InfoNu.nl > Financieel > Geld > Huurverhoging 2015 en 2016 inkomensafhankelijk

Huurverhoging 2015 en 2016 inkomensafhankelijk

Huurverhoging 2015 en 2016 inkomensafhankelijk De maximale huurverhoging 2015 per 1 juli is minder groot dan per 1 juli 2014 (tot 6,5%) door een lagere inflatie, maar wel nog steeds inkomensafhankelijk. Hetzelfde wordt voor 2016 verwacht. Het kabinet wil meer marktconforme huren en wil dat mensen die scheefwonen in 2015, dat wil zeggen weinig huur betalen in verhouding tot hun inkomen, fors meer huur gaan betalen. Een inkomensafhankelijke huur dus waardoor ook in de huursector de maandlasten zullen stijgen. Voor sommigen wordt zo het kopen van een huis ook weer wat aantrekkelijker dan huren, maar corporaties hebben niet van iedereen de belastinggegevens gekregen. In de sociale huursector wordt echter 699,48 euro de maximale huur en liberalisatiegrens huur in 2014, € 710,68 in 2015 waarna die huurgrens in 2015, 2016 en 2017 wordt bevroren. Vanaf juli 2016 gaat de kwaliteit een grotere rol spelen.

Maximale huurverhoging 2013 en 2014 naar inkomen, jaarlijkse huurverhoging per 1 juli

Het kabinet Rutte Assher wil volgens het regeerakkoord huren die toegroeien naar een marktconforme prijs. Iedereen weet dat de huursector en dan in het bijzonder de sociale huursector in het verleden grote bouwsubsidies kreeg, waardoor de huren gematigd konden blijven. De huursector is een sterk door de overheid gereguleerde markt, waarbij de overheid bepaalt wat de trendmatige huurverhoging in een jaar is. Er is een deel van de huurmarkt geliberaliseerd waarbij veel meer vrijheden bestaat, maar een belangrijk deel loopt sterk aan de leiband van de Staat. Daarbij komt dat nogal wat mensen scheefwonen. Zij zouden gegeven hun inkomen een hogere huur kunnen betalen maar doen dat niet omdat ze in ene goedkope huurwoning zitten. Dit terwijl de regels van de overheid en de trendmatige huurverhoging per 1 januari van het jaar juist bedoeld zijn om de mensen met een kleinere portemonnee bescherming te bieden.

Scheefwonen is een probleem

Al vele jaren wordt scheefwonen als een probleem gezien, omdat de mensen die meer huur zouden kunnen betalen de plek van een huishouden met een lager inkomen innemen. De sociale woningbouw is altijd bedoeld geweest voor de lagere inkomen en dus is scheefwonen, hoewel begrijpelijk, wel oneigenlijk. Men woon zelf goedkoop en een ander komt op de wachtlijst te staan. Bovendien zouden mensen met een hoger inkomen ook kunnen doorstromen naar een koopwoning. Die doorstroming zou de hele huizenmarkt, huurmarkt en koopmarkt, ten goede kunnen komen.

Huurverhoging inkomensafhankelijk gemaakt

Met het regeerakkoord is de kogel door de kerk, huren worden meer inkomensafhankelijk. Nu is de huurmarkt tot de liberalisatiegrens van € 681,02 aan kale huur al inkomensafhankelijk omdat de huurder voor de huurtoeslag in aanmerking kan komen en zo een deel van de huur terugkrijgt. Maar daar komt nu het element bij dat ook de mate van huurverhoging met ingang van 2013 inkomensafhankelijk wordt en wel als volgt na het woonakkoord van het kabinet Rutte van 12 februari 2013:

maximale huurverhoging 1 juli 2013:
hoogte inkomenhuurverhoging
tot € 33.614 1,5% plus inflatie
tussen € 33.614 en € 43.0012% + inflatie
boven € 43.0014% + inflatie

Hierbij wordt een inflatie verondersteld van 2,5% waardoor de maximale huurverhoging gelijk is aan 6,5% voor inkomens boven de 43.000 euro. In de praktijk blijken de belasting gegevens niet altijd op tijd beschikbaar, in die gevallen wordt een maximale huurverhoging van 4% toegepast. Let op: bij deze huurstijging per 1 juli 2013 is het inkomen over 2011 bepalend, niet dat uit 2013, en geldt in beginsel niet voor de geliberaliseerde huursector (huur boven € 681,02 per maand in 2014).

Maximale huurverhoging 2014 en 2015 berekenen

Voor 2014 geldt het volgende als we de CBS cijfers als uitgangspunt nemen. Volgens het CBS was de inflatie in 2013 gelijk aan 2,5%. Dat betekent per 1 juli 2014:
  • Wie op jaarbasis meer verdient dan 43.602 euro, gaat vanaf 1 juli 2014 maar liefst 6,5 procent meer huur betalen.
  • Tussen 34.085 euro en 43.602 euro stijgt de huur 4,5 procent.
  • Tot 34.085 euro is de huurstijging maximaal 4 procent.

Maximale huur in 2014 blijft op het niveau van 2013: 699,48 euro. In 2016, 2017 en 2018 wordt de maximale huurgrens bevroren op € 710,68, zo hebben VVD en PvdA op 8 april 2014 besloten.

Voor 2015 wordt gerekend met een inflatie van 1%. Dat betekent per 1 juli 2015 tot en met 30 juni 2016:
  • Wie op jaarbasis meer verdient dan 43.786 euro, gaat vanaf 1 juli 2015 maar liefst 5 procent meer huur betalen.
  • Tussen 34.229 euro en 43.786 euro stijgt de huur 3 procent.
  • Tot 34.229 euro is de huurstijging maximaal 2,5 procent.

Maximale huurverhoging 2016 berekenen, nieuwe huurwet

De nieuwe huurwet maakt de volgende stijging van uw huur mogelijk per 1 juli 2015 - 1 juli 2016:
  • Wie op jaarbasis meer verdient dan 44.360 euro, gaat vanaf 1 juli 2016 boven op de inflatie van 0,6% nog eens 4 procent meer huur betalen (4,6%).
  • Tussen 34.678 euro en 44.360 euro stijgt de huur 2 procent boven op de inflatie (2,6%).
  • Tot 34.678 euro is de huurstijging maximaal 2,5 procent op de inflatie van 0,6 procent, in totaal 2,1%.

Voor 2017 is al bepaald dat AOW’ers met een inkomen van € 39.000 of meer geen extra huurverhoging hoeven te betalen.

Maximale huurprijs ook inkomensafhankelijk?

Als iemand met een hoger inkomen een woning uit de sociale huursector bezet, kan hij dus een extra huurverhoging krijgen maar de totale huur kan nooit boven de huurgrens van de sociale huursector uitkomen en is ook nog eens afhankelijk van de kwaliteit van de woning (puntensysteem). Voor de geliberaliseerde huursector geldt er geen grens.

Het huishoudinkomen van twee jaren terug telt voor de berekening van de huurverhoging

Voor het inkomen telt het verzamelinkomen van alle bewoners, niet alleen de huurder. Voor het jaar 2014 en 2015 kunnen verhuurders bij de Belastingdienst een inkomensverklaring opvragen over het huishoudinkomen 2013. De Belastingdienst geeft de verhuurder daarvoor een code door en meldt dit ook aan de huurder:
  • code N (huishoudinkomen niet hoger dan € 34.229);
  • code M (huishoudinkomen in categorie € 34.229 - € 43.786);
  • code J (huishoudinkomen hoger dan € 43.786);
  • code O (inkomen 2013 is onbekend).

Liberalisatiegrens huur in 2016, 2017 en 2018

De liberalisatiegrens per 1 januari 2015 is € 710,68 wat tevens de grens is voor de huurtoeslag. Deze grens geldt tot en met juli 2018.

Huurverlaging kan ook

Wie eerder te maken kreeg met een inkomensafhankelijke huurverhoging, kan als het inkomen daalt ook een lagere huur krijgen tot de huur voor de huurverhogingen en dit maximaal tot twee jaar terug. Bovendien kan voor chronisch zieken en gehandicapten een uitzondering worden gemaakt.

Huurder gaat rekenen of doorstromen lonend is

Een huurder in een sociale huurwoning doet er nu goed aan om te berekenen of het wel voordelig is om in dezelfde woning te blijven of dat het beter is om door te stromen naar een koopwoning of een duurdere huurwoning met meer comfort. Overigens is dit alles niet alleen het voorgenomen beleid van het kabinet, maar is de nieuwe methodiek van huurverhoging in 2013. Voor 2013 en 2014 is het goedgekeurd door het parlement, inclusief Eerste Kamer, ook voor 2015 is dit het geval. Overigens verandert het systeem per 1 juli 2016.

