InfoNu.nl > Financieel > Geld > Overzicht BIC-codes van alle Nederlandse en Belgische banken

Overzicht BIC-codes van alle Nederlandse en Belgische banken

Overzicht BIC-codes van alle Nederlandse en Belgische banken Een overzicht van alle BIC-codes van Nederlandse en Belgische banken. Je hoort het woordje 'BIC' tegenwoordig steeds vaker voorbijkomen in het bankwezen. Het wijst natuurlijk niet op de alom bekende pennenfabrikant maar op een code die essentieel is om bankverrichtingen te doen voltooien in Europa. Om een Europese bankoverschrijving te doen is een BIC-code namelijk noodzakelijk om de transactie tot een goed einde te brengen.

In dit artikel

Wat is een BIC-code?

Het is een afkorting die staat voor Bank Identifier Code. Het is een code die in het leven geroepen is door de Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication, ook bekend als SWIFT. Deze organisatie is verantwoordelijk voor alle financiële transacties en berichten wereldwijd. Meer dan 8.000 banken en andere financiële instellingen uit een kleine 200 landen maken deel uit van SWIFT. De BIC-code was voorheen bekend als de SWIFT-code, die vanzelfsprekend zijn naam te danken had aan de organisatie erachter.

Waarvoor wordt de BIC-code gebruikt?

Via de BIC-code weet eender welke bank ter wereld bij welke bank een rekening gevestigd is. Om een bedrag over te maken aan bijvoorbeeld een Duitse rekening is is niet voldoende om enkel het rekening- of IBAN-nummer op te geven, ook de BIC-code is verplicht om een dergelijke betaling in goede banen te lijden. Steeds meer en meer nationale betalingen vereisen ook het gebruik van een BIC-code. Anders dan vroeger ijvert men ernaar om niet enkel de klassieke rekeningnummer van een betaal- of zichtrekening te gebruiken, maar wel de nieuwe IBAN-nummer in combinatie met de BIC-code.

Hoe is een BIC-code opgebouwd en hoe ziet ze er uit?

Een BIC-code is samengesteld uit een reeks cijfers en letters die elk wijzen op een bepaald onderdeel van de bank en zijn rekeningnummer. Een fictief voorbeeld van een BIC-code is: BBBBLLPPFFF.

De betreffende letters in het voorbeeld staan voor:
  • BBBB: De code van de bank op nationaal niveau. Deze kan iedere bank, mits de code nog vrij is, zelf kiezen.
  • LL: De landcode waarin de bank gelegen is. Deze is gebaseerd op de internationale afkortingen van landen.
  • PP: De code van de plaats van de bank, kan zowel bestaan uit letters als uit cijfers.
  • FFF: Optionele aanduiding van het filiaal.

Wat is mijn BIC-code?

Een BIC-code is niet individueel, iedere bank heeft zijn eigen code die gekoppeld zijn aan al zijn rekeningen. De BIC-code wordt meestal weergegeven op de rekeninguittreksels of -afschriften. Voor wie zijn code toch niet kan vinden geven we hier even een overzicht van de meest voorkomende Nederlandse en Belgische BIC-codes:

Nederlandse banken:

  • ABN Amro: ABNANL2A of ABNANL2R
  • Achmea Retail Bank: ARBNNL22
  • AEGON Bank: AEGONL2U
  • Akbank: AKBKNL2R
  • Amsterdam Trade Bank: STOLNL2A
  • Bank Nederlandse Gemeenten: BNGHNL2G
  • BNP Paribas: BNPANL2A
  • C & E Bankiers: CEBUNL2U
  • Citibank International: CITINL2
  • Deutsche Bank: DEUTNL2A
  • Delta Lloyd Bank: DLBKNL2A
  • DSB bank: DSSBNL22
  • F. van Lanshot Bankiers: FVLBNL22
  • Fortis Bank: FTSBNL2R
  • Friesland Bank: FRBKNL2L
  • ING Bank: INGBNL2A
  • Lanschot Bankiers: FVLBNL22
  • HSBC Bank: HSBCNL2A
  • Kas Bank: KASANL2A
  • KBC Bank: KREDNL2X
  • Levob Bank: OVBNNL22
  • Rabobank: RABONL2U
  • SNS Bank: SNSBNL2A

Belgische banken:

  • ABN Amro: ABNABE2AIPC
  • Accord: ACCOBEB3
  • Antwerpse Diamantbank: ADIABE22
  • Argenta: ARSPBE22
  • Audi: AUETBE22
  • AXA Bank: AXABBE22
  • Bank van de Post: BPOTBEB1
  • Belfius: GKCCBEBB
  • BNP Paribas: BNPABEBB
  • BNP Paribas Securities Services: PARBBEBZ
  • Centea: SPAABE22
  • Citibank Belgium: CTBKBEBX
  • Credit Agricole: NICABEBB
  • Deutsche Bank: DEUTBEBE
  • Ethias: ETHIBEBB
  • ING Bank: BBRUBEBB
  • KBC Bank: KREDBEBB
  • Keytrade Bank: KEYTBEBB
  • Landbouwkrediet: NICABEBB
  • Rabobank: RABOBE22
  • Record Bank: HBKABE22

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Grensoverschrijdende betalingen binnen de EUEen overschrijving naar het buitenland wordt onder bepaalde voorwaarden behandeld als een gewone binnenlandse betaling.…
Banktransfers: wat zijn de BIC/SWIFT- en IBAN-codes?Banktransfers: wat zijn de BIC/SWIFT- en IBAN-codes?Om een banktransfer te doen kon je voorheen gewoon de rekeningnummers ingeven en de betaling kon gedaan worden. Vanaf 1…
Geldtransfers: het eengemaakte Europese betaalsysteem SEPAGeldtransfers: het eengemaakte Europese betaalsysteem SEPADe Europese Unie streeft ernaar om op financieel en monetair vlak een eenheid te zijn. Ook in de banksector wil men zorg…
IBAN, wat is het precies?Iedereen in Nederland krijgt het, een eigen IBAN(International Bank Account Number). Zowel consumenten als bedrijven gaa…
Over op IBAN: wat houdt het in en wat moet je weten?Over op IBAN: wat houdt het in en wat moet je weten?Vanaf 1 februari 2014 gaat ook Nederland over op het IBAN. Dit nummer zorgt ervoor dat je een langer rekeningnummer moet…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Overzicht BIC-codes van alle Nederlandse en Belgische banken"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 04-12-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!