InfoNu.nl > Financieel > Geld > Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?

Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?

Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen? Het wordt steeds moeilijker om bij banken geld te krijgen voor financiering van zakelijke of persoonlijke uitgaven. Het verstrekken van geld is steeds meer aan strenge regels gebonden. Daarnaast is het toezicht op geldverstrekkers verscherpt. Geen wonder dat er gezocht wordt naar alternatieven om toch aan geld te komen. Veel ondernemers en particulieren hebben de weg gevonden naar crowdfunding. Crowdfunding is een hulpmiddel voor velen om een doel te bereiken. Vaak een doel waar geld voor nodig is en betrokkene zelf niet of onvoldoende heeft. Door geld te lenen kan het doel wel bereikt worden. Een manier om aan geld te komen is het sociaal lenen. Het sociaal lenen kost, evenals bij de bank, geld. Het geleende geld moet met rente weer worden terugbetaald. Veel geld wordt gekregen van sociaal investeerders die op deze manier hun geld maatschappelijk verantwoord investeren en vaak ook nog een hoger rendement realiseren dan op een spaarrekening of met investeren van geld in een belegging.

Branchevereniging Nederland Crowdfunding

Er is een branchevereniging Nederland Crowdfunding opgericht. De branchevereniging is opgericht ter bevordering van crowdfunding voor de bedrijfsfinanciering van ondernemers. De eerste plannen van de branchevereniging worden in maart 2014 gepresenteerd.

Crowdfunding

Een alternatieve wijze om als ondernemer toch aan geld te komen is het financieren van de bedrijfsdoelen door crowdfunding. In het verleden ging de ondernemer naar de bank om geld te lenen. Nu de banken steeds hogere en moeilijke eisen aan een ondernemer stellen is er gezocht naar een andere mogelijkheid om de projecten van een bedrijf te financieren. Een alternatieve financieringsvorm is gevonden in Crowdfunding. Bij crowdfunding wordt niet bemiddeld door de financiële intermediairs maar is er rechtstreeks contact tussen de investeerders en de ondernemers.

2013

In 2013 ging er alleen al in Nederland via crowdfunding 28 miljoen euro om in deze nieuwe vorm van geld lenen. Er werd door crowdfunding geld opgehaald om Nederlandse bedrijven te financieren. In 2013 werd er een ruime verdubbeling gerealiseerd ten opzichte van 2012.

Bedrijfsfinanciering

Een nieuwe manier van bedrijfsfinanciering is ontstaan. Bedrijfsfinanciering door middel van crowdfunding. Voor het innovatieve MKB is het op deze manier mogelijk geworden om financieringen te realiseren. Bij crowdfunding wordt een beroep gedaan op een grote groep van kleine investeerders. Deze investeerders krijgen, in ruil voor hun ingelegde geld, bijvoorbeeld rente op het verstrekte geld, aandelen of een product.

Tweede kamer

Aan de Tweede Kamerleden is de ontwikkeling van crowdfunding niet voorbijgegaan. Voor de groei van crowdfunding is ook al meerdere keren door Tweede Kamerleden steun toe gezegd. Dit is een logisch gevolg van het feit dat crowdfunding expliciet onderdeel uitmaakt van het regeerakkoord.

Waarborgen professionaliteit

Het Ministerie van Economische Zaken heeft, mede op basis van de gezamenlijke wens van mensen die werken met crowdfunding en om de duurzame groei en professionaliteit van crowdfunding te waarborgen, de oprichting van een branchevereniging ondersteunt. Een branchevereniging onder de naam: branchevereniging “Nederland Crowdfunding”.

Aangesloten leden

De meest bekende en actieve platforms in Nederland en leden van het eerste uur zijn onder meer:
  • CrowdAboutNow,
  • Geldvoorelkaar,
  • Oneplanetcrowd,
  • Share2Start,
  • Symbid
  • WeKomenErWel.

Code of conduct

Een afvaardiging van de platforms vormt het bestuur van de branchevereniging en daarmee vertegenwoordigt de branchevereniging meer dan 95% van de markt van crowdfunding platforms voor bedrijfsfinanciering. Er wordt gewerkt aan:
  • een communicatieplan
  • de formulering van een code of conduct

Ook verdwijnen er wel eens initiatieven voor crowdfunding. Zo staakte TenPages na vier en half jaar in 2014 de activiteiten omdat het concept van TenPages niet rendabel te krijgen was.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je 15.000 euro lenen?15.000 is een behoorlijk hoog bedrag, dat je soms toch echt nodig hebt, bijvoorbeeld voor een verbouwing of een vakantie…
Wat is crowdfundingWat is crowdfundingCrowdfunding houdt in dat een aantal kleine investeerders samen investeren in hetzelfde doel. Dit kan een bedrijf zijn,…
Renteverhoging door Europese Centrale Bank (ECB): gevolgenRenteverhoging door Europese Centrale Bank (ECB): gevolgenGeld lenen werd duurder en geld sparen voordeliger: dat waren de gevolgen die je kon trekken uit de renteverhoging die d…
Geld lenen met een uitkeringHeb je een uitkering maar wil je toch geld lenen? Dat kan lastig worden, want met een uitkering heb je doorgaans geen re…
Crowdfunding voor een winstgevende investeringCrowdfunding voor een winstgevende investeringBij deze vorm van financiering wordt geld via het collectief verzameld, zodat een project kan worden betaald. Het projec…
Bronnen en referenties
  • www.wekomenerwel.nl
  • www.symbid.nl
  • www.share2start.nl
  • www.oneplanetcrowd.nl
  • www.geldvoorelkaar.nl
  • www.crowdfunding.nl

Reageer op het artikel "Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 27-02-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!