Hoe vraag ik mijn geld terug bij vertraging van de NS?

Hoe vraag ik mijn geld terug bij vertraging van de NS? ProRail-directeur Marion Gout - van Sinderen verklaarde begin 2012 dat er nog nooit zoveel treinen op tijd hadden gereden dan in 2011. Volgens Marion Gout – van Sinderen kwam 94,7 procent van alle treinen met minder dan vijf minuten vertraging op het bestemmingsstation aan. Het behaalde resultaat was zelfs een verbetering van 2,2 % ten opzichte van 2010. Toch krijgen treinreizigers vooral in de herfst en wintermaanden regelmatig nog te maken met vertragingen. Wanneer deze vertragingen oplopen tot een half uur, dan kan men in veel gevallen bij de NS een gedeelte van het betaalde reisgeld terugvragen. Hoe hoog de vergoeding van de NS is bij vertraging en hoe de vergoeding aan gevraagd kan worden is in dit artikel te lezen.

Nederlandse Spoorwegen

Het vervoer van treinreizigers over een lengte van 2.809 kilometer is sinds 2 augustus 1937 in handen van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Alle aandelen van de NS zijn in handen van de Nederlandse Overheid. De NS verzorgt iedere dag voor 6,5% van de Nederlandse bevolking het vervoer en maakt daarvoor gebruik van het Nederlandse spoorwegnet. ProRail is als beheerder verantwoordelijk voor het Nederlandse spoorwegnet. Het Nederlandse spoorwegnet is het drukste spoorwegnet van Europa en het op twee na drukste spoorwegnet ter wereld. Dat er dan tijdens de treinreis weleens iets anders kan gaan is een logisch gevolg.

Wanneer bestaat er recht op een vergoeding van de NS?

Zo kan het voorkomen dat de treinen niet op de aangegeven tijden vertrekken of aankomen. Reizigers kunnen te maken krijgen met een vertraging tijdens een treinreis bij de NS. Bij een vertraging kan de reiziger in enkele gevallen een compensatievergoeding aanvragen. De reden van de vertraging maakt hierbij in de meeste gevallen niet uit. Vertragingsoorzaken kunnen in de herfst en de winter bijvoorbeeld zijn: sneeuwval, gladde wissels door bladeren etc.

Treinreizigers bij de NS hebben recht op een compensatievergoeding

Treinreiziger kunnen in de volgende situaties om een compensatievergoeding vragen:
  • Als de reiziger door een vertraging minimaal 30 minuten te laat op het bestemmingsstation aankomt.
  • Als de reiziger een geldig NS-ticket kan tonen, dat afgestempeld of gedateerd is op de datum van de vertraging.
  • Als de reiziger een geldig OV - abonnement heeft en reist op de dag van de vertraging en voor het betreffende traject ingecheckt en uitgecheckt heeft.
  • Als er extra vervoersbewijzen gekocht zijn, zoals Railrunners en fietskaartjes.

Er zijn ook gevallen dat er geen recht op een vergoeding bestaat

  • Wanneer de totale compensatievergoeding uit zou komen op een bedrag dat lager is dan € 2,20.
  • Wanneer de NS vooraf een langere reistijd heeft aangekondigd.
  • Wanneer men gebruik maakt van een OV - chipkaart en de reiziger niet heeft ingecheckt en ook niet heeft uitgecheckt.
  • Wanneer de vertraging niet veroorzaakt is door de NS, maar bijvoorbeeld door andere vervoersbedrijven zoals Arriva, Syntus en Veolia.
  • Wanneer de NS te maken heeft met grote gevallen van overmacht. Hierbij is te denken aan bijvoorbeeld een stroomstoring. Een stroomstoring waarmee grote gedeelten van het land te maken moeten hebben.

Hoe hoog kan de NS compensatievergoeding zijn bij vertraging?

De hoogte van de vergoeding hangt af van de duur van de vertraging en het soort vervoersbewijs waarmee gereisd wordt.

