InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld verdienen met pokémonkaarten

Geld verdienen met pokémonkaarten

Geld verdienen met pokémonkaarten Iedereen kent het wel: Pokémon. Veel mensen hebben vroeger de tekenfilmserie gekeken of kijken deze nog steeds. Daarnaast waren de Pokémonkaarten heel populair onder jongeren. Er is nog steeds vraag naar deze kaarten van Pokémon en je kunt geld verdienen door jouw oude kaarten te verkopen of er in te handelen.

Geld verdienen met Pokémonkaarten

De handel in Pokémonkaarten is nog in volle gang. Waar veel mensen nooit meer omkijken naar de oude kaarten die ze op zolder hebben liggen kunnen ze toch nog veel geld waard zijn. Om er geld aan te kunnen verdienen en er uiteindelijk in te handelen is het wel handig dat je weet hoe je ze het best aan kunt bieden en waar je op moet letten. Op sites zoals marktplaats zijn er mensen die een extra inkomen verkrijgen door middel van de handel in Pokémonkaarten.

Waar moet je op letten?

Voordat je geld kan verdienen met Pokémonkaarten moet je eerst weten waar je op moet letten.

1ste editie

1ste editie kaarten zijn die kaarten die als eerste in de serie geprint zijn. Naardat de 1ste editie is vrijgegeven, komen voor die serie de ongelimiteerde kaarten vrij. Deze 1ste editie kaarten zijn daardoor veel zeldzamer dan de ongelimiteerde kaarten omdat er veel minder van zijn. Je kunt ze herkennen aan een klein "1st edition" tekentje linksonder aan de afbeelding op een kaart. Sommige 1ste editie kaarten kunnen wel 10 euro waard zijn.

Holografisch

Holografische kaarten zijn in principe gelijk aan de gewone Pokémonkaarten, alleen ze glimmen. Niet alle holografische kaarten zijn meer geld waard, maar waardevolle kaarten zijn wel meer waard wanneer ze holografisch zijn. Je kunt holografische Pokémonkaarten herkennen door ze te bewegen tegen het licht in. Wanneer ze "glimmen" weet je dat je te maken hebt met een holografische kaart.

Legend Pokémon

Legend kaarten zijn Pokémonkaarten waarbij de Pokémon meer plek van de kaart in beslag neemt dan normaal het geval is. Van elke Legend Pokémon zijn er twee kaarten: de onderkant en de bovenkant. Pas wanneer je beide delen hebt is de hele Pokémon zichtbaar. De illustraties van deze Pokémon zijn vaak een stuk mooier dan die van de gewone Pokémonkaarten en daarbij zijn ze ook nog een stuk zeldzamer. Wanneer je één van de twee delen hebt zijn ze al aardig wat geld waard maar met een complete Legend Pokémon (top en bottom) kun je pas echt veel geld verdienen. Deze kaarten zijn tussen de 3 en 10 euro per stuk waard.

Pokémon Ex

Pokémon Ex kaarten zijn kaarten met Pokémon erop die een extra aanval kennen. Ze zijn in het spel een stuk sterker dan de andere Pokémonkaarten. Daarnaast zijn ze ook een stuk zeldzamer en mede daarom zijn ze veel geld waard. Het verschilt per serie hoeveel je ervoor krijgt, maar ze gaan zo tussen de 2 en de 5 euro per stuk weg. Je kunt ze herkennen aan het woordje "ex" achter de Pokémonnaam.

LV.X

lv.X Pokémonkaarten zijn qua uiterlijk vergelijkbaar met de Pokémon ex kaarten. Je kunt ze herkennen aan het woordje "lv.X" achter de naam van de Pokémon. Echter hebben ze in het spel een heel andere functie, maar dat is niet relevant voor de verkoop. Ze zijn vergelijkbaar qua zeldzaamheid, maar gaan over het algemeen voor een iets hogere prijs weg dan de Pokémon ex kaarten: tussen de 2 en de 12 euro.