Huurverhoging 1 juli 2016 volgens huursombenadering en kwaliteit van de woning

Een huurverhoging waarbij alleen naar het inkomen wordt gekeken kan ook zeer onredelijk zijn als de woning waarin men woont te weinig kwaliteit heeft. Als twee huishoudens met een zelfde inkomen in twee verschillende woningen wonen maar de ene woning kwalitatief veel beter is dan de andere, betalen ze beide tot 2016 evenveel meer. Vanaf juli 2016 zou dat kunnen veranderen als een wetsvoorstel van Minister Blok hierover wordt aangenomen. Dit wetsvoorstel is gebaseerd op de huursombenadering. De huursombenadering is een afspraak over de som van alle huren, waarbij tussen huurders verschil mag worden gemaakt zolang de afgesproken stijging over het totaal maar gehaald wordt. Het is minder simpel dan een inkomensafhankelijke huur maar ook beter te verdedigen.

Huurverhoging afhankelijk van de kwaliteit van de woning, 1 juli 2016

Gedacht wordt aan een systeem zoals uitgewerkt in het akkoord tussen Aedes en de Woonbond:
  • Als de feitelijke huur die u betaalt meer bedraagt dan 80% van de maximaal toegestane huur zoals die volgt uit het woningwaarderingstelsel, is de huurverhoging maximaal gelijk aan de inflatie plus 2,5 procentpunt.
  • In andere gevallen zal de huurstijging lager zijn en zelfs mag een huurverlaging worden toegepast.
  • Voorwaarde blijft dat de totale huursom over alle huurders bij de corporatie maximaal mag stijgen met de inflatie plus 1%. Hoe dit over alle huurders wordt verdeeld (de een heeft 2,5% huurstijging, de ander veel minder) is aan de wooncorporatie waar uw woning bij hoort.

Bezwaar chronisch zieke tegen huurstijging, voorwaarden

Als chronisch ziek kunt u bezwaar tegen een huurverhoging bij de verhuurder indienen als u aan minimaal één van onderstaande voorwaarden voldoet:
  • Uit het zorgplan blijkt dat u minstens 1 jaar lang minimaal tien uur per week verpleging of verzorging thuis hebt.
  • Er een blijk van waardering voor een mantelzorger uit uw houdhouding is verkregen van de gemeente.
  • Er een zorgindicatie voor verblijf in een verpleeghuis of verzorgingshuis is.
  • Er sprake is van professionele hulp bij algemene dagelijkse handelingen, de ADL-assistentie bij eten, wassen of toiletgang.
  • Er een beschikking op grond van de Wmo of de Wet voorziening gehandicapten voor aanpassing van de woning is en de woning is aangepast.
  • Er een verklaring van de huisarts of oogarts is waaruit blijkt dat u (of een ander in uw huishouding) blind is.

Huren in 2016 verder omhoog

Hoe een huurverhoging individueel uitpakt is dus de vraag. Wat is toegestaan is een huurstijging per individuele woning in 2016 van 2,5% plus inflatie en voor zogenaamde scheefwoners een huurverhoging van de inflatie plus 4 procent. Forse huurverhogingen blijven dus ook in 2016 mogelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maximale huurverhoging 2016: van 2,1% tot 4,6%Ieder jaar stelt de overheid vast hoeveel de huren maximaal mogen stijgen. De stijging gaat in op 1 juli van ieder jaar.…
De jaarlijkse huurverhoging op 1 juliDe jaarlijkse huurverhoging op 1 juliVerhuurders mogen maximaal eenmaal per jaar een huurverhoging doorvoeren, doorgaans op 1 juli. De overheid stelt jaarlij…
Huurverhoging 1 juli 2013: verhogingen per inkomensgroepHuurverhoging 1 juli 2013: verhogingen per inkomensgroepIn Nederland wordt per 1 juli 2013 een grootschalige huurverhoging doorgevoerd. Dit is al bekend sinds het sluiten van h…
Huurwoning niet meer kunnen betalenHuurwoning niet meer kunnen betalenIn 2013 en 2014 stegen de huurprijzen voor sociale huurprijzen met gemiddeld 4.5% per jaar. Een enorme stijging. Hierdoo…
Maximale huurverhoging per 1 juli 2013Vanaf 1 juli 2013 gelden hogere percentages maximale huurverhoging voor de middeninkomens en hogere inkomens. De reden h…
Bronnen en referenties
  • Regeerakkoord, akkoord Eerste Kamer, nieuwe huurwet

Reageer op het artikel "Huurverhoging 2015 en 2016 inkomensafhankelijk"

Reacties

D. A. Kroos, 23-05-2016 15:37 #56
Ik woon in een sociale huurwoning. Ik ben een zogenaamde scheefwoner (kwalijke term) en betaal dus een ink.afh.huurverhoging. Ook uit uw uitleg hierboven, begrijp ik dat ik een inkpomensafh.huurverhging krijg omdat ik een woning, bestemd voor de sociale huurmarkt, bezet houd. Er hoort dus iemand in te zitten die een daarvoor bestemd (lager) inkomen heeft. Echter, als ik inderdaad mijn woning uit zou gaan, komt deze niet vrij voor de sociale huurmarkt, maar verhoogt de corporatie direct de huur en stellen ze deze beschikbaar in de vrije sector (dus niet voor de sociale huursector). Volgens mij ben ik dus geen scheefwoner en, dit is dan ook mijn vraag: Waarom moet ik dan toch deze inkomensafhankelijke huurverhoging betalen? Reactie infoteur, 23-05-2016
Beste D. A. Kroos,
Het idee is dat als men een duurdere woning kan betalen op basis van het inkomen, men beter geen woning in de sociale huursector kan bezetten. Wat men echter niet heeft afgedwongen is dat de woning die dan mogelijk vrijkomt vervolgens voor een ander in de sociale huursector beschikbaar moet blijven. Deze omissie kun je toch wel een weeffout noemen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anneke de Korver-Blazer, 11-05-2016 12:36 #55
Dames, heren,
Ik ben erg blij om te lezen dat opgelegde onterechte inkomensafhankelijke huurverhogingen terug kunnen worden gedraaid wanneer aantoonbaar is dat het inkomen in dat bewuste jaar inderdaad niet in aanmerking kwam voor een dergelijke verhoging c.q. voor een lagere inkomensafhankelijke verhoging.
Feiten: Zowel in 2014 als in 2015 was mijn inkomen onder de grens voor de hoogste IA-verhoging. Ik protesteerde in 2014, werd serieus genomen maar omdat ik het inkomen niet kon bewijzen werd mij verwezen naar 2016 (def. IB 2014 moest er zijn). Dan zou het 'goed komen'. Ik was in 2014 71 jaar en per 01-01-2014 gestopt met werken. Daarvoor zat ik boven de grens. Maar voorgoed zou ik onder de hoogste grens blijven; dat is inmiddels aangetoond en voor 2016 kreeg ik een verhoging conform het middensegment. Toen ik nu aankaartte dat ik verlaging wilde van de onterechte verhogingen 2014 en inmiddels ook 2015 werd mij verweten dat ik voor 2015 niet in aanmerking kom voor enige verlaging omdat ik in dat jaar niet opnieuw formeel geprotesteerd heb. Teruggave van gelden zou niet kunnen. Wat moet ik doen?
Ik zag protesteren in 2015 alleen als werkverschaffing voor de betrokkenen; ik kon immers mijn def. inkomen 2015 toch nog niet aantonen. Inmiddels is er al wel een def. IB aanslag, waaruit mijn gelijk blijkt. Wat moet ik doen?
met vr gr
Anneke de Korver Reactie infoteur, 11-05-2016
Beste Anneke de Korver-Blazer,
Formeel is een protest wel nodig, maar u kunt dat alsnog doen en aanvoeren dat u eerst wilde zien hoe 2014 zou uitpakken. Het lijkt me ook niet dat het recht op protest nu verjaard is na een jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan Gouw, 29-04-2016 16:38 #54
Ik ga met pensioen per 1 juni 2016 en ga terug in komen, in ieder geval veel minder dan de 43.000,00 waarvoor ik nu 4,6% huurverhoging krijg. Wat me verder opvalt us het volgende. Deze regeling wordt door de woningbouwcooperaties verschillend toegepast, de een doet het wel en de ander niet. Een investeerder die bijvoorbeeld mijn appartement bezit, doet het sowieso, deze stinkende oplichters denken alleen aan rendement, maar woningverbetering ho maar, dat kost geld. En dan het volgende, als ik vertrek komt er een psychiatrisch patient, een vluchteling, een student of iemand met een laag inkomen die huurtoeslag geniet. Ik betaal dus via de belastingen voor mensen die recht hebben op huurtoeslag en betaal dus ook een extra bedrag aan huur. Schiet mij maar kapot. Reactie infoteur, 01-05-2016
Beste Jan Gouw,
Als u fors in inkomen terugvalt, kunt u de verhuurder wel nog vragen om niet de hoge huurverhoging door te voeren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elizabeth, 26-04-2016 10:21 #53
Per 1 juli 2016 heeft de verhuurder 4,6% huur verhoging aangekondigd. Mijn echtgenoot is chronisch ziek. Voorgaande jaren konden wij op grond hiervan bezwaar maken. Kan dit ook voor 1 juli 2016? Reactie infoteur, 26-04-2016
Beste Elizabeth,
Ja dat kan nog steeds. Zie nieuwe passage in de tekst over de voorwaarden waaraan voldaan moet zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Johannes, 25-04-2016 18:21 #52
Vraag.
In 2014 zijn een aantal kleine pensioenen afgekocht. Tellen deze eenmalige betalingen mee bij de berekening van mijn inkomen in 2014? Of is dit bedrag vrijgesteld bij de berekening huurverhoging in 2016? Zo ja, bij wie moet ik zijn, bij de belasting dienst, of bij de verhuurder.
vr.gr Johannes Reactie infoteur, 26-04-2016
Beste Johannes,
De afgekochte bedragen maken deel uit van uw verzamelinkomen en daardoor kunt u een forsere huurverhoging krijgen. Het hogere inkomen kent wel een incidenteel stuk waardoor uw inkomen in 2016 lager zal zijn. Op grond daarvan kunt u de verhuurder vragen om een lagere huurstijging, maar die is niet verplicht om dat ook te doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jsanders, 25-04-2016 12:03 #51
Vraag.
Is de maximale huurverhoging van 4.6 % in Juli 2016 van toepassing op mensen die de wettelijke pensioen gerechtigde leeftijd hebben bereikt?.
Of zijn mensen in de AOW vrijgesteld van de inkomens afhankelijke huurverhoging in 2016?
Bij voorbaat dank voor u reactie.
vr.gr.J Sanders. Reactie infoteur, 25-04-2016
Beste Jsanders,
De extra huurverhoging geldt ook voor mensen die de wettelijke pensioen gerechtigde leeftijd hebben bereikt. Maatgevend is uw inkomen, niet uw leeftijd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 19-04-2016 09:56 #50
Waar ligt de grens van scheefwonen? Op welk moment woont iemand niet meer scheef? Het lijkt er wel op dat ze onbeperkt kunnen doorgaan. Reactie infoteur, 19-04-2016
Beste Hans,
Ja dat is tamelijk arbitrair, er zijn wat inkomensgrenzen geprikt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cornelia, 12-04-2016 19:04 #49
Mijn man en ik kregen de afgelopen jaren de maximale huurverhoging. vorig jaar is mijn man overleden en werd mijn inkomen bijna 20.000 euro lager. aan de verhuurder gevraagd de extra huurverhogingen van de 2 voorgaande jaren te schrappen en na enig tegenstribbelen is dat ook gebeurd. de huur is verlaagd met 38 euro, ik betaal nog steeds teveel huur voor mijn inkomen, maar alle beetjes helpen. een andere woning vinden is niet makkelijk. de huur is te hoog voor subsidie maar daar zou ik toch niet voor in aanmerking komen omdat ik wat spaargeld heb. ik vind het vreemd dat mensen met een hoog salaris altijd in het hoogste tarief hypotheekrente kunnen aftrekken en dat huurders met een inkomen boven 22.100 euro geen subsidie kunnen krijgen. dat is een groot onrecht en die inkomensafhankelijke huurverhoging kan alleen maar uit de koker van een VVD-minister komen maar dat de PvdA daarin meegegaan is dat is een asociale daad. alles voor het pluche hé Didi Reactie infoteur, 13-04-2016
Beste Cornelia,
Het begrip scheefwonen en de inkomensafhankelijke huurverhoging om er iets aan te doen is al uit de koker van wijlen staatssecretaris Heerma van het CDA, maar die kreeg het toen niet door het parlement. Vervelend is het zeker, want huren wordt steeds duurder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 09-04-2016 09:36 #48
Ongelijkheid en discriminatie

