InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geschiedenis van de Turkse Lira

Geschiedenis van de Turkse Lira

Geschiedenis van de Turkse Lira De Turkse lira is de munteenheid van Turkije. Zij wordt gebruikt in Turkije en op Noord-Cyprus. De lira is verdeeld in 100 kurus. Het symbool van de munt is YTL. Voorheen stond de Lira bekend onder de naam Nieuwe Turkse Lira. In 2005 verving deze munt de oude lira. Deze was te sterk in waarde afgenomen. De toevoeging "Nieuwe" was ingevoerd om het verschil met de oude munt weer te geven, maar bij invoering gaf de Turkse bank al aan dat het slechts om een tijdelijke toevoeging ging. Vanwege de immense inflatie in Turkije gedurende de jaren '70 tot de jaren '90 was de oude munt erg in waarde achteruit gegaan. In 1960 kreeg je voor één dollar nog 9 lira's. Aan het begin van de 21e eeuw was dat meer dan anderhalf miljoen. Elk jaar devalueerde de munt met gemiddeld 38%. De reden hiervoor was dat de toenmalige president om de buitenlandse schulden af te betalen in grote hoeveelheden geld liet drukken. Het drukken van dit geld had als gevolg dat de munteenheid devalueerde. Premier Recep Tayyip Erdögan noemde het de 'nationale schande' toen de munt de snelst devaluerende munt ter wereld werd.

Munt

In december 2003 besloot de Turkse regering om een nieuwe munt in te voeren, de Nieuw Turkse Lira. Deze werd in 1 januari ingevoerd tegen de koers van 1 Nieuwe lira is een miljoen oude Lira. Op 1 januari 2005 werd er op alle uitgiftepunten begonnen met het enkel nog verstrekken van nieuwe lira's waardoor de munt geleidelijk in omloop kwam. Na een wisselperiode van één jaar was de oude lira geen wettig betaalmiddel meer maar zal nog wel bij de centrale bank ingewisseld kunnen worden.

Nieuw

Volgens de Turkse Centrale Bank was het woord "nieuw" slechts een tijdelijke toevoeging. Deze aanduiding verdween inderdaad ook in 2009.. Zij was slechts bedoeld om het verschil met de oude lira aan de duiden. In de eerste jaren was de munt stabiel ten opzichte van de dollar en de euro. Ten opzichte van de Amerikaanse dollar was zij zelfs in waarde toegenomen. Vanaf 2012 begon de Lira echter in waarde af te nemen. Dat kwam omdat de Turkse economie na jaren van sterke groei in de problemen raakte. Daardoor werden buitenlandse investeerders voorzichtiger of trokken zich zelfs helemaal terug. Verder had Turkije te maken met veel onrust in de regio, met name in de buurlanden Irak en Syrië waar een heuse burgeroorlog uitbrak en waar vervolgens ISIS de macht greep. Dit leidde vervolgens ook tot een afname van de vluchtelingenstroom.

Euro

In navolging van de Europese Centrale bank zijn er munteenheden van een 59 kurus en muntstukken van één en twee lira. Dit heeft tot verwarring gezorgd in de eurozone. ook zorgt het voor verwarring bij sommige automaten waar je met muntgeld betaalt, met name op vliegvelden. Automaten bleken de munt van 2 lira aan te zien voor een munt van 2 euro. Dit zorgde voor boosheid bij fabrikanten, omdat een euromunt van twee euromunt bijna vier keer zoveel waard is.

Koers van de Nieuwe Turkse Lira ten opzichte van de Amerikaanse dollar
JaarKoers t.o.v. de dollar
19669
198990
19881300
199535000
1996107.000
20011.650.000
20041.350.000
20081.25
20152.94

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geschiedenis van de Turkse Lira"

Reacties

Toren, 14-08-2011 23:02 #3
Ik heb nog 58.500 turkse lira en wat kan ik daar mee?

Anniekoelewijn, 25-04-2009 15:43 #2
Kan iemand mij een overzicht geven van de turkse lire hoe veel euro, s het zijn vanaf 1euro tot 100 euro vriendelijk dank daarvoor alvast

J. H. Vos, 15-09-2008 14:13 #1
Vraag: Kan in Turkije ook met euro's worden betaald tijdens een verblijf van slechts 1 dag in Kusadasi, dus omwisselen is onvoordelig. Reactie infoteur, 15-09-2008
Dat hangt heel erg van de plaatselijke winkelier af, maar in principe is het mogelijk

Infoteur: Simcha
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Economie Turkije
Reacties: 3
Schrijf mee!