Star Pokémon

Star Pokémon kaarten zijn te herkennen aan de het sterretje achter de Pokémonnaam. Ze zijn vergelijkbaar qua zeldzaamheid met de lv.x en de ex Pokémonkaarten. Het design van deze kaarten zorgt ervoor dat de Pokémon uit de kaart lijken te springen omdat ze buiten het kader van het plaatje vallen. De prijzen van deze kaarten zijn echter wel een stuk hoger. Ze lopen van 8 euro tot uitschieters van 40 euro per kaart.

Secrets

Secret Pokémonkaarten zijn kaarten die buiten de serie vallen. Zo zijn er series die bijvoorbeeld tot 104 gaan, maar deze secrets zijn dan bijvoorbeeld nummer 105/104 en 106/104. Dus ze hebben een hoger serienummer dan de serie eigenlijk gaat. Voor de rest zijn ze niet anders dan de andere kaarten, maar ze zijn doordat ze dit serienummer hebben wel zeldzamer en daarom meer waard: tussen de 3 en de 14 euro.

Foutjes

Bij het uitbrengen van de Pokémonkaarten zijn er ook kaarten uit de drukkerij gekomen waar foutjes op stonden, de zogenaamde error cards. Veel van deze kaarten zijn meteen nadat bekend werd dat er een fout in zat, uit de handel genomen, waardoor er van sommige error cards maar een paar op de hele wereld zijn. Deze kaarten zijn erg geliefd bij verzamelaars en daarom heel veel geld waard. Sommige zijn meer dan 100 euro waard. Echter is de kans dat jij één van deze kaarten thuis hebt liggen niet zo heel groot, vaak zijn er maar 10 à 20 van deze kaarten op de wereld .

Shadowless

Deze kaarten zijn eigenlijk 1ste editie kaarten, maar het 1ste editie tekentje staat niet op de kaart. Je kunt ze herkennen door een extra jaartal 99 onderaan de kaart en ook is de tekst op de kaart iets dunner. Ze zijn ongeveer net zoveel waard als de 1ste editie kaarten.

Promo

Promo-kaarten zijn niet uitgebracht in de pakjes en dus nooit te koop geweest. Ze zijn vaak uitgedeeld bij evenementen of tijdens grote toernooien. Om deze reden zijn er niet veel van deze promo-kaarten, wat de waarde van deze kaarten ten goede komt. Je kunt ze herkennen aan een "promo-stamp" op de kaart. De waarde van deze kaarten verschilt heel erg, sommige zijn wel 40 euro waard, maar voor andere hoef je nog geen euro te verwachten.

Pokémonkaarten verkopen

Wanneer je weet wat je in huis hebt, kun je beginnen met het verdienen van geld met je Pokémonkaarten. Hier een paar tips over hoe je ze het beste kan verkopen.

Sorteren

Het is belangrijk dat wanneer je je kaarten verkoopt, je ze sorteert op serie. Deze series kun je herkennen aan het tekentje rechts onderaan de Pokémonkaart. Leg alle kaarten op volgorde van deze serie zodat het voor eventuele kopers duidelijk is uit welke serie de Pokémonkaart komt.

Bewaren

Het is belangrijk dat je zuinig bent op de kaarten. Vaak zijn ze alleen geld waard als ze nog in goede of redelijk goede staat zijn. Wanneer er echt krassen op de kaart zitten zal je ze niet meer zo snel verkopen. Daarom is het aan te raden om je Pokémonkaarten te bewaren in hoesjes. Deze hoesjes kun je kopen bij de plaatselijke spelletjeswinkel of online.

Schrijf op welke Pokémonkaarten je hebt

Het is belangrijk om te weten welke kaarten je hebt, dit kost misschien even tijd, maar de enige manier om echt geld te verdienen met je kaarten. Sommige verzamelaars zijn opzoek naar een paar specifieke kaarten en dan is het belangrijk dat je snel op kunt zoeken welke kaarten je hebt. Het is aan te bevelen om dat meteen erbij te zetten of ze een bijzonder kenmerk hebben (zijn ze bijvoorbeeld een promo-kaart of misschien een lv.X kaart)

Prijs je kaarten

Tot slot is het van belang dat je weet wat je kaarten waard zijn. Zorg dat je weet wat je kunt krijgen voor je kaarten. Het beste kun je dit doen door ze op te zoeken op marktplaats.nl of op eBay.com. Wanneer je op deze sites kijkt voor welke prijs ze verkocht zijn, weet je wat je kunt krijgen voor je kaarten.

