InfoNu.nl > Financieel > Geld > Betalen via Tikkie, Florin, GRPPY of ING bank?

Betalen via Tikkie, Florin, GRPPY of ING bank?

Betalen via Tikkie, Florin, GRPPY of ING bank? Je wilt een rekening delen met je vrienden en dat kan met een betaalverzoek. Maar welke app gebruik je hiervoor in 2017 en wat zijn de mogelijkheden? Samen op stap gaan is leuk, maar eenvoudig de rekening kunnen delen via Tikkie, Florin, GRPPY of ING bank, maakt ook de betaling ervan een stuk eenvoudiger. Geen ingewikkelde handelingen achter de computer maar gewoon snel met de smartphone en mobieltje. Er is keuze genoeg.

Tikkie van ABN AMRO

Tikkie is de app van ABN AMRO waarmee je eenvoudig geld terug vraagt via WhatsApp. Stel je bent samen op stap of je hebt wat geld voorgeschoten voor je vrienden dan stuur je een betaalverzoek met Tikkie, de gratis app voor iPhone (vanaf iOS versie 8.0) en Android (vanaf versie 4.1). Het enige wat je moet weten zijn de betreffende mobiele nummers. Vul je eigen bankrekening in en verstuur je betaalverzoek. De ontvanger hoeft zelf niet over deze app te beschikken, maar is zo tenminste op de hoogte van de rekening en kan door op de verzonden link te klikken jou eenvoudig betalen via iDEAL en dus via elke Nederlandse bank. Je kunt een verzoekje altijd ook weer verwijderen als je dat wilt.

Betaalverzoek ING bank

De ING bank is eind 2016 gestopt met betalingen via Twyp, maar een betaalverzoek versturen kan nog steeds. Dit gaat via de app van de bank:
  • Kies in de app Mobiel Bankieren voor Betaalverzoek.
  • Tik het bedrag in dat je terug wilt vragen.
  • Klik tot slot op Maak betaalverzoek.

Je verzoek kun je sturen via WhatsApp, e-mail of via een QR-code en ook hier is de betaling via iDEAL.

Betalen met GRPPY van de Rabobank

Met GRPPY maak je de groep aan met wie je de rekening wilt betalen en delen. Wat je nodig hebt is hun mobiele nummer of e-mail. Je kunt zo een gezamenlijke digitale pot aanmaken. Betaald wordt ook hier met iDEAL. Deze app is wat minder geschikt voor individuele betalingen.

Florin betalen

Florin is nog het beste te vergelijken met Tikkie van ABN Amro, maar Florin wil meer kunnen zijn dan de verzender van een betaalverzoek. Ook betalen moet mogelijk is, zoals dat bijvoorbeeld al kan bij fintech-bedrijf Bunq. Als de app Florin is geïnstalleerd, vraagt die bij een betaalverzoek om de telefoonnummers, IBAN-nummer en om een pincode in te voeren. Bij je verzoek kun je leuke icoontjes plaatsen zodat iedereen ook weer weet waar de rekening voor was (een banaantje, taart, brood en zo verder). De betaallink verstuur je met e-mail, WhatsApp of Facebook. Ook hier hoeft de ontvanger van de link dus niet dezelfde app op zijn mobieltje te hebben. Er zit ook een rekenfunctie op Florin, zodat je eenvoudig kunt berekenen wat een ieder moet betalen.

Conclusie slim betalen als je de rekening wilt delen met een betaalverzoek

Banken en fintech start-ups hebben anno 2017 prima door dat vooral jongeren niet zitten te wachten op allerlei ingewikkelde procedures als er voor iets gezamenlijk betaald moet worden. Daarom komen er steeds meer apps beschikbaar om deze verdeling van gemaakte kosten eenvoudig mogelijk te maken. Niet dat je eerst naar huis moet, achter de pc moet gaan zitten en dan via internetbankieren maar moet hopen dat het allemaal goed komt. Neen, een betaalverzoek kan eenvoudig via je mobieltje op allerlei manieren worden toegestuurd. De ene app is wat speelser dan de andere, maar ze hebben allemaal tot doel dat een gezamenlijke rekening eenvoudig kan worden gedeeld en betaald. Welke app je kiest zal in de meeste gevallen afhangen van de bank waar je je andere bankzaken doet of het medium dat in jouw groep het meeste wordt gebruikt. Veel eenvoudiger dan dit kan het haast niet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Betalen via Tikkie, Florin, GRPPY of ING bank?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!