InfoNu.nl > Financieel > Geld > Contant geld afschaffen, argumenten voor en tegen

Contant geld afschaffen, argumenten voor en tegen

Contant geld afschaffen, argumenten voor en tegen Contant geld barst van de bacteriën, is duur en onhandig, allemaal redenen die pleiten voor de afschaffing ervan. Anderen daarentegen zijn faliekant tegen de afschaffing van contant geld want je kan er immers anoniem mee betalen. Een groot goed in een tijd waarin we door overheden en bedrijfsleven op de voet worden gevolgd.

Heeft elektronisch geld de toekomst?

Contant geld is een helper van de duivel:
  • met contant geld worden zwartwerkers betaald;
  • smeergelden worden in contant geld afgerekend;
  • duistere praktijken worden ermee gefinancierd;
  • contant geld maakt belastingontduiking mogelijk;
  • mensen roven en moorden ervoor;
  • enzovoort, enzovoort.

De lijst is haast eindeloos. Contant geld roept de slechtste eigenschappen in een mens op en maakt velen van ons tot criminelen. De enige oplossing om dat alles uit de wereld te helpen: elektronisch geld. In dat verband is ook het fenomeen bitcoin een hoogst interessante ontwikkeling.

Anoniem betalen maakt contant geld bij velen geliefd

Maar hele volksstammen zijn tegen de afschaffing van contant geld omdat je met contant geld anoniem betalen kan. Een overboeking of automatische incasso is altijd elektronisch na te trekken en kan gemakkelijk leiden tot een samenleving met burgers wiens behoeften, gewoonten en eventuele ondeugden volledig "ter inzage" zijn.

Zolang overheden doorgaan met het ontwikkelen van “trojaanse (staats)paarden”, is menigeen blij dat hij zijn geld nog in contanten bij de bank kan afhalen en zijn betalingen cash kan afwikkelen. Mensen zijn het beu om nóg meer persoonlijke gegevens ter beschikking te stellen. Misschien worden die nooit gebruikt maar wellicht dragen ze er ook toe bij om een nauwkeurig profiel van ons te maken.

Bij aankoop met een creditcard bijvoorbeeld wordt opgeslagen waar en wanneer je voor welk bedrag gekocht hebt. En veel winkelketens slaan via verschillende kortingkaartsystemen ook nog eens op wat klanten in welke hoeveelheden en met welke frequentie bij hun inkopen. Combineer je die twee, dan laat zich snel en gemakkelijk voorspellen hoe lang het zal duren voordat een bepaalde bankklant in een bepaalde winkel weer een bepaald product koopt. Op die manier kunnen iemands gangen volledig worden gevolgd.

Elektronisch geld nog onvoldoende veilig en stabiel

Velen houden ons huidige netwerk voor elektronische geldtransfers nog voor onvoldoende veilig en onvoldoende stabiel voor een volledige afschaffing van contant geld. Want wát als je mobieltje een keer stuk gaat of een kaartlezer eens een keer niet werkt of geen ontvangst heeft? Iedereen die vandaag de dag regelmatig met plastic betaalt, kent deze problemen maar al te goed. En deze voorvallen gaan in de regel gepaard met andere extra kosten, al was het maar omdat je door zo´n toeval net je bus of je trein mist...

En zo maar even ter overweging: wat als de geldkraan wordt dichtgedraaid en men geen bankrekening meer heeft...? Opzegging van de bankrekening, om welke reden dan ook, kan al gauw worden ingezet om zich snel te ontdoen van “lastpakken”.

Is terugkeer naar ruilhandel een optie?

Onze voor-voorouders, die dus uit de primitieve oertijd, hadden het een stuk gemakkelijker. Toen werd (bijna) alles met elkaar gedeeld wat gejaagd, gevonden of gemaakt werd... tot, ja tot iemand ooit een keer jaloers werd op de welstand van de naburige stam.

Maar wees gerust! Ik ga hier niet pleiten voor een terugkeer naar een maatschappij van jagers en vissers! Maar we moeten wel beseffen dat niet alle waarden in het leven altijd alleen in geld zijn uit te drukken.

