InfoNu.nl > Financieel > Geld > Koers van de Chinese Yuan

Koers van de Chinese Yuan

De Chinese Yuan is de munteenheid van China. Zij wordt ook wel de renminbi genoemd. Zij is het wettig betaalmiddel in het Chinese rijk. Dit artikel biedt informatie over de geschiedenis, de koers, en de koersontwikkeling van de yuan. Vroeger waren er in China verschillende muntsoorten in omloop. Iedere munt hadt zijn eigen waarden. Ook was de Japanse Yen en de munteenheid van Korea is sommige delen van China een veelgebruikt betaaldmiddel. Renminbi betekent de 'munt van het volk'. Toen de Communistische Partij China na de burgeroorlog in 1948 onder controlle kreeg begon zij met het gelijkschakelen van de verschillende munteenheden. De officiële naam van de munt werd Renminbi, maar de naam yuan is ook veel gebruikt, en zal ook als zo in dit artikel gehanteerd worden.

Herziening

De eerste bankbiljetten werden uitgebracht in december 1948. Eén van de verantwoordelijkheden van de nieuwe overheid was om de hyperinflatie van de Chinese munt tegen te gaan. In 1955 werd de koers vastgesteld van één nieuwe yuan is waard vijftigduizend van de oude. Een herziening van de munt vond plaats in 1955. De waarde van Yuan was onrealistisch ten opzichte van veel westerse munteenheden. Met het open gaan van de economische economie was er een nieuwe behoefte aan betere en meer realistische koersen. De financiële crisis die in 1998 in Azië rondging trof ook China en als gevolg daarvan devalueerde de munt sterk. Inmiddels is de munt weer redelijk opgekrabbeld, maar toch blijft de centrale Chinese overheid sterk de controlle voeren over de munt.

Hong Kong

De twee speciale administratieve regio's binnen China, namelijk Hong Kong en Macau kennen elk hun eigen munteenheid. Dit is gebasseerd op het principe van één land, twee sustemen. Ook de Chinese nationale wetten gelden daar niet. De yuan is overigens wel de tweede meest gebruikte munt in China, en is sterk in opkomst. De Hong Kong dollar is echter nog altijd de meest gebruikte munt.

Taiwan

Wat betreft de overheid van Taiwan ontmoedigd deze sterk het gebruik van de yuan, omdat ze bang is dat ze anders te veel afhankelijk zal worden van China. Toeristen hebben daarom de toestemming gekregen om 20.000 yuan mee te nemen wanneer ze Taiwan bezoeken. Als het om meer geld gaat dan moet dit worden omgewisseld naar de nieuwe Taiwanese dollar. In Cambodja en Nepal in de yuan een wettig betaalmiddel en Laos en Birma staan het toe in de grensprovincies.

Yuan

De koers van de Yuan was lange tijd ongeveer een of acht ten opzichte van de dollar. De Chinese economie is echter sterk in opkomst en de Amerikaanse economie groeit nauwelijks meer. Daarom is de koers momenteel iets minder dan één op zeven. En dan stellen analysten nog dat de munt sterk is ondergewaarderd.

Lees verder

© 2008 - 2014 Simcha, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Koers van de Chinese Yuan"

Infoteur: Simcha
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Economie van China
Schrijf mee!