InfoNu.nl > Financieel > Geld > Namecoin (NMC) - Kopen en minen

Namecoin (NMC) - Kopen en minen

Namecoin (NMC) is een alternatieve cryptocurrency. De basis van het script van Namecoin vertoont overeenkomsten met dat van Bitcoin en Litecoin. Deze cryptocoin focust zich op anonieme registratie van domeinnamen en wordt gesteund door Wikileaks. Met Namecoin kun je .bit domeinnamen kopen. NMC gebruikt net zoals Bitcoin het Proof of Work protocol om te minen. Namecoin kopen kan via meerdere handelaren. Zelf deze coin minen is ook mogelijk.

Namecoin

Deze digitale munt staat bekend onder de afkorting NMC en is uitgebracht in april 2011 door Khalahan Henkh. Deze altcoin richt zich voornamelijk op het anoniem aankopen van domeinnamen eindigend op .bit. Daarnaast is het ook mogelijk om een anoniem registratiesysteem te maken voor fora en chatkanalen op basis van Namecoin. De code toont veel overeenkomsten met zijn grote broer Bitcoin. Net zoals bij Bitcoin worden er in totaal 21 miljoen munten vrijgegeven en is de code gebaseerd op het Proof of Work protocol.

Anonieme registratie

Namecoin is anoniem en decentraal. Dit betekent dat de munten niet op één plek aanwezig zijn, maar juist verdeeld zijn over meerdere wallets (opslag voor munten). Naast het aanschaffen van een domeinnaam voor 0,01 NMC zijn er de volgende anonieme opties mogelijk:
  • Mail
  • BTC adres
  • Torrents
  • Vote systeem
  • Berichten versturen

Proof of Work

Namecoin is gebaseerd op het protocol genaamd Proof of Work. Om een munt te minen rekenen computers complexe sommen uit. Als jij de eerste bent die het laatste deel van deze virtuele som oplost krijg jij de bijbehorende munten. Het Proof of work systeem zorgt er voor dat er wordt geregistreerd wie het laatste deel van de som heeft opgelost. Deze manier van werken kost veel energie en de elektriciteitskosten zullen bij de miners oplopen. Een voorbeeld:
“Twee mensen hebben op hun pc een programma geïnstalleerd om te minen en rekenen allebei dezelfde som uit voor Peercoin. De eerste computer lost het laatste deel op van de som (ook wel block genoemd) op en krijgt daarmee de verdiende munten. Het Proof of Work protocol slaat dit alles op in een digitale cryptografische code. De persoon die de munt heeft gemined heeft nu ook het bewijs ervan. Deze code wordt gedeeld met alle andere mensen die bezig zijn met het uitrekenen van de code. De andere computers gaan nu verder aan een volgende som.”

Kopen

Namecoins kun je kopen op meerdere websites. Het populaire Bitcoin omzetten naar Namecoin is voor Nederlanders de meest veilige optie. Je kunt deze munt daarna ook omzetten in andere alternatieve cryptomunten. Dit kun je doen bij de volgende handelaren:
  • BTC-E
  • Vircurex
  • BTC38
  • BTER Exchange
  • Cryptonit
  • Cryptsy
  • Coins-e

Minen

Om Namecoin (NMC) te minen moet je de officiële cliënt installeren. Daarnaast kun je er voor kiezen om de miningssoftware van CGminer te gebruiken als je gebruik wilt maken van het Proof of Work protocol. Het minen van Peercoin kan via de wallet worden ingesteld. Deze munt is geschikt om te solo minen. De kosten van het stroomgebruik zijn hoog bij deze vorm van minen.

Wallet

De Namecoin wallet kan worden gedownload via de officiële website van NMC. Na het installeren zal de wallet eerst alle transacties die gedaan zijn in het verleden moeten ophalen. Dit is een tijdrovend proces. Je kunt er ook voor kiezen om de online wallet te gebruiken. Al is dat minder veilig dan de vaste versie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://namecoin.info/
  • http://coinabul.tumblr.com/post/25890690158/khalahan-and-namecoin-interview

Reageer op het artikel "Namecoin (NMC) - Kopen en minen"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 13-07-2015
Gepubliceerd: 28-02-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Altcoins
Schrijf mee!