InfoNu.nl > Financieel > Geld > Waarom contant geld thuis bewaren nuttig en zinvol kan zijn

Waarom contant geld thuis bewaren nuttig en zinvol kan zijn

Waarom contant geld thuis bewaren nuttig en zinvol kan zijn Geld thuis bewaren kan risico's inhouden: je biljetten kunnen in een brand opgaan of gestolen worden bij inbraak. Lange tijd was de gangbare opvatting dan ook dat je al je geld beter op een rekening zet bij de bank. Maar hierin komt stilaan verandering. Banken die failliet gaan, systemen van online banking die gehacked worden en de taks op het spaargeld in Cyprus: het zet mensen aan om toch wat contanten onder de matras te bewaren. Het Nibud geeft zelfs het advies om altijd contanten in huis te hebben. Contanten in huis bewaren doe je best op een veilige, daarvoor geschikte plaats, zoals bijvoorbeeld een elektronische kluis.

Economie: wantrouwen

Vóór de financieel-economische crisis van 2008 begon, deinde de economie rustig voort op een golf van welvaart, rijkdom en vertrouwen in de toekomst. Hypotheken werden vlotjes aangegaan en creditcards werden uitgereikt al was het de normaalste zaak van de wereld. De crisis van 2008 maakte hier een einde aan: vanaf dan bleek dat de bomen niet tot in de hemel groeiden. Zowel bedrijven, consumenten als overheden zaten met een schuldenberg opgescheept en moesten het met minder doen. De mensen kregen sindsdien ook meer wantrouwen in de banken.

Bank failliet: hoelang wachten op je geld?

Vertrouwen is cruciaal in een economie: banken lenen geld aan bedrijven of personen, omdat ze er vertrouwen in hebben dat ze dit zullen terugbetalen. Particulieren plaatsen hun geld bij de bank omdat ze menen dat die bank veilig is en er een interessant rendement aan hun rekening vasthangt. Precies hier heeft er zich een ernstig probleem gesteld. Banken bleken niet zo veilig als gedacht en de een na de andere moest de laatste jaren gered worden, bijvoorbeeld Fortis, ABN-Amro en SNS Reaal. In Europa geldt wel een depositogarantie van 100.000 euro per persoon per bank, maar je weet nooit hoelang je op je geld zal moeten wachten als je bank failliet gaat.

Cyberaanvallen online banking

In april 2013 werden klanten van de ING Bank geschokt door een cyberaanval op het online banking systeem. Er verscheen opeens een lager saldo op je rekening dan er in werkelijkheid op stond, terwijl elektronische betalingen niet uitgevoerd konden worden. Als het betalingsverkeer geblokkeerd wordt, dan kan je geen geld overschrijven en geen geld ontvangen. Dit is dermate gevaarlijk omdat het de economie tijdelijk kan platleggen. Doordat online bankieren afhankelijk is van een goede beveiliging op het internet, is het dus ook steeds vatbaar voor spam, virussen of identiteitsdiefstal door hackers. Om je hierop voor te bereiden heb je toch beter wat cash in huis.

Skimming bankkaarten

Een andere knauw die het elektronisch betalingsverkeer heeft gekregen, is de opkomst van het zogenaamde skimming van de magneetstrip van je creditcard of debetcard. Oplichters maken op die manier gegevens buit waardoor ze geld van je rekening kunnen halen. Zo bestaat dus de mogelijkheid dat je in een klap al het geld op je rekening kwijt bent. Daarom is het steeds goed om regelmatig je saldo te checken. Om te vermijden dat je financieel helemaal "uitgekleed" wordt, is het raadzaam om nog een voorraadje cash in je kluis te laten liggen.

Advies van het Nibud

Nibud is het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting, dat als opdracht heeft om financiële informatie te geven en de budgettaire zelfredzaamheid van huishoudens te bevorderen. Op haar website maakte het Nibud duidelijk aan de Nederlanders dat het zeker geen kwaad kan om wat extra contant geld in huis te hebben. Dit om je te beschermen tegen onverwachte gebeurtenissen zoals hierboven beschreven, denk aan skimming, een online cyberaanval, het failliet van je bank, of een elektrische stroompanne.

Cash verbergen in een kluis

Als je beslist om een hoeveelheid contanten in huis te bewaren, dan is het aangeraden om dit op een zo veilig mogelijke manier te doen. Weinig orthodoxe opbergplaatsen als schoenendozen of kastlades zijn af te raden. Veilig je geld wegbergen kan bijvoorbeeld door middel van een elektronische kluis die je in huis plaatst. Er zijn behoorlijk wat modellen van stevige, brandvrije kluizen op de markt die gebaseerd zijn op het gebruikelijke model van de safe die je in hotelkamers vindt. Een elektronische kluis kopen kan je in een gespecialiseerde winkel of via internet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke kluis kopen of huren?Welke kluis kopen of huren?Vroeger was het heel makkelijk om een kluis te huren bij de bank. Tegenwoordig is dit bijna niet meer mogelijk. De meest…
Valt contant geld onder de dekking bij een inbraak?Valt contant geld onder de dekking bij een inbraak?Gestolen goederen en geld uit uw huis vallen onder de dekking van de inboedelverzekering. Contant geld is ook verzekerd,…
Een kluis bij de bank hurenEen kluis bij de bank hurenSommige kostbaarheden zijn in een kluis bij de bank veel veiliger dan thuis. Want het aantal inbraken stijgt met de dag…
Geld storten op eigen rekening kost geldGeld storten op eigen rekening kost geldAls u als particulier contant geld gaat storten op uw eigen rekening in 2016 of 2017, kost u geld bij de ING bank. Of u…
Sparen in een oude sokUit onderzoek van Plus Magazine onder 65-plussers, blijkt dat vijftien procent van de ouderen thuis een bedrag reserveer…
Bronnen en referenties
  • http://www.nibud.nl/over-het-nibud/actueel/nieuws/artikel/nibud-adviseert-altijd-contant-geld-achter-de-hand-te-hebben.html
  • http://netto.tijd.be/budget_en_vrije_tijd/budget/Moet_u_een_voorraad_cash_in_huis_hebben.9329007-2214.art?itm_campaign=feedblocknetto (bronnen geraadpleegd op 30/05/2016).

Reageer op het artikel "Waarom contant geld thuis bewaren nuttig en zinvol kan zijn"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-05-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Cash geld
Schrijf mee!