InfoNu.nl > Financieel > Geld > Extra eigen bijdrage AWBZ-instelling voorkomen

Extra eigen bijdrage AWBZ-instelling voorkomen

Extra eigen bijdrage AWBZ-instelling voorkomen Met ingang van 1 januari 2013 is de eigen bijdrage in de AWBZ gedeeltelijk afhankelijk gemaakt van het vermogen.
Tot 2012 was de eigen bijdrage voor AWBZ-instellingen afhankelijk van de hoogte van het inkomen. Vanaf 2013 wordt spaargeld ook meegenomen in de bepaling van de hoogte van de eigen bijdrage. Het spaargeld hoeft niet te worden meegerekend tot het vrijstellingsbedrag in box 3. Hierdoor worden hulpbehoevende ouderen in bijvoorbeeld een verzorgingstehuis met een relatief laag inkomen en enig spaargeld zwaar gedupeerd.

Waarvan is de hoogte van de eigen bijdrage afhankelijk?

De dure zorg in een AWBZ-instelling wordt voor een deel verhaald op de bewoners. De hoogste lasten worden gedragen door de bewoners met het hoogste inkomen. De hoogte van de eigen bedrage wordt vastgesteld door het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Naast de hoogte van het inkomen is de bijdrage ook afhankelijk van de persoonlijke situatie van de bewoner. Er is een hoog tarief en een laag tarief. Het lage tarief bedraagt maximaal €797,80 per maand en het hoge tarief maximaal €2.189,20. Sinds 1 januari 2013 wordt de eigen bijdrage nog verhoogd met 8% over het spaargeld boven de €21.139. Voor gepensioneerden kan de vrijstelling afhankelijk van het inkomen nog verhoogd worden met €27.984 (2013).

Verhoogde eigen bijdrage voorkomen

Er is een effectieve manier om te voorkomen dat er een verhoogde bijdrage moet worden voldaan aan de AWBZ-instelling. Door in de loop der jaren het vermogen over te dragen op de kinderen, kan deze extra heffing voorkomen worden. Daarnaast zal er ook nog een extra fiscaal voordeel behaald kunnen worden. Geld dat geschonken is aan de kinderen hoeft ook geen erfbelasting meer over te worden voldaan bij overlijden.

Hoeveel kunt u schenken aan de kinderen?

Er geldt een jaarlijkse schenkingsvrijstelling van €5.141. Bij een hogere schenking moet er over het meerdere 10% schenkbelasting worden voldaan. Hierop is een eenmalige uitzondering. Ouders kunnen aan hun kinderen tussen de 18 en 40 jaar oud eenmalige een extra schenking verstrekken. Afhankelijk waaraan de kinderen het geschonken bedrag gaan besteden, kan de vrijstelling oplopen tot €51.407.Indien ze het geschonken bedrag niet gaan besteden aan de eigen woning of aan een studie, bedraagt de vrijstelling: €24.676.

Geleidelijke vermogensoverdracht

Bij grotere vermogens moet er vroegtijdig worden begonnen met het overdragen van vermogen. Nadat de eenmalige verhoogde vrijstelling is benut, kan er jaarlijks slechts ruim vijfduizend euro per jaar worden overgedragen. Over het meerdere is namelijk schenkbelasting verschuldigd.

Geld uitlenen aan de kinderen

Een andere manier om het vermogen te drukken is door een hypotheek te verstrekken aan de kinderen. U leent het bedrag uit via de notaris. Door het aan te merken als een hypothecaire verstrekking hebben de kinderen recht op hypotheekrenteaftrek. Voordeel voor de ouders is dat er geen vermogensrendementsheffing voldaan hoeft te worden over het uitgeleende bedrag. Een bijkomend voordeel is dat de verhoogde eigen bijdrage voor de AWBZ voorkomen kan worden.

Besparing aan erfbelasting

De hoogte van de schenkbelasting is gelijk aan de hoogte van de erfbelasting. Bij overlijden zijn er geen manieren meer om de hoogte van de belastingheffing te drukken. Bij leven kunnen er wel maatregelen worden getroffen om de belastingdruk te verlagen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingtarieven/inkomstenbelasting/box-3

Reageer op het artikel "Extra eigen bijdrage AWBZ-instelling voorkomen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 22-03-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!