InfoNu.nl > Financieel > Geld > Contant betalen in België: regels voor cash aankopen

Contant betalen in België: regels voor cash aankopen

Contant betalen in België: regels voor cash aankopen Cash betalen in België werd vanaf 2014 aan nieuwe regels onderworpen. De overheid meende zo een stap te zetten in de strijd tegen belastingfraude en het witwassen van zwart geld. Als je een grote aankoop wilt doen, dan kan dit sinds 2014 in België nog maar tot een maximumbedrag van 3.000 euro. Bij de aankoop van een woning mag er zelfs helemaal niets meer in contanten betaald worden. Hoe ziet de regelgeving voor cash betalingen in België eruit en op welke andere manieren kan je aankopen bekostigen?

Contant betalen in België

Wie gewoon is om grote aankopen te doen met cash geld in België moet vanaf 2014 met een strengere regelgeving rekening houden. Vanaf 1 januari 2014 gingen er in België strenge regels van kracht met betrekking tot het betalen van aankopen met cash geld. De overheid zette deze stap als onderdeel van de strijd tegen het witwassen van zwart geld. Wil je een nieuwe wagen, een verbouwing aan je huis of een ander kostbaar goed kopen, dan zijn er beperkingen op het vlak van betalen met contant geld.

Regels cash aankopen

De regelgeving houdt concreet in dat je enkel aankopen tot een bedrag van 3.000 euro volledig met contanten kan betalen. Een betaling van 2.999 euro kan je dus probleemloos met contanten voldoen. Is de kostprijs van het goed hoger dan 3000 euro, dan mag je maximum 10 percent van dat bedrag met cash betalen. Die 10 percent mag maximum 3.000 euro zijn. Koop je bijvoorbeeld een nieuwe wagen van 10.000 euro dan mag je maximum 10 percent van dat bedrag, i.e. 1.000 euro, in contanten betalen. Doe je bijvoorbeeld een aankoop van 35.000 euro dan is die grens beperkt tot 3.000 euro in contanten.

Betalingen aan privé-personen

De nieuwe regels gelden voor alle duidelijkheid alleen voor aankopen bij handelaars. Als je een aankoop doet bij een professionele verkoper zijn de vermelde regels van kracht, maar niet bij een particuliere verkoper. Wie bijvoorbeeld een tweedehands goed koopt van een privé-verkoper kan die aankoop volledig met cash geld bekostigen, en dit voor een onbeperkt bedrag. Verkopen van goederen door privé-personen via zoekertjes online of in de krant zijn dus niet aan de nieuwe regelgeving onderworpen.

Woning kopen: cash helemaal verboden

Een bijzonderheid aan de regelgeving vanaf 2014 is dat contante betalingen van vastgoed in België helemaal verboden zijn. Wie een woning wil kopen zal dit dus helemaal op een andere manier moeten doen. Zelfs een voorschot of aanbetaling van de koopprijs van de woning kan niet meer cash betaald worden. Voor vastgoed zijn de regels dus nog strenger geworden dan voor andere goederen. Het meest gebruikelijke is dat de bank waar je je hypotheek aangaat de aankoopprijs rechtstreeks zal betalen aan de notaris. Ook kopers die een gedeelte van de totale koopprijs betalen kunnen deze som rechtstreeks overschrijven op de rekening van de notaris.

Andere manieren van betalen

Door de beperkingen op cashbetalingen zullen kopers dus andere betaalvormen moeten kiezen. Betalingen kunnen via debetcard of creditcard voldaan worden, maar ook via de klassieke bankoverschrijving aan het loket van je bankkantoor. Ook het alsmaar populair wordende online bankieren kan gebruikt worden om de som van de aankoop over te schrijven. Wel moet je dan rekening houden met de eventuele limieten per overschrijving die sommige banken opleggen. Die limieten kunnen bijvoorbeeld per dag gelden of per week. Bij betalingen van aankopen aan privé-personen kan je dus wel nog met contanten betalen.

Kritiek

De regels die vanaf 2014 in België van kracht zijn in verband met contante betalingen hebben sindsdien met behoorlijk wat kritiek af te rekenen. Handelaars beweren dat ze behoorlijk wat inkomsten mislopen doordat de traditionele betaalvorm "handje contantje" met de nieuwe regels in het gedrang is gekomen. Daarnaast zijn er ook kritikasters die aanhalen dat de regel van cash betalingen tot 3.000 euro helemaal geen zoden aan de dijk brengt in de strijd tegen witwaspraktijken. Het zouden vooral particulieren zijn die hun privacy op het vlak van betalingen beperkt zien worden, terwijl de "grote vissen" op het vlak van witwaspraktijken buiten schot blijven. De Belgische regering houdt rekening met die kritiek en denkt eraan om de regels aan te passen en het maximum voor cash betalingen weer op te trekken naar 7.500 euro. Hierover is echter nog een definitieve beslissing genomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Bpaid betaalkaart van Bpost: voordelen en nadelenDe Bpaid betaalkaart van Bpost: voordelen en nadelenDe Bpaid betaalkaart van Bpost is een belangrijke speler op de markt van de prepaid cards in België. De Belgische post b…
Cash betalen en afvallenCash betalen en afvallenCash betalen lijkt steeds meer te verdwijnen in de winkels. We pakken steeds vaker de pinpas of creditcard om af te reke…
Soorten betaalkaartenSoorten betaalkaartenGeld is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Elke minuut worden er talloze nationale en internationale tran…
Cash Passport van GWK Travelex: altijd geld bij je!Cash Passport van GWK Travelex: altijd geld bij je!Als je op reis gaat wil je er zeker van zijn dat je altijd op een veilige manier geld voor handen hebt. Cash Passport va…
Contant betalen in België: maximaal 3000 euroContant betalen in België: maximaal 3000 euroMet ingang van 1 januari 2014 mogen goederen en diensten in België nog slechts tot een maximum van 3000 euro in contante…
Bronnen en referenties
  • http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/vastgoed/Hoeveel_mag_ik_cash_betalen_Nul_nihil_niets.9470643-1625.art, bezocht op 27/11/2015.
  • http://www.cibweb.be/opinion/cash-betalen-niet-mijn-kantoor, bezocht op 27/11/2015.
  • http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/2152064/2014/12/14/Een-cashvrij-Belgie-is-niet-voor-morgen.dhtml, bezocht op 27/11/2015.
  • http://www.logic-immo.be/nl/immo-nieuws/daarom-mag-je-geen-huis-meer-kopen-met-cash-geld-24385.html, , bezocht op 27/11/2015.
  • http://netto.tijd.be/budget_en_vrije_tijd/budget/Hoe_grote_aankopen_betalen_nu_cash_aan_banden_is_gelegd.9448523-2214.art, bezocht op 27/11/2015.

Reageer op het artikel "Contant betalen in België: regels voor cash aankopen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Cash geld
Schrijf mee!