InfoNu.nl > Financieel > Geld > Engeland: een bankrekening openen in Engeland

Engeland: een bankrekening openen in Engeland

Het is relatief eenvoudig om een rekening te openen bij een Britse bank. Dit kan bij verschillende Britse banken in Nederland, zoals Barclays en de Royal Bank of Scotland. U kunt zowel een betaalrekening als spaarrekening openen. Veel mensen gebruiken hun bankrekening op te speculeren op koerswijzigingen van de Britse pond. Een andere reden waarom mensen een rekeningen openen bij een Engelse bank is omdat zij daar wonen of veel klanten hebben zitten. Lees er alles over in dit artikel. Er zijn relatief veel Nederlanders die een bankrekening bij een Engelse bank willen openen. Er zijn verschillende redenen waarom iemand een bankrekening bij een Engelse bank zou willen openen. De allereerste zou zijn dat iemand in Engeland woonachtig is. In dat geval is het praktischer om ook een Engelse rekening te openen, bijvoorbeeld waar uw werkgever u op kan betalen en waar u zelf geld mee kan overmaken. Dit kan anders ook wel met behulp van het IBAN-nummer, maar in dat geval is het wel ingewikkelder en gaat alles wel veel trager. Een tweede reden waarom iemand een bankrekening zou willen openen bij een Engelse bank is omdat hij of zij veel zaken doet in Groot-Brittannië. In dat geval is het ook efficiënter om een rekening te openen bij een Britse bank.

Een bankrekening openen in Engeland

Een bankrekening openen in Engeland is relatief eenvoudig. Het is namelijk mogelijk om dat bij een Britse bank in Nederland te doen. De Britse banken Royal Bank of Scotland en Barclays zijn steeds actiever in Nederland. Samen met Lloyds en HSBC staan zij bekend als de grote vier. Aanvankelijk was het alleen mogelijk daar een hypotheek af te sluiten, maar zij worden ook steeds actiever op het gebied van hypotheken en betaalrekeningen. Wanneer u een rekening heeft geopend kunt u deze makkelijk overzetten naar een Engelse rekening. Als u bij een bank in Engeland zelf een rekening opent, dan kost het veel meer werk. In dat geval moet u langs gaan bij de bank en uw paspoort tonen. Ook moet u kunnen aantonen dat u in Engeland woont en daar werkzaam bent. Dat kan bijvoorbeeld door een loonstrookje te tonen. De bank mag u vervolgens zonder opgaaf van reden weigeren. Dat gebeurd overigens relatief weinig.

Sparen in Engeland

Iemand die zijn of haar geld stalt op een spaarrekening bij een Engelse bank heeft ook recht om zijn geld terug te krijgen tot een bedrag van honderdduizend Britse pond wanneer een bank failliet gaat. De meeste overheden garanderen het spaargeld tot een bepaald niveau, omdat mensen anders hun geld wellicht niet bij een bank willen stallen. Als een bank failliet draaien de andere Britse banken uiteindelijk op voor de vergoeding van de spaartegoeden. In Engeland zijn de laatste decennia weinig banken failliet gegaan. De meeste werden tijdens de Kredietcrisis tijdens door de Britse overheid overeind gehouden.

Speculeren op koerswijzigingen van de Britse pond

Soms gebruiken mensen hun Engelse bankrekening ook als verkapte beleggingsrekening. Engeland is namelijk een van de landen die niet mee is gegaan met de Euro. Dat was een verstandige keuze doordat zij niet zijn meegesleept, inde hele affaire met Griekenland. Landen als Nederland hebben daardoor veel geld verloren en daar heeft Engeland geen last van. Wanneer zij euro”s overmaken van een Nederlandse rekening dan komen die als Britse ponden op de Engelse rekening te staan. Wanneer de euro minder waard wordt neemt de waarde van de Britse ponden toe. Andersom geldt hetzelfde. Als de euro minder waard wordt nemen de Britse ponden in waarde op. Op deze manier kunnen de rekeninghouders dus speculeren op koerswijzigingen zonder dat zij bijvoorbeeld transactie kosten betalen.
© 2012 - 2014 Simcha, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Engeland: een bankrekening openen in Engeland"

Reactie

Jeroen, 09-12-2013 15:08 #1
Makkelijk om een bankrekening te openen in Engeland vanuit Nederland? Ik geloof er geen snars van! Heb alle Nederlandse en Engelse banken in Nederland gesproken en bij geen van hen is het gelukt om een rekening te openen!

Infoteur: Simcha
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!