InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bitcoin: wat zijn de voordelen en nadelen van bitcoins?

Bitcoin: wat zijn de voordelen en nadelen van bitcoins?

Bitcoin: wat zijn de voordelen en nadelen van bitcoins? Sinds de economische crisis van 2008 hard toesloeg heeft de virtuele munteenheid Bitcoin (BTC) wereldwijd een hele schare aan volgelingen verzameld. Later kreeg Bitcoin een boost tijdens de spaargeldcrisis van Cyprus in 2013. De ontwikkeling van Bitcoin lijkt moeilijk te stuiten zeker nu je op meerdere websites met bitcoins kan betalen. Maar aan de andere kant blijft er ook een grote groep critici bedenkingen hebben bij de veiligheid van Bitcoin, en wordt het soms zelfs vergeleken met een piramidespel. Wat zijn de voordelen en nadelen van Bitcoin?

Bitcoin: voordelen

Onafhankelijk

Een cruciaal voordeel van Bitcoin is dat het volledig gedecentraliseerd en onafhankelijk is. Het hangt dus niet af van een centrale bank of overheid die de koers ervan kan manipuleren zoals met fiat geld. Geld bijdrukken en inflatie veroorzaken is echt iets voor traditionele munteenheden zoals euro of dollar en geldt niet voor Bitcoin. Bitcoin is bovendien een globale munteenheid en overal ter wereld verhandelbaar.

Snelheid transacties

Transacties verlopen bij Bitcoin door middel van een eenvoudige muisklik: van het ene moment op het andere kan je Bitcoins overschrijven en kan de tegenpartij de Bitcoins ontvangen. Dit gaat zo snel dat je het kan vergelijken met het zenden van een email: ongeacht de afstand verloopt de transactie dus altijd even snel.

Geen bank nodig

Wil je een "normale" financiële overschrijving doen, dan heb je een derde partij nodig, met name een bank. Je stuurt geld van je eigen bank naar de bank van de begunstigde. Bij Bitcoin heb je helemaal geen bank nodig: de Bitcoin-software is als het ware de tussenpersoon. De ene Bitcoin-gebruiker maakt het geld over naar de andere in een peer-to-peer-network.

Geen transactiekosten

Transactiekosten bestaan er niet als je BTC's overschrijft van het ene naar het ander Bitcoin-adres. Dit is wel het geval bij een klassieke internationale bankoverschrijving. Bitcoin is op dat vlak internationaal en gratis tegelijk.

Privacy en anonimiteit

Anonimiteit komt meer en meer in het gedrang in de Big Brother-samenleving die de westerse wereld stilaan aan het worden is. Daarom gaan meer mensen op zoek naar gewaarborgde anonimiteit en willen ze respect voor hun privacy. Financiële transacties behoren daar ook toe en Bitcoin kan deze anonimiteit garanderen. Bij Bitcoin kan je anoniem BTC's overschrijven van het ene naar het andere adres.

Bitcoin: nadelen

Aanpak door overheden

De keerzijde van de medaille van het eerst vernoemde voordeel kan tegelijk een enorm nadeel zijn. Precies omdat overheden er geen vat op hebben, zou het wel eens kunnen dat Bitcoin verboden wordt op lange termijn. Want wanneer BTC zo populair wordt dat het het hele financiële systeem op zijn grondvesten doet daveren, dan kunnen de staten wereldwijd hard optreden.

Veilig?

Veiligheid is een eerste vereiste als je succesvolle financiële transacties wilt garanderen. Ook klassieke banken hebben dat ondervonden toen hun internetplatformen werden gehackt. Bitcoin beweert wel superveilig te zijn dankzij een uitstekend uitgewerkte cryptografie, maar bij de minste lacune in de veiligheid van het systeem kan het vertrouwen in BTC een flinke deuk krijgen.

Speculeren met bitcoins

Vanaf het begin van Bitcoin werd bepaald dat er in totaal maar 21 miljoen BTC's zouden worden uitgegeven. Door deze vaste hoeveelheid te bepalen kan de waarde van Bitcoin lange tijd stijgen, maar ook eens stabiliseren en zelfs hevig dalen. Speculanten zullen graag gebruik maken van deze volatiliteit waardoor de waarde van BTC nog meer aan ups en downs onderhevig zal zijn.

Complex

Het elektronisch en virtueel karakter van Bitcoin is voor sommigen erg voordelig, terwijl anderen net hiermee problemen hebben. Het delven of "minen" van Bitcoins lijkt voor de gewone man in de straat nog altijd erg complex. Bovendien willen de meeste mensen nog altijd de voorkeur geven aan iets eenvoudigs en tastbaars als het gaat om geld. En net op dat vlak moet Bitcoin het afleggen tegen materiële objecten als geld of goud.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bitcoin: Een rage?Bitcoin: Een rage?Eind november 2013 passeerde de waarde van de digitale valuta bitcoin de 1000 dollar grens. De bitcoin komt echter ook r…
Wat zijn bitcoins?Wat zijn bitcoins?Bitcoin is een moderne valuta, waarmee je betaalt op internet. Sinds 2009 is het via internet mogelijk om met bitcoins t…
Bitcoins minen: wat heeft u nodig?Bitcoins minen: wat heeft u nodig?De bitcoin is een nieuwe virtuele munteenheid die snel in waarde is gestegen. De munt wordt niet gemaakt door overheden…
Hoe veilig zijn Bitcoins?Hoe veilig zijn Bitcoins?Een bitcoin is een virtueel betaalmiddel. Dit virtueel betaalmiddel heeft acht cijfers achter de komma en de kleinste ee…
Het fenomeen BitcoinsHet fenomeen BitcoinsAnno 2015 is nog niet iedereen bekend met het fenomeen Bitcoins, hoewel de bekendheid groeiende is. Bitcoins is een vorm…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WikimediaImages / Pixabay
  • http://www.bitcoinspot.nl/gratis-bitcoins.html, bezocht op 16/12/2015.
  • http://bitcoinkopen.com/, bezocht op 16/12/2015.
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Bitcoin, bezocht op 16/12/2015.

Reageer op het artikel "Bitcoin: wat zijn de voordelen en nadelen van bitcoins?"

Reactie

Geert van der Schoot, 05-12-2013 13:27 #1
In het door mij gelezen artikel over voor- en nadelen van het betalen met BTC blijkt als groot nadeel dat de overheid in dit systeem het nakijken heeft. BTC staat echter in de kinderschoenen en is daarom zeker voor verbetering(en) vatbaar. Mijn voorstel m.b.t. de rol van de overheid is als volgt. Bij BTC is eveneens sprake van koersvorming en fluctuaties in koersverloop. Als de koersen over bijvoorbeeld 6 maanden worden bijgehouden en er een gemiddelde koers uitrolt, kan deze voor de volgende periode van 6 maanden als gemiddelde taxkoers BTC worden aangehouden. Mijn voorstel is dat van elke koers boven de BTC taxkoers 20% wordt afgeroomd t.b.v. de overheid, welke dan in het bezit komt van bitcoins. Verrekeningen/betalingen e.d. beneden de BTC taxkoers is dan belastingvrij. Overheden kunnen dan betalingen aan bedrijven en instellingen doen in bitcoin en hebben dan er baat bij dat zij deze betalen, indien de koers beneden de dan geldende BTS taxkoers ligt.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 16-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Bitcoin
Reacties: 1
Schrijf mee!