Waarom de ene groep wel huurverhoging laten betalen en andere met een een te hoge inkomen geen huurverhoging laten betalen
Ik voel me gediscrimineerd en in het ongelijk gezet Reactie infoteur, 10-04-2016
Beste Anoniem,
Hogere inkomens in een sociale huurwoning betalen meer huur en daarmee is de huur in de sociale sector inderdaad inkomensafhankelijk geworden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Modern Slaafje, 06-04-2016 19:58 #47
3 jaren achter elkaar maximale huurverhoging heeft ons de vrije vestiging ingeduwd. Ik ben meer gaan werken door opleiding van de (zorgvragende) kinderen en inwonend klein kind (moeder zit op school). Vooruitzicht ook dit jaar maximale huurverhoging.
Kopen is niet mogelijk om verschillende redenen: Partner 5 jaar ouder met als gevolg binnen afzienbare tijd een 1/2 aow. Ik doe zware arbeid (thuiszorg) en ben niet zeker van mijn baan. Hypotheek op 1 salaris is niet genoeg om 3 kamerflat te kopen.
Wij zitten dus vast en heten scheefwoners. Ik heb moeite met rondkomen en bezuinig o.a. op medicijnen/specialist.
Nu is er 2 huizen verder weer een gelijke woning in de aanbod gekomen voor 710,00 euro met bespreekbare lagere huur.
Ook deze nieuwe bewoners zijn nieuwe Nederlanders.
Wij moeten straks ons huis uit (lees eruit gepest door hoogte huur) of mogen inschrijven op een gelijke woning voor 710,00 huur maar dan 4 woningen verder…
Onze buren hebben het nog erger. die betalen 1045,00 per maand.
Ik vind dit oneerlijk en heel zuur. Reactie infoteur, 07-04-2016
Beste Modern Slaafje,
Dat is zeker heel zuur.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tdewinter, 01-04-2016 16:18 #46
Met 34.000 euro pj is men al scheefwoner en krijgt een extra huurverhoging voor de kiezen. Sociale huurwoningen zijn bedoeld voor de lagere inkomens? Een gotspe! Lagere inkomens kunnen zonder huursubsidie echt geen 710 euries per maand betalen. De zogenaamde scheefwoner, een term die sinds 3 jaar in het leven is geroepen, kunnen dit ook niet gemakkelijk aftikken maar volgens Blok is dit een superinkomen, althans, voor de gewone man. Alle arme subsidieafhankelijke mensen gezellig bij elkaar in de wijken proppen da's pas goed beleid… Evenzeer geldt dit voor de 'middeninkomens' die met moeite de huren in de vrije sector kunnen ophoesten. Ja, zo geef je de economie wel een impuls. Een kanttekening: Bij toewijzing van een huurwoning werd in het verleden ook al naar inkomen gekeken. Iemand met een redelijk inkomen, kreeg enkel een woning toegewezen in het duurdere segment. Het woord 'scheefwoner', uitvinding van Blok, is naar mijn mening ook van toepassing voor mensen die te duur wonen. Eigenlijk woont bijna iedereen scheef… Reactie infoteur, 02-04-2016
Beste Tdewinter,
Het begrip scheefwoner is wel al veel ouder, het stond al in de Nota Volkshuisvesting jaren '90 van staatssecretaris Heerma van het CDA.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gh, 22-03-2016 20:18 #45
Even een vraag. Ik woon met mijn vriend en mijn twee zoontjes in een vrije sector huurhuis omdat we gezamenlijk een te hoog inkomen hadden voor een sociale huurwoning. Ik zit zelf in de schuldsanering maar krijg wel elke keer 40 a 50 euro huurverhoging we zitten nu van €825,- op €1000,- huur… en dan komt juli er nog aan.
Wordt er ook rekening gehouden met de huurprijs als een of beide partners in de schuldsanering zitten?
Want we kunnen niet terug vallen op een sociale huurwoning. Wie heeft tips?

Mvg GH Reactie infoteur, 23-03-2016
Beste Gh,
In de vrije sector zijn de huurprijzen vrij. U kunt overleggen met de verhuurder, maar dat wil niet zeggen dat die de huur zal verlagen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wim, 02-03-2016 15:08 #44
Ik zie in ons geval al een probleem aankomen. Wij hebben een volwassen kind in huis wonen met een volledige baan.
Eigenlijk hebben we recht op huurtoeslag maar door het inkomen van onze zoon is ons inkomen te hoog. Niets aan de hand zolang hij nog thuis woont. Nu wil hij wel uit huis, maar dit is moeilijk. (weinig huuraanbod en geen vast contract), maar is zich wel aan het oriënteren en staat al een aantal jaar ingeschreven. Nu worden de huren per 1 juli weer verhoogd en komt onze huur boven de 710.68 euro uit. Mocht onze zoon over een tijd uit huis gaan, hebben we gezien ons inkomen recht op huursubsidie maar omdat onze woning boven de grens is gestegen, krijgen we het niet. Hadden we op 1 juni wel recht op huursubsidie gehad, zou deze wel doorlopen. Dus dan komen we in de situatie dat na 15 jaar het huis te duur is geworden.
En dan? Verhuizen? Naar eenzelfde huurwoning verder op in de straat, hopende dat deze nog wordt aangeboden onder de grens. Gekker moet het toch niet worden. Reactie infoteur, 02-03-2016
Beste Wim,
U komt als bestaande huurder voor deze woning dan waarschijnlijk weer in aanmerking voor huursubsidie, maar niet over het totale huurbedrag. Alles boven de grens is voor eigen rekening.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Moedeloos, 01-03-2016 13:27 #43
Beste De Gier,
Ik verdien minder dan de scheefwoongrens. Denkt u nu werkelijk dat nadat u uit uw woning bent weggepest ik uw woning kan permitteren? Die wordt verkocht en eindigt in de vrije sector.
Een woning van 580 euro is na 4 jaar maal 2.5% boven de inflatie voor mij onbetaalbaar (officieel zelfs al na 1 jaar, boven de 600 grens mag ik niet huren), en een woning van onder de 580 is een stom appartement. De enigen met rechten zijn kopers en de rest is de lul. Sorry voor het platte.

