InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kosten van een frameprothese: de prijs in 2016 en 2017

Kosten van een frameprothese: de prijs in 2016 en 2017

Kosten van een frameprothese: de prijs in 2016 en 2017 Wanneer iemand meerdere tanden of kiezen mist, dan is een frameprothese een aanzienlijk goedkopere optie dan implantaten of één of meerdere bruggen (en kronen). De kosten voor een frameprothese liggen in 2017 en 2018 doorgaans tussen de 680 en 900. Hoe meer tanden (of kiezen) moeten worden vervangen, en dus uit hoe meer elementen de frameprothese bestaat, des te hoger is de prijs. Voorts kent een frameprothese in de onderkaak lagere kosten dan een frameprothese in de bovenkaak. Een frameprothese heeft ook een lagere prijs wanneer deze alleen kiezen (dus geen tanden) vervangt. Een plaatprothese (een plaatje) kent nóg lagere prijzen, maar deze prothese leidt, in tegenstelling tot een frameprothese, vaak tot tandvleesirritaties.

Frameprothese, brug of implantaten

Wanneer één of meer tanden of kiezen ontbreken dan bestaan er uiteenlopende mogelijke behandelingen die een tandarts kan verrichten om dit probleem te verhelpen. Elke optie heeft voor- en nadelen.

Implantaat

De vanuit zowel cosmetisch als medisch oogpunt meest aantrekkelijke, maar ook meest dure optie is om de verloren kies of tand te vervangen door een implantaat met kroon. In dit geval wordt een kunstwortel (het implantaat) in het kaakbot aangebracht en een kroon op het implantaat geplaatst. Het resultaat is niet van een echte tand of kies te onderscheiden en doordat er druk blijft bestaan op het kaakbot slinkt dit niet. Een implantaat kost rond de 2.000.

Brug

Een andere optie is een brug. In dit geval wordt op elk van de twee tanden/kiezen naast de verloren tand een kroon geplaatst. Tussen de twee kronen wordt een brugtussendeel aangebracht. Het resultaat is qua uiterlijk vaak vergelijkbaar met een implantaat met kroon, maar bij een brug zal het kaakbot wél slinken. Een brug kost rond de 1.600.

Gedeeltelijk kunstgebit

Een aanzienlijk goedkopere optie dan een implantaat of brug is om een gedeeltelijk kunstgebit te nemen. Hierbij bestaat weer de keuze uit verschillende soorten gedeeltelijke kunstgebitten. De twee meestvoorkomende opties zijn de frameprothese en de plaatprothese (in het dagelijks taalgebruik ook wel 'een plaatje' genoemd).

Frameprothese of plaatprothese (plaatje)

Plaatprothese

Een plaatprothese bestaat uit een tandvleeskleurige kunsthars waar kunsttanden en/of -kiezen in zijn aangebracht. Het plaatje wordt, net als een regulier kunstgebit, via het slijmvlies van de mond met het tandvlees verbonden en zo op zijn plaats gehouden. In sommige gevallen worden 'ankertjes' aan resterende tanden of kiezen aangebracht voor extra stevigheid.

Frameprothese

Een frameprothese lijkt op een plaatprothese, maar bestaat voor een deel ook uit metaal en rust, anders dan een plaatje, meer op de resterende tanden dan op het tandvlees. De frameprothese wordt met ankertjes die om enkele tanden of kiezen zitten op zijn plaats gehouden óf er wordt met een slotje gewerkt. In dit laatste geval zit dit slot aan de binnenkant van het gebit, zodat het niet zichtbaar is, en verbindt het een tand of kies met de frameprothese.

Plaatje of frameprothese

Een plaatje is goedkoper dan een frameprothese maar kent als nadeel dat er problemen met het tandvlees kunnen ontstaan.

Kosten frameprothese in 2016, 2017 en 2018

De kosten voor een frameprothese zijn overzichtelijk, in die zin dan dat zij slechts uit twee zogeheten onderdelen bestaan: de uit één prestaties bestaande tandartskosten en de techniekkosten. Een belangrijk verschil tussen beide is dat laatstgenoemde niet door de Nationale Zorgautoriteit (NZa) gereguleerd wordt, zodat er aanzienlijke prijsverschillen kunnen bestaan tussen tandartsen.

