InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kinderopvang duurder in 2013

Kinderopvang duurder in 2013

Kinderopvang duurder in 2013 De kinderopvang is per 2013 duurder geworden door bezuinigingen op de kinderopvangtoeslag. De bezuinigingen kosten ouders met jonge kinderen gemiddeld 80 per maand.
In 2005 werd het gebruiken van de kinderopvang gestimuleerd door een hoge kinderopvangtoeslag voor ouders met kinderen in de kinderopvang. Achteraf gezien is de regeling waarschijnlijk zelfs te ruim geweest. Uit onderzoek van Wijzeringeldzaken.nl in december 2012, blijken gezinnen gemiddeld 80 per maand meer te gaan betalen in 2013. De ouders in het onderzoek hadden een proefberekening gemaakt waar dit uit bleek. De bezuinigingen per 2013 in een slecht nieuws voor kinderopvangcentra. In 2012 zijn er al tientallen failliet gegaan, in 2013 zullen er nog velen volgen.

Zoeken naar een andere oplossing

Gezinnen met kinderen tot 4 jaar moeten meer gaan betalen voor de kinderopvang per 2013. In 2012 hebben veel ouders al maatregelen getroffen om de toenemende kosten op te vangen. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan één dag naar opa en oma in plaats van de kinderopvang. Nog drastischer is om minder te gaan werken om de kosten te kunnen drukken. Uit het onderzoek van Wijzeringeldzaken.nl blijkt dat twee op de tien ouders minder gaat werken om de kosten te drukken. Slechts 15% van de ondervraagden geeft aan geen maatregelen te treffen om de financiële teruggang op te vangen.

Bezuinigingen kinderopvang in 2012 en 2013

In 2012 is een bezuiniging doorgevoerd door de ouderbijdrage met 16,25% te verhogen. Daarnaast zijn de kinderopvanguren gekoppeld aan de uren van de minst werkende partner. Werkt de minst werkende partner 20 uren? Dan is ook maximaal voor 20 uren kinderopvang te compenseren. In 2013 wordt de kinderopvangtoeslag voor de hoogste inkomens geschrapt. Het gaat hierbij om een bruto jaarloon vanaf 118.189. Voor iedereen wordt de kinderopvangtoeslag voor het eerste kind verlaagd.

Zoeken naar alternatieven voor kinderopvang

Ouders die de extra kosten per 2013 niet kunnen of willen dragen, zullen op zoek moeten naar een alternatief. Door de hoge kosten van alternatieven moet er creatief gedacht worden. Ouders die in hetzelfde schuitje zitten kunnen elkaar bijvoorbeeld helpen door elkaars kinderen op te vangen. Het voordeel is dat uw eigen kind een speelkameraadje heeft en u hebt geen kosten meer voor het opvangen van uw kinderen. Een nadeel is dat u een taak erbij krijgt.

Kunt u 80 per maand extra missen?

Door de volledige economische teruggang zijn gezinnen steeds beter gaan letten op hun uitgaven. Stijgende kosten moeten opgevangen worden. In het geval de extra lasten niet te dragen zijn, moet er gezocht worden naar een andere oplossing. Door de bezuinigingen komen veel ouders in een lastige positie terecht. Ze moeten het aantal uren blijven werken, maar ze kunnen de extra lasten niet meer dragen.

Kinderdagverblijven hebben het zwaar

De kinderopvangbranche heeft gouden tijden beleefd. Enkele jaren geleden hoefden ouders met een inkomen tot modaal weinig zelf te betalen. De kinderopvang was nog goedkoper dan de buitenschoolse op vang van een gemiddelde basisschool. Nu de tegemoetkomingen steeds verder worden teruggeschroefd kiezen minder ouders ervoor om hun kinderen naar het kinderdagverblijf te brengen. In 2011 zijn er 7 kinderdagverblijven failliet gegaan. In 2012 is dit aantal gestegen naar 52. Naar verwachting zal 2013 het aantal faillissementen van 2012 gaan overtreffen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.wijzeringeldzaken.nl/2012-q4/eigen-bijdrage-kinderopvang-kost-ouders-gemiddeld-%E2%82%AC80,--per-maand-extra.aspx
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvang/maatregelen-kinderopvang-2013

Reageer op het artikel "Kinderopvang duurder in 2013"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 27-12-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!