InfoNu.nl > Financieel > Geld > Sloop de crisis: 1000 besparen op je vaste lasten?

Sloop de crisis: 1000 besparen op je vaste lasten?

Sloop de crisis: 1000 besparen op je vaste lasten? Sloop de crisis is een initiatief voor collectieve inkoop van energie, telecom en verzekeringen. Na een vrijblijvende aanmelding krijg je aanbiedingen voor verschillende producten van aanbieders die het voordeligst uit de veiling komen. Volgens de website van 'sloop de crisis' kan een gemiddeld Nederlands gezin door deelname 1000 besparen. Aan de onafhankelijkheid van het initiatief wordt echter getwijfeld. Is het veilig om je in te schrijven? Sloop de crisis is een initiatief waarbij consumenten zich in kunnen schrijven om lagere vaste lasten te krijgen. via het initiatief vindt collectieve inkoop plaats van energie, telecom, zorgverzekeringen, andere verzekeringen en abonnementen voor mobiele telefonie. Het idee is dat hoe meer mensen zich inschrijven, hoe sterker de positie van 'sloop de crisis' wordt en hoe interessanter het wordt voor aanbieders van bovenstaande producten om een goed bod te doen op de collectieve veiling. Volgens de website zou een gemiddeld Nederlands huishouden door deelname aan 'sloop de crisis' 1.000 kunnen besparen.

Meedoen aan 'sloop de crisis' om je vaste lasten te verlagen

Iedereen kan meedoen aan 'sloop de crisis'. Op de website kun je je vrijblijvend inschrijven door je gegevens achter te laten. Vanaf dan word je op de hoogte gehouden van ontwikkelingen en wanneer er veilingen zijn geweest, ontvang je een aanbod. Pas wanneer dit aanbod er ligt hoef je te beslissen of je daadwerkelijk mee wilt doen. Er gebeurt niets wanneer je op dat moment besluit om toch bij je huidige aanbieders van energie, telecom of verzekeringen te blijven.

'Sloop de crisis' onafhankelijk?

Volgens de website van 'sloop de crisis' is het initiatief volledig onafhankelijk: alle aanbieders mogen meedoen en de beste prijs voor de consument wordt uiteindelijk aangeboden aan de consument. Voor collectieve inkoop van producten werkt 'sloop de crisis' samen met groepsveiling.nl.

Hoewel groepsveiling.nl inderdaad onafhankelijk lijkt te zijn, gaat datzelfde niet helemaal op voor 'sloop de crisis'. Dit blijkt namelijk opgezet te zijn vanuit creatief communicatiebureau MindBrind. Twee van de initiatiefnemers van MindBrind zijn Pieter Schoen en Harald Swinkels van de Nederlandse Energiemaatschappij. Daarmee komt de onafhankelijkheid van 'sloop de crisis' dus behoorlijk in het geding.

Meedoen aan 'sloop de crisis' of niet?

Hoewel 'sloop de crisis' dus niet helemaal onafhankelijk is, is dat nog geen reden om het initiatief helemaal af te schrijven. De veilingen worden georganiseerd door groepsveiling.nl, die wel degelijk onafhankelijk is. Het is dus ook zeker niet zo dat de Nederlandse Energiemaatschappij de energieveiling bij voorbaat gewonnen heeft. Daarnaast gaat het initiatief niet alleen over energie, maar ook over andere producten die de Nederlandse Energiemaatschappij helemaal niet aanbiedt.

Het loont wel de moeite om kritisch naar het initiatief te kijken. Gelukkig hoef je pas te beslissen of je daadwerkelijk meedoet wanneer er een concreet voorstel ligt. Dit kun je dus altijd vergelijken met wat je betaalt bij je huidige aanbieder. De ervaring leert dat dit soort initiatieven vaak voordelige tarieven opleveren. Aangezien je tot het laatste moment 'nee' kunt zeggen tegen het aanbod dat je krijgt is het absoluut veilig om je in te schrijven voor 'sloop de crisis'.

Naast 'sloop de crisis' zijn er andere initiatieven die ook collectieve inkopen organiseren. Onder hen zijn onafhankelijke partijen als de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis. Mocht je 'sloop de crisis' niet vertrouwen, dan is het misschien beter om met één van deze partijen in zee te gaan.

Lees verder

© 2013 - 2014 Brempie, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Collectieve zorgverzekering afsluitenEr zijn steeds meer mensen die een collectieve verzekering afsluiten. De belangrijkste reden daarvoor is dat ze dan aans…
De verschillende functies van een inkoopafdelingDe verschillende functies van een inkoopafdelingInkoop is veel meer dan alleen het plaatsen van een bestelling bij een leverancier. Er zijn vele onderzoeken en modellen…
Verzekering: de zorgverzekeraar MenzisHet bedrijf Menzis is de derde zorgverzekeraar van Nederland. Naast zorgverzekeringen biedt het bedrijf ook reisverzeker…
Lagere energierekening door collectieve inkoopLagere energierekening door collectieve inkoopDe energierekening is voor menig huishouden een grote kostenpost. Wie overstapt naar een andere, goedkopere leverancier…
De beste verzekering, lees hier voor veel adviezenZiet u door alle verzekeringen door de bomen het bos niet meer? Dat hebben meer mensen en daarom hebben we een aantal ti…
Bronnen en referenties
  • www.sloopdecrisis.nl
  • http://mindgrind.nl/
  • http://www.groepsveiling.nl/
  • http://www.quotenet.nl/Nieuws/Pieter-Schoen-en-Harald-Swinkels-van-Nederlandse-Energiemaatschappij-achter-Sloopdecrisis.nl-88511

Reageer op het artikel "Sloop de crisis: 1000 besparen op je vaste lasten?"

Reactie

Ton Leerentveld, 21-11-2013 16:21 #1
De deelnemende leveranciers kunnen in dergelijke situaties nog wel eens moeilijk weerstand bieden aan het gedrag van de consument. 75% Vindt het maar gedoe namelijk dat overstappen. Wanneer een consument zich dan toch een keer laat verleiden door een mooi voorstel, dan zal hij na verloop tijd weer bij die 75% gaan behoren en het op zijn beloop laten. Daarmee opent zich de mogelijkheid voor de leverancier om na de eerste contracttermijn stilzwijgend te blijven leveren, tegen andere (lees hogere) tarieven en daarmee het "geschonken" voordeel aan die consument geheel of gedeeltelijk weer terug te halen. Dit ben ik in mijn werk in het verleden al meerdere malen tegen gekomen.

Infoteur: Brempie
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!