Soort vervoersbewijsVanaf 30 minuten vertragingVanaf 60 minuten vertraging
Reizen op saldo of Reizen op rekening50% van de ritprijs100% van de ritprijs
Enkele reis50% van de ritprijs100% van de ritprijs
Dagretour25 % van de ritprijs50% van de ritprijs
Weekendretour25 % van de ritprijs50% van de ritprijs
Dagkaart25% van de aanschafprijs50% van de aanschafprijs
NS Toer (Lente-, Zomer-, Herfsttoer)25% van de aanschafprijs50% van de aanschafprijs
Studenten OV-chipkaart€2,27€4,54
OV-Jaarabonnement1/500 deel 1/250 deel
NS-Jaarabonnement1/500 deel1/250 deel
Railrunner50% van de aanschafprijs100% van de aanschafprijs
Railrunner Weekend25% van de aanschafprijs50% van de aanschafprijs
Dagkaart hond50% van de aanschafprijs100% van de aanschafprijs
Dagkaart fiets50% van de aanschafprijs100% van de aanschafprijs

Geld terugvragen bij vertraging

Wanneer een reiziger in aanmerking wenst te komen voor een vergoeding van de NS, dan kan de reiziger een schadeclaim indienen bij de NS. Deze schadeclaim kan zowel digitaal als via het papieren formulier ‘Geld Terug bij Vertraging’ worden aangevraagd.

Schadeclaim indienen
  • Een online schadeclaim kan worden ingediend via www.ns.nl
  • Het formulier 'Geld Terug bij Vertraging' kan worden aangevraagd via de NS Klantenservice 0900-2021163 (€ 0,10 p.m.) of worden afgehaald bij de NS-servicebalie, Kiosk of ‘AH to Go’ met NS-kaartverkoop.

Gratis email bij NS treinvertragingen

Wanneer er regelmatig via het zelfde traject gereisd wordt dan kan de reiziger gebruikmaken van een gratis email service. Wanneer er op het traject een vertraging optreedt, dan wordt de reiziger via de email op de hoogte gehouden over de vertraging. Op www.nsvertragingen.nl kan de reiziger zich gratis aanmelden voor de gratis service van de NS.
© 2012 - 2024 Tekstschrijvert, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Geld terug bij vertraging NSGeld terug bij vertraging NSDe NS doet er uiteraard alles aan om ervoor te zorgen dat je als treinreiziger geen vertraging oploopt. Heb je wel vertr…
Hoeveel geld terug bij vertragingHoeveel geld terug bij vertragingReizen met de trein kan comfortabel en ontspannen zijn, maar vertragingen en andere ergernissen komen geregeld voor. Bij…
Schadevergoeding bij vluchtvertraging of geannuleerde vluchtSchadevergoeding bij vluchtvertraging of geannuleerde vluchtBij vluchtvertraging of een geannuleerde vlucht heb je in een aantal gevallen recht op schadevergoeding. Dit is wettelij…
Vertraging of annulering van vliegreis: vergoeding claimen?Vertraging of annulering van vliegreis: vergoeding claimen?Het komt vaak voor dat vluchten vertraging oplopen of worden geannuleerd. Als dat u als reiziger overkomt kan het dat u…

Hoe banken ons vertrouwen kunnen terugwinnenHoe banken ons vertrouwen kunnen terugwinnenHebben we behoefte aan nieuwe banken? Moet de financiële sector zich opnieuw uitvinden? En hoe zien die banken van de to…
Sommatie-explootSommatie-explootPer 1 juli 2012 moeten de incassokosten inzichtelijker worden. In de praktijk is het tegendeel waar. De incassoprocedure…
Bronnen en referenties
  • www.ns.nl
  • www.nrc.nl
  • www.nsvertragingen.nl
Tekstschrijvert (367 artikelen)
Gepubliceerd: 25-09-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.