InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bruto inkomen per maand

Bruto inkomen per maand

Een hoger maandelijks bruto inkomen is iets waar de meeste mensen naar streven. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat Nederlandse bedrijven in buitenlandse handen beter betalen.

CBS

Het CBS heeft van een half miljoen bedrijven het gemiddelde bruto jaarsalaris berekend. Daarnaast hebben ze uitgezocht of het een bedrijf is in eigendom van buitenlanders of van Nederlanders. Indien vijftig procent (of meer) van de aandelen in buitenlandse handen was werd het gerekend als een buitenlands bedrijf. In de meeste gevallen gaat het om oorspronkelijk Nederlandse bedrijven die zijn overgenomen. De conclusie was dat in de periode tussen 2001 en 2005 het bruto jaarsalaris bij de buitenlandse eigenaren gemiddeld dertig procent hoger lag. Bedrijven in handen van Amerikanen of Japanners betalen het best. Indien u onder de Amerikanen gaat werken verdient u gemiddeld 70 procent meer dan gemiddeld en bij de Japanners 51 procent meer.

Maandelijkse verdiensten

Op het salaris rust in Nederland nog steeds een taboe. Het is onbeleefd om te vragen naar het inkomen. Gaat u wel vragen dan krijgt u vaak het antwoord “dat weet ik niet precies”. Met andere woorden, dat gaat jou niets aan. Sommige inkomens zijn gewoon openbaar, bijvoorbeeld van de Minister-president, Ministers en Staatssecretarissen. Onze Minister-president verdient ongeveer € 171.000 per jaar, een Minister ongeveer € 132.000 en een Staatssecretaris € 123.000.

Te lage verdiensten

In een aantal sectoren zijn de inkomens laag rekening houdende met de werkdruk en verantwoordelijkheid. Vooral in de zorg en bij de politie zijn de inkomens laag met betrekking tot het werk. Een beginnend verpleegkundige verdient ongeveer € 1.600, dit kan uiteindelijk oplopen tot € 2.600. Een beginnend psychiatrisch verpleegkundige verdient meer, tot maximaal € 3.000. Een politieagent begint met ongeveer € 1.600 en kan oplopen tot maximaal € 2.700 bruto per maand. Dit is exclusief enkele toeslagen.

Wat verdient een…

Beroep Minimaal in € Maximaal in €
Leraar basisonderwijs2.1713.441
Voortgezet onderwijs2.2514.567
Starter op universitair niveau2.1603.528

Een overzicht van enkele grootverdieners:
Naam Inkomen per jaar
Oprah Winfrey€ 176.344.000
Donald Trump€ 19.218.400
Paris Hilton€ 6.160.000
Matthijs van Nieuwkerk€ 400.000
Gerelateerde artikelen
Nettoloon berekenenNettoloon berekenenHoe wordt het nettoloon berekend? Welke aftrekposten zijn er en hoeveel houd je uiteindelijk over van het brutoloon?
Bronnen en referenties
  • Loonwijzer.nl gobnet.nl

Reageer op het artikel "Bruto inkomen per maand"

Reactie

Fred van Jesper, 04-02-2013 20:26 #1
Hey Goedendag,

Matthijs van Nieuwkerk verdient verontrustend veel geld.

Kalm aan G

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 05-08-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!