Moedeloos, 01-03-2016 12:45 #42
Leuk,
Ik kan mijn droomwoning huren voor 590 als niet scheefwoner. Inflatie buiten beschouwing gelaten:
jaar 0: 590
jaar 1: 605
jaar 2: 620
jaar 3: 635
jaar 4: 650 - op straat
Niets is meer mogelijk. Reactie infoteur, 01-03-2016
Beste Moedeloos,
Erg vervelend, neem contact op met uw gemeente om te zien wat die voor u kan doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

De Gier, 22-02-2016 23:26 #41
Ik behoor ook tot de categorie mensen die te veel zouden verdienen om in een sociale huurwoning te mogen wonen. Dus elk jaar maar weer 30 tot 40 euro extra per maand ophoesten.
Want die woning van 'ons', tja die moet van de regering verhuurd worden aan mensen die het met minder moeten stellen. Heel begrijpelijk. Ik snap de gedachte echt wel. Niet dat we met z'n vijven aan het eind van de maand zo veel overhebben, maar afijn er zijn altijd mensen die het slechter hebben. Verhuizen dus, zodat de mensen voor wie jouw woning bedoeld is erin kunnen.

Maar beste mensen, wat gebeurt er met 'onze' woning wanneer ik besluit de woning te verlaten?
Komt het huis dan op de sociale huurmarkt? Geen sprake van! Het huis wordt verkocht. Verkocht mensen, de woningcorporatie verkoopt hier alle sociale huurwoningen waar de zogenaamde scheefhuurders wegtrekken. Niks geen gezin die zich alleen een sociale huurwoning kan veroorloven komt in dit huis.

De minister heeft ze beleefd gevraagd het huis weer te verhuren, maar zodra er geen keiharde wet aan te pas komt gaat het alleen nog maar om geld. Wat het meeste oplevert.

Dit huis heeft zichzelf al jaren geleden terugbetaald. Nu komen de onderhoudsgebreken. Dus nu verkopen maar, zodat het tenminste nog genoeg oplevert.

Ik ben zeer benieuwd of er nog meer woningcorporaties zijn die op deze wijze asociaal met sociale huurwoningen omgaan. Zullen we eens een onderzoekje instellen? Reactie infoteur, 23-02-2016
Beste De Gier,
Zolang de verkoop van sociale huurwoningen niet wordt verboden of sterk wordt beperkt, zal dit vrees ik regelmatig voorkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lampie, 20-02-2016 00:17 #40
Ik woon sinds vorig jaar in een sociale huurwoning na mijn scheiding. Ik heb een laag inkomen. Daar verandert weinig aan in de komende jaren. Wel is er een kans op een grote erfenis. Kan de woningbouw mij dan de woning uitzetten? Of mij met forse huurverhogingen op te zadelen? Maw. wordt er nu ook naar vermogen gekeken? Reactie infoteur, 21-02-2016
Beste Lampie,
Een erfenis kan van invloed zijn op de huurtoeslag, niet op de huurverhoging. Het is ook geen reden om u uit de woning te zetten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. vd M., 17-02-2016 15:42 #39
Heel interessant artikel. Ik woon bijna 4 jaar in een flat met mijn 2 kinderen. Ik ben begonnen met een huur van 538 en zit nu op 671 (mede door een extra huurverhoging in 2013 vanwege woon- en verbeterplannen, toen is de verkoop ook van start gegaan)
Wij willen dolgraag naar een eengezinswoning met een tuin, en dat lukt maar niet. Veel sociale huurwoningen die leeg komen worden verhuurd als seniorenwoningen, of in de vrije sector of zelfs verkocht, zoals bij ons de flats. Als ik zou verhuizen wordt het verkocht voor ca 139.000k.k.
Nu heb ik een leuke sociale huurwoning gezien, alleen de huur prijs is 717,10 incl servicekosten, dus GEEN huurtoeslag mogelijk.
Maar ik kan er ook niet op reageren omdat mijn inkomen niet toereikend genoeg is. Mogen wooncoöperaties dit doen? Reactie infoteur, 18-02-2016
Beste C. vd M.,
Vanaf 1 januari 2016 is het toewijzen van een sociale huurwoning nog strenger geworden, passend toewijzen heet dat in de nieuwe wet. Bij een driepersoonshuishouden bent u bij een inkomen vanaf ongeveer 30.000 euro aangewezen op een duurdere huurwoning. Bij een eenpersoonshuishouden ligt die grens al bij 22.000 euro. Zo vallen veel mensen buiten de boot.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Albert En Corrie van Schaik, 12-02-2016 16:30 #38
Wij hebben een vraag wij zitten in een huurwoning en wij krijgen steeds de volle mep huurverhoging betreffende aanpassing van de huur i.v.m. scheef wonen omdat wij over een bepaalde loongrens zitten van ons inkomen.

Nu hebben wij gelezen dat als je gepensioneerd bent dat ze deze huurprijzen in 2016 niet mogen verhogen daar mijn man 71 jaar is en ik zelf 68 jaar.

Klopt dit?

Met vriendelijke groet Reactie infoteur, 13-02-2016
Beste Albert En Corrie van Schaik,
Dat staat in de nieuwe huurwet, maar die is nog niet akkoord bevonden door de Eerste Kamer (wel de Tweede Kamer).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wilfred, 10-02-2016 22:17 #37
Inkomen van mijn inwonende schoonmoeder 72 jaar werd altijd meegenomen waardoor we van een jaarinkomen van zo'n 30.000 een 1 keer scheef gingen wonen met als gevolg een bijna onbetaalbare woning. Als ik het goed begrijp wordt het inkomen van mijn schoonmoeder NIET meer meegenomen in de berekening. Klopt dit en krijgen we nog een verlaging van de huur? Reactie infoteur, 11-02-2016
Beste Wilfred,
Dat zou pas in 2017 gaan gelden (als ook de Eerste Kamer akkoord gaat).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anna, 04-02-2016 23:10 #36
Beste infoteur,

