InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kosten van brug bij de tandarts: prijzen voor 2016 en 2017

Kosten van brug bij de tandarts: prijzen voor 2016 en 2017

Kosten van brug bij de tandarts: prijzen voor 2016 en 2017 Wie één of meer tanden of kiezen mist, kan deze leegte opvullen met een brug. In dit geval wordt een kroon geplaatst op de twee tanden naast de open plek en wordt een brugtussendeel aan deze kronen verbonden. De prijs van een dergelijke driedelige brug hangt af van het materiaal waarmee gewerkt wordt. Metaal is aanzienlijk goedkoper dan porselein zoals zirkonium. Zirkonium zorgt echter voor een esthetisch mooier resultaat. Een driedelig brug van zirkonium kost in 2016 ongeveer 1.600, maar prijzen kunnen verschillen tussen tandartsen aangezien een groot deel van de prijs bestaat uit (ongereguleerde) tandtechniekkosten. Indien meer dan één tand of kies wordt gemist, kunnen ook meerdere brugtussendelen worden gebruikt. In deze gevallen wordt doorgaans, voor extra stevigheid, voor drie in plaats van twee pijlers/kronen gekozen. Een dergelijke vijfdelige brug kost, indien deze wordt vervaardigd met zirkonium, ongeveer 2.500. De prijs voor 2017 verschilt niet wezenlijk van die voor 2016.

Brug: vele soorten, vele prijzen

Wanneer één of meer tanden of kiezen ontbreken, kan gekozen worden voor een brug. Een brug herstelt het kauwvermogen, voorkomt dat aangrenzende tanden gaan verschuiven (of tegenovergestelde tanden gaan 'uitgroeien') en kan ook om esthetische redenen (dus voor een fraaier uiterlijk) geplaatst worden. Een brug voorkomt evenwel niet dat het kaakbot slinkt; dit kan alleen met een implantaat worden voorkomen. Dit is echter een duurdere optie dan een brug.

Eén brug, minstens drie delen

Een brug kent twee pijlers; dit zijn tanden die de patiënt wel nog heeft of bij gebrek hieraan implantaten. Op deze pijlers worden kronen geplaatst met hiertussen het brugtussendeel. Een brug ter vervanging van één ontbrekende tand bestaat zodoende uit drie delen: twee kronen op bestaande tanden en één brugtussendeel op de 'open plek'. Wanneer een brug de plek van twee (of meer) tanden inneemt, dan wordt met twee (of meer) brugtussendelen gewerkt.

Vrij-eindigende brug (cantilever brug)

Een uitzondering op de regel dat een brug uit minstens drie delen bestaat, is de vrij-eindigende brug (ook wel cantilever brug genoemd). Een dergelijke brug wordt gebruikt ter vervanging van de achterste kiezen die slechts grenzen aan één andere kies. Deze brug kent zodoende slechts één pijler (en één brugtussendeel). Doordat deze brug slechts één pijler kent, is deze minder stevig en kent deze een kortere levensduur dan een gewone brug. Om deze reden zal een tandarts doorgaans ter vervanging van de achterste kiezen liever werken met een implantaat.

Metaal, porselein op metaal of volledig porselein (zirkonium)

Een brug kan uit verschillende materialen bestaan. Metaal is het meest krachtig, maar heeft esthetische nadelen. Een middenweg is een metalen brug met een porseleinen 'rand'. Het metaal zorgt dan voor de kracht van de brug, terwijl de porseleinen 'buitenkant' voor een natuurlijk uiterlijk beoogt te zorgen. Door terugtrekkend tandvlees (een normaal verschijnsel bij het ouder worden) kan evenwel een deel van de metalen brug zichtbaar worden. Hierdoor is een grijskleurige metalen 'rand' te zien bij het tandvlees. Dit kan voorkomen worden door voor een volledig porseleinen brug te kiezen. In dit geval is zirkonium een populair materiaal aangezien dit bijna even sterk is als metaal.

Kosten driedelige brug (twee pijlers) in 2016

Wanneer één tand of kies ontbreekt, dan bestaat de brug uit drie delen: twee kronen en een brugtussendeel. In de onderstaande tabel is aangenomen dat voor de beide kronen plastische opbouw nodig is. Is dit niet het geval, dan is een brug ongeveer 360 euro goedkoper, aangezien de twee kronen dan aanzienlijk goedkoper zijn.

Een groot deel van de totale kosten van een brug wordt gevormd door de tandtechniekkosten. Dergelijke kosten zijn in de tandartsrekening te herkennen aan de asterisk aan het eind van de code. Deze kosten zijn, anders dan tandartskosten, níet gereguleerd door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Als gevolg, kunnen deze kosten verschillen tussen tandartsen. Het hiervoor in de tabel getoonde bedrag is dan ook slechts een richtcijfer. Bij dit richtcijfer is ervan uitgegaan dat wordt gewerkt met zirkonium. Een van metaal gemaakte brug is aanzienlijk goedkoper (maar esthetisch veel minder aantrekkelijk).

