InfoNu.nl > Financieel > Geld > Het verschil tussen de digitale valuta Bitcoin en Ethereum

Het verschil tussen de digitale valuta Bitcoin en Ethereum

Het verschil tussen de digitale valuta Bitcoin en Ethereum Bitcoin en Ethereum zijn in 2017 sterk in waarde gestegen. Wil je beleggen in deze twee populaire digitale valuta, dan is het nuttig om de overeenkomsten en verschillen te kennen. Hoewel Bitcoin en Ethereum beide gebruik maken van de blockchaintechnologie, dienen ze een ander doel. Bitcoin wil een alternatief betaalmiddel zijn, terwijl Ethereum in essentie mensen efficiënter wil laten samenwerken. Maar zolang deze beloften zich nog moeten bewijzen, is beleggen in deze digitale valuta zeer speculatief.

Digitale valuta

Digitale valuta staan anno 2017 weer sterk in de belangstelling van investeerders. Vooral Ethereum krijgt veel aandacht na een enorme prijsstijging en kortdurende crash. Gemeten in totale marktwaarde (prijs van de munt maal het aantal munten) is het in korte tijd de op één na meest populaire digitale valuta geworden, na Bitcoin. Het bedrag dat wekelijks in Ethereum wordt verhandeld is medio 2017 zelfs iets groter dan Bitcoin. Geen wonder dat Ethereum constant wordt vergeleken met Bitcoin. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen Ethereum en Bitcoin? Het is belangrijk voor investeerders om daar enig inzicht in te hebben.

Blockchain

De belangrijkste overeenkomst tussen Ethereum en Bitcoin is dat ze gebruik maken van de blockchain (blokketen). Dit is een digitale technologie die het mogelijk maakt om waarde over te dragen tussen twee partijen. Transacties worden vastgelegd in een zogenaamd blok en toegevoegd aan de keten van blokken die is ontstaan door eerdere transacties. De rekenkracht voor het vastleggen en valideren van de transacties wordt geleverd door een netwerk van computers. Deze bijdrage heet delven (mining in het Engels). Zo ontstaat een register van alle transacties en kan worden voorkomen dat een zelfde eenheid van een digitale valuta twee keer wordt gebruikt bij een betaling. Hierdoor is er geen noodzaak voor een derde partij om de betrouwbaarheid van transacties te waarborgen (zoals een bank).

Decentraal

Blockchain is in feite een decentraal grootboek waarin eigendom en transactiegeschiedenis van een digitale valuta is vastgelegd. Banken doen eigenlijk hetzelfde, maar het grootboek van de bank is centraal georganiseerd en niet publiekelijk toegankelijk. De blockchain is publiekelijk toegankelijk en wijdverspreid over het internet. Iedereen kan een kopie downloaden. De identiteit van de personen in het register is in hoge mate beschermd door cryptografie, maar verder is het systeem transparant. Door het decentrale netwerk van computers kan het grootboek van de blockchain niet zomaar worden veranderd, zoals een bank of overheid dat in principe wel zouden kunnen.

Bitcoin

Bitcoin, de eerste digitale valuta, werd geïntroduceerd in 2009 door de mysterieuze Satoshi Nakamoto. Het doel van Bitcoin is om een alternatief te bieden voor het geld dat door de overheid en banken is uitgegeven. Omdat Bitcoin decentraal georganiseerd is, kan er niet zomaar meer van worden gemaakt. Dit beperkt het risico op inflatie. Het aantal Bitcoin is immers gemaximeerd op eenentwintig miljoen, waarvan er anno 2017 ruim zestien miljoen in omloop zijn gebracht. Tevens maakt Bitcoin transacties mogelijk zonder de tussenkomst van een bank of andere betaalprovider. Zo daagt Bitcoin de traditionele betaaldiensten uit, waardoor die wellicht onder druk van concurrentie hun service en kostenstructuur moeten verbeteren.

Niche

Ondanks dat het geen officieel betaalmiddel is, heeft Bitcoin anno 2017 een niche op de financiële markt veroverd. Vooralsnog is Bitcoin vooral handig bij internationale transacties, terwijl het voor binnenlands gebruik nog weinig voordeel biedt ten opzichte van bestaande betaaldiensten. Betalingen in Bitcoin zijn nog relatief traag, wat bij volatiele prijzen tot onzekerheid over de waarde van de transactie leidt. Dit belemmert vooralsnog de bredere acceptatie in het dagelijks betaalverkeer. Ondertussen heeft Bitcoin vooral naam gemaakt als betaalmiddel in het criminele milieu. Desondanks neemt de weerstand tegen digitale valuta onder toezichthouders en overheden af, maar blijft het een onderwerp van debat en nader onderzoek.

Ethereum

Het idee voor Ethereum werd in 2013 gelanceerd door Vitalik Buterinen en het platform werd operationeel in 2015. Ethereum beoogt veel meer te zijn dan een platform voor betalingen. Een aanvullende toepassing is die van slimme contracten. Hiermee kunnen partijen die elkaar niet kennen een contract aangaan zonder tussenkomst van een vertrouwde derde partij, zoals een notaris of advocaat. Het decentrale computernetwerk van Ethereum verifieert vervolgens of de partijen zich aan de afspraken houden en regelt de uitbetaling als de afgesproken condities of tegenprestaties zijn behaald. Op deze manier zou de samenwerking tussen onbekende partijen veel efficiënter kunnen worden.

