InfoNu.nl > Financieel > Geld > Zelf geld maken met Bitcoins

Zelf geld maken met Bitcoins

Zelf geld maken met Bitcoins Geld verdienen door te speculeren met Bitcoins is al bekend. Echter wat minder algemeen bekend is dat Bitcoins ook door iedereen gemaakt kunnen worden. Men noemt dit "Bitcoin mining".

Bitcoins

Bitcoins zijn een cryptografische vorm geld. In principe is elke Bitcoin een beloning voor het oplossen van een lastige rekensom die met computers kan worden opgelost. Daarmee wordt de waarde van een Bitcoin dus bepaald door de rekenkracht (en dus de investeringen en de stroom) die nodig zijn geweest om een Bitcoin te produceren.

Eerste Bitcoins

In januari 2009 begon Satoshi Nakamoto met het maken van de eerste Bitcoins. Hij loste met zijn computer een set complexe puzzels op en verdiende daarmee de eerste 50 Bitcoins ooit. De echte financiële waarde werd toen nog bepaald door een aantal mensen op bitcointalk waar men voor 10.000 Bitcoins twee pizza's liet bezorgen door Papa John's. Inmiddels is de Bitcoin een formeel genoteerde valuta en heeft het een wisselkoers naar de dollar.

Algoritme

De rekentaak die volbracht moet worden om Bitcoins te verdienen bestaat uit het herhaald uitrekenen van controle som (een dubbele SHA256 hash) over een bepaalde hoeveelheid data. Deze data is opgeslagen in het Bitcoin peer-to-peer netwerk en bestaat uit de transactiedata, die weer is opgedeeld in blokken. De puzzel die de computer dan moet oplossen is het uitrekenen van de controlesom plus een willekeurig getal wat dan op een lager waarde moet uitkomen dan een vooraf bepaalde moeilijkheidsniveau. Deze berekening zal dan vele malen herhaald moeten worden alvorens de oplossing gevonden wordt.

Rekenkracht

De hoeveelheid rekenkracht die nodig is om Bitcoins te verdienen was in 2009 nog goed te overzien. Er konden in die tijd nog gewone computers en processors gebruikt worden om het algoritme uit te voeren. Echter naarmate er meer mensen Bitcoins gingen maken en de computers krachtiger werden is de beloning voor het vinden van een oplossing gehalveerd en is het moeilijkheidsniveau flink gestegen. De hoeveelheid rekenkracht om nu nog een Bitcoin uit te rekenen ligt nu zo hoog dat het niet meer loont om deze op gewone computers te berekenen omdat de hoeveelheid stroom die nodig is op dit moment hoger ligt dan de waarde van de Bitcoins die er verdiend mee kunnen worden.

Hardware ontwikkeling

Vanaf 2009 heeft men steeds slimmere manieren bedacht om het rekenalgoritme sneller te laten lopen door het gebruiken van steeds snellere hardware. De eerst volgende stap na het gebruiken van normale processoren was het gebruiken van alle rekenkracht die aanwezig was op de grafische kaarten die je meestal vindt in wat uitgebreidere computers zoals gamers die graag aanschaffen. Daarna is men speciale hardware gaan ontwikkelen die er volledig op gericht is om de Bitcoinpuzzel zo snel mogelijk op te lossen. Eerst ontwikkelde men de FPGA (een afkorting van field-programmable gate array), een processor bestaande uit programmeerbare logische componenten zoals AND en OR. Tenslotte gebruikt men nu in 2014 ASIC's (een afkorting van application-specific integrated circuit, oftewel applicatie-specifieke geïntegreerde schakeling). Deze wedloop in de hardware ontwikkeling heeft er voor gezorgd dat het oplossen van de puzzel gemiddeld 256 keer zo snel kan. Het is waarschijnlijk dat deze wedloop nog wel even doorgaat.

Meedoen

Wil je nu nog naar Bitcoins gaan graven dan zul je dus eerst specifieke ASIC hardware moeten gaan aanschaffen of huren. Het is dan nog maar de vraag of je de investering en de gebruikte stoom gaat terugverdienen. De verwachting is dat nu de ASIC apparatuur breed in de markt beschikbaar komt de beloning gaat afnemen en de moeilijkheidsgraad gaat toenemen. Daarnaast heb je ook nog eens te maken met de sterke koersfluctuaties op de valutamarkt voor de Bitcoin. Of en wanneer je dan geld gaat verdienen aan je investering en inspanning is nog geen zekere zaak.

Tot slot

Als je vroeg genoeg op de Bitcointrein was gestapt had je wellicht nog een fraaie kans gehad om er nog wat aan te verdienen. Nu vijf jaar later (in 2014) lijkt dat nogal een onzekere zaak. Uiteraard kunnen er ook nog andere reden zijn waarom je aan de slag wilt met Bitcoins maken. Een voorbeeld is dat de Bitcoins die je zelf verdient (en dus niet hoeft te kopen) lastiger te traceren zijn zodat je betalingen ook lastiger te traceren zijn.
© 2014 - 2017 Designatie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf geld maken met Bitcoins"

Infoteur: Designatie
Laatste update: 20-06-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!