InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bitcoin: Een rage?

Bitcoin: Een rage?

Bitcoin: Een rage? Eind november 2013 passeerde de waarde van de digitale valuta bitcoin de 1000 dollar grens. De bitcoin komt echter ook regelmatig negatief in het nieuws. Bitcoin, wat is het precies, hoe kom je eraan en wat kun je ermee? De bitcoin (afgekort: BTC) is een digitaal betaalmiddel dat in 2008 geïntroduceerd werd door Satoshi Nakamoto (pseudoniem). Het is een virtuele munt die gecreëerd wordt doordat computers 'data minen' en daarmee nieuwe bitcoins creëren.

Een stukje code

Eigenlijk bestaat de bitcoin uit een stukje code. Met behulp van computers met bitcoin-software kan men de bitcoins minen. Dit wordt gedaan door het oplossen van cryptografische puzzels door middel van een complex algoritme. Het minen is een lucratieve bezigheid geworden, gezien de stijgende waarde van de bitcoins. Het wordt echter wel steeds moeilijker een unieke code te vinden en daarom zijn steeds betere computers, of computernetwerken nodig, om bitcoins te kunnen minen. Eind 2013 waren er zo'n 12 miljoen bitcoins in de omloop, en men verwacht dat dit aantal op zal lopen tot 21 miljoen in 2040.

Uniek betaalmiddel

De bitcoin is een betaalmiddel zonder tussenkomst van een bank of overheid. Transacties worden niet centraal bijgehouden, maar worden in het peer-to-peer-netwerk doorgegeven aan alle mensen die bitcoin software draaien. Transacties kunnen worden ontvangen onafhankelijk van het feit of de computer aan staat. Omdat alle computers de transactiegeschiedenis 'kennen' kan een bitcoin nooit twee keer worden uitgegeven.

Waarde van de bitcoin

De waarde van de bitcoin fluctueert sterk. In 2011 steeg de waarde van de bitcoin van zo'n 30 dollarcent naar 32 dollar, waarna de waarde weer daalde naar 2 dollar. Eind november 2013 doorbrak de bitcoinwaarde voor het eerst de grens van 1000 dollar. De aandacht van (sociale) media voor de bitcoin beïnvloedt de waarde van de bitcoin sterk, zoals werd aangetoond in een onderzoek van The Economist.

Bitcoin als betaalmiddel

Steeds meer bedrijven accepteren de bitcoin als betaalmiddel. Betalen met de digitale valuta kan onder andere bij thuisbezorgd.nl.

Bitcoin en de Belastingdienst

De Belastingdienst ziet bitcoins als 'vermogensbestanddelen' en daarom dient de waarde van de bitcoins aangegeven te worden in box 3.

Bitcoin in het nieuws

In september 2013 kwam de bitcoin positief in het nieuws, toen een Noorse student ontdekte dat zijn in 2009 voor 18,50 gekochte bitcoins nu ruim 600.000 waard was. Dit nieuws deed de waarde van het digitale betaalmiddel in korte tijd sterk stijgen. Negatieve verhalen over hacks en diefstal van bitcoins zorgt vaak voor een daling in waarde.

Toekomst

Sommige personen zien bitcoins als een rage: Ze verwachten dat de waarde weer net zo snel zal dalen als dat hij gestegen is. De tijd zal moeten leren of digitale valuta als bitcoins de huidige betaalmiddelen gaan vervangen. Eén ding is zeker: op dit moment is de koers nog erg onzeker en is investeren in bitcoins een risicovolle aangelegenheid.
© 2013 - 2017 Marrie123, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • En.wikipedia.org/wiki/Bitcoin
  • www.nu.nl

Reageer op het artikel "Bitcoin: Een rage?"

Infoteur: Marrie123
Gepubliceerd: 29-11-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!