InfoNu.nl > Financieel > Geld > Huizenprijzen – 2013 een rampenjaar?

Huizenprijzen – 2013 een rampenjaar?

Huizenprijzen – 2013 een rampenjaar? Eind 2012 zijn de verwachtingen met betrekking tot de ontwikkeling van de huizenprijzen zeer negatief. ING en Rabobank verwachten dalingen van 7%, de praktijk zal uitwijzen of het bij 7% blijft. Bij het ontstaan van de kredietcrisis gingen de huizenprijzen licht zakken. In eerste instantie leek het te gaan om een tijdelijke dip, maar de huizenprijzen lijken steeds sneller te zakken in de loop der jaren. Door de in 2012 aangekondigde beperking van de hypotheekrenteaftrek zouden de huizenprijzen wel eens nog sterker kunnen gaan dalen. Daarnaast lijkt het vertouwen in de huizenmarkt verdwenen.

Pogingen om de huizenmarkt te stimuleren

Er zijn pogingen ondernomen om de daling van de huizenprijzen te stoppen, maar zonder resultaat. De overdrachtsbelasting is verlaagd naar 2%, maar dit was onvoldoende om de huizenmarkt weer een stimulans te geven. Er stonden al voor 2012 beperkingen op stapel om de hypotheekrenteaftrek te beperken, maar om de huizenmarkt niet zwaarder onder druk te zetten zijn maatregelen uitgesteld. Door de slechte economische omstandigheden is in 2012 toch besloten om de hypotheekrenteaftrek te beperken.

Strengere acceptatienormen verslechteren de huizenmarkt

Sinds augustus 2011 worden er strengere acceptatienormen gehanteerd door banken en verzekeraars. Bij het afsluiten van nieuwe hypotheken moet er voldaan worden aan de nieuwe normen. Zelfs bij wijzigingen in bestaande hypotheken zijn de geldverstrekkers de verscherpte normen, die eigenlijk gelden voor nieuwe hypotheken, streng aan het toepassen. In het geval van een scheiding kunnen banken en verzekeraars het onmogelijk maken om de hypotheek aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. In het verleden hebben de geldverstrekkers teveel geld verstrekt en nu zijn ze niet meer bereid om enige risico’s te lopen.

Negatieve omstandigheden in 2013

Vanaf 1 januari 2013 is het niet meer toegestaan om een hypotheek af te sluiten waarin de aflossing wordt doorgeschoven naar de einddatum. Maandelijks moet er een aflossing plaatsvinden zodat op einddatum de hypotheek volledig is afbetaald. Deze hypotheekvorm biedt meer zekerheid voor de toekomst en is beter bestand tegen waardedalingen van het huis, maar de maandlasten zullen wel gaan stijgen. Hierdoor zal het nog lastiger worden om een hypotheek af te sluiten. De doorstroming in de huizenmarkt zal verder verslechteren, want bij het aanpassen van de hypotheek lopen huiseigenaren tegen het probleem aan dat ze te maken krijgen met de verplichting om af te lossen op de hypotheekschuld.

Bodem nog niet bereikt in 2013?

De ING verwacht voor 2013 een daling van de huizenprijzen van 7%. Ook voor het jaar 2014 zijn de verwachtingen somber. De bank verwacht voor dat jaar een daling van 5%. Door dergelijke aankondigingen zal het vertrouwen in de huizenmarkt nog verder afnemen. Zolang iedereen somber blijft over de huizenprijzen, zullen de huizenprijzen ook blijven zakken. De huizenmarkt kan pas weer herstellen zodra potentiële kopers er weer vertrouwen in krijgen. Het moet ze wel eerst mogelijk worden gemaakt om een hypotheek af te sluiten.

Huis kopen in 2013 of nog wachten?

Niemand kan met zekerheid zeggen hoe de huizenprijzen zich gaan ontwikkelen. Kijkend naar de voorspellingen en de ontwikkelingen in de achterliggende jaren lijkt het kopen van een huis in 2013 geen slimme investering. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, maar ze geven wel een goede indruk. Wachten tot de huizenmarkt de dalende trend heeft doorbroken lijkt op dit moment verstandig.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://huizenmarkt.blog.nl/huis-verkopen/2012/11/29/ing-huizenprijzen-2013-met-7-omlaag#more-840

Reageer op het artikel "Huizenprijzen – 2013 een rampenjaar?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 03-12-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!