InfoNu.nl > Financieel > Geld > Vader of moeder hertrouwt: wie krijgt de erfenis, welk kind?

Vader of moeder hertrouwt: wie krijgt de erfenis, welk kind?

Vader of moeder hertrouwt: wie krijgt de erfenis, welk kind? Wanneer vader of moeder opnieuw trouwt, kan dit direct gevolgen hebben voor de erfenis van een kind. Een kind is wettelijk erfgenaam, maar bij een tweede huwelijk van een ouder komt er een nieuwe partner in beeld die eveneens erfgenaam wordt. De langstlevende partner heeft belangrijke erfrechten en kan ervoor zorgen dat het heel lang gaat duren voordat een kind straks iets van de erfenis zal zien. Met een testament kan vervolgens weer veel worden rechtgetrokken, maar niet iedereen laat een testament opstellen. Dus stel pa of ma hertrouwt, erft een kind dan nog wel iets of verliest een kind dan alles?

Gevolgen van het hertrouwen voor de erfenis van een kind

Pa of ma hertrouwt

Vele gezinnen maken het mee, het huwelijk is voorbij of een ouder is overleden en dan hertrouwt de overgebleven ouder. Dit is natuurlijk het goede recht van deze ouder, maar wat betekent dit tweede huwelijk in het erfrecht? En dan vooral wat betekent dit voor de kinderen uit het eerste huwelijk? Er komt dan immers een nieuwe partner van vader of moeder in beeld, een partner die geen bloedband heeft met de eerste kinderen, maar een partner die wel degelijk erfrechten heeft.

Rechten en plichten van de langstlevende

Als er geen testament is opgesteld, treden bij een huwelijk de wettelijke rechten en plichten van de langstlevende partner in werking. Dat houdt in dat de nieuwe huwelijkspartner van vader of moeder de beschikking krijgt over de hele erfenis. De kinderen krijgen als verwachters wel een vordering op de erfenis, maar moeten op de uitbetaling hiervan wachten totdat ook de langstlevende (nieuwe) partner is overleden. Overigens kan de langstlevende partner binnen drie maanden na overlijden van de partner van zijn of haar rechten en plichten afzien. Anderzijds kunnen ook de kinderen uit het eerste huwelijk de erfenis verwerpen. Als er minderjarige kinderen zijn moet er bovendien een boedelbeschrijving worden gemaakt, zodat goed duidelijk is waarop het kind recht heeft. Voor ongehuwd samenwonenden geldt het wettelijk erfrecht niet.

Moeder is overleden, vader hertrouwt

Stel dat moeder is overleden. De kinderen krijgen dan een vordering op de langstlevende, de vader. Stel nu dat vader hertrouwt, dan kunnen de kinderen naar de rechter stappen en hun wilsrechten inroepen. Dat houdt in dat zij de emotionele en familiegebonden zaken uit de nalatenschap van moeder zo veel mogelijk willen veilig stellen om te voorkomen dat die in handen komen van de nieuwe partner van vader. De kantonrechter zal desgevraagd hierover een besluit nemen.

Vader komt in het nieuwe huwelijk eerder te overlijden, wat betekent dit voor de erfenis van een kind

Als vader eerder komt te overlijden, dan gaat zijn erfenis naar de langstlevende partner, de stiefmoeder, en hebben de kinderen een vordering op de langstlevende ter grootte van hun kindsdeel. Als moeder is overleden, vader opnieuw het huwelijksbootje is ingestapt maar helaas voortijdig komt te overlijden, dan kunnen de kinderen wel hun kindsdelen uit de nalatenschap van moeder opeisen. Deze erfdelen waren onder beheer van vader, maar komen bij zijn overlijden vrij. Op vaders deel moeten de kinderen wachten totdat ook de langstlevende uit het tweede huwelijk is overleden.

Kinderen uit eerste of tweede huwelijk, wie erft dan wat?

Zonder een testament erft een kind van de eigen vader of moeder. Dat betekent dat de kinderen uit het eerste huwelijk niet erven van de stiefmoeder of stiefvader, de kinderen uit het tweede huwelijk (halfbroers en halfzussen) erven wel van hun ouders uit dat tweede huwelijk. Als vader dus hertrouwt en opnieuw kinderen krijgt, zal zijn nalatenschap ook over meer kinderen worden verdeeld.

Er zijn testamentaire bepalingen opgesteld (een testament)

Natuurlijk kan er een testament worden opgesteld. In een testament kunnen de rechten van erfgenamen worden uitgebreid maar ook worden verkleind. Vader kan in het tweede huwelijk zijn vrouw extra rechten toekennen, bijvoorbeeld dat zij tot haar overlijden in de woning mag blijven wonen of een extra erfdeel krijgt. Maar de rechten kunnen ook worden beperkt, bijvoorbeeld door een bepaling waarin staat dat zodra de langstlevende zelf hertrouwt, bepaalde rechten worden ingeperkt en de kinderen wel recht krijgen op een uitbetaling. Een testament biedt nog veel meer mogelijkheden. Zo kunnen anderen dan de eigen kinderen een legaat krijgen toegewezen, de kinderen kunnen zelfs worden onterfd (om maar een paar voorbeelden te noemen).

Tweede huwelijk, leuk maar de gevolgen voor een kind kunnen complex zijn

Uw situatie kan net weer iets afwijken, maar de gevolgen van een tweede huwelijk kunnen complex zijn. Zeker als er kinderen zijn, een ex of een ex die inmiddels is overleden. Wat te denken van de nieuwe kinderen in het tweede huwelijk? Als u twijfelt over uw situatie en de gevolgen daarvan, dan is het verstandig om eens bij de notaris langs te gaan. Die kan uw persoonlijke omstandigheden ter plekke bekijken en u van raad voorzien. In veel gevallen is een testament aan te raden. De wet regelt veel bij nalatenschappen, maar misschien wilt u het net weer anders geregeld zien en juist een goed testament biedt u die mogelijkheid. Maak hier gebruik van.
Gerelateerde artikelen
Wie erft van stiefmoeder en stiefvader?Wie erft van stiefmoeder en stiefvader?Wie erft van een stiefmoeder, schoonmoeder, schoonvader of stiefvader als die komen te overlijden? Wie is nog erfgenaam…
Wat erf ik als kind volgens het erfrecht?Wat erf ik als kind volgens het erfrecht?Wat een kind erft van een ouder of ouders en hoe groot dit kindsdeel is, is vooral afhankelijk van de vraag of er een te…
Wie als erfgenaam en erfgenamenWie als erfgenaam en erfgenamenWie erft volgens de wet erfrecht uw vermogen en nalatenschap? Wie erf van u wanneer er geen testament is opgesteld? Wie…
Wat is bij overlijden de legitieme portieWat is bij overlijden de legitieme portieWat is bij een overlijden en successie de legitieme portie en wie hebben daar recht op? Wat gebeurt er bij het onterven…
Tweetrapsmaking en tweetrapstestament voordeligerTweetrapsmaking en tweetrapstestament voordeligerWat is een tweetrapstestament? Een tweetrapstestament 2016 en 2017 of de turbo versie van een testament is vaak voordeli…

Reageer op het artikel "Vader of moeder hertrouwt: wie krijgt de erfenis, welk kind?"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 27-06-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!