Ether

De computers die hun rekenkracht aan het Ethereumplatform beschikbaar stellen worden beloond met Ether, zoals de digitale valuta van het platform heet. Ether is nodig voor het draaien van applicaties op het platform, als een soort brandstof. De vraag naar Ether komt dus van ontwikkelaars en gebruikers van de applicaties. Investeerders en diegenen die Ether hebben gemijnd kunnen hun Ethers verkopen aan de ontwikkelaars en gebruikers. Ether kan dus worden verhandeld als digitale valuta, zoals Bitcoin, maar is alleen bruikbaar binnen het Ethereum platform.

Verschil tussen Bitcon en Ethereum

Het belangrijkste verschil tussen Bitcoin en Ethereum is dat ze een verschillend doel dienen. Bitcoin is bedacht als alternatief voor traditionele betaalmiddelen, terwijl Ethereum in essentie tot doel heeft mensen efficiënter te laten samenwerken. Daarnaast is de transactiesnelheid van Bitcoin een stuk trager dan van Ethereum. Deze relatieve traagheid lag mede ten grondslag aan de splitsing van Bitcoin in twee aparte valuta (augustus 2017).

Waarde

De intrinsieke waarde van Bitcoin is uiteindelijk afhankelijk van het betaalgemak dat ze kan bieden en - in het verlengde daarvan - of het een breed geaccepteerd betaalmiddel wordt. De waarde van Ether wordt bepaald door de vraag naar de toepassingen op het platform, bijvoorbeeld de slimme contracten. Maar deze toepassingen staan anno 2017 nog in de kinderschoenen. Kortom, de waarde van deze digitale valuta moet zich nog bewijzen, terwijl Bitcoin al een kleine niche op de financiële markt heeft bevochten.

Positief voor de waarde van de Bitcoin is dat het aanbod is gemaximeerd. Ether kan in principe onbeperkt groeien, maar de jaarlijkse groei van het aantal eenheden gemaximeerd. Daardoor neemt de groeivoet na verloop van tijd af.

Het risico van digitale valuta

Digitale valuta representeren geen onderliggende waarde, zoals een aandeel in een bedrijf. Ze zijn ook in het nadeel ten opzichte van nationale valuta, omdat ze geen wettig betaalmiddel zijn. Tot nog toe wordt de prijs van deze digitale valuta vooral beïnvloed door speculatie op een rooskleurige toekomst. Dit betekent dat als het sentiment van investeerders omslaat of als de verwachtingen niet kunnen worden waargemaakt, de prijs ook weer sterk kan dalen. Zo maakte Bitcoin in 2013 al eens een sterke op- en neerwaartse prijsbeweging door.

Een ander risico is de veiligheid van digitale valuta. Hoewel de blockchaintechnologie veilig is, zijn de bedrijven die de portefeuille van je digitale valuta beheren dat niet altijd. Er zijn succesvolle aanvallen van hackers geweest op dit soort bedrijfjes. Het is dus zaak een betrouwbare beheerder van je portefeuille te kiezen.

Dit alles betekent dat investeren in Bitcoin of Ethereum in hoge mate speculatief en vol risico is. De investeerder behaalt alleen rendement als de prijs stijgt, want een digitale valuta keert geen rente of dividend uit. Omdat Bitcoin en Ethereum geen intrinsieke waarde hebben en geen wettig betaalmiddel zijn, is de kans niet ondenkbeeldig dat de investeerder zijn geld verliest. Zo onderging Ethereum in juni 2017 een flash crash, waarbij de waarde op één dag honderden euro's daalde tot tien cent en daarna weer opveerde. Op die dag hebben sommige investeerders veel geld verloren en andere veel geld gewonnen.
© 2017 Deeconoom, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bitcoin: Een rage?Bitcoin: Een rage?Eind november 2013 passeerde de waarde van de digitale valuta bitcoin de 1000 dollar grens. De bitcoin komt echter ook r…
Blockchain, een keten van veranderingenBlockchain, een keten van veranderingenBetalen zonder een tussenpersoon, investeren zonder een beurshandelaar, lenen zonder een bank, verzekeren zonder een ver…
Met Bitcoins betalen bij Microsoft en XboxMet Bitcoins betalen bij Microsoft en XboxOp 11 december 2014 maakte het softwareconcern Microsoft bekend dat ze betalingen middels Bitcoin accepteren voor het aa…
Wat zijn bitcoins?Wat zijn bitcoins?Bitcoin is een moderne valuta, waarmee je betaalt op internet. Sinds 2009 is het via internet mogelijk om met bitcoins t…
Beleggen in litecoinsAls u wilt beleggen op de beurs dan zijn er diverse mogelijkheden om in te beleggen. Zo kunt u beleggen in vreemde valut…
Bronnen en referenties
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Ethereum, geraadpleegd op 30-7-2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Blockchain, geraadpleegd op 30-7-2017
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Bitcoin, geraadpleegd op 30-7-2017
  • https://coinmarketcap.com/#EUR, geraadpleegd op 30-7-2017

Reageer op het artikel "Het verschil tussen de digitale valuta Bitcoin en Ethereum"

Infoteur: Deeconoom
Laatste update: 11-08-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!