InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bankbeslag, loonbeslag of boedelbeslag bij schulden

Bankbeslag, loonbeslag of boedelbeslag bij schulden

Bankbeslag, loonbeslag of boedelbeslag bij schulden Wie te veel schulden en schuldeisers heeft, kan te maken krijgen met een loonbeslag, een bankbeslag of een boedelbeslag (beslag op boedel) door de deurwaarder. Het zijn drie pressiemiddelen van schuldeisers om een deurwaarder in te schakelen en door te stapelen zo hun geld binnen te krijgen. Maar niet op alles mag beslag worden gelegd (bereken zelf uw beslagvrije voet), een loonbeslag werkt anders dan een bankslag of boedelbeslag. Helaas komen deze vormen van beslag en beslaglegging steeds vaker voor. Eerst is er een conservatoir beslag en na de goedkeuring door de rechter volgt het daadwerkelijke beslag. Wat is een bankbeslag, loonbeslag of boedelbeslag? Wat betekent een beslaglegging voor u, wat zijn de gevolgen?

De deurwaarder legt beslag bij werkgever, bank of op de boedel

Als een schuldeiser via bemiddeling of via een incassobureau niet veel verder komt om snel zijn schulden ingelost te krijgen, kan hij de hulp van een deurwaarder inroepen. Een deurwaarder heeft veel meer bevoegdheden dan een incassobureau en kan bijvoorbeeld beslag leggen:
  • Bij de werkgever of uitkeringsinstantie via een loonbeslag;
  • Bij de bank via een bankbeslag;
  • Bij u thuis via een boedelbeslag op uw boedel.

Dit zijn alle drie zeer vervelende maatregelen voor wie een schuld heeft, geeft veel ellende en levert niet altijd het gewenste resultaat op. Bovendien lopen de kosten van de schuld nog op met de kosten die de gerechtsdeurwaarder zelf voor zijn werk in rekening brengt. Ik licht deze drie vormen van beslag hierna kort toe.

Wat is loonbeslag bij werkgever of uitkeringsinstantie?

Als de deurwaarder beslag komt leggen op uw loon of uitkering, moet de werkgever of uitkeringsinstantie daaraan meewerken. Zo is het in de wet bepaald. Belangrijk daarbij is dat niet op al uw inkomen beslag mag worden gelegd, immers:
  • U hebt recht op een beslagvrije voet die gelijk is aan 90% van het sociale minimum waarop geen beslag mag worden gelegd;
  • Uw beslagvrije voet kan worden verhoogd als gevolg van kosten voor wonen en zorg;
  • De beslaglegging mag niet langer duren dan het moment dat de schuld is afgelost.

Onder uw inkomen waarop de beslaglegging van toepassing is, valt:
  • Uw loon inclusief vakantiegeld;
  • Een uitkering;
  • Pensioen;
  • Lijfrente;
  • Freelance inkomsten;
  • Alimentatie voor partner of kind;
  • Een teruggave van de belastingdienst.

Geen beslag is toegestaan op:
  • Onkostenvergoedingen;
  • Studiefinanciering en een tegemoetkoming in de schoolkosten;
  • De kinderbijslag en kindgebonden budget;
  • Toeslagen zoals de zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderopvangtoeslag.
  • Een overlijdensuitkering.

Zelf uw beslagvrije voet berekenen? Zie het artikel loonbeslag deurwaarder en incassobureau.

Een loonbeslag mag voor een werkgever geen reden zijn om u te ontslaan, maar vaak is het beter om, als u van een mogelijk beslag op de hoogte bent gesteld, uw werkgever vooraf in te lichten. Omdat een werkgever zijn volle medewerking moet geven, kost het hem tijd en dus geld. Bovendien worden werkgevers niet graag verrast door dit soort zaken.

Wat is bankbeslag bij de bank?

De deurwaarder kan er ook voor kiezen om een bankbeslag te leggen bij de bank. Dan legt bij beslag op al het geld en vermogen dat op het moment van de beslaglegging op uw naam bij de bank staat. De bank is verplicht om binnen uiterlijk vier weken aan de deurwaarder door te geven om hoeveel geld het gaat. Als gedurende deze vier weken een vergelijk tussen schuldenaar en deurwaarder ontstaat, wordt het beslag opgeheven. De bank geeft u in de tussentijd wel een vervangend rekening nummer. Het bankbeslag heeft voor een deurwaarder voordelen en nadelen:
  • Een voordeel is dat op het totale tegoed beslag kan worden gelegd en er geen beslagvrije voet is;
  • Een nadeel is dat, anders dan bij een loonbeslag, elke keer opnieuw beslag moet worden gelegd, omdat het bankbeslag een momentopname is. Als iemand op het moment van beslag geen geld op de rekening heeft staan, levert de beslaglegging dus ook niets op.

Wat is een boedelbeslag?

Bij een boedelbeslag wordt beslag gelegd op uw eigen boedel. Dat kan de inboedel zijn, maar ook een auto of bijvoorbeeld een caravan. Toch mag niet op alles beslag worden gelegd. Beslag is niet toegestaan op:
  • De kleren die u draagt;
  • Uw eigen bed en bijbehorende beddengoed;
  • Eten en drinken die u in huis hebt waarmee u maximaal een maand uit de voeten kunt.

