InfoNu.nl > Financieel > Geld > Koers van de Noorweegse Kroon

Koers van de Noorweegse Kroon

Koers van de Noorweegse Kroon De Noorse Kroon is de munteenheid van Noorwegen. De munt geldt als betaalmiddel in het Scandinavische land. Noorwegen is niet meegegaan met de euro en de Noren zijn daar blij om aangezien de euro geen heel stabiele munt bleek te zijn. Op de lange termijn is de afnemende vraag naar olie en gas wel een bedreiging voor de koers van de kroon, aangezien Noorwegen daarmee veel geld binnen krijgt.
De Noorse Kroon werd in 1975 geïntroduceerd als vervanging voor de toenmalige munt van Noorwegen, de speciedaalder. De Kroon kwam er op initiatief van de Scandinavische Monetaire Unie, waar naast Noorwegen ook Zweden, Finland en Denemarken zitting in hadden. De koers van de munt was gekoppeld aan de goudstandaard. De kroon is opgedeeld in ore, het Nederlandse equivalent daarvan is de cent. De Unie werd in 1914 voor aanvang van de Eerste Wereldoorlog opgeheven, maar er werd besloten op de naam Kroon te houden.

Munt

Er zijn verschillende soorten in omloop. Ten eerste van 10, 20 en 50 ore. Daarnaast zijn er munten van 1, 2, 5, 10 en 20 kroon in omloop. De duurdere munten dragen de afbeelding van de koning van Noorwegen op zich, momenteel dus koning Harald. Sinds 1877 worden er door de Noorse Nationale Bank ook bankbiljetten uitgegeven. Er zijn biljetten van 5. 10. 50, 100, 500 en 1000 kroon. Tot 1917 waren er ook bankbiljetten van 1 en 2 kroon in omloop.

Dollar

De goudstandaard werd - met tussenpozen - tot 1931 aangehouden, maar daarna werd de koers van de kroon gekoppeld aan die van de Britse Pond. Eén Britse Pond was negentien Kronen waard. In 1939 werd de koers van de munt gekoppeld aan die van de Amerikaanse dollar. Een dollar was bijna vijf Kronen waard. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bezette Duitsland Noorwegen en werd de Kroon vervangen door de Reichsmark. In 1945 keerde de Kroon weer terug en bleef tot 1949 gekoppeld aan de Amerikaanse dollar.

Waarde

De koers van de Kroon is over het algemeen vrij stabiel. Dit komt door de grote olievoorraad en de doorgaans stabiele rentestand. Sinds 2002 is er zelfs sprake van een waardevermeerdering ten opzichte van de dollar en de euro. Met name ten op zichtte van de dollar - omdat deze zo in waarde is afgenomen sinds 2007 - is de kroon enorm toegenomen in waarde. Noorwegen is geen onderdeel van de Europese Unie, dus zal ook niet de euro overnemen als nationale munt. Met name op het hoogtepunt van de Eurocrisis toen landen als Griekenland Portugal failliet dreigden te gaan, was er in Noorwegen veel opluchting dat het land zich nooit bij de euro had gevoegd. Andere Noord-Europese landen als Nederland en Duitsland betaalden namelijk de tol voor het Griekse falen.

Bedreiging

Er zijn wel bedreigingen voor de waarde van de Noorse kroon. Noorwegen heeft veel inkomsten verworven met de winning van aardgas en olie. Ze hebben een groot fonds aangelegd waarmee ze hopen de toenemende vergrijzing op te kunnen vangen. Wereldwijd willen steeds meer landen echter overstappen op duurzame energie en investeren daardoor fors in windenergie en zonne-energie. Dit is een bedreiging voor een belangrijke inkomstenbron van de Noorse overheid. Daardoor kan de vraag naar olie massaal dalen en daarmee de vraag naar de Noorse kroon. Die zou dan fors kunnen dalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Koers van de Noorweegse Kroon"

Reacties

C. Kramer, 26-09-2011 18:15 #2
De Noorweegse kroon? Moet dat niet gewoon de "Noorse kroon" heten?

Ben Jansen, 24-09-2011 11:48 #1
Ik wil graag weten hoe ik het openen van een spaarrekening in Noorwegen in gang kan zetten en wat het beste "adres" is.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 19-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Economie Noorwegen
Reacties: 2
Schrijf mee!