Als je vermogen hebt, maar een lager inkomen dan mag je in een sociale huurwoning wonen en krijg je niet die forse huurverhogingen die anderen met een iets hoger inkomen, maar zonder vermogen wel krijgen. Meer betalen dan mensen die "krap bij kas zitten" is redelijk. Ik ken echter verschillende gevallen waarbij sprake van een fors vermogen en waarbij geen enorme huurverhogingen plaatsvinden omdat alleen naar inkomen wordt gekeken. Dit is niet rechtvaardig.
De huurtoeslag heeft hier niets mee te maken. Verder heeft het uitoefenen van druk door te huren zo te verhogen ook effect op het welzijn van mensen; kinderen die mogelijk uit hun vertrouwde buurt moeten, zorgen om de toekomst (de huur op termijn niet meer kunnen opbrengen) etc. En de binding die je hebt in je buurt en met je huis. Waar je kinderen zijn opgegroeid, waar je de buren goed kent etc. Ik heb hier, als alleenstaande ouder, veel zorgen om.
De term "scheefwonen" vind ik niet terecht; van al mijn vrienden (meeste met koopwoning) betaal ik verreweg het meest van mijn inkomen aan "wonen". En zijn die woningen die ooit gebouwd zijn, jaren terug, niet al lang terugverdiend in al die jaren huur?
Is het argument dat deze zwaar gesubsidieerd worden niet een beetje overdreven? Het zijn vaak simpele rijtjeshuizen of flats waar alleen het hoognodige aan onderhoud wordt gedaan. De term scheefwonen suggereert dat je voor een "prikkie" woont. Echter bijna 800, - euro huur voor een heel normale rijtjeswoning is niet heel goedkoop. Als mensen horen dat ik "scheefwoner" ben en ze horen wat ik betaal voor mijn woning dan zijn ze altijd stomverbaasd… Reactie infoteur, 05-02-2016
Beste Anna,
Bij de huurtoeslag is er wel een vermogenstoets, bij de huurverhogingen niet. Als iemand denkt zijn huis snel te verkopen om goedkoper te kunnen huren, kan dat wel eens tegenvallen. Er zijn te weinig relatief goedkope huurwoningen in ons land en dus probeert men er meer beschikbaar te krijgen. Een alternatief zou zijn dat er meer sociale huurwoningen worden bijgebouwd, maar dat kost tijd en de ruimte is er niet altijd. Overigens heb ik dit beleid niet bedacht, maar probeer ik het wat toe te lichten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anna, 03-02-2016 20:33 #35
Er wordt geen rekening gehouden met het gevolg van de huurstijgingen op langere termijn en met regels en voorwaarden bij andere voorzieningen. Als je verder net boven de inkomensgrens zit en ook studerende kinderen hebt dan val je overal buiten en zijn de kosten echt niet meer op te brengen.
Als er sprake is van terugval in inkomen door wat voor oorzaak dan ook dan ontstaat er bovendien een onrechtvaardige situatie; met mogelijk hetzelfde inkomen als je buren op dat moment betaal je veel meer dan je buren omdat die wat huur betreft minder stijging hebben doorgemaakt. De huurverhoging van ten hoogste twee jaar kan immers maar ongedaan worden gemaakt.
Verder zijn er, in gewilde buurten, steeds meer mensen die hun koophuis verkopen en in een sociale huurwoning gaan wonen. Daar het vermogen niet wordt getoetst kun je en goedkoop wonen en genieten van je vrijgekomen geld. Is dat de bedoeling? Reactie infoteur, 04-02-2016
Beste Anna,
1. Het is de bedoeling dat mensen die het kunnen betalen meer huur betalen dan wie krap bij kas zit. Zo ontstaat er een druk op de huurder om naar een andere woning te gaan en kan iemand met minder inkomen dat huis in. Maar het kan inderdaad fout gaan als iemand een inkomensachteruitgang heeft. Dan gaan de huren minder omhoog, maar de huurstijging die eerder heeft plaats gevonden betaalt u nog steeds.
2. Wie zijn huis verkoopt om goedkoop te gaan huren, verliest zijn hypotheekrenteaftrek maar krijgt geen huurtoeslag. In de huurtoeslag zit namelijk wel een vermogenstoets. Het is dan ook nog maar de vraag of de woonlasten dan echt omlaag gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carly, 17-01-2016 01:47 #34
Hoe gaat fat in 2016. Puntenaantal en WOZ wordt meegerekend. Stel er komt uit dat je niet meer mag verwonen dan 618,00
maar doordat het inkomen te hoog is ga je dan toch meer verwonen vanaf 2016.
Er komt zo`n een driejaarlijkse toets voor scheefwoners, mag de woning dan toch meer opgetrokken worden als eigenlijk is vastgesteld door de puntentelling dat hij maar 618 euro huur waard is. Reactie infoteur, 17-01-2016
Beste Carly,
Als het aantal schaarstepunten door een lagere WOZ-waarde dalen, dan daalt ook de maximale huur die in de sociale huursector voor een zelfstandige woonruimte gevraagd mag worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ellen, 08-01-2016 14:23 #33
Inderdaad belachelijk. Ik zit in een huis dat sinds vorig jaar boven de huurgrens terecht is gekomen. Dus ieder jaar meer dan 6 procent verhoging! Ben 58 jaar, gescheiden en al 10 jaar alleen in dit huis met 2 kinderen. Werk fulltime. Ik ben te oud om te kopen, heb niet genoeg kunnen sparen. Dit door alle lasten! En vraag me af waar ik over 2 jaar heen moet. Laat staan als ik met pensioen ga… Commune starten? Reactie infoteur, 09-01-2016
Beste Ellen,
Bij een lager inkomen zal de huurverhoging minder hoog zijn, maar een jaarlijkse verhoging van 6% is zeker fors te noemen. Ik begrijp de klem waarin u zit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Debbie, 14-12-2015 17:53 #32
Dit is echt belachelijk! Ik ben een alleenstaande moeder met 3 kinderen.
Welke alleenstaande moeder met dus 3 kindjes werkt 5 dagen in de week? en verdiend dan dus €1.850 p.m.?
Ik wilde graag naar een andere woning zodat mijn kinderen ieder een eigen kamer zou hebben want ik mis nu 1 kamer.
Nu is de regel dat de huur omlaag gaat nou het gekke hiervan is is dat alleen de huur van flatjes dus voor mij zogenaamd te betalen zijn. Er is geen eengezinswoning die je kan huren voor €628 wel zijn er 1 gezinswoningen met 3 kamers te huur maar ja daar kan ik dus niet gaan wonen met 3 kinderen. Dus dat betekend dat ik naar een flatje zou moeten met mijn 3 kindjes terwijl ik juist naar eengezinswoning wilde voor mijn kinderen? Ik zit nu in een eengezinswoning van €709 en ben nu bijna verplicht hier te blijven wonen en zullen mijn kindjes nooit een eigen kamer krijgen. Tegenwoordig is het zelde dat mensen nog bij elkaar blijven in een relatie en is het heel normaal dat mensen gescheiden zijn. Dus kortom wat je nu gaat krijgen is gezinnen met kinderen en 2 verdieners mogen daar wonen en 2 mensen die samen zijn en geen kinderen kunnen daar wonen maar alleenstaande ouder met 3 kindjes die verdiend dus te weinig. en moet dus de kinderen bij elkaar in de kamer proppen.
want er zijn geen 4 kamer of dus al helemaal geen 5 kamer woningen te huur voor €628 en dat allemaal omdat ze huurtoeslag willen afschaffen. waarom worden alleen staande ouders en dus vooral de kinderen de dupe van dit allemaal?
En nu heb ik het nog geen eens over de alleenstaande ouders met uitkering waarvan de huurtoeslag dus uiteindelijk weg valt betekend dit dat de uitkeringen omhoog gaan dus dan kan iedereen weer meer belasting afdragen om de uitkeringen te kunnen bekostigen? krom zooitje is het hier ik ben dus tegen dit besluit naja tegen? ik vind dan ook dat jullie de huur van eengezins woningen met 4 of 5 kamers ook omlaag moeten gooien dan heeft t pas echt zin! Reactie infoteur, 15-12-2015
Beste Debbie,
Helaas kan ik hier ook weinig aan doen :)
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marieke, 11-11-2015 16:19 #31
Wij zitten ook in een lastige situatie. we komen boven de 43000 grens omdat onze licht verstandelijk beperkte dochter van 28 nog bij ons woont. zij krijgt wajong.mzij is nog niet in staat om zelfstandig te wonen. doordat onze huur zo extreem stijgt moet haar wajong ook worden gebruikt om rond te komen., zij kan niet sparen voor het moment dat ze wel in staat is min of meer zelfstandig te wonen, en wij hebben financiële problemen imdat wij voor haar zorgen. is hier geen uitkomst in? Reactie infoteur, 12-11-2015
Beste Marieke,
Het inkomen van een inwonend kind dat ouder is dan 23 jaar telt mee bij het huishoudinkomen. De verhuurder is niet verplicht om de maximale huurstijging door te voeren, misschien kunt u hem er in overleg vanaf brengen om dat te doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dobby, 10-11-2015 11:37 #30
Beste,

Afgelopen jaren fijn 5% huursverhoging voor onze kiezen gekregen; zitten nu op 800 euro. Mijn salaris daarentegen is de afgelopen jaren niet verhoogd; door de crisis ben ik op alle vlakken steeds meer gaan betalen voor onder andere zorg en energie. Met 2 kinderen op middelbare school is het besteedbaar inkomen alleen maar minder geworden. Zit net boven die inkomensgrens.

Gezien het gebrek aan stijging zit ik dadelijk op het punt waarop de huur 50% van mijn inkomen gaan vertegenwoordigen; uitwijken / kopen is niet mogelijk. Is het mogelijk om bezwaar aan te tekenen tegen de aankomende huursverhoging in 2016? Reactie infoteur, 10-11-2015
Beste Dobby,
De verhuurder zal naar de inkomensgrens kijken, maar moet in 2016 ook meer rekening gaan houden met de kwaliteit van de woning. Misschien biedt vooral een gebrek aan kwaliteit mogelijkheden om bezwaar aan te tekenen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Trudy, 07-11-2015 14:05 #29
Nergens in de woon wet hebben zij het over de vergrijzing, en dat terwijl dit toch het paradepaardje is van onze regering.
Juist deze mensen gaan nu minder inkomen krijgen, zo niet veel minder. Zelf zit ik ook in zo`n positie de huren bij mij zijn 710,68
en ik betaal door het scheefwonen 810 euro. Terwijl er ook mensen alleen wonen met huurtoeslag die maar 411 euro betalen, hoezo scheef. Maar als iedereen uit zijn sociale huurwoning moet, zijn er dan ook wel genoeg vrije sector woningen?
BEN BENIEUWD! Ik denk van niet en waar moeten wij dan naartoe. Reactie infoteur, 08-11-2015
Beste Trudy,
Veel mensen moeten inderdaad wel blijven zitten waar ze zitten omdat er geen alternatief is of omdat het alternatief veel duurder is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Guus, 05-11-2015 11:58 #28
Kan het zomaar dat inkomens bij elkaar worden opgeteld als je nog niet eens fiscale partners van elkaar bent.

