuldigd. De belasting wordt geheven over de koo…
Fiscale aftrekposten eigen woning 2016 en 2017Fiscale aftrekposten eigen woning 2016 en 2017Hebt u de fiscale aftrekposten 2017 volledig benut en zo de woonlasten verlaagd? Uw eigen woning is eigenlijk een grote…

Reageer op het artikel "Minder kosten bij de aankoop van uw huis"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 19-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Online huis verkopen
Schrijf mee!