InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld storneren, hoe doe je dat?

Geld storneren, hoe doe je dat?

Geld storneren, hoe doe je dat? Voor incasso met een terugboekingstermijn kan je doorgaans geld storneren via Internetbankieren. Daarvoor staat dan in de regel een termijn van 8 weken (56 kalenderdagen). Eenmalig incasso en incasso ten behoeve van kansspelen, kan je niet storneren.

Wat is storneren?

Storneren, ook wel terugboeking of storno genoemd, is de mogelijkheid die men als houder van een bankrekening heeft om een incassoboeking terug te draaien. Het maakt daarbij niet uit of dat incasso al dan niet terecht was.

Wie kan er geld storneren?

Stornering gebeurt in de regel op expliciet verzoek van de klant maar het kan ook automatisch door de bank plaatsvinden, bijvoorbeeld bij onvoldoende saldo of ingeval van een selectieve incassoblokkade. In dat laatste geval sluit men als rekeninghouder incasso door een met name genoemde incassant uit. Men kan bij de meeste banken ook verzoeken om een algemene incassoblokkade waardoor geen enkele incassoboeking meer kan plaatsvinden.

Wanneer is stornering niet mogelijk?

Bij incasso ten behoeve van kansspelen, zoals incasso door de Staatsloterij, is storneren niet mogelijk en bij eenmalig incasso kan de rekeninghouder evenmin om terugboeking verzoeken.

De terugboekingstermijn

Wil men als rekeninghouder een incassoboeking ongedaan maken, dan moet men zich houden aan de daarvoor geldende terugboekingstermijn. Dat is een in het incassocontract met de incassant overeengekomen termijn waarbinnen de houder van een bankrekening zonder opgaaf van reden zijn geld kan terugvragen. Normaliter is dat een termijn van 8 weken. De periode is vrij ruim genomen om betalers niet het gevoel te geven geen baas over eigen geld meer te zijn.

Wat doen bij onterecht incasso?

Als naar jouw mening een bedrag onterecht van je rekening werd geïncasseerd, kan er recht bestaan op terugboeking. Hiervoor dien je contact op te nemen met de eigen bank.

Ook wanneer de terugboekingstermijn al verstreken is, kan men tot 13 maanden na datum van afboeking nog bij zijn bank reclameren. Die bank stelt zich dan via de procedure “Melding Onterechte Incasso” in verbinding met de bank van de incasserende partij. Die bank checkt of er al dan niet een geldige machtiging werd verstrekt. Is dat niet het geval, dan is er sprake van onterecht incasso en wordt het bedrag weer bijgeschreven op je rekening. Banken geven bij een melding over onterecht incasso doorgaans binnen 3 weken uitsluitsel.

Als een bepaalde incassant veel selectieve incassoblokkades en/of veel storneringsverzoeken genereert, kan Equens (voorheen Interpay) die incassant uitsluiten voor automatisch incasso.

SEPA Direct Debit

Het implementeren van een aantal Europese richtlijnen voor betaaldiensten in november 2009 had op dat moment al geresulteerd in een aantal aanpassingen binnen ons binnenlands incassoproduct.

Maar naast de implementatie van bedoelde Europese richtlijnen, werd vanaf dat tijdstip ook de geleidelijke introductie van een Europese incassovariant onder de naam de SEPA Direct Debit voorbereid. Deze incassovariant, die in februari 2014 zijn definitieve beslag krijgt, maakt deel uit van SEPA (Single Euro Payments Area), een project in het kader van de uniformering van het Europese betalingsverkeer.

Kenmerkend voor die Europese incassovariant is trouwens dat een telefonisch of via internet verkregen incassomachtiging niet langer geldig is. Er zal, zoals men dat zo mooi zegt, straks ten alle tijde sprake moeten zijn van een “natte handtekening”.

Lees verder

© 2013 - 2017 Ter-info, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Storneren bij Rabobank, ABN AMRO en INGMet een automatische incasso heeft u het recht gegeven aan een bedrijf of instantie om geld van uw rekening af te schrij…
Uit de schulden: automatische incasso’s stoppenVeel problematische schulden ontstaan doordat er geen overzicht is over wat er aan inkomen binnen komt, en wat er maande…
Laat een onjuiste incasso terugboekenLaat een onjuiste incasso terugboekenEen automatische incasso en machtiging kunnen in 2017 voordelen hebben bij de maandelijkse betaling van de huur of een l…
Terugboeken incasso voor verschillende soorten incasso'sTerugboeken incasso voor verschillende soorten incasso'sWist je dat er in Nederland wel vijf verschillende typen incasso's bestaan? Allemaal hebben ze hun eigen regels voor wat…
Incasso terug laten boekenIncasso terug laten boekenAutomatische incasso’s vanaf uw bankrekening kunt u vanaf 1 november 2009 binnen 56 dagen terug laten boeken, tot die ti…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld storneren, hoe doe je dat?"

Infoteur: Ter-info
Gepubliceerd: 15-07-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!