InfoNu.nl > Financieel > Geld > Internetbankieren veiliger

Internetbankieren veiliger

Internetbankieren veiliger Internetbankieren en veiligheid. Veilig internetbankieren, veilig betalingsverkeer en online betalen, kan dat? Bankieren online is nooit zonder risico. Veel Nederlanders gebruiken internetbankieren. Het is een gouden greep, omdat het voor de consument lekker gemakkelijk is en voor de banken lekker goedkoop. Internetbankieren is goedkoop en transparant. Het is ook veilig, als u zich aan een aantal regels houdt. Pas op voor phishing en andere gevaren. Laat uw bankrekening niet door criminelen digitaal plukken.

Banken en internetbankieren een gouden greep

Banken stoppen vele miljoenen in internetbankieren en niet voor niets worden de mogelijkheden van internetbankieren verder uitgebreid met allerlei apps. U kunt vrijwel overal online bankieren, maar fraude ligt steeds op de loer. Daarom moet u wel de goede beveiligingsmaatregelen treffen.

Fraude met internetbankieren

Dan nog is fraude met internetbankieren niet helemaal uitgesloten. En dat is niet alleen voor de consument heel vervelend, maar ook voor de banken zelf. Immers, wanneer de consumenten het internetbankieren niet langer vertrouwen, wordt de kip met de gouden eieren geslacht. En dat zou jammer zijn. Momenteel maken namelijk ongeveer negen miljoen Nederlanders gebruik van de mogelijkheden van internetbankieren. Het aantal fraude zaken in Nederland valt nog mee, maar is wel stijgende. In Amerika en Groot-Brittannië is internetbankieren risicovoller. Daar hanteren banken een vaste gebruikersnaam en alleen een wachtwoord. Terwijl bij ons dynamischer systemen worden gebruikt met een Digi-P, e-identifier of TIN codes.

Veiligheid van internetbankieren

Hoewel volledige veiligheid niet is te garanderen, kunnen banken en klanten er veel aan doen, om de beveiliging te verbeteren en goed op orde te houden. Eén van die acties is het up to date houden van de software. Niet alleen de browser, maar ook andere software. Cyber criminelen zullen er namelijk alles aan willen doen om lekken in verouderde software in hun voordeel te benutten. Berucht zijn daarbij de Trojaanse paarden: vijandige software die de persoonlijke informatie tracht te achterhalen en probeert namens u betalingen te doen. Vaak hebt u dat pas door als het te laat is.

Manieren van internetbankieren

Alle banken hebben een methode van internetbankieren. allemaal simpele en u went er snel aan:
  • ABN AMRO heeft een e.dentifier. U meldt zich hiermee veilig aan en krijgt zo ook codes door om uw betalingen te doen.
  • De ING gebruikt TAN codes. Dit zijn codes op een u toegestuurde lijst of via een sms'je gegeven code.
  • De SNS Bank hanteert de Digipass.
  • De Rabobank heeft zowel Digipass Systeem als de Random Reader.

Veilig bankieren doet u op een veilige pc

Omdat de banken willen voorkomen dat de klant het vertrouwen in het systeem verliezen, en om het aantal fraudezaken zo beperkt mogelijk te houden, heeft de Nederlandse Vereniging van Banken, NVB, actie ondernomen. De Nederlandse Vereniging van Banken NVB geeft meerdere tips om de pc te beveiligen. Drie dingen moeten daarvoor zeker kloppen:

1. Klopt de pc beveiliging

Houdt de software up to date en controleer dit regelmatig. De website heeft een vragenlijst en video’s om u verder bij te praten over de noodzakelijke firewall, virusscanner, en updates.

2. Klopt de website, pas op voor phishing

Internetbankieren moet verlopen via een beveiligde verbinding. De website begint dan met https. Let er op dat de inlog procedure normaal verloopt, anders is er misschien sprake van phishing en pharming. Let ook op het certificaat en het hangslotje. De website van de bank moet een beveiligde verbinding hebben met het voorvoegsel https://. Reageer nooit op verzoeken om uw inloggegevens op te geven. Sluit het scherm ook nooit zonder eerst uit te loggen: op het kruisje klikken is onvoldoende om veilig uit te loggen.

3. Klopt de betaling

Controleer daarvoor regelmatig de afschrijvingen en overboekingen van en naar uw bankrekening.

