InfoNu.nl > Financieel > Geld > Koers van de Egyptische pond

Koers van de Egyptische pond

Dit artikel geeft informatie over de koers van de Egyptische pond. Dit is de munteenheid en betaalmiddel van het Afrikaanse land Egypte. Wanneer u op vakantie gaat is het nuttig om iets te weten over de achtergrond en waarde van het geld waarmee u betaalt. De Egyptische pond, ook wel Gineh genoemd is de betaaleenheid van het Afrikaanse land Egypte. De munt is verdeeld in honderd qirsh, in Nederland centen genoemd. De Egyptische naam van de munt gineh is afgeleid van de naam van de voormalige Britse kolonie Guinea.

Pond

In 1834 werd de Pond bij koninklijk decreet de officiële betaaleenheid van Egypte. Vanaf 1889 werd de koers gekoppeld aan die van het goud en was één pond ongeveer 7 gram goud waard. De Bank van Egypte gaf in 1899 voor het eerst briefgeld uit. Vanaf de Eerste Wereldoorlog werd de koers van de Pond gekoppeld aan die van de Engelse Pond. Na een langzaam maar zekere voortgaande devaluatie van de munt werd vanaf 1962 de koers voortaan gekoppeld aan die van de dollar.

Waarde

De afgelopen jaren is de Egyptische pond steeds meer in waarde afgenomen. In de periode tussen 1994 en 2000 nam de munt elk jaar meer dan elf procent in waarde af. Pas vanaf 2003 is de koers van de pond redelijk stabiel ten opzichte van de Amerikaanse dollar, en het afgelopen jaar zelfs iets in waarde toegenomen. Tegenover andere gezaghebbende munteenheden als de Euro en de Britse pond neem de Egyptische pond nog steeds in waarde af.

JaarKoers t.o.v. de dollar.
19993.40
20003.75
20014.50
20024.62
20036.13
20046.28
2005-065.75
20075.64

Kijk voor meer informatie op silver-price.blogspot.com

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Koers van de Egyptische pond"

Infoteur: Simcha
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Valuta wisselkoersen
Schrijf mee!