InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld overmaken naar China

Geld overmaken naar China

Geld overmaken naar China Geld overmaken naar China neemt fors toe want meer en meer goederen worden in China besteld. Denk bijvoorbeeld aan het in een razend snel tempo groeiende internetbedrijf Alibaba, gevestigd te Hangzhou. In vergelijking met de EU-landen is de betaling van goederen in China veel ingewikkelder.

Geld overmaken naar China via de bank

In de regel wordt een buitenlandse overschrijving van de bank gebruikt voor het doen van een internationale betaling. In vergelijking met een binnenlandse overboeking moet bij een buitenlandse overschrijving, mede om kostentechnische redenen, naast het rekeningnummer bij voorkeur ook de IBAN en BIC van de ontvanger worden ingevuld.

Helaas ontbreekt in China de IBAN-code omdat het land geen standaardstructuur voor bankrekeningnummers kent. En geadviseerd wordt om de betaling in dollars uit te voeren.

In plaats van Chinese karakters kunt u voor de naam van de begunstigde beter gebruik maken van een zogenaamde “pinyin-editor”. Alle informatie dient men zeer zorgvuldig in te vullen zodat er geen fouten worden gemaakt. Het is uitermate moeilijk, zo niet onmogelijk, om een gedane overboeking nog terug te halen.

Hoeveel kost geld overmaken naar China?

In de regel kost een overboeking naar China 1,5 promille, maar dat kan van bank tot bank variëren. Als het bedrag hoger is dan 12.500 euro, moet een extra verklaring worden ingevuld. In plaats van in één keer het totale bedrag over te maken, zou men het geld dan ook in meerdere transacties kunnen opdelen, die elk minder dan 12.500 euro bedragen. Op die manier kan dus de verklaring achterwege blijven.

Een online overboeking voor hoge bedragen is bij de meeste banken niet mogelijk. Als de kosten bij de huisbank te hoog zijn, kan men informeren of de overboeking elders wellicht gunstiger uitvalt.

Hoelang duurt een overboeking naar China?

Een overschrijving naar China per bank duurt meestal twee weken. Wanneer men kiest voor een spoedbetaling door de bank, wat 10 tot 20 euro meer kost, duurt de overboeking slechts 3 tot 4 dagen. Naast een bankoverschrijving kan men de internationale overboeking uiteraard ook via PayPal of Western Union afwikkelen.

Hoe kan men vertraging of andere complicaties vermijden

Geld overmaken naar China, het land van de onbegrensde mogelijkheden, is geen gemakkelijke bezigheid. Diverse voorschriften en wetten kunnen het transferproces bemoeilijken. Speel op zeker en volg de aangegeven richtlijnen altijd nauwgezet op omdat de overschrijving naar China anders met grote vertraging of misschien helemaal niet op de rekening van de begunstigde terecht komt.

Ook wordt aangeraden om vooraf met de ontvanger ruggespraak te houden of de betaling wel in de Chinese nationale valuta, de Chinese Yuan (CNY), kan plaatsvinden.

De wisselkoers bij buitenlandse overboeking

Fluctuaties op de deviezenmarkt voor vreemde valuta kunnen bij buitenlandse overboekingen een belangrijke rol spelen. In dat verband het is goed om zich te informeren naar de actuele koers bij de financiële instelling. Vooral bij hogere bedragen kan zelfs de geringste afwijking op de koers het eindbedrag fors beïnvloeden.

Geld overmaken via Western Union of PayPal

Ook gerenommeerde instellingen als Western Union of PayPal bieden aantrekkelijke mogelijkheden om geld over te maken naar China. Bij PayPal is men vaak alleen procentuele kosten voor de overboeking naar het buitenland verschuldigd, die ongeveer twee tot drie procent van het overgemaakte bedrag bedragen. Zo wordt de overboeking al een stuk goedkoper.

Men kan de betaling per creditcard afwikkelen, waarbij doorgaans ook maar een gering percentage van het overgemaakte bedrag aan kosten wordt gerekend.

De kosten in verhouding tot het factuurbedrag

In beginsel loont zich een overschrijving naar China pas vanaf grotere bedragen, omdat anders de kosten in geen verhouding tot het factuurbedrag staan. Wie regelmatig geld naar China moet overmaken kan overwegen om een rekening te openen bij een bank die deze betalingen aan lage kosten aanbiedt.

Bij eenmalige overschrijvingen of bestellingen daarentegen, zou men per keer moeten berekenen of de koop rekeninghoudend met de kosten, nog wel de moeite waard is.
Gerelateerde artikelen
Western Union, alle antwoorden omtrent dit betalingssysteem!Western Union, alle antwoorden omtrent dit betalingssysteem!Western Union is al jaren actief in het beheren van wereldwijde financiële verrichtingen. Wereldwijd gebruiken miljoenen…
Dure transacties en stijgende koers bij de Western UnionDe Western Union Company – meestal verkort de Western Union genoemd – is een bank die al sinds 1851 actief is in de dien…
Western Union: Eenvoudig geld overmaken naar het buitenlandWestern Union: Eenvoudig geld overmaken naar het buitenlandMet Western Union kun je snel en eenvoudig geld overmaken naar iemand in het buitenland. Western Union heeft in bijna al…
Geld naar het buitenland sturen, hoe doe je dat?Geld naar het buitenland sturen, hoe doe je dat?Soms is het nodig dat iemand in het buitenland plotseling geld nodig heeft. Ook zijn er mensen in Nederland die anderen…
Western Union: geld naar internationale rekening overmakenWestern Union: geld naar internationale rekening overmakenGeld overmaken moet altijd op een betrouwbare en veilige manier verlopen. Daartoe biedt Western Union reeds jaar en dag…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld overmaken naar China"

Reacties

Henk van de Hoef, 30-12-2014 16:48 #3
Ben van Plan een Streetstrider in China te bestellen. Betaling dient te geschieden via TT overboeking. Kan ik hiervoor mijn Mastercard gebruiken? Hoe gaat e.e.a. in zijn werk? Is mijn betaling dan ook veilig en kan ik mijn betaling via Mastercard terug krijgen, als ik mijn bestelling niet ontvang? Graag ontvang ik uw advies. Bij voorbaat dank voor uw aandacht.

Mike, 11-11-2014 10:03 #2
Beste Justin,
Ik zag je reactie vandaag,
en weet niet of deze all inmidels is opgelost, Zo niet dan heb ik een tip voor je,
Naar mijn ervaring China heeft inderdaad bepaalde regeling waarbij de transacties kunnen beperken of "blokkeren",
helemaal bij Bank of China, Zelf heb ik in 2012 een overschrijving gedaan van ABN naar "Industrial and Commercial Bank of China",
De transactie ging toen wel zeker langer duren dan het bij mij uitgelegde termijn, maar de transactie is uiteindelijk goed binnen gekomen bij de ontvanger.
Naar ontvanger's eigen uitleg is wel zo dat bij BoC (Bank of China) toen een strengere Regel/Controle heeft.
Vriendelijke Groet
Mike

Justin, 27-10-2013 01:36 #1
Ik zou graag een advies/mening krijgen op de situatie waar ik momenteel in zit.

Op 16-10-2013 heb ik een bedrag van $825 USD naar een contactpersoon overgemaakt in China voor goederen. Dit is via ING buitenlandse overschrijving gedaan. Op de website van ING staat dat het gemiddeld 5 werkdagen duurt voordat de overschrijving is voltooid. Alleen is dat nu niet het geval. Bij de statuscheck staat overigens wel: overschrijving voltooid. De persoon waarmee ik nu nog contact mee heb heeft verklaart dat het geld wel bij de betreffende bank (Bank of China) is aangekomen maar hij het geld niet op zijn rekening kan krijgen. Inmiddels zijn we nu 11 dagen verder en is het geld er nog steeds niet. De situatie is voor mij ook niet helder omdat de persoon niet duidelijk uit kan leggen wat er aan de hand is. Kan de transactie nog worden geannuleerd of moet ik daarvoor met de ING of Bank of China contact opnemen. Ik heb er rekening mee gehouden dat dit ook een oplichting zou kunnen zijn alleen vind ik het in die zin apart dat deze persoon dan nu nog steeds contact met mij houd over de betaling terwijl hij ook al lang het contact had kunnen verbreken na het innen van het geld indien dat het geval is.

Ik hoop dat iemand mij raad kan geven en mij opties kan geven wat ik het beste kan doen in mijn situatie.

Justin.

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 05-04-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!