Slot

Het initiatief van de NVB is een goede. In de praktijk blijken mensen te onvoorzichtig, terwijl er toch ook steeds kwaadaardige kapers op de loer kunnen liggen. Het zal daarom zijn, dat de NVB aangeeft geen volledige veiligheid te kunnen garanderen. Ook niet als u zich aan alle protocollen houdt, maar vergeet ook niet uw draadloos internet goed te beveiligen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Internetbankieren, Rabobank komt met kleine iDealInternetbankieren, Rabobank komt met kleine iDealHet kopen op het internet raakt in ons land steeds meer ingeburgerd. Internetbankieren groeit in Nederland als kool. Als…
Voordelen van internetbankierenVoordelen van internetbankierenHet internetbankieren is in Nederland de normaalste zaak en heeft vele voordfelen. Zelf thuis bankieren met de bankpas e…
Rabobank, de Rabobank en tv bankierenRabobank, de Rabobank en tv bankierenDe Rabobank timmert met allerlei vormen van betalen en financieren aan de weg. Wat nog minder bekend is, is de mogelijkh…
Het gevaar van internetbankierenHet gevaar van internetbankierenInternetbankieren biedt veel gemak, maar het brengt ook extra gevaren met zich mee. Zodra iemand beschikt over uw inlogg…
Veilig internetbankieren: phishing en malwareDe meeste mensen zijn tegenwoordig bekend met en gewend geraakt aan internetbankieren. Het heeft zo zijn voordelen: dire…

Reageer op het artikel "Internetbankieren veiliger"

Reacties

C. Heezen, 06-01-2011 19:08 #3
Goedenavond,
Een cliente van mij heeft geen geld, staat meestal rood, cliente van ing. Haar rekening is gebruikt om een grote som geld op te zetten en het daarna weer door te sluizen? Ik begrijp hier niets van. Weet iemand wat dat kan betekenen/inhouden?

Mvg Reactie infoteur, 07-01-2011
Beste C. Heezen,
Als dit zo is, is er misschien sprake van een zogenaamde money mule:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/20888-banken-waarschuwen-een-money-mule-wordt-altijd-gepakt.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Petra, 16-11-2007 20:17 #2
Mijn Kaspersky Internet Security wil mij geen toegang verlenen tot 3keerkloppen omdat dat onveilig zou zijn. Heb ik de boel dan (te) goed voor elkaar of moet ik juist weten wat er op die site staat… Reactie infoteur, 17-11-2007
Beste Petra,
De site is van de Nederlandse Vereniging van Banken, en waarschuwt juist om je pc goed te beveiligen. Allerlei beveiligingstools woorden aangeraden, waaronder Kaspersky. Waarschijnlijk staat het beveiligingsniveau van je browser en firewall op hoog (bij Internet explorer:extra>internetopties>beveiliging), waardoor Active-X niet wordt uitgevoerd. De NVB is safe en het is aan jou om te bepalen of je de site wil zien. De relevante info staat immers al in het artikel. Overigens sluit ik niet uit dat je bij meer veilige sites problemen zult ondervinden, wellicht ook als je gaat internetbankieren.

Zeemeeuw

L. J. Mikmak, 07-11-2007 22:52 #1
Uitgebreid artikel, dat alle (?) facetten van het onderwerp belicht.

Het moeilijkste is n.m.m. het up to date houden van de beveiligingen y.w. hoe doe je dat c.q. hoe moet dat?

Dit speciaal voor mensen, die op een wat oudere leeftijd met de computer zijn begonnen en nu dus oud zijn! Reactie infoteur, 08-11-2007
Beste L.J. Mikmak,

Onderhavig artikel geeft een aantal tips voor de beveiliging. Zie ondermeer de in het artikel aan te klikken link onder "phishing en pharming".

Het up to date houden van de beveiliging van de pc is inderdaad essentieel. Het eenvoudigst is een goed internetpakket met daarin zowel een firewall en antivirus. Bijvoorbeeld Norton Internet Security, maar er zijn ook andere pakketten. Zie bijvoorbeeld de nuttige links rechtsboven op de site 3keerkloppen.nl

Als het beveiligingspakket goed is geïnstalleerd, gaat de update gedurende een jaar automatisch. Na een jaar kan de toegang tot updates tegen betaling worden verlengd. De indruk bestaat dat mensen te gemakkelijk met de beveiliging omspringen.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 04-06-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Internetbankieren
Reacties: 3
Schrijf mee!