InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat is garantiedagloon?

Wat is garantiedagloon?

Wat is garantiedagloon? Bij het aanvaarden van een nieuwe baan vanuit een WW-uitkering kan de situatie ontstaan dat u na afloop van een tijdelijke functie lagere WW-rechten overhoudt. Het garantiedagloon kan voorkomen dat u gestraft gaat worden voor het aanvaarden van een baan tegen een lager loon. Onder voorwaarden hebt u recht op een WW-uitkering nadat u onvrijwillig werkloos bent geworden. Werknemers die een lang arbeidsverleden hebben krijgen langer een WW-uitkering dan werknemers met een kort arbeidsverleden. Werknemers die ontslagen zijn vanuit een langlopend arbeidsovereenkomst, hebben in de praktijk moeite om weer een baan te vinden met een vergelijkbaar inkomen.

Terugval in inkomen

De eerste twee maanden van de WW-periode ontvangt u als werknemer 75 procent van het laatst verdiende loon (tot maximum dagloon). De resterende looptijd van de WW-uitkering bestaat er recht op 70 procent van het laatst verdiende loon. Er moet vervolgens gezocht worden naar een nieuwe baan. Het zal een baan moeten zijn die in de lijn ligt van de genoten opleiding en de ervaring. Dit is alleen al noodzakelijk om weer een vergelijkbaar inkomen te krijgen. Nadat u als werknemer werkloos bent geraakt, moet u er rekening mee houden dat u mogelijk geen nieuwe baan weer gaat vinden met een vergelijkbaar inkomen. Dit zal vooral gelden voor werknemers die bij een bedrijf ontslagen zijn waar een goede CAO van kracht is of van kracht is geweest. In de loop der jaren is het salaris sterk gestegen, maar een dergelijk salaris kunt u niet verwachten van de nieuwe werkgever.

Baan accepteren met een lager inkomen

Indien u een baan accepteert tegen een lager inkomen, wordt u niet in alle gevallen gecompenseerd vanuit de WW-uitkering. In het eerste jaar dat u de uitkering krijgt wordt er uitsluitend gekeken naar het aantal uren dat u gaat werken. Krijgt u een WW-uitkering uitgaande van een werkweek van 36 uur en u gaat weer 20 uren werken? Dan blijft de uitkering doorlopen voor 16 uren. Het maakt hierbij niet uit hoeveel u verdient in de betreffende 20 uren. Als u een hoog uurloon krijgt, ontvangt u toch gewoon de uitkering voor de 16 uren. Stel, u accepteert een tijdelijke functie met een lager inkomen, dan gaat het u geld kosten ten opzichte van de uitkeringsrechten.

Na een tijdelijke functie terug in de WW

Nadat u een half jaar weer hebt gewerkt, worden de WW-rechten gebaseerd om het nieuwe inkomen. U hebt bijvoorbeeld recht op een WW-uitkering gebaseerd op een fulltime salaris van 3.000. U accepteert en tijdelijke functie met een salaris van 2.500 voor een periode van één jaar. Zodra de tijdelijke functie afloopt ontvang u een WW-uitkering van 1.750 in plaats van 2.100 waar u recht op had voordat u de tijdelijke functie accepteerde. Dit werd gezien als ongewenst. Het garantiedagloon voorkomt het benadelen van werknemers die een lager betaalde functie hebben geaccepteerd.

