InfoNu.nl > Financieel > Geld > Cash geld: waar in huis contanten bewaren en verbergen?

Cash geld: waar in huis contanten bewaren en verbergen?

Cash geld: waar in huis contanten bewaren en verbergen? Cash geld lijkt voor sommige financieel-economische commentatoren stilaan een verouderd concept. Binnenkort betalen we toch allemaal met onze smartphone, zegt men dan. De technologische evoluties op dat vlak lijken niet te stoppen. Toch denkt niet iedereen daar zo over. Om voorbereid te zijn op een bank holiday, een bankrun en zelfs economische noodscenario's verbergen veel mensen nog steeds contanten in huis. Onderzoek wees uit dat er zelfs een groot deel van de jongere bevolking nog graag vasthoudt aan de tastbare zekerheid van cash geld in huis te hebben. Niet toevallig worden er sinds de economische crisis meer kluizen verkocht aan particulieren. Waar in huis kan je contanten bewaren en verbergen?

Zal cash geld verdwijnen?

Met de immer uitbreidende technologische evolutie komen heelwat traditionele gewoonten en gebruiken in de verdrukking. Papieren post wordt stilaan vervangen door elektronische post (email), klassieke fototoestellen door in smartphones ingebouwde camera’s en dergelijke meer. Ook op het vlak van betaalmiddelen doet er zich een snelle ontwikkeling voor: banktransfers worden grotendeels elektronisch gedaan en je kan zelfs al betalen met je smartphone. De meest recente gesofistikeerde wijze van betaling is het betalen met bitcoins.

Eeuwige crisis?

De crisis van 2008 sloeg voor veel particulieren als een donderslag bij heldere hemel. Plots leek het denkbaar dat grote, over het algemeen als betrouwbaar beschouwde banken failliet konden gaan. Ook de dreiging van bankruns en een mogelijke belasting op spaargeld maakte de spaarder alsmaar wantrouwiger. Bovendien blijven de spaarrentes ook in 2016 maar verlagen zodat het amper nog interessant is om je geld op de bank te laten staan. Gevolg is dat meer mensen een van het bankensysteem onafhankelijke manier gaan zoeken om hun geld veilig te stellen. Want die crisis lijkt nog wel even te blijven duren.

Meer kluizen verkocht

De redenering luidt dus: als het toch niets meer oplevert om je geld op een spaarrekening te zetten, kan je het toch even goed in huis houden? Bijkomend voordeel is dat je bij een bank holiday niet als een malloot in de wachtrij moet gaan staan om een bedrag op te nemen, dat al aan een bepaalde limiet gebonden is. De bankencrisis in Cyprus schudde op dat vlak veel mensen wakker. De verkoop van kluizen door particulieren is sinds de crisis dan ook aan een sterke opmars bezig.

Amerikaans onderzoek cash

Maar het meest opvallende aan deze evolutie is dat er ook mensen zijn die niet eens de moeite doen om een kluis of brandkast te kopen. Ze verbergen hun contanten gewoon ergens op een moeilijk te ontdekken plek in huis. Uit een onderzoek van de Amerikaanse creditcardmaatschappij American Express bleek dat veel Amerikanen nog steeds geld in huis bewaren. Ongeveer dertig procent van de ondervraagden bewaarden een deel van hun spaargeld in hun woning. Opvallend is dat binnen de leeftijdscategorie van de twintigers bijna zeventig (!) procent van hen cash geld thuis bewaart. Mogelijk is dit een gevolg van het feit dat deze leeftijdsgroep een bewustzijn van “crisis” en “economisch noodscenario” heeft opgebouwd door te zijn opgegroeid in tijden van economische crisis.

Waar in huis contanten bewaren?

De enquête van American Express wees uit dat de ondervraagden hun cash geld het vaakst op de volgende plaatsen bewaren:
  • diepvriezer
  • kastlade
  • koekendoos
  • matras

Andere bewaarplekken in huis

De klassieke manieren om geld of kostbare juwelen te bewaren zijn de kluis of de brandkast. Uiterst praktische, elektronische kluizen zijn vrij makkelijk te koop via internet. Ook geschikt zijn verborgen holle ruimtes. Achter een schilderij, in een wandklok of een meubel dat geen vermoedens uitlokt zijn nog enkele voorbeelden van plekken om contanten te verbergen. Een ander voorbeeld hiervan is een bewaarblik dat eruit ziet als een gewoon blik, maar dat dient om geld in te bewaren (bv. colablik, soepblik). Ook ruimtes die goed afgesloten kunnen worden zoals de zolder of de kelder zijn geliefde plekken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom contant geld thuis bewaren nuttig en zinvol kan zijnWaarom contant geld thuis bewaren nuttig en zinvol kan zijnGeld thuis bewaren kan risico's inhouden: je biljetten kunnen in een brand opgaan of gestolen worden bij inbraak. Lange…
Vastgoed cash betalen verboden in België vanaf 2014Vastgoed cash betalen verboden in België vanaf 2014Vastgoed kopen is een dure investering waarbij grote geldbedragen komen kijken. De aankoop van een woning kan voor sommi…
Contant betalen in België: regels voor cash aankopenContant betalen in België: regels voor cash aankopenCash betalen in België werd vanaf 2014 aan nieuwe regels onderworpen. De overheid meende zo een stap te zetten in de str…
Geld wisselen voor vakantie of reisGeld wisselen voor vakantie of reisAls je op reis gaat is het prettig dat je overal zonder problemen kunt betalen. Het hotel, het restaurant, maar ook souv…
Goud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeGoud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeDe goudprijs kende in de periode 2008-2011 een sterke opmars, mede omdat beleggers veiligheid boven risico verkozen in d…
Bronnen en referenties
  • http://marketupdate.nl/nieuws/economie/kredietcrisis/amerikanen-bewaren-vaker-spaargeld-huis/ (geraadpleegd op 03/06/2016).

Reageer op het artikel "Cash geld: waar in huis contanten bewaren en verbergen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 03-06-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Cash geld
Schrijf mee!