Handelen in Pokémonkaarten

Wanneer je de smaak te pakken hebt, kun je nog meer geld verdienen met het handelen in Pokémonkaarten. Veel mensen verkopen hele stapels Pokémonkaarten die ze nog op zolder hadden liggen. Ze kijken niet hoeveel de kaarten waard zijn en hopen er nog een beetje geld voor te vangen. Ze hebben de bovenstaande stappen niet doorlopen, dus veel geld zullen ze er niet voor verwachten/krijgen. Het opkopen van deze stapeltjes kan een goudmijn zijn. Vaak kun je een paar honderd kaarten kopen voor zo'n 10 tot 15 euro. Wanneer je een beetje nakijkt wat er tussen zo'n stapel zit, kun je als je de kaarten sorteert soms wel voor een paar kaarten een paar euro per stuk verdienen, waardoor je de hele stapel voor een stuk meer kan verkopen en veel geld kan verdienen met Pokémonkaarten.

Duurste Pokémonkaarten

5 heel waardevolle Pokémonkaarten vind je in deze tabel:
PokémonSerie en specificatiesPrijs
CharizardBase Set, 1ste editie, uitmuntende kwaliteit€3.500
RaichuJungle Set, Prerelease, error print€8.500
No. 2 TrainerPokémon World Championship€2.200
Dark Dragonite1ste editie, error card€7.000

Geld verdienen met Pokémonkaarten

Wanneer je een oude stapel Pokémonkaarten op zolder hebt liggen kan dat je een hoop geld opleveren. Wanneer je weet welke kaarten veel geld waard zijn en je ze ook kunt herkennen, kan je gaan handelen in de kaarten en op die manier veel geld verdienen met Pokémonkaarten.

Lees verder

© 2014 - 2017 Otisnu, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf Pokémon kaarten makenKinderen kunnen ook hun eigen pokémon kaarten maken. Naast het geld dat aan pokémon kaarten wordt uitgegeven, nu besteed…
Verdien geld aan je oude pokemon kaartenEind jaren negentig was het de grote hype: pokemon. De televisieserie werd grijsgedraaid en kinderen spaarden massaal de…
Geld verdienen met online handelen in aandelenGeld verdienen met online handelen in aandelenGeld verdienen met online handelen in aandelen kan iedereen leren. Online aandelen kopen en aandelen verkopen is leuk en…
Wat is Pokémon GO en is het spelen van het spel wel veilig?Wat is Pokémon GO en is het spelen van het spel wel veilig?Pokémon GO is de rage van de zomer van 2016. Het is een interactieve game, waarbij met behulp van je smartphone Pokémons…
FIFA 15 Ultimate Team: Tips & trucs voor veiling en handelenFIFA 15 Ultimate Team: Tips & trucs voor veiling en handelenIn het spelonderdeel FIFA 15 Ultimate Team (FUT15) is het de bedoeling om met speelkaarten het beste team mogelijk te ve…
Bronnen en referenties
  • http://www.trollandtoad.com/buying3.php?Department=4
  • http://primetimepokemon.blogspot.nl/p/definitions-of-special-type-pokemon.html
  • http://everybestof.com/55-Expensive+Pokemon+Cards

Reageer op het artikel "Geld verdienen met pokémonkaarten"

Reacties

Robin, 23-06-2017 10:40 #20
Ik heb een vraagje ik heb een behoorlijk map pokemon kaarten gevonden en heb er absoluut geen verstand van en van de waarde van de kaarten hoop dat u mij verder kan helpen?
Ik typ even alles wat er op de kaart staat dan weet ik het voor de volgende keer.

Ik heb een charizard lv 55, hp130
No. 005 flame pokemon H12 5'07 WT 199.5 IBS
DPBP#006 3/132*

hoop snel wat van u te horen
groetjes robin. Reactie infoteur, 26-06-2017
Beste Robin.