En bits en bytes zouden zich niet laten vervalsen?

Elektronisch geld is absoluut geen garantie om kwaadwillenden van hun criminele activiteiten af te houden. Integendeel, ze vinden dan nieuwe manieren om hun wandaden op een ander niveau te continueren:
  • denk alleen al maar aan de skimming-bendes die credit- of debitcard gegevens stelen! Die zijn er nú al in overvloed!
  • en via pishing vond het boevengilde ook al voldoende manieren bij internetbankieren om online aan ons elektronische geld te komen.
© 2012 - 2017 Grosso_Modo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Welke kluis kopen of huren?Welke kluis kopen of huren?Vroeger was het heel makkelijk om een kluis te huren bij de bank. Tegenwoordig is dit bijna niet meer mogelijk. De meest…
Valt contant geld onder de dekking bij een inbraak?Valt contant geld onder de dekking bij een inbraak?Gestolen goederen en geld uit uw huis vallen onder de dekking van de inboedelverzekering. Contant geld is ook verzekerd,…
Van contant geld naar elektronisch geldVan contant geld naar elektronisch geldContant geld maakt vooral bij particulieren nog altijd deel uit van het dagelijkse leven, ondanks alle digitale betaalmo…
Geld storten op eigen rekening kost geldGeld storten op eigen rekening kost geldAls u als particulier contant geld gaat storten op uw eigen rekening in 2016 of 2017, kost u geld bij de ING bank. Of u…
Wie de vrijheid liefheeft, betaalt contantWie de vrijheid liefheeft, betaalt contantAls iemand zijn rekeningen per definitie contant wil betalen, roept dat bij menigeen al gauw de vraag op of dat geld wel…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Contant geld afschaffen, argumenten voor en tegen"

Reacties

Jozeph Muntenbergh, 30-11-2012 11:50 #2
Dank voor dit belangrijke artikel en de reactie van Peter. Men werkt er naartoe om in 2015 het contant geld af te schaffen. Het doel is om de totale controle over de burgers te vervolmaken. Door bestudering van de resultaten uit de periode 1933-1945 en ontwikkelingen in het heden, lijkt het mij aannemelijk dat het ‘aan’ en ‘uit’ zetten van mensen straks zeer eenvoudig is tegen zeer lage kosten.

Peter Hendriksen, 29-11-2012 21:48 #1
Contant geld is de enige manier waarop we het ruilmiddel geld nog enigszins overzichtelijk kunnen houden, mits de producent ervan onder democratische controle staat. Zodra geld alleen nog elektronisch is, staan de burger en overheid machteloos.
We zien dat privé instellingen het niet voor elkaar krijgen om giraal geld te bewaken. Miljarden kunnen door een enkeling van plaats wisselen, mits deze op de juiste plek in een bank is ingevoerd. Het probleem is dat slechts 10% van dat geld daadwerkelijk gerelateerd is aan een fysieke tegenwaarde, de rest is lucht.
Bij het verdwijnen van dit geld moet die 90% lucht echter wel weer worden gecompenseerd door die mensen die de fysieke tegenwaarde vorm geven.
Momenteel zijn we in Europa bezig een systeem in het leven te roepen wat onder het mom van solidariteit met anderen, als doel heeft om alle controle bij overheden weg te halen. Het Europees Stabiliteit Mechanisme is een laatste stap om de invloed van de burger, net als nu al het geval is in Amerika, te niet te doen.

Ook voor het afschaffen van geld worden nobele maar schijn-redenen genoemd, daaronder ligt de wens verborgen om totale controle over alle transacties te krijgen. Een voorbeeld zijn de bacteriën. Als we ons bang maken over bacteriën laten we dan eerst alle handvatten op deuren afschaffen. Zij zijn de grootste bron van het verspreiden van virussen en bacteriën in onze maatschappij. Reactie infoteur, 29-11-2012
Dank voor uw waardevolle reactie!

Grosso Modo, schrijver van het artikel

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 26-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!