InfoNu.nl > Financieel > Geld > Toeslag UWV omlaag voor alleenstaand woningdeler in 2017

Toeslag UWV omlaag voor alleenstaand woningdeler in 2017

Toeslag UWV omlaag voor alleenstaand woningdeler in 2017 Als uw inkomen lager is dan het sociaal minimum, dan kunt u in 2017 van het UWV een toeslag krijgen op uw uitkering en inkomen. Hoeveel u aan toeslag krijgt van het UWV is afhankelijk van het gezamenlijke inkomen, de gezinssituatie en uw leeftijd. Het UWV garandeert zo een bepaald bestaansminimum aan inkomen, maar voor wie alleenstaand is, maar wel een medebewoner heeft, gaat deze toeslag vanaf 1 juli 2016 en in 2017 omlaag. Deze alleenstaand woningdeler (nieuw begrip van het UWV) gaat er tot 1 januari 2019 jaarlijks fors op achteruit.

Recht op toeslag UWV

U kunt recht hebben op een toeslag van het UWV als u een uitkering krijgt van het UWV, een Ziektewet-uitkering van uw ex-werkgever of als u langer dan een jaar ziek bent. Het criterium voor de bepaling van deze aanvulling op uw inkomen is of het gezamenlijke inkomen van u en uw partner lager is dan het sociaal minimum in ons land. Dit sociaal minimum, een bestaansminimum, is als volgt in Nederland vastgesteld:

Sociaal minimum 1 januari 2017 op grond van de Toeslagenwet, bruto bedrag per dag en per week, euro
Samenstelling huishoudingbedrag per dagbedrag per week
Gehuwd, partners 71,34 356,70
Alleenstaande van 23 jaar of ouder 53,28 266,40
Alleenstaand-woningdeler 23 jaar of ouder 43,83 219,15
Alleenstaande van 22 jaar 42,32 211,60
Alleenstaand-woningdeler 22 jaar 34,94 174,75
Alleenstaande van 21 jaar 35,68 178,40
Alleenstaand-woningdeler 21 jaar 29,17 145,85
Alleenstaande van 20 jaar 29,70 148,50
Alleenstaande van 19 jaar 24,93 124,65
Alleenstaande van 18 jaar 21,47 107,35

Zoals u ziet wordt daarbij bekeken of u getrouwd of daarmee gelijkgesteld bent, of dat u alleenstaand bent. Haalt u bovenstaande bedragen niet, dan kan het UWV zorgen voor een aanvulling in de vorm van een toeslag.

De alleenstaand woningdeler 2017

In de bijstand werd in 2015 al het begrip kostendeler ingevoerd, bij de toeslag van het UWV gaat vanaf 1 juli 2016 en in 2017 iets soortgelijks gebeuren voor een alleenstaande die toch iemand anders in huis heeft wonen. Het UWV noemt deze categorie personen de alleenstaand-woningdeler. U bent dan een alleenstaande woningdeler als u 21 jaar of ouder bent en bovendien uw woning deelt met minstens een andere medebewoner. Het nieuwe begrip geldt dus niet als u jonger bent dan 21 jaar. Verder bent u geen alleenstaand-woningdeler als:
  • De medebewoner jonger is dan 21 jaar.
  • Het om studenten gaat die een opleiding volgen met recht op studiefinanciering of een andere tegemoetkoming in de studiekosten. Bij studenten die een Beroeps Begeleidende leerweg volgen.
  • Het een verpleeghuis of groepswoning voor gehandicapten betreft volgens de Wet langdurige zorg.
  • De medebewoner een eigen huurcontract heeft bij dezelfde verhuurder.

Let wel, een huurcontract bij naaste familie gaat u niet helpen, want dan is er nog steeds sprake van een medebewoner.

De gevolgen voor de alleenstaande woningdeler

Bij de kostendelersnorm in de bijstand is het zo dat als er meerdere volwassenen een huishouding vormen, de bijstand per persoon lager wordt. Bij de alleenstaande woningdeler is iets soortgelijks aan de hand. Heeft men op 1 januari 2016 nog recht op een toeslag tot aan 70% van het wettelijk minimumloon, op 1 januari 2019 zal dat nog maar tot aan 50% van het wettelijk minimumloon zijn. Dat kan dus betekenen dat u straks geen recht meer hebt op de toeslag van het UWV. Iedereen zal begrijpen dat de gevolgen voor het inkomen fors kunnen zijn en daarom zal het UWV de maximale korting op uw toeslag niet volledig in één keer doorvoeren maar over vier jaren spreiden. De aanvulling is vanaf 1 juli 2016 tot 1 januari 2019 dan als volgt ingedeeld:

Toeslag UWV 2016, 2017, 2018, 2019
jaaraanvulling tot aan
1 juli 201665% van het wettelijk minimumloon
1 januari 201760% van het wettelijk minimumloon

Conclusie lagere toeslag UWV voor de alleenstaande met een medebewoner of woningdeler

Wie alleenstaand is maar wel iemand anders in huis heeft wonen die niet zijn partner is, moet vanaf 1 juli 2016 rekening houden met een lagere toeslag van het UWV. Die toeslag wordt opnieuw berekend en zal in de meeste gevallen lager uitvallen of zelfs kunnen vervallen. De eerste wijziging is per 1 juli 2016, de volgende al per 1 januari 2017. Dit is een aderlating voor de alleenstaanden die op deze toeslag rekenen en het geld hard nodig zullen hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoogte bijstandsuitkering 1 januari 2012De bedragen voor de bijstandsuitkering vanaf 1 januari 2012, voor alleenstaanden, alleenstaande ouders en samenwonenden/…
AOW en wonen in het buitenlandAOW en wonen in het buitenlandWist u dat u geen AOW-rechten opbouwt over de jaren, waarin u in het buitenland heeft gewoond? Iets om over na te denken…
Uitkeringen AOW, WAO, Wia, Wajong, WW, ANW 2010Uitkeringen AOW, WAO, Wia, Wajong, WW, ANW 2010Met ingang van 1 januari 2010 zijn de bedragen voor de AOW, WIA, WAO, Wajong, WW en ANW aangepast. Dit houdt verband met…
Hoogte bijstandsuitkeringHoogte bijstandsuitkeringEr wordt flink gesneden in de sociale zekerheid vanaf 1 januari 2011. Ook de bijstand ontkomt niet aan de bezuinigingsma…
Bronnen en referenties
  • UWV

Reageer op het artikel "Toeslag UWV omlaag voor alleenstaand woningdeler in 2017"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-03-2017
Gepubliceerd: 03-04-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Toeslagen 2016
Schrijf mee!