Bedankt voor je bericht. De waarde voor deze kaart is redelijk hoog +/- 7 euro als deze in goede staat is.

Mocht je de waarde van meer kaarten willen weten dan hoor ik dat graag van je.

Groet,

Otisnu.

Luc2 (infoteur), 08-06-2017 10:56 #19
Hallo is heb een vraagje. Ik heb nog een dodrio liggen. Het is nummer 41/110 hij is reverse holo. Hij is een beetje beschadigd, maar ik zat dus even te zoeken en vind veel verschillende prijzen voor de kaart en weet niet echt wat ie nou echt waard is. Reactie infoteur, 12-06-2017
Beste Luc2,

In perfecte staat zou deze kaart zo'n 4 euro waard zijn. Niet slecht dus. Echter een beschadiging doet veel af aan die prijs. Afhankelijk van de beschadiging moet je nu denken aan een prijs tussen de 1 euro bij lichte beschadiging tot 10 cent bij zwaardere beschadiging.

Groet,
Otisnu

Judith, 07-06-2017 21:45 #18
Beste

Ik heb nog wat kaarten en er zit er 1 bij met een sterretje: Pacihirisu lv 23
Is die wat waard?

Gr Judith Reactie infoteur, 12-06-2017
Beste Judith,

Om het zeker te weten heb ik meer informatie nodig. Zo kan de seriecode van de pokemonkaart al erg helpen (xxx/xxx, rechtsonderin). Echter ongeacht de regie verwacht ik niet dat de kaart in goede staat meer dan 1 euro waard gaat zijn helaas. Het sterretje geeft aan dat de kaart bijzonder is, maar helaas niet bijzonder genoeg om veel waard te zijn.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat graag!

Groet,
Otisnu.

Aaldert, 13-05-2017 13:13 #17
Hallo,
heb een Japanse pokemonkaart, er staat 1 edition op en de achterkant is ook anders. Daar staan meerdere kleinere balletjes rondom de grote pokemonbal de 7 elementen op: water, energie enz. Is dit een zeldzame pokemonkaart? Reactie infoteur, 18-05-2017
Beste Aalrdert,

Dit is mogelijk een waardevolle kaart. Echter, om dat goed te beoordelen heb ik meer informatie nodig. Kun je me vertellen wat het serienummer is xxx/xxx (rechtsonderaan de kaart). Dan kan ik een inschatting maken van de waarde.

Groet,

Otisnu

Lucas, 11-05-2017 18:17 #16
Hallo,
Ik heb een pokemonkaart Machamp, 1 editie, Nederlandstalig. Is deze nog wat waard? En als ik hem wil verkopen, hoe doe ik dat?
Groet Lucas Reactie infoteur, 18-05-2017
Beste Lucas,

Bedankt voor je reactie. Helaas heb ik meer informatie nodig om te beoordelen of dit een waardevolle kaart is. In het algemeen is de waarde van nederlandstalige kaarten laag. Zou je me kunnen zeggen wat het serienummer is van je kaart xxx/xxx (rechtonderaan de kaart), dan kan ik je meer informatie geven.

Groet,

Otisnu

David, 16-04-2017 20:56 #15
Ik heb Japanse kaarten met de Pocket Monsters achterkant. Waar kan ik de waarde hiervan achterhalen want er staan de xxx/xxx nummers bij. Het is een Koga. De Engelse kan namelijk $102.85 waard zijn. Reactie infoteur, 26-04-2017
Beste David,

Het is mij niet duidelijk om welke Pokemon het hier gaat. Koga is immers een trainer. Deze heeft verschillende pokémon. Als je even wat meer informatie kan geven (de naam van de pokemon en de serienummer) kan ik je verder helpen.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag!

Groet,

Otisnu.

Rocky, 04-04-2017 13:46 #14
Hey,

Ik heb pokemonkaarten met bepaalde letters (G, C, FB,…) naast hun naam,
Doet dit iets met de waarde? zoja, wat?

