InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geschiedenis van de Tunesische dinar

Geschiedenis van de Tunesische dinar

Geschiedenis van de Tunesische dinar De Tunesische Dinar is de munteenheid van Tunesië. De munt geldt als wettig betaalmiddel in het Noord-Afrikaanse land. Dit artikel vertelt alles over de geschiedenis, de koers en de koersontwikkeling van de dinar. De dinar is onder te verdelen in 1000 milim, het equivalent van de cent in Nederland. Als symbool voor de dinar geldt DT, maar ook wel wordt DT gebruikt, gebaseerd op de Franse naam van de munt Dinar tunisien. De dinar kwam in 1958 op de markt nadat Tunesië van Frankrijk onafhankelijk werd. De verhouding van de Frank richting de dinar werd 1000 Franse francs is één dinar waard. De koers van de munt werd echter niet gekoppeld aan de franc, maar aan de Amerikaanse dollar. De dollar was 42 cent waard. In 1964 werd een nieuwe verhouding vastgesteld waarbij één dollar al 52 cent waard was. De munt werd in 1971 definitief losgekoppeld.

Munten

Er zijn verschillende soorten munten in omloop. Alle munten zijn gemaakt van nikkel, cupro-nikkel of bimetaal. Er bestaan munten met een waarde van 5, 10,20, 50, 100 en 500 milim. Ook zijn er munten ter waarde van 1 en 5 dinar. Wat betreft de bankbiljetten zijn er vier verschillende in omloop. De biljetten zijn 5, 10, 20 en 30 dinar waard. Met name het biljet van dertig dinar blijkt gevoelig te zijn om te worden vervalst.

Wisselkoers

Wanneer Tunesiërs hun artikelen prijzen dan doen ze dat meestal in milim. Naar een tapijt met een waarde van 50 dinar zal dus eerder worden gerefereerd met een waarde van khasim milim - in het Nederlands vijftigduizend milim. Dit is goed op in de gaten te houden. Iets anders belangrijks om te weten is dat het in Tunesië officieel gezien wordt als een criminele overtreding wanneer er dinars worden geïmporteerd of geëxporteerd. Bij vertrek kan er echter niet meer dan vierduizend dinar worden omgewisseld naar andere munteenheden. Op vliegvelden zijn daarom de meeste artikelen dan ook aangeduid in prijzen als de euro, de Britse Pond, of de Amerikaanse dollar.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geschiedenis van de Tunesische dinar"

Infoteur: Simcha
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!