Doel van het boedelbeslag is om via openbare verkoop zoveel mogelijk geld binnen te halen. In de praktijk is het vaak ook een extra drukmiddel, omdat mensen niet graag hun boedel verliezen en daardoor misschien eerder met een andere oplossing zullen komen.

Slot

Als er onoverkomelijke schulden zijn en de deurwaarder wordt ingeschakeld, dan zijn er meerdere vormen van beslag mogelijk. Dat zijn pijnlijke en dure maatregelen. Probeer dan ook als het even kan met een deurwaarder tot een betalingsregeling te komen om zo een beslag te voorkomen.

Lees verder

© 2012 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beslag deurwaarder: wat valt er niet onderBeslag deurwaarder: wat valt er niet onderAls we onze financiële verplichtingen niet nakomen, kunnen schuldeisers beslag laten leggen op onze inboedel. Maar er zi…
Wanbetaling - Vordering en IncassoWanbetaling - Vordering en IncassoBij Wanbetaling, Vordering en/of Incasso komen er veel juridische termen naar voren. Hoe zit het nu b.v. met de crediteu…
Incassobureaus en deurwaardersIncassobureaus en deurwaarders. We hopen allemaal dat we er nooit mee te maken krijgen, maar steeds meer mensen komen in…
Wat is loonbeslag?Wat is loonbeslag?Wanneer je een rekening niet hebt betaald, kan een schuldeiser de rechter vragen om ervoor te zorgen dat je de rekening…
Maatregelen bij schulden: van brief tot ontruimingMaatregelen bij schulden: van brief tot ontruimingAls een schuld niet op het afgesproken tijdstip wordt terugbetaald, zal de schuldeiser maatregelen treffen om het geldbe…

Reageer op het artikel "Bankbeslag, loonbeslag of boedelbeslag bij schulden"

Reacties

Boeboelientje, 28-08-2014 13:33 #9
Sinds dinsdag ligt er bankbeslag op onze gezamenlijke rekening. Dit beslag is door het LBIO gelegd. Mijn man werkt in de zorg en krijgt netto 1185,- aan loon uitbetaald (wat net gestort was op de rekening). Wij leven van het salaris van mijn man (huur, g/l/w, zorgverzekering x2, ziggo, telefoon, boodschappen). Huur, g/l/w ga zo maar door kunnen deze maand dus niet betaald worden. Ook zullen we een hele maand niet kunnen eten.want het totale saldo (dus het loon van mijn man) is beslag op gelegd. Ik heb contact opgenomen met het deurwaarderskantoor en de situatie uitgelegd (en ook nog voorgesteld om tot een regeling te komen) maar deurwaarder zei hier geen boodschap aan te hebben. Dat wij nu schulden/achterstanden in betalingen krijgen en niet kunnen eten was niet haar probleem. Wij zijn bij het juridisch loket geweest en zijn doorverwezen naar een advocaat. Het wordt een lange rit… Gemeente wil geen bijzondere bijstand verlenen (ondanks dat we in broodnood zitten) want, zeggen ze, uw man heeft een baan (waarvan de verdiensten trouwens zelfs onder het sociaal minimum voor een echtpaar (wij zijn getrouwd) zit en zelfs onder de wettelijk vastgesteld beslagvrije voet) en dus inkomsten. Leuk… maar we kunnen niets want het gehele saldo is in beslag genomen. Het enige wat we te horen krijgen is dat we dan maar moeten gaan eten bij organisaties die zich bezighouden met maaltijdvoorzieningen aan dak- en thuislozen (?) of bij familie/vrienden/buren moeten gaan eten…

Advocaat kan nog niets omdat er geen stukken zijn. Mijn man is gister persoonlijk langs geweest bij de deurwaarder om de stukken op te halen… maar kreeg te horen dat er geen stukken zijn en dat er zelfs geen dossiernummer bekend is. Wel kreeg hij een geel post-it blaadje van een medewerker met daarop geschreven: bank bellen, verklaring van de bank + documenten aan ons opsturen. Advocaat gaat hier nu achteraan maar mocht er een oplossing komen dan gaat dat weken duren zegt hij. Ook vreest hij dat ze op 21 september a.s. weer bankbeslag gaan leggen (dan wordt er weer het nieuwe salaris van mijn man gestort). Kortom… ik denk niet dat dit kan. We kunnen toch geen weken zonder eten/drinken zitten? (buren waar wij goed contact mee hebben hebben al aangeboden dat we bij ze mee kunnen eten… maar dit is toch belachelijk?). Aan proletarisch winkelen en/of mensen beroven doe ik niet… dus wat kunnen we nog doen? Alvast bedankt voor de reactie. Reactie infoteur, 29-08-2014
Beste Boeboelientje,
Een bankbeslag kan inderdaad veel dramatischer uitwerken dan een loonbeslag waarbij een beslagvrije voet geldt. Bovendien is voor een executoriaal beslag toestemming van de rechter nodig. Ik kan me voorstellen dat uw man een voorschot vraagt bij de werