InfoNu.nl > Financieel > Geld > Koers van de Nieuwe Turkse Lira

Koers van de Nieuwe Turkse Lira

Koers van de Nieuwe Turkse Lira De Nieuwe Turkse lira is de munteenheid van Turkije. Zij wordt gebruikt in Turkijke en op Noord-Cyprus. De Nieuwe lira is verdeeld in 100 kurus. Het symbool van de munt is YTL. Vanwege de immense inflatie in Turkije gedurende de jaren '70 tot de jaren '90 was de oude munt erg in waarde achteruit gegaan. In 1960 kreeg je voor één dollar nog 9 lira's. Aan het begin van de 21e eeuw was dat meer dan anderhalf miljoen. Elk jaar devalueerde de munt met gemiddeld 38%. De reden hiervoor was dat de toenmalige president om de buitenlandse schulden af te betalen in grote hoeveelheden geld liet drukken. Het drukken van dit geld had als gevolg dat de munteenheid devalueerde. Premier Recep Tayyip Erdögan noemde het de 'nationale schande' toen de munt de snels devaluerende munt ter wereld werd.

Munt

In december 2003 besloot de Turkse regering om een nieuwe munt in te voeren, de Nieuw Turkse Lira. Deze werd in 1 januari ingevoerd tegen de koers van 1 Nieuwe lira is een miljoen oude Lira. Op 1 januari 2005 werd er op alle uitgiftepunten begonnen met het enkel nog verstrekken van nieuwe lira's waardoor de munt geleidelijk in omloop kwam. Na een wisselperiode van één jaar was de oude lira geen wettig betaalmiddel meer maar zal nog wel bij de centrale bank ingewisseld kunnen worden.

Nieuw

Volgens de Turkse Centrale Bank is het woord nieuw slechts een tijdelijke toevoeging. Volgens een nieuwsagentschap zal deze aanduiding per 1 januari 2009 verdwijnen. Zij was slechts bedoeld om het verschil met de oude lira aan de duiden. Hoe dan ook, de nieuwe munt is stabiel ten op zichte van de dollar en de euro. Ten opzichte van de Amerikaanse dollar is zij zelfs in waarde toegenomen.

Euro

In navolging van de Europese Centrale bank zijn er munteenheden van een 59 kurus en muntstukken van één en twee lira. Dit heeft tot verwarring gezorgd in de eurozone. ook zorgt het voor verwarring bij sommige automaten waar je met muntgeld betaald, met name op vliegvelden. Automaten bleken de munt van 2 lira aan te zien voor een munt van 2 euro. Dit zorgde voor boosheid bij fabrikanten, omdat een euromunt van twee euromunt bijna vier keer zoveel waard is.

Koers van de Nieuwe Turkse Lira ten opzichte van de Amerikaanse dollar
JaarKoers t.o.v. de dollar
19669
198990
19881300
199535000
1996107.000
20011.650.000
20041.350.000
20081.25
© 2008 - 2014 Simcha, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Koers van de Nieuwe Turkse Lira"

Reacties

Toren, 14-08-2011 23:02 #3
Ik heb nog 58.500 turkse lira en wat kan ik daar mee?

Anniekoelewijn, 25-04-2009 15:43 #2
Kan iemand mij een overzicht geven van de turkse lire hoe veel euro, s het zijn vanaf 1euro tot 100 euro vriendelijk dank daarvoor alvast

J. H. Vos, 15-09-2008 14:13 #1
Vraag: Kan in Turkije ook met euro's worden betaald tijdens een verblijf van slechts 1 dag in Kusadasi, dus omwisselen is onvoordelig. Reactie infoteur, 15-09-2008
Dat hangt heel erg van de plaatselijke winkelier af, maar in principe is het mogelijk

Infoteur: Simcha
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!