Kosten frameprothese uit 1-4 elementen

De prijs van een frameprothese hangt af van het aantal elementen dat nodig is. Een 'element' is hierbij een tand of kies die door het gedeeltelijke kunstgebit moet worden vervangen. Hoe meer tanden of kiezen vervangen moeten worden, des te hoger is de prijs. De NZa maakt in de (maximum)tarieven een onderscheid tussen frameprotheses die uit één tot vier elementen bestaan en frameprotheses die vijf tot dertien elementen kennen.

De tandartskosten van een frameprothese met maximaal vier elementen bedragen in 2016 217, in 2017 221 en in 2018 227 (code P34). Hier komen nog de niet-gereguleerde techniekkosten bij. Deze kosten hangen niet alleen af van het aantal elementen, maar ook van de kaak waarin de frameprothese wordt geplaatst (een frameprothese in de bovenkaak is iets duurder dan een frameprothese voor de onderkaak) en of alleen kiezen of ook tanden worden vervangen door de frameprothese (alleen kiezen is goedkoper).

Afhankelijk van deze factoren, zijn de tandtechniekkosten bij een frameprothese die uit maximaal vier elementen bestaat meestal tussen de 450 en 520 groot. De totale kosten voor een frameprothese liggen zodoende in zowel 2017 als 2018 tussen de 680 en 750.

Kosten frameprothese uit 5-13 elementen

Een frameprothese die uit vijf tot dertien elementen bestaat, kent hogere tandartskosten én hogere tandtechniekkosten. De tandartskosten (code P35) bedragen in 2016 296, in 2017 301 en in 2018 309. De tandtechniekkosten liggen, afhankelijk van of de prothese in de boven- of onderkaak wordt geplaatst en of deze alleen kiezen of ook tanden vervangt, doorgaans tussen de 500 en 600. De totaalprijs voor een frameprothese bestaande uit vijf tot dertien elementen ligt zodoende tussen de 800 en 900 (2017 en 2018).

Vergelijking prijs frameprothese met andere opties

De bovenstaande uiteenzetting heeft getoond dat een frameprothese, die tot dertien tanden of kiezen kan vervangen, minder kost dan één enkele implantaat of brug. Hiermee is een frameprothese een duidelijk goedkopere optie wanneer meerdere tanden vervangen moeten worden. Zowel medisch (slinkend kaakbot, tandvleesirritatie, etc.) als esthetisch (zichtbare ankertjes, anders ogende 'nep-tanden') is een frameprothese echter ook de minst aantrekkelijke optie. Om deze reden kan veelal beter voor implantaten en/of brug(gen) gekozen worden. Indien deze in Oost-Europa worden geplaatst, zijn de kosten aanzienlijk lager dan in Nederland gebruikelijk is.

Lees verder

© 2016 - 2017 Bl86g, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kunstgebitkosten: prijzen van volledige prothese 2016, 2017Kunstgebitkosten: prijzen van volledige prothese 2016, 2017Een volledig kunstgebit bestaat uit twee onderdelen: een bovenprothese en een onderprothese. Doorgaans zal iemand eerder…
Een goedkope tandarts vinden: hoe pak je het aan?Een goedkope tandarts vinden: hoe pak je het aan?Een goedkope tandarts vinden is niet altijd eenvoudig doordat veel tandartspraktijken weinig transparant zijn over de ta…
Tandartscontrole en tandsteen verwijderen: kosten 2016, 2017Tandartscontrole en tandsteen verwijderen: kosten 2016, 2017Het is aanbevolen om twee maal per jaar de tandarts te bezoeken voor een tandartscontrole. De kosten voor een tandartsco…
Wat kost een gaatje vullen? Prijs vulling in 2016 en 2017Wat kost een gaatje vullen? Prijs vulling in 2016 en 2017Een gaatje vullen is één van de meestvoorkomende tandartsbehandelingen. Doordat tandartsen weinig transparant zijn over…
Wortelkanaalbehandeling kosten: prijs voor 2016 en 2017Wortelkanaalbehandeling kosten: prijs voor 2016 en 2017Een ontsteking in het wortelkanaal van een tand of kies kan vaak ernstig pijn doen. Met een wortelkanaalbehandeling verw…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moini / Openclipart
  • http://www.eenkunstgebit.nl/gedeeltelijk-kunstgebit.html
  • http://www.ivorenkruis.nl/index.cfm?t=keyword.cfm&folder=38
  • https://www.tandarts.nl/tandartstarieven/kosten-behandeling

Reageer op het artikel "Kosten van een frameprothese: de prijs in 2016 en 2017"

Infoteur: Bl86g
Laatste update: 29-07-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Tandartstarieven 2017
Schrijf mee!