InfoNu.nl > Financieel > Geld > Levenlanglerenkrediet voor voor studenten 30 jaar en ouder

Levenlanglerenkrediet voor voor studenten 30 jaar en ouder

Levenlanglerenkrediet voor voor studenten 30 jaar en ouder In 2017 wordt voor het mbo, hbo en de universiteit het levenlanglerenkrediet ingevoerd. Het levenlanglerenkrediet is een nieuwe vorm van studiefinanciering voor vooral studenten van dertig jaar en ouder. Eenmaal de 30 gepasseerd kan een student geen studiefinanciering aanvragen bij DUO, maar kan dan wel aanspraak maken op het levenlanglerenkrediet, een nieuw onderdeel van de studiefinnaciering. Dit past in de visie dat een leven lang studeren bij het leven hoort in de eenentwintigste eeuw en financieel moet worden ondersteund. Een leven lang scholing en studie wordt zo mogelijk gemaakt.

Wat is het levenlanglerenkrediet?

Op 1 september 2015 werd het nieuwe stelsel van studiefinanciering ingevoerd in het hbo en wo. De basisbeurs werd afgeschaft en daarvoor in de plaats kwamen er studievoorschotten. Nieuwe studenten moesten meer geld gaan lenen dan daarvoor het geval was. Een uitvloeisel van het nieuwe stelsel van studiefinanciering is ook dat er in 2017 een aantal nieuwe aanvullingen in de studiefinanciering komen. Per 1 januari 2017 mochten voor het eerst ook studenten in het mbo die nog geen 18 jaar zijn gebruik maken van de ov-jaarkaart en vanaf medio 2017 zijn er een aantal vernieuwen voor de wat oudere studenten. Studenten van 30 jaar en ouder krijgen dan recht op het langlerenkrediet om lang leren ook financieel mogelijk te maken.

Ingangsdatum langlerenkrediet

Het langlerenkrediet gaat in het mbo in op 1 augustus 2017 en in het hbo en op de universiteit op 1 september 2017. De aanvraag kunt u al eerder indienen, namelijk vanaf juni 2017. De aanvraag dient u in bij de Dienst Uitvoering Onderwijs DUO. Het langlerenkrediet is een aanvulling op het bestaande instrumentarium van studiefinanciering en heeft nog de meeste gelijkenissen met het collegegeldkrediet. Een groot verschil tussen beide is echter dat het collegegeldkrediet kan worden aangevraagd tot de leeftijd van dertig jaar en het nieuwe langlerenkrediet juist vooral vanaf de leeftijd van 30 jaar kan worden geactiveerd.

Voorwaarden

Er gelden een aantal voorwaarden waaraan u moet voldoen om in aanmerking te komen voor deze extra lening:
  • U volgt een opleiding aan hbo of universiteit (deeltijd of voltijd) of een voltijdopleiding aan het mbo (bol).
  • Het is een wettelijk erkende opleiding in Nederland.
  • U hebt de Nederlandse nationaliteit of een verblijfsvergunning type II, III, IV of V.
  • U heeft op het moment van de aanvraag geen recht (meer) op studiefinanciering.
  • U bent 30 jaar of ouder, maar jonger dan 55 jaar.
  • Uw collegegeld of lesgeld wordt niet betaald door uw werkgever of een andere instantie.

Overigens kunt u in het hoger onderwijs ook als u jonger bent dan 30 jaar en geen recht meer hebt op studiefinanciering gebruik maken van het nieuwe krediet als u al een diploma voor een hbo-bachelor of een universitaire master hebt en een tweede opleiding doet aan hbo of universiteit.

Wettelijk collegegeld en instellingscollegegeld

De overheid bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld, maar universiteiten en hogescholen bepalen zelf de hoogte van het instellingscollegegeld. Het wettelijk collegegeld voor het studiejaar 2016-2017 is 1.984, voor het studiejaar 2017-2018 bedraagt het wettelijk collegegeld 2.006,04.

Hoeveel kunt u extra lenen jaar en hoe lang?

U mag per jaar maximaal vijf keer het bedrag aan wettelijk collegegeld of lesgeld lenen en dit voor de duur van uw studie. In de meeste gevallen zal dit vier jaar zijn, voor een deeltijdopleiding vijf jaar, een jaar extra. Het krediet moet u binnen 15 jaar na afloop van de studie terugbetalen. Hoeveel u daadwerkelijk terugbetaalt, aflossing inclusief rente, is afhankelijk van uw inkomen en start op 1 januari na het afronden van de studie.

Conclusie

Ook als u dertig jaar of ouder bent, kunt u recht hebben op extra studiefinanciering. Bekijk daarom ook zelf uw mogelijkheden om zo verder te studeren. Uw leeftijd hoeft niet meer de belemmering te zijn, als u maar jonger bent dan 55 jaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Studiefinanciering 2017: collegegeld en collegegeldkredietStudiefinanciering 2017: collegegeld en collegegeldkredietStuderen en de studiefinanciering zijn belangrijk. Studeren moet namelijk betaalbaar zijn voor een student. Daarom is er…
Uitgaven en inkomsten studentenUitgaven en inkomsten studentenStuderen is duur. Het wettelijke collegeld wordt ieder jaar verhoogd. Als je op kamers woont, kunnen de kosten behoorlij…
Ouderbijdrage studiefinancieringOuderbijdrage studiefinancieringStuderen kost geld. De overheid gaat ervan uit dat drie partijen meebetalen aan de studie: de student, de overheid en de…
Wat kost studeren?Wat kost studeren?Studeren is kostbaar, en de hoogte van de studiefinanciering wordt steeds lager. Studenten die financieel niet worden ge…
Bedragen studiefinanciering 2012 & 2013Bedragen studiefinanciering 2012 & 2013De hoogte van de studiefinanciering voor 2012 en 2013 is bekend. In dit artikel: de hoogte van de studiefinanciering 201…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Levenlanglerenkrediet voor voor studenten 30 jaar en ouder"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 13-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Studiefinanciering aanvragen
Schrijf mee!