Garantiedagloon kijkt naar oude rechten

Onder voorwaarden kunt u recht hebben op het garantiedagloon. Dat wil zeggen dat er bij opnieuw werkloos raken de WW-uitkering gebaseerd gaat worden op het oude inkomen bij een voorgaande werkgever. Deze garantie is ingesteld om werklozen niet te ontmoedigen om een tijdelijke baan tegen een lager inkomen te accepteren. De volgende voorwaarden worden er gesteld:
  • U bent binnen twee jaar na het ontslag weer aan het werk gegaan in een baan met een lager salaris
  • U wordt weer werkloos binnen drie jaar nadat u de eerste keer ontslagen bent
Gerelateerde artikelen
IVA: wat is dat?IVA: wat is dat?IVA staat voor Inkomensverzekering volledig en duurzaam arbeidsongeschikten. Wat is de IVA en wie komen ervoor in aanmer…
WGA: wat is dat?WGA: wat is dat?De WGA is de Werkhervattingsregeling voor gedeeltelijk arbeidsgeschikten. Wat houdt de WGA precies in en wie komt ervoor…
WW-uitkering berekenen - Hoeveel geld krijg ik?Een baan verliezen is erg vervelend. Dit betekent een enorme terugval in inkomsten, ook als je minder uren moet gaan wer…
Zo werkt de WW-uitkeringDoor de huidige crisis gaan steeds meer bedrijven failliet of vallen er gedwongen ontslagen. Maar wat nu als men als wer…
Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2016 en 2017Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2016 en 2017Twee keer per jaar op 1 januari en op 1 juli wordt het minimumloon verhoogd, dat betekent ook een stijging van uitkering…
Bronnen en referenties
  • http://www.goedenwel.nl/experts/uwv/expert-vraag/krijg-je-na-baanverandering-nog-ww-van-je-laatste-voorlaatste-baan

Reageer op het artikel "Wat is garantiedagloon?"

Reacties

Majj, 18-11-2015 16:15 #4
Hoe zit als ik een tijdelijke baan kan krijgen met een hoger salaris dan mijn voorgaande baan. ik ben nu 1,5 jaar thuis in de ww, kan een tijdelijke baan krijgen die waarschijnlijk de 26/36 weken overschrijdt.
iedereen heeft het over een lager loon maar je kunt niets vinden over hoger. met de nieuwe regeling wordt als je geen vol jaar werkt je dagloon namelijk gemiddeld toch lager

Pauline Pieters, 22-06-2015 17:55 #3
Als ik op 31 juli 2012 ontslagen ben, en van 1 september 2013 t/m 31 augustus (1 september) 2015 2x een jaarcontract heb gehad, dat nu niet meer verlengd wordt, heb ik dan voldaan aan de voorwaarden voor garantiedagloon (oude rechten)? Of moet ik dan ontslagen worden per 1 augustus 2015?

Janelle, 09-12-2014 16:03 #2
Ik sluit mij aan bij Willem H.
Ik wordt opnieuw werkloos na 1,5 jaar dienstverband van 24 uur. Mijn oude dagloon was gebaseerd op een arbeidsovereenkomst van 36 uur. Ik had voorheen dus een hoger dagloon dan nu. Aanspraak maken op het garantiedagloon heeft amper nut omdat men meeneemt dat ik een baan van 24 uur heb geaccepteerd. Men rekent het oude garantiedagloon (gebaseerd op 36 uur) om naar 24 uur. Kan dit zomaar? Men heeft het op de site van het UWV over 'loon' en is niet duidelijk of dt het uurloon betreft of het maandelijkse loon wat ze garanderen.

"Uw uitkering wordt dan berekend met het oude, hogere dagloon dat wij gebruikten voor uw vorige WW-uitkering. De garantieregeling geldt voor u als u voldoet aan 3 voorwaarden:

u bent binnen 2 jaar na uw eerste ontslag weer gaan werken in een baan met een lager loon;
u wordt binnen 3 jaar na uw eerste ontslag opnieuw werkloos;
u kreeg na uw eerste ontslag een WW-uitkering."

Willem H., 28-11-2014 19:09 #1
Had bezwaar aangetekend wegens dat ik geen recht had op een garantiedagloon, maar ben in alle punten in mijn gelijk gesteld, krijg nu de garantiedagloon maar wel lager i.v.m. ik nu 36 uur had gewerkt en bij oude werkgever (eerste WW) 38 uur gewerkt had. vraag mag dit of kan ik hier tegen in beroep gaan.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 30-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 4
Schrijf mee!