InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geen mantelzorgboete AOW in 2017, 2018 en 2019

Geen mantelzorgboete AOW in 2017, 2018 en 2019

Geen mantelzorgboete AOW in 2017, 2018 en 2019 De mantelzorgboete in de AOW gaat niet door en dat is goed nieuws voor wie AOW ontvangt en met een kind woont. Regelmatig verrichten kinderen mantelzorg voor hun ouders en gaan daarom met de ouders in dezelfde woning wonen. In de kabinetsplannen van Rutte 2 stond dit bij elkaar gaan wonen gelijk aan samenwonen en wie samenwoont ontvangt niet langer de volledige AOW. In de Voorjaarsnota 2017 staat dat deze plannen niet doorgaan, niet in 2017 niet in 2018 en ook niet in 2019.

Ouders en kinderen wonen samen en dat vergemakkelijkt de mantelzorg

Het klinkt zo logisch, als de omstandigheden het toestaan kunnen ouders en kinderen in dezelfde woning wonen om zo de zorg voor de ouderen te vereenvoudigen. Nu zal de mantelzorg niet altijd enige reden van samenwonen zijn, maar op deze manier samenwonen gebeurt regelmatig. Niet zo gek toch, als de overheid van mening is dat ouderen langer zelfstandig thuis moeten blijven wonen? Maar pas op, boven de markt hing de dreiging van de kostendelersnorm in de AOW, een korting op de AOW, ook als een ouder met een eigen kind woont. Omdat deze korting dan vaak ook zorggerelateerd is, wordt de korting mantelzorgkorting genoemd. Deze korting zou eerst in 2016 al ingaan, werd toen uitgesteld tot 2018 en 2019, maar per 1 juni 2017 is bekend gemaakt dat deze korting ook niet per 1 januari 2019 zal doorgaan. De korting zou circa 300 euro per maand aan AOW gaan schelen. Deze maatregel moest de schatkist structureel (elk jaar weer) 214 miljoen euro opleveren.

De mantelzorgkorting is een heikel punt

Het regelmatig uitstellen van de mantelzorgkorting geeft het al aan: deze korting op de AOW voelt slecht en en is slecht te verkopen. Het kabinet Rutte 2 moest wel veel bezuinigen in verband met de crisis die heerste (ook al denken sommigen ook daar anders over), maar in 2017 gaat het een stuk beter met de economie en de economische vooruitzichten zijn ook goed. De Voorjaarsnota 2017 die op 1 juni 2017 werd gepresenteerd, laat naast tegenvallers ook forse meevallers zien en daarom was dit kennelijk een mooi moment om de mantelzorgkorting te schrappen. De Voorjaarsnota 2017 is de eerste rapportage van het kabinet over de uitvoering van de begroting 2017.

Ik woon samen en krijg AOW

Overigens betekent dat niet dat de korting voor samenwoners in de AOW in zijn algemeenheid verdwijnt, in tegendeel. Alleen als u samenwoont met een kind, wordt u niet gekort op de AOW. Anderen in de AOW die samenwonen ontvangen wel in 2017, 2018 en 2019 50% van de AOW terwijl een alleenstaande recht heeft op 70%. En in de bijstand kennen we ook de kostendelersnorm nog. Een kind kan ook bij een ouder wonen voor het verlenen van zorg, terwijl de ouder in de bijstand zit. Waarom deze mantelzorgboete niet wordt geschrapt is niet bekend gemaakt. Wellicht heeft dit te maken met uitvoeringsproblemen, immers de gemeenten zouden dan moeten nagaan of er sprake is van samenwonen omwille van de zorg of niet. Bovendien zou dan ook duidelijk moeten worden gemaakt om hoeveel zorg het gaat en hoe dit het beste gecontroleerd kan worden. Maar een beetje onrechtvaardig lijkt het op het eerste gezicht wel dat in de bijstand de kostendelersnorm blijft bestaan, terwijl deze in de AOW wordt geschrapt en dus niet doorgaat. De AOW loopt via één instantie (de SVB), de bijstand via de gemeenten die ook nog op punten hun eigen beleid mogen voeren. Te ingewikkeld wellicht. Of men zou moeten kiezen voor het volledig schrappen van de kostendelersnorm in de bijstand, maar dat zou wel eens om heel veel geld kunnen gaan en ligt daarom niet voor de hand.

Conclusie mantelzorgboete in de AOW

Een ouder mag met een kind samenwonen zonder een deel van de AOW te moeten inleveren en dat blijft de komende jaren ook zo. Zeg alleen nooit nooit in de politiek, want als er weer een forse economische crisis ontstaat, dan kan deze kortingsmaatregel zomaar weer boven de horizon uit komen en toch beleid worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Voorjaarsnota 2017

Reageer op het artikel "Geen mantelzorgboete AOW in 2017, 2018 en 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 02-06-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!