Alvast bedankt :) Reactie infoteur, 26-04-2017
Beste Rocky,

Bedankt voor je reactie.

De letters geven normaal aan dat het de pokemon van een bepaalde trainer is en zeggen niet per se iets over de waarde van de kaart. Hiervoor heb ik echt meer informatie nodig. Ook kaarten met deze letter variëren van vrijwel niks tot best kostbaar afhankelijk van de serie en hoe bijzonder ze zijn.

Groet,

Otisnu

Justin, 02-04-2017 22:50 #13
Hoi,

Ik heb een virizion kaart, het nummer is 97/101. Hoeveel is hij waard? hij is nog goed in staat.

gr justin Reactie infoteur, 26-04-2017
Hee Justin,

Bedankt voor je reactie. Op zich is dat een bijzondere kaart. Echter het is niet echt een gewilde serie (black & white). In goede staat moet hij tussen de 2 en de 5 euro opleveren.

Groet,

Otisnu

M. Uitentuis, 28-02-2017 21:53 #12
Hallo,

Ik had zelf ook even een vraagje.
Ik heb ook zo'n charizard kaart alleen dan zonder dat 1st logo erop. Voor de rest klopt alles. 4/104, komt uit 1995. Alleen 't is een Nederlandse kaart ervan en kan nergens de waarde ervan vinden.

Mvg, M Uitentuis. Reactie infoteur, 26-04-2017
Beste,

Bedankt voor je reactie. Helaas is een Nederlandstalige kaart veel minder waard dan een Engelse of Japanse kaart. Aangezien het ook geen 1ste editie is denk ik niet dat deze heel veel waard gaat zijn. Verwacht dat de waarde voor deze kaart (in goede staat) rond de 4 à 5 euro zal liggen.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag!

Groet,

Otisnu

Jemairo, 27-11-2016 15:10 #11
Hallo,

Ik heb in mijn oude pokemon trading card boek veel zeldzame kaarten. Zelfs de dark dragonite kaart die hier op de site staat voor 7.000? Hij is wel iets beschadigd maar alsnog. Waar kan ik deze kaart en vele andere het beste taxeren? Er zitten veel goeie tussen. Reactie infoteur, 01-12-2016
Beste,

Er is niet echt een plek om te taxeren. In het geval van beschadigde kaarten verwacht ik niet dat de kaart nog veel waarde zal hebben.

Zet hem gewoon op marktplaats en laat mensen bieden. Dan kom je vanzelf achter de resterende waarde.

Tim, 19-11-2016 15:15 #10
Hallo, ik heb vandaag een pak pokemon kaarten gekocht en zag op internet dat mijn kaart uiterst bijzonder is. De vraag is op welke site kan ik hem het best verkopen? Reactie infoteur, 21-11-2016
Beste Tim,

Het ligt een beetje aan de waarde. Voor bedragen tot 100 euro is marktplaats een prima plek om je kaart te verkopen.

Indien je een waardevollere kaart hebt dan kun je het ook proberen vis officiële verkooppunten online of eBay. Let op. Zorg dat je kaart meteen goed inpakt. Zeker op dure kaarten is de lichtste beschadiging al een prijsdaling van 50% waard. Dus zorg dat de kaart niet kan buigen/nat worden/ beschadigen.

Succes.

Mocht je meer informatie willen. Laat dan even weten om welke kaart het gaat, dan kan ik je verser helpen.

Groet,
Otisnu

Dario Matthys, 03-11-2016 16:34 #9
Hallo, Ik heb de aller eerste Omanyte en het fossiel er van, maar ze zeggen dat het heel veel waard is dus wat moet ik doen? Reactie infoteur, 04-11-2016
Beste Dario,

Je zou wat meer informatie moeten geven over de kaart. Uit welke serie komt de kaart? Als je het nummer onder aan de kaart kunt geven kan ik dat achterhalen en je vertellen wat de kaart waard is. Het gaat om de twee getallen met een / ertussen. Dus xxx/xxx. Als je die kunt geven kan ik je meer informatie verschaffen.

