InfoNu.nl > Financieel > Geld > Financieel onafhankelijk

Financieel onafhankelijk

Financieel onafhankelijk Veel mensen hebben de doelstelling om financieel onafhankelijk te zijn. Helaas is dit niet voor iedereen weg gelegd. Financieel onafhankelijk zijn betekent dat je voldoende geld hebt om je geen zorgen te maken over de financiële lasten die je maandelijks moet maken. Sparen en beleggen zijn de populairste manieren om geld te verdienen. Laat je goed informeren wanneer je voor jezelf de keuze hebt gemaakt om financieel onafhankelijk te worden.

Financieel onafhankelijk

Financieel onafhankelijk zijn is een droom voor iedereen die niet of gedeeltelijk niet meer wil werken. Doordat je financieel onafhankelijk bent, betekent dit dat je voor jezelf bepaald hebt hoeveel geld je nodig hebt om dingen te kopen en/of activiteiten te kunnen ondernemen zonder dat je daarbij in geldnood komt. Afhankelijk van je levensstandaard moet je van tevoren bepalen welke kosten je maandelijks maakt om financieel onafhankelijk te worden. Wanneer je, je uitgaven patroon niet op een rijtje hebt, weet je ook niet wanneer je financieel onafhankelijk bent.

Ga voor jezelf na welke uitgaven je maandelijks hebt en welke kosten daarbij komen voor toekomstige uitgaven. Wil je financieel afhankelijk zijn wat betreft de kosten die je nu al maakt, of wil je financieel afhankelijk zijn voor eventueel grotere kosten die je in de toekomst wilt gaan maken? Een belangrijke vraag bij het afwegen van je financiële levensstandaard. Denk bijvoorbeeld aan je dagelijkse uitgaven, benzine, uitgaven aan kleding, hypotheek, etc. Maar ga ook na welke uitgaven je hebt naast je primaire uitgaven. Bijvoorbeeld het hebben en kopen van luxe accessoires/gadgets, een extra auto, extra kleding en schoenen, een tweede huis, etc.

Beleggen en Sparen

Twee van de meest voorkomende manieren van financieel onafhankelijk worden zijn sparen en beleggen. Iedereen weet (als het goed is) wat sparen is. De meeste van ons hebben zelfs een spaarrekening waar men geld op heeft staan. Je krijgt daar rente over en dat betekent dat je aan het eind van elk jaar extra geld krijgt voor het feit dat je geld op de bank hebt staan. Dit is een makkelijke manier van sparen maar wel één die goed uitgewerkt moet worden om hiervan financieel onafhankelijk te worden.

Sparen

Per maand zou je minimaal rond de 2000 á 3000 euro moeten gaan sparen om in een periode van 20-30 jaar een miljoen gespaard te hebben. Inderdaad! Een Miljoen! Dit is veel geld wat je per maand opzij moet leggen. Dit is voor een persoon met een dubbel modaal inkomen nauwelijks mogelijk omdat je ook maandelijkse uitgaven hebt. Ga ervan uit dat je alleen met sparen niet voldoende geld zal verdienen om financieel onafhankelijk te worden.

Beleggen

Een extra optie naast het sparen is beleggen. Beleggen levert over het algemeen een rendement van 7-8% op. Dit is fors meer dan het percentage van 1-2,5% wat je gemiddeld op een spaarrekening krijgt. Dit betekent dat je met beleggen minder geld per maand kwijt hoeft te zijn om hetzelfde rendement te behalen dan met sparen het geval is. Beleggen in aandelen, vastgoed en obligaties zijn de meestvoorkomende vormen van beleggen.

TIP: Zorg ervoor dat je belegt met geld wat je kan missen. Dit zorgt ervoor dat de klap minder groot is wanneer je geld verliest. Je kunt je vaste lasten blijven betalen zonder dat je schulden hebt gemaakt.

Conclusie

De meeste mensen die financieel onafhankelijk willen zijn weten helaas niet hoe ze dit moeten bereiken. Hoewel sparen en beleggen de bekendste vormen zijn, weet een onervaren persoon niet hoe ze hier mee moeten starten. Laat je daarom goed informeren. Ga voor jezelf na hoeveel geld je maandelijks kan missen om hiermee te gaan sparen en/of beleggen. Laat je door professionals begeleiden om zo min mogelijk risico's te lopen op veel geld verlies. Wie weet heb jij over een aantal jaren je doel bereikt en kan je rustig genieten van je verdere leven!
© 2014 - 2017 Jerommeke31, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Financieel onafhankelijk"

Infoteur: Jerommeke31
Gepubliceerd: 03-08-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!