PrestatieCodeAantalPrijs 2016Prijs 2017
Kleine röntgenfotoX102 30 30
Geleidings- en/of infiltratie verdovingA102 26 27
Opbouw plastisch (vul)materiaal R312 106 108
KroonR242 465 473
BrugtussendeelR401 159 161
Tandtechniekkosten brugR24*1 850 865
Totaal 1.636 1.664

Prijzen weinig hoger in 2017

In 2017 zijn de tandartstarieven iets verhoogd ten opzichte van 2016, maar de verschillen zijn klein. De bovenstaande tabel laat behalve de prijzen voor 2016 ook de tarieven voor 2017 zien. Zoals in de tabel te zien, zijn de kosten voor een driedelige brug in 2017 met ongeveer dertig euro toegenomen t.o.v. 2016.

Kosten vijfdelige brug (drie pijlers) in 2016

Naast de driedelige brug met twee pijlers, wat de meestvoorkomende brugsoort is, bestaan er nog vele andere varianten. Eén hiervan is de vijfdelige brug op drie pijlers. Dit is een brug die bestaat uit drie kronen en twee brugtussendelen. Deze brug zou ook op twee kronen geplaatst kunnen worden (dan zou het een vierdelige brug zijn), maar de extra pijler/kroon zorgt voor extra stevigheid. Aangezien deze brug twee tussendelen kent, is deze extra stevigheid doorgaans gewenst.

De assumpties over het gebruikte materiaal (zirkonium) e.d. zijn gelijk aan de hiervoor besproken driedelige brug op twee pijlers. Zoals te zien in de tabel, bedragen de kosten voor een vijfdelige brug in 2016 ongeveer 2.500. Dit is bijna duizend euro meer dan de kosten voor een driedelige brug.

PrestatieCodeAantalPrijs 2016Prijs 2017
Kleine röntgenfotoX102 30 30
Opbouw plastisch (vul)materiaal R313 159 161
KroonR243 698 710
BrugtussendeelR401 159 161
Tweede brugdeel in hetzelfde tussendeelR451 79 81
Tandtechniekkosten brugR24*1 1.350 1.375
Totaal 2.528 2.572

Prijzen weinig verhoogd in 2017

Ook voor een vijfdelige brug met drie pijlers geldt dat de kosten in 2017 iets hoger liggen dan in 2016, maar dat het prijsverschil betrekkelijk klein is. Zoals in de bovenstaande tabel te zien, kost een vijfdelige brug met drie pijlers in 2017 bijna vijftig euro meer dan in 2016.

Goedkopere opties

Er kan op verschillende wijzen worden bespaard op de uitgaven aan een brug. Allereerst, kan voor goedkoper materiaal gekozen worden in plaats van het zirkonium waar de bovenstaande prijsopgaven op is gebaseerd. Metaal is niet alleen sterker dan zirkonium, maar ook goedkoper. Een metalen brug is evenwel grijs van kleur, zodat deze goed zichtbaar is. Bij kiezen achterin de mond zou dit evenwel minder bezwaarlijk kunnen zijn.

Een tweede optie is om een goedkope tandarts te zoeken. Aangezien de prijs voor een brug voor een groot deel uit tandtechniekkosten bestaat (en deze kosten niet door de NZa worden gereguleerd), kunnen er prijsverschillen bestaan tussen tandartsen.

Brug plaatsen in buitenland

Een verdergaand alternatief, is om een goedkopere tandarts te zoeken over de grens. In Oost-Europa zijn tandartsen aanzienlijk goedkoper, zodat bij dure tandartsbehandelingen, zoals het plaatsen van een brug, een aanzienlijk bedrag bespaard kan worden.

Lees verder

© 2016 - 2017 Bl86g, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe duur is een brug bij de tandarts?Hoe duur is een brug bij de tandarts?Moet je een complexe behandeling ondergaan bij de tandarts dan wil je natuurlijk weten hoe hoog de rekening na afloop za…
Wat kost een kroon plaatsen?Wat kost een kroon plaatsen?Door de besparingen in de medische zorg van de laatste jaren, komen steeds meer kosten voor eigen rekening. In de basisv…
Uw tandarts zorgt voor een mooier gebitUw tandarts zorgt voor een mooier gebitHet kan heel vervelend voor u zijn wanneer u iets aan uw gebit moet laten doen. Soms is het zelfs noodzakelijk dat alle…
Mooie tanden met cosmetische of esthetische tandheelkundeMooie tanden met cosmetische of esthetische tandheelkundeCosmetische of esthetische tandheelkunde is een echte trend. Iedereen wil een gezond en een mooi regelmatig gebit. En da…
Brug  (voor verkeer)Brug (voor verkeer)Een brug is een manier om verkeer over een bepaalde hindernis te leiden. Deze hindernis kan natuurlijk zijn (rivier, dal…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Crockodile / Flickr
  • https://www.tandarts.nl/mondzorg/behandelingen/bruggen
  • https://www.tandarts.nl/tandartstarieven/kosten-behandeling
  • https://vergelijkmondzorg.nl/tandartstarieven/tandartstarieven-2017/

Reageer op het artikel "Kosten van brug bij de tandarts: prijzen voor 2016 en 2017"

Infoteur: Bl86g
Gepubliceerd: 12-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Tandartstarieven 2017
Schrijf mee!