Tine, 22-09-2016 13:43 #8
Hallo, ik heb heel wat kaarten in mijn bezit, de vraag is hoe kan ik deze laten nakijken want ik heb er geen benul van omdat ze nog van mijn overleden zoon zijn. Er staat onderaan wel op 1995,96,98,1999. Heb ook 4 Japanse kaarten in mijn bezit. Wat moet ik doen? Dank U! Reactie infoteur, 22-09-2016
Om er echt achter te komen wat de pokemonkaarten waard zijn zul je je toch een beetje moeten verdiepen in de series en soorten.

Mocht je hier niet de behoefte aan hebben. Is de beste manier on duidelijke foto's te maken van de kaarten waarvan je verwacht dat ze veel waard zijn (een soort overzichtfoto's) en dan om marktplaats erop laten bieden. Aangezien daar best wat verzamelaars actief zijn zullen ze de prijs wel behoorlijk opdrijven als er echt hele waardevolle kaarten tussen zitten. Maar dit levert hoogstwaarschijnlijk minder op dan wanneer je het even uitzoekt.

Chelsea (infoteur), 18-08-2016 16:31 #7
Goed artikel, Otisnu, bedankt voor deze duidelijke tips!

Niels S., 01-08-2016 03:07 #6
Kan er iemand mij vertellen bij wie ik moet zijn voor die zeldzame kaarten, want ik heb die 1ste editie raichu holografisch en 1ste editie dark dragonite. Reactie infoteur, 21-08-2016
Beste Niels,
Hoewel er bepaalde websites zijn waar je deze kaarten kwijt kunt, zul je het meeste geld kunnen verdienen met het verkopen van deze kaarten wanneer je ze aanbied via een site als Marktplaats of Ebay. Een tip om de waarde te bepalen is om te kijken waar vergelijkbare kaarten voor verkocht worden (dus niet alleen voor worden aangeboden, maar ook daadwerkelijk een bod op gedaan is). Dat kan een goede indicatie geven van wat de kaart waard is. Daarna kun je hem of deze sites gewoon gratis aanbieden.

Hugo, 06-05-2016 09:09 #5
Ik heb een Buneary en op een plek staat geen power, is het dan een foutgedrukte kaart? Reactie infoteur, 21-08-2016
Zou je iets specifieker willen zijn? Op welke plek heb je het over? Is het achter een aanval? Dan lijkt er niks aan de hand want er zijn aanvallen die alleen een voordeel hebben voor jou, maar niet direct schade doen aan de tegenstander.

Jorg Veenendaal, 08-03-2016 19:22 #4
Bij wie kan ik deze dan verkopen en hoe kan ik dit laten checken? Reactie infoteur, 21-08-2016
Beste Jorg,

Wat wil je precies laten checken? Of deze kopers betrouwbaar zijn? Het is een goed gebruik dat kaarten pas opgestuurd worden wanneer je het geld op je bankrekening hebt staan, dus op die manier weet je zeker dat je je geld krijgt.

Danielle van Baalen, 07-03-2016 03:43 #3
Hallo, ik heb een stuk of 25 1st editions, 18 holografische, 3 promo's en nog veel meer!
Waar kan ik naar toe om deze te verkopen? Ik heb het geld dringend nodig en denk dat deze pokemon kaarten mij wel kunnen helpen. Hoor graag spoedig van u.

MvG, Danielle

Andy, 02-12-2015 13:39 #2
Hallo, ik heb een raichu die glimmend goud is en 90 hp, bij de 5 duurste pokemons staat een raichu erbij en ik weet niet zeker of degene die ik heb dezelfde waarde heeft. Als deze kaart dus echt zoveel geld waard 'kan' zijn, waar kan ik hem dan verkopen en hoe? Laat aub wat horen.
Grts. Andy

Erwin Heijnsdijk, 18-10-2015 21:56 #1
Ik was vroeger ook fanatiek pokemon spaarder. Waar kan ik naar toe om mijn pokemon kaarten eventueel te taxeren en of te verkopen?

Infoteur: Otisnu
Gepubliceerd: 11-07-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld verdienen
Reacties: 20
Schrijf mee!