Ons verhaal: We kregen de maximale huurverhoging in 2014 (ook kunnen we niet verhuizen terwijl er gezondheidsproblemen zijn) omdat het verzamelinkomen over 2013 werd genomen en wij boven de sociale huurgrens uitkwamen. Per 1-3-'16 gaan we ruim onder de sociale huurgrens uitkomen.
Wat ik krom vind is dat we het eerste half jaar van '13 allebei een eigen huishouding voerden, mijn man toen nog 40 uur werkte en ik een volledige AOW-uitkering ontving.
Per 1-9-'13 ging mijn man met de Vut en gingen op 1-7-'13 samenwonen waardoor mijn AOW-uitkering werd verlaagd.
Wie kan mij helderheid verschaffen? Reactie infoteur, 05-11-2015
Beste Guus,
Er wordt gekeken naar het gezamenlijke verzamelinkomen en omdat men twee jaren terugkijkt zijn dat de twee individuele inkomens uit 2013 bij elkaar opgeteld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gjmy, 01-11-2015 13:06 #27
Is het rechtvaardig om mij een scheefwoner te noemen als men net boven de inkomensgrens zit, al jaren in een aanleunwoning woont, geen subsidies ontvangt en alle zorgkosten zelf moet betalen?
Volgens mij is dat diefstal van onze overheid! Reactie infoteur, 02-11-2015
Beste Gjmy,
U valt in ieder geval tussen de wal en het schip en dat voelt zeker niet als rechtvaardig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Beryl, 31-10-2015 01:56 #26
Huurverlaging kan ook

Las bovenstaande in de artikel.
Mijn inkomen is ook fors gedaalt.
Is dit nog van toepassing?
Wil hier meer over weten Reactie infoteur, 31-10-2015
Beste Beryl,
Ja dat geldt nog steeds. Als uw inkomen aantoonbaar omlaag is gegaan, doet u aan de verhuurder een voorstel om de huur te verlagen en als die dat niet doet kunt u naar de huurcommissie stappen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Al, 22-10-2015 09:34 #25
Beste, hier ook een vraagje. In de tijd dat er nog geen sprake was van deze huurverhogingen, heb ik kredieten afgesloten, ivm aankoop van auto en andere zaken. Ik dacht toen nog niet aan het kopen van een woning en vond het verder prima wonen in een huurwoning. Dan is het opeens 2014/2015 en krijgen wij te maken met 5% huurverhoging en dan niet eenmalig, maar dat kan in ons geval door groeien naar de max huurprijs (volgens het puntensysteem €1050). Ben begonnen met 560 euro, inmiddels 690 EURO. Daar kan dus elk jaar ongeveer 50 euro bijkomen vanaf nu (inkomensgrens van 43.000, daar zitten wij net boven). Even terug naar mijn krediet. Door die krediet die ik nog aan het afbetalen ben, kan ik geen woning kopen. Banken die accepteren dat niet, zij verwachten van ons dat wij deze eerst afbetalen. Ik heb nog een jaar of 6 nodig om het krediet af te lossen, daarna kan ik een woning kopen. Tot die tijd kan ik dus niet anders dan blijven wonen in mijn sociale huurwoning en accepteren dat ik binnen 5 jaar van 690 euro naar bijna 1000 euro per maand huur ga stijgen. Geen idee of ik een uitzondering ben in heel Nederland, maar ik ben in ieder geval wel tussen wal en schip belandt zo. Reactie infoteur, 22-10-2015
Beste Al,
U zit inderdaad gevangen in uw huurwoning, het kabinet gaat er te gemakkelijk vanuit dat iedereen wel kan doorstromen. Overigens zijn deze enorme inkomensafhankelijke huurstijgingen alleen toegestaan bij een sociale huurwoning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ton, 19-10-2015 22:18 #24
Scheefwonen? Dat is gewoon een truc van de politiek om ons weer meer geld af te persen. Als een miljonair een Fiat Panda prima vindt i.p.v. een BMW, dan wordt die Panda toch ook niet plotseling voor hem veel duurder? Alle waar naar zijn geld. Het is gewoon de marktwerking die het moet doen. Als er veel behoefte is aan goedkopere woningen, dan moeten die gebouwd worden. Maar in plaats daarvan moeten al die projectontwikkelaars zo nodig hun zakken vullen door peperdure projecten te bouwen, waar blijkbaar weinig vraag naar is. Die blijven leeg staan, dus gaat de politiek ons dwingen om door te stromen, en daarom hebben ze 'scheefwonen' uitgevonden. Reactie infoteur, 21-10-2015
Beste Ton,
Ik begrijp de reactie, wel is het zo dat de sociale huurwoningen met gemeenschapsgeld zijn betaald en oorspronkelijk voor een bepaalde doelgroep zijn bedoeld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sandra, 08-10-2015 13:02 #23
Kunt u wellicht aangeven: vroeger werd gesproken over minimale trendmatige huurverhoging. Met welke huurverhoging kan dat nu worden vergeleken? Alleen het inflatiepercentage of ook met aanvulling van het inkomensafhankelijke percentage? Reactie infoteur, 08-10-2015
Beste Sandra,
Klopt, tegenwoordig kunt u die vervangen door minimaal 1,5% plus inflatie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Janssen, 25-09-2015 11:54 #22
In dit artikel staat dat de huurgrens tot 2018 vast staat. Dit gebeurt toch pas vanaf 2016?
En stel dat ik een woning huur in de vrije sector à 720 incl. servicekosten per maand. Mijn inkomen is zo laag dat ik recht heb op huurtoeslag, de woning is gehuurd obv een garantstelling van mijn ouders. De sociale huurgrens wordt ik 2016 verhoogd naar 730. Is mijn woning dan opeens een sociale huurwoning geworden, wat betekent dat ik vanaf januari opeens huurtoeslag aan kan vragen? Reactie infoteur, 25-09-2015
Beste Janssen,
Er is afgesproken dat de maximale huurgrens voor het onderscheid sociale sector en de vrije sector (nieuwbouw) een aantal jaren wordt bevroren en daardoor is eerder bekend hoe hoog deze grens zal zijn. Bij een huurovereenkomst na 1 juli 1994 bepaalt de aanvangshuur of het een sociale huurwoning is of niet. Als de aanvangshuur hoger is dan de toenmalige liberalisatiegrens, is en blijft het een vrije sector woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vijver, 08-05-2015 09:18 #21
Wij hebben een huurhuis in de vrije sector en hebben nu 2015 een huurverhoging van 1,60%. Ik dacht dat dit niet mocht tot 2018. Ons inkomen is ook drastisch omlaag gegaan. Reactie infoteur, 08-05-2015
Beste Vijver,
Voor de vrije sector is de huur niet gereguleerd en mag daarom worden verhoogd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Helena Hoop, 22-04-2015 12:38 #20
Toen de inkomensafhankelijke huurverhoging van start ging was ik ineens (ik was toen 64, bijna 65 en werkte fulltime) een scheefwoner en ik ging dan ook behoorlijk meer huur betalen. Toen ik 65 plus 1 maand was kreeg ik recht op AOW plus een klein pensioentje. Geen recht op huurtoeslag want inkomen te hoog, en die tweemaal extra verhoogde huur voor mijn kiezen.
Allemaal krap maar nog te doen. In mijn omgeving zie ik nu echter een aantal gevallen van 'scheefwoon-ontduiking' zal ik het maar noemen ontstaan. Ik zal een voorbeeld geven: persoon A bewoont met kind sinds 1 jaar een huis waarvan de huur 150 Euro hoger is dan de huur van de buren die er al langer wonen. Persoon A verwoont dus ca 700,=. Werkt, verdient, maar ontvangt ook huurtoeslag. Heeft een persoon B bij zich wonen (werkt ook) maar niet officieel, dus niet ingeschreven op het betreffende adres. Samen zijn ze dus scheefwoners en hebben ze geen recht meer op huurtoeslag maar met de constructie die ze hebben gecreëerd blijft hun huurverhoging nu beperkt en ontvangt persoon A nog steeds huurtoeslag. Als persoon A in de bijstand gezeten zou hebben was de uitkering allang beëindigd geweest i.v.m. samenwoning. In mijn ogen is het bovenstaande net zo goed fraude maar wie 'controleert' de werkelijke woon- en financiële situatie in gevallen als deze? Ik krijg de indruk dat helemaal niemand dit controleert. Het stoort mij omdat ik elk Eurodubbeltje moet omdraaien en zij blijkbaar zonder zorgen de tuin inrichten, loungesets en dure parasols kopen, op vakantie gaan enz enz. Reactie infoteur, 22-04-2015
Beste Helena Hoop,
Dat is inderdaad fraude. Toeslagen worden gecontroleerd door de Belastingdienst en die kunnen een huiscontrole doen als ze het niet vertrouwen. Als uw in komen nu lager is, kan overigens ook uw huurverhoging lager worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wilbo, 15-04-2015 18:57 #19
Dit is weer bedacht door gasten die niet verder kijken. Mijn broer en ik wonen nog bij ons ouders thuis. We kunnen het goed vinden dus geen probleem. Maar we verdienen met z'n allen teveel voor deze woning. (let wel we zitten in 1 woning) Als die huurverhogingen doorgaan ga ik uit huis, mijn broer gaat uit huis en onze ouders moeten een huis. Hee opeens 2 woningen extra nodig. Aangezien we minder dan modaal verdienen hebben we ook nog recht op huurtoeslag, hoe krom wil je het hebben. We besparen nu op de woningmarkt 2 woningen, maar we worden gestraft omdat we nu opeens scheefwonen.
Een woning kopen kan niet gezien de leeftijden dat valt dus af. Reactie infoteur, 16-04-2015
Beste Wilbo,
De maatregel kan inderdaad ook tot dit soort reacties leiden, waarbij de overheid juist duurder uit kan zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

S. Schwindt, 14-04-2015 08:59 #18
Na een hartinfarct en 2 jaren in de ziektewet ben ik nu 50% arbeidsongeschikt en in de WIA terecht gekomen. Sinds november 2014 ben ik ook werkloos met weinig kans weer werk te vinden (63 jaar). Ik ben dus flink in mijn inkomen achteruit gegaan en wordt dit jaar toch op mijn inkomen van 2013 beoordeeld. Is er een mogelijkheid de huurverhoging te relateren aan mijn lager inkomen? Reactie infoteur, 14-04-2015
Beste S. Schwindt,
Zeker, u geeft uw inkomensachteruitgang dan door aan de verhuurder en vraagt om met uw lagere inkomen rekening te houden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Koppies, 15-03-2015 23:04 #17
Als je een huis die afbetaald is in de vrije sector wilt verhuren wie stelt de huurprijs vast? En wordt die huurprijs aan de belasting doorgegeven. Ook als je minder vraagt als het puntensysteem anders aangeeft als je maar boven de huursubsidie grens blijft.

Dank voor de invormatie Reactie infoteur, 16-03-2015
Beste M. Koppies,
Voor een huurhuis in de vrije sector stelt de verhuurder de prijs vast. Als u de huur niet zelf doorgeeft, wordt hij niet aan de Belastingdienst doorgegeven. Ook de huurder zal dat niet doen, omdat er geen huurtoeslag is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Bonsu, 05-06-2014 09:58 #16
Mijn man en ik zijn allebei chronisch ziek. Door een fout van mijn werkgever is ons loon boven de 43.000 in 2012 gekomen. In 2013 heb ik 5000 aan mijn werkgever moeten terugbetalen waar door in 2013 ons inkomen dus 5000 lager is en 42.000 is. Echter op basis van de belastinggegevens over 2012 krijg ik nu de maximale huurverhoging. Hoe kan ik dit aanvechten? Reactie infoteur, 05-06-2014
Beste M. Bonsu,
Als uw huishoudinkomen in 2013 lager is dan in 2012 vastgesteld, is dat een grond om bij de verhuurder bezwaar te maken tegen de te grote huurverhoging. U kunt dit onderbouwen met een IB 60 formulier (inkomensverklaring belastingdienst) of een of een voorlopige aanslag van 2013.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Salim Abidi, 23-05-2014 09:41 #15
Ik huur woning in vrije sector en krijg voor de tweede keer achter elkaar 4% huurverhoging dit jaar. (2013 en 2014) Mag dit zomaar? Inflatie + 1,5%. Mogen ze dit ook volgend jaar weer doen? Wie bepaalt de regels voor de huurverhogingen in vrije sector?
Vriendelijke groet. Reactie infoteur, 07-08-2014
Beste Salim Abidi,
De vrije sector is in beginsel vrij, maar bekijk wel of in het huurcontract is aangegeven hoe de huurverhoging berekend wordt en of dit daarmee overeenkomt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans van Til, 20-05-2014 12:57 #14
Mijn verhuurder heeft de verhoging over 2014 vastgesteld op 4+2,5%. Dit op basis van het inkomen in 2012. Nu ga ik medio 2014 met pensioen, waarbij het inkomen daalt. is het mogelijk om nu al bezwaar te maken tegen deze huurverhoging? Reactie infoteur, 20-05-2014
Beste Hans van Til,
Ik zou zeker bezwaar maken met daarbij aangegeven wat uw inkomen werkelijk zal worden. Nu is het wel zo dat naar het jaarinkomen wordt gekeken. Daarbij is 2012 zeker, 2013 binnenkort (juli 2014 als u belastingaangifte hebt gedaan) en 2014 nog niet. Het kan dus zijn dat de verhuurder uw verzoek in beraad houdt of alsnog de huurverhoging doorvoert als blijkt dat uw inkomen toch hoger is uitgevallen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans van Biezen, 19-05-2014 19:44 #13
Door de belastingdienst is mijn gezinsinkomen over 2012 boven € 43.602 opgegeven, hetgeen juist is. Maar in 2013 is het gezinsinkomen duidelijk daaronder gedaald. Er wordt steeds melding gemaakt van "het inkomen", zonder jaarspecificatie.
Kan ik op grond van het bovenstaande bezwaar maken tegen de maximale verhoging? Reactie infoteur, 20-05-2014
Beste Hans van Biezen,
Voor 2013 wordt uitgegaan van de definitieve inkomens uit 2012, maar als uw jaarinkomen na een huurverhoging aantoonbaar lager is, kunt u vragen om een huurverlaging respectievelijk minder verhoging.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ab van Kraaij, 12-05-2014 10:42 #12
Ik woon in een vrije sector woning en heb bericht ontvangen dat ik 6 1/2 % huurverhoging moet gaan betalen daar mijn vrouw en ik tezamen boven de euro 43.602 grens zitten aan inkomsten. Deze gegevens heeft mijn verhuurder gekregen bij navraag bij de belastingdienst. Ik heb nu begrepen dat de verhuurder zo'n navraag niet mag doen bij bewoning van een vrije sector woning. Klopt dit en zo ja kan ik hier iets tegen ondernemen en heeft dat dan ook betrekking op de huurverhoging van verleden jaar? Graag uw reactie. Reactie infoteur, 12-05-2014
Beste Ab van Kraaij,
In de vrije huursector zijn de huren vrij en mag de verhuurder niet naar uw inkomen vragen. Dat hij op basis van uw inkomen uw huur verhoogt en dit inkomen bij de belastingdienst opvraagt, lijkt me niet rechtmatig (schending van de privacy). Uw huurcontract bepaalt hoe de huur bij u kan worden verhoogd. U kunt bezwaar maken en desnoods naar de kantonrechter stappen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Teleurgesteld, 15-04-2014 17:37 #11
Als gehandicapte ben je mooi klaar met deze regelingen. De kosten die je voor je beperkingen zelf draagt, zijn niet gering en zijn door de huidige regelingen alleen maar flink toegenomen! Nu die kortingen verdwenen zijn en de kosten, i.v.m. beperkingen, niet meer aftrekbaar zijn, verandert dus ook het verzamelinkomen. Hierdoor mag de verhuurder nog meer huur vragen, omdat het immers volgens deze regelingen gewoon mág! Maar de kosten voor een handicap, zoals voor hulpmiddelen, thuishulp en medicijnen zijn allesbehalve minder geworden voor de chronisch zieken en gehandicapten en de zorgverzekering is voor deze mensen immers ook veel duurder.
Waaraan heb ik dit kabinet en deze regels verdient? Reactie infoteur, 15-04-2014
Beste Teleurgesteld,
Alles bij elkaar wordt het inderdaad een stuk duurder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sylvia, 09-04-2014 16:34 #10
Woon nu sociale huurwoning €691,-pm, dus onder de €699,-huurgrens. Per 1-7-2014 gaat de huur 4%omhoog naar kale huur van €719,- dus boven de huurgrens. Ik heb een bijstandsuitkering dus jaarinkomen onder de €20,000.
Kan ik nu bezwaar indienen of niet? blijft mijn huur nu (kalehuur) €691,-? Want wat bedoelen ze met huurgrens bevriezen is dit nu?, dus voor 1-7-2014?
mvg Sylvia Reactie infoteur, 10-04-2014
Beste Sylvia,
Het kabinet heeft afgesproken om de maximale huurgrens te bevriezen per 1 juli 2014, wat inhoudt dat in de sociale huursector de huur niet hoger mag worden dan 699 euro. De verhuurder zal bij u dan ook een lagere huurstijging moeten gaan toepassen. Maar het besluit van het kabinet moet nog in een wet worden omgezet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Top Down Bottom Up, 27-04-2013 19:01 #9
Ik adviseer iedereen die huurt in de vrije sector even zijn huurcontract er op na te slaan.
Vaak is er in een artikel de wijze van huurverhoging opgenomen en meestal gebaseerd op de CPI index. Zo kreeg ik een brief van mijn verhuurder dat er op basis daarvan maximaal met 5% verhoogd mag worden. Gelukkig voor mij staat er in de laatste alinea van de brief; Uw verhuuder (naam) stelt zich echter op het standpunt dat een huuraanpassing van 5% geen recht doet aan de huidige economische conjuctuur en uw huidige huurprijs en heeft daarom besloten de huur voor uw woning NIET te verhogen! Man wat was ik blij want ik zag de bui al hangen.

Wil verder wel even kwijt dat ik het van de zotte vind dat verhuurders blijkbaar gewoon de gegevens van huurders in de vrije sector op kunnen vragen dit had nooit mogen gebeuren aangezien het akkoord zich richt op de sociale huurwoningen dit is niet mij maar wel een vriend van mij overkomen en die krijgt nu op basis daarvan ook de volle 6,5% voor zijn kiezen daarnaast is het ook nog eens over een inkomen uit 2011. Deze vriend is gepensioneerd en daar is natuurlijk ook e.e.a. gaande, verhoging 1e belastingschijf en het korten van de pensioenuitkering maar wel lekker die 6,5% erop knallen. Ga er maar aan staan. Maar ik vraag mij (ik denk terecht) af zijn die verhuurders niet strafbaar? Of is de belastingdienst niet buiten zijn boekje gegaan wat zijn de regels omtrent het opvragen van inkomen geldt dit dan gewoon voor álle huurders of alleen zij die in een sociale huurwoning zitten? Reactie infoteur, 28-04-2013
Beste Top Down Bottom Up,
Een verhuurder kan bij de belastingdienst opvragen in welke categorie het inkomen valt, maar niet hoeveel het inkomen bedraagt. Daarbij verschaft de belastingdienst de verhuurder een code. De belastingdienst weet niet of het dan om sociale verhuur gaat of niet en een verhuurder is niet altijd verplicht om de extra huurverhoging in rekening te brengen. Bovendien kan een huurder bezwaar maken als het inkomen niet klopt. De verhuurder kan vervolgens een tweede inkomensindicatie opvragen. Handhaaft de verhuurder zijn huurstijging, dan kunt u nog tot 11 augustus 2013 naar de huurcommissie:

http://www.huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en-huren/109493-procedure-klacht-huurcommissie.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ronald, 25-04-2013 21:25 #8
Ik woon eveneens in een vrije sector woning met een huur van 800 en krijg 6,5% verhoging met een verwijzing naar de inkomensafhankelijke wet en een verklaringsinkomen van de belasting. Hoe kan een particuliere verhuurder deze wet toepassen en inkomensinformatie ontvangen voor een niet sociale woning?
Is de wet nu toch van toepassing op iedereen die huurt? Reactie infoteur, 28-04-2013
Beste Ronald,
De wet is van toepassing in de sociale huursector. In de vrije sector zijn de huren en huurstijgingen vrij. Een verhuurder in de vrije sector is niet verplicht de hoge huur te vragen en u hoeft ook niet daarmee akkoord te gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Theo, 25-04-2013 20:09 #7
Dit is zo bizar en absurd, dat ik me er ontzettend boos over maak. Het is de grootste flauwekul dat de huren omhoog moeten omdat de politici die de bouw vertegenwoordigen en de bouwwereld zelf in het verleden maar niet wilden inzien dat ze verkeerd bezig waren. De hypotheekrenteaftrek mocht niet worden afgeschaft want daar wilden de rijken en de bouwers niet aan. Zo werden er als maar grotere huizen gebouwd (terwijl de gezinnen kleiner werden) en de grootverdieners trokken alsmaar meer hypotheekrente af.
En nu is er een probleem en mogen de mensen die er absoluut niet aan hebben bijgedragen dat deze problemen zijn ontstaan, nu moeten die maar meer huur gaan betalen. En wat moeten de woningbezitters zelf meer betalen? Nada, erger nog ze pakken ouderen en gehandicapten ook nog eens de broodnodige zorg af en dat alles om de grote jongens maar de hypotheekrenteaftrek te kunnen laten genieten.
Ik heb er geen woorden voor en eigenlijk zijn het gewoon dieven.

Wat is het volgende; moeten de mensen die met een klein autootje rondrijden dadelijk meer betalen zodat de rijken de mercedes kunnen blijven betalen? Want dit hele spel heeft niets te maken met de gewone man die een hypotheekje van 4 ton wil kunnen aftrekken, het is om de grote jongens met mallotig grote villa's te blijven matsen.
En helemaal belachelijk is dat er van de gewone huizenbezitter niets extra's wordt gevraagd. Waarom dan wel de huurders? Eerst zou alleen de scheefwoner worden aangepakt maar intussen worden al die mensen aangepakt die op de koopmarkt niet mee konden/mochten doen en de zakkenvullers die in het verleden toch ook winst hebben gemaakt (maar daar hoor je ze nu niet over) die lopen nu te klagen. Ze zijn toch niet gedwongen om een huis te kopen. Reactie infoteur, 26-04-2013
Beste Theo,
Ik begrijp uw zorgen, maar het is ook zo dat er huurders zijn die een lage huur betalen terwijl ze een hoog inkomen hebben en zo een huurwoning van iemand met een lager inkomen bezet houden. Als die nou doorschuiven naar een koopwoning? Ook de koopsector zit in de problemen en de hypotheekrenteaftrek wordt met ingang van 2013 wel degelijk beperkt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ed, 25-04-2013 15:31 #6
Ik woon in een vrije-sector woning maar krijg nu ook 6,5% huursverhoging op een huur die veel hoger ligt dan 681,00 voor mijn kiezen. Ik ga nu dus failliet, bedankt Rutte/Blok. Geen kans op een sociale huurwoning en geen kans op een koopwoning, en nu? Reactie infoteur, 25-04-2013
Beste Ed,
Dat is zeker lastig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jos van Schendel, 03-04-2013 18:43 #5
Dat iemand al 20 jaar in hetzelfde huis woont en er een leven heeft opgebouwd is niet belangrijk. als het je niet aanslaat dan rot je op. als je 20 jaar ergens woont heb je een leeftijd dat een hypotheek niet meer haalbaar is. maar daar wordt geen moment over gesproken. a-social beleid met geen enkel gevoel voor het echte leven. gewoon zorgen dat je ontslag krijgt, zodat je onder een bepaalde inkomensgrens komt. blijft de huur nagenoeg gelijk en je krijgt ook nog de nodige subsidies. werkend nederland wordt gestraft. Reactie infoteur, 03-04-2013
Beste Jos van Schendel,
Tja.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Caro, 19-03-2013 11:27 #4
De inkomens boven 43000 hebben volgens de laatste berichten wél een huurplafond, nl dat vd max huur op basis v wws. Dat was eerder niet de bedoeling, maar nu wel. Reactie infoteur, 19-03-2013
Beste Caro,
Dat maakt inderdaad verschil als de maximaal toegestane huur volgens het woonwaarderingssysteem afwijkt. In de praktijk is dat waarschijnlijk alleen het geval wanneer de huur vóór deze nieuwe huurverhoging al te hoog was.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C., 13-03-2013 11:58 #3
De regeling voor huurverhoging is ingesteld om het 'scheefwonen' tegen te gaan. "De sociale huur woningen zijn voor mensen met lage inkomens" wordt gezegd. Mijn vraag is dan: hoe komt het dat mensen met een laag inkomen, onder de 33.000, ook een extra huur verhoging krijgen? Reactie infoteur, 13-03-2013
Beste C,
Terechte vraag. De minister probeert de huren meer marktconform te maken. Voor lagere inkomens komt een deel van de extra huurverhoging terug via een hogere huurtoeslag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Danny, 11-02-2013 16:22 #2
Geldt deze maatregel nu ook voor woningen in de vrije sector (of alleen voor sociale huur)? Reactie infoteur, 07-08-2014
Beste Danny,
Deze maatregel geldt voor de sociale sector. Daarboven zijn in wezen de huren vrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Teun Snijder, 01-02-2013 10:20 #1
Mag een woningcorporatie naast de huurverhoging een verhoging van 1.5 % opleggen? Ik zit in aow met een bruto uitkering van 20000 per jaar gaarne een reactie b.v.d. Reactie infoteur, 01-02-2013
Beste Teun Snijder,
De maximale huurverhoging in een jaar is voor u 1,5% plus de inflatie. Dit vervangt de trendmatige huurverhoging die vroeger vaak 3% per jaar bedroeg.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Huren of kopen
Reacties: 56
Schrijf mee!