InfoNu.nl > Financieel > Geld > Betaaldienst bunq

Betaaldienst bunq

Betaaldienst bunq Bunq is een betaaldienst, een bank die de grootbanken wil verslaan. Bunq is echt niet alleen voor hippe jongeren maar voor iedereen die een nieuwe manier van betalen zoekt. Bunq is een fintech startup met bankvergunning, een bedrijf dat het de bestaande banken best moeilijk kan maken. Met de app kun je betalen en geld ontvangen. Je kunt ook een betaalpas en pinpas aanvragen. De kosten die je maakt zijn in het algemeen beperkt, maar veel pinbetalingen kunnen toch duur uitvallen. Bunq is er ook voor zakelijk gebruik, voor zzp'ers, mkb'ers, stichtingen, verenigingen en andere ondernemers. Vanaf 9 mei 2016 is realtime betalen mogelijk, dat betekent direct geld op de rekening na een overboeking.

Wat is fintech?

Fintech bedrijven zijn bedrijven die met snelheid, gebruiksgemak en efficiëntie het leven van de bestaande banken moeilijker moeten gaan maken. Het zijn start-ups die via het internet of de smartphone een groot betaalgemak aanbieden. Eerst waren vooral Silicon Valley, New York en Londen the place to be, maar de fintech bedrijven lijken steeds meer mainstream te worden. Het begint bij de jongeren en early adapters, maar nog even en je loopt achter als je op een andere manier gaat betalen.

Wat is bunq voor betaaldienst?

Bunq wil geen bank genoemd worden, maar heeft van de Nederlandse Bank inmiddels wel een bankvergunning gekregen. Bunq wil graag afstand nemen van de bekende banken die vaak toch worden geassocieerd met de blauwe pakken, de gevestigde orde, de stropdas en de oorzaak van de kredietcrisis. Bovendien is het wel handig om je tegen de gevestigde orde af te zetten als je naam wilt maken. Vanaf 2015 is naam maken eenvoudiger dan ooit, nu ook de Nederlandse Bank dit internetbedrijf heeft goedgekeurd. Bunq is immers een internetbedrijf dat met goede en slimme software alle betalingen probleemloos en snel wil laten verlopen. Bunq is is ook een leuk gekozen naam: zet het woord op zijn kop en je krijgt weer bunq. En reken maar dat bunq graag de boel op zijn kop wil gaan zetten.

Wat kan bij bunq?

Ondernemer Ali Niknam werkte drie jaar aan de voorbereiding van betaaldienst bunq. Je kunt er een eigen rekening openen maar je kunt ook wachten op de uitnodiging van een andere bunq'er om een rekening te openen. En daar zie je meteen het social media gedeelte van deze betaaldienst terug. Formeer een kring van vrienden en ga samen aan de slag met bunq. Het is dus alleen een betaaldienst, waarbij je zowel de betaler als de ontvanger van geld kunt zijn. Als je je registreert moet je identificeren via een betaling met een bestaande rekening. Dit doe je met iDeal. Je kunt niet rood staan, hier geen geld lenen en ook geen spaarrekening aanhouden, neen het is er om eenvoudig en snel te kunnen betalen. Je kunt tot 10 rekeningen koppelen aan je account.

Wat kost bunq?

Voor een aantal dingen moet je wel betalen, voor een aantal niet:

Kosten betaaldienst bunq, prijslijst 2015, 2016:

watprijs
bunq accountgratis
betalen, versturen van betalingengratis
betalen, ontvangen van betalingengratis
betalen, betaalpas9 euro voor vier jaar
pinbetaling binnen Europa4 cent
pinbetaling buiten Europa4 cent plus 1,2% van het transactiebedrag
geldopname binnen Europa€0,80
geldopname buiten Europa€2,25 plus 1,2% van het transactiebedrag

Het is toegestaan om meerdere passen met een pincode aan te vragen. Let erop dat als de rekening is geblokkeerd of als er onvoldoende saldo is, een betaling niet mogelijks is maar per transactie wel 4 cent kost.

Conclusie betalen met bunq, doen of niet?

Bunq zelf zegt dat je het gewoon moet doen en je vrienden zullen het je misschien ook vragen. Het maakt het eenvoudig om ergens een gezamenlijke rekening te betalen en allemaal een bunq rekening hebben kan ook cool zijn. Of het ook in de praktijk zo een vaart zal gaan lopen is nog de vraag. Ook nu heb je een betaalrekening ergens anders nodig om van bunq gebruik te kunnen maken en er zijn al meerdere betaaldiensten op de markt waaruit je kunt kiezen en dat aantal zal alleen maar toenemen. Maar het eens proberen en kijken of het bevalt kan natuurlijk weinig kwaad.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bunq

Reageer op het artikel "Betaaldienst bunq"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-05-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!