InfoNu.nl > Financieel > Geld > Zal contant geld verdwijnen? Voor- en nadelen van cash geld

Zal contant geld verdwijnen? Voor- en nadelen van cash geld

Zal contant geld verdwijnen? Voor- en nadelen van cash geld Met de explosieve ontwikkeling van de technologie zijn er in het begin van de eenentwintigste eeuw meer en meer initiatieven ontstaan om elektronisch te betalen, denk bijvoorbeeld aan de betalingen via smartphone. Lijkt het erop dat cash geld zal verdwijnen en gaan we binnen enkele jaren alleen nog elektronisch betalen? Zo zeker is het voorgoed verdwijnen van contanten nog helemaal niet. Als het ooit zover komt zal dit niet alleen voordelen maar ook verschillende nadelen met zich meebrengen.

Einde contant geld?

De tijd dat de meeste mensen met contant geld betaalden lijkt stilaan aan zijn eind gekomen. Sinds de explosieve ontwikkeling van internet, smartphones, en tablets lijkt het erop dat we naar een cashloze toekomst gaan. Er zijn meer en meer initiatieven ontstaan om elektronische betalingen mogelijk te maken, denk bijvoorbeeld aan Google Wallet, of het betalen van je koffie bij Starbucks via je smartphone.

Verdwijnen cash: voordelen

De voordelen van elektronische betalingen zijn vooral te vinden op het niveau van de banken en de overheid. Banken zullen geen geld meer moeten spenderen aan geldautomaten, geldtransport en andere kosten. De overheid zal beschikken over alle financiële gegevens van alle burgers, want al die betalingen worden ergens opgeslagen. Op die manier kunnen illegale geldstromen, zwart geld en witwasserij beter worden opgespoord. Het voordeel voor de consument is te herleiden tot het praktisch gemak om geen bankbiljetten en munten meer op zak te moeten hebben.

Verdwijnen cash geld: nadelen

Veiligheid privégegevens

Financiële privacy
Als de evolutie naar 100 % elektronische betalingen zich blijft voortzetten, dan kan dit helaas ook nadelen met zich meebrengen. Als we steeds elektronisch betalen, dan zullen we noodgedwongen onze financiële privacy moeten opgeven. De banken, de overheid en internetproviders zullen weten hoe, waar, wanneer en hoeveel we betaald zullen hebben. Er zullen heelwat mensen zijn die niet willen dat deze gegevens bij derden bekend zijn.

Misbruik en diefstal
Een andere belangrijke vraag zal zijn: hoe wordt de veiligheid van die gegevens gegarandeerd? Er zijn al genoeg gevallen bekend van privégegevens van consumenten die per ongeluk op het internet zijn beland. De mogelijkheid van een alsmaar sterker wordende controlestaat, die al onze gegevens centraliseert, mag niet uit het oog verloren worden. Daarbij zal er altijd de mogelijkheid bestaan van diefstal door hackers van onze persoonlijke gegevens, tot inloggegevens en pincodes toe.

Fooi geven zonder cash?

Als er geen cash meer bestaat, dan zullen onvermijdelijk enkele typisch menselijke omgangsvormen veranderen. Hoe kan je je waardering voor de goede service van een ober uitdrukken als je hem geen fooi kan geven? Via een overschrijving van 2,00 euro op je smartphone? En hoe kan een grootmoeder haar kleinkind de traditionele nieuwjaarscentjes in de hand stoppen? Via tablet?

Internationale betalingen

Als er in enkele Europese landen alleen nog elektronisch betalingsverkeer mogelijk is, dan betekent dit nog niet dat alle landen dat voorbeeld zullen volgen. In veel Afrikaanse landen is er nog altijd een typische cash-cultuur, en hebben veel mensen niet eens een bankrekening. Als het contant geld in Europa en Amerika afgeschaft wordt, hoe moet een toerist dan aan vreemde valuta komen om te betalen in pakweg Cuba of Egypte, als daar nog niet via smartphone kan betaald worden?

Elektriciteitspanne

Doordat technologie zoveel praktisch gemak met zich meebrengt, gaat de mens er snel veel waarde aan hechten. Van nature is de mens lui, dus alles wat hem het leven makkelijker maakt, daar loopt hij hoog mee op. Zo ook met technologie. Maar wat als je in de supermarkt wilt betalen en het toestel voor elektronische betalingen doet het niet? Of wat als je smartphone een betaling weigert? Of als je je smartphone kwijtraakt door verlies of diefstal? Het zou toch handig zijn als we in zulke noodgevallen toch wat cash achter de hand zouden hebben.

Nieuwe rol voor goud en zilver?

Geldtransacties verbergen

Als het einde van cash geld daadwerkelijk gerealiseerd wordt, dan kan dit leiden tot nieuwe, misschien wel verrassende, evoluties. Stel dat al onze elektronische betalingen geregistreerd worden, hoe gaan mensen met slechte bedoelingen daarop reageren? Dieven zullen er immers altijd zijn en ze zullen altijd op zoek gaan naar manieren om te stelen, of op zijn minst sommige transacties te verbergen.

Goud en zilver als betaalmiddel?

Als cash verdwijnt komt er misschien een nieuwe rol voor goud en zilver. Via betalingen met gouden en zilveren munten val je immers uit het alziende elektronische oog van de banken en de overheid. Sinds de crisis van 2008 rijzen de ondernemingen waar je fysiek goud en zilver kan kopen als paddenstoelen uit de grond. Bovendien willen mensen toch nog graag iets van fysieke waarde in handen hebben dat tastbaar is, in tegenstelling tot elektronisch geld. Hier zou een interessante toekomstige rol kunnen liggen voor edelmetalen als betaalmiddel, zoals goud en zilver, en eventueel ook palladium en platinum.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cash betalen en afvallenCash betalen en afvallenCash betalen lijkt steeds meer te verdwijnen in de winkels. We pakken steeds vaker de pinpas of creditcard om af te reke…
Cash geld aan de kant houden: voordelen en nadelenCash geld aan de kant houden: voordelen en nadelenCash geld aan de kant houden wordt vooral gedaan in onzekere beurstijden, zoals bijvoorbeeld op het einde van 2011. Bele…
Contant betalen in België: regels voor cash aankopenContant betalen in België: regels voor cash aankopenCash betalen in België werd vanaf 2014 aan nieuwe regels onderworpen. De overheid meende zo een stap te zetten in de str…
Cash Passport van GWK Travelex: altijd geld bij je!Cash Passport van GWK Travelex: altijd geld bij je!Als je op reis gaat wil je er zeker van zijn dat je altijd op een veilige manier geld voor handen hebt. Cash Passport va…
Snel cash geld nodig? Je gouden sieraden verkopenSnel cash geld nodig? Je gouden sieraden verkopenIn deze onzekere tijden van crisis hebben heelwat mensen nood aan cash geld. Ze gaan proberen om spullen te verkopen en…
Bronnen en referenties
  • https://www.security.nl/artikel/41170/%22Einde_pinpas_en_contant_geld_in_2020%22.html, bezocht op 08/09/2015.
  • http://www.visionair.nl/politiek-en-maatschappij/nederland/einde-contant-geld-is-begin-dictatuur/, bezocht op 08/09/2015.

Reageer op het artikel "Zal contant geld verdwijnen? Voor- en nadelen van cash geld"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 09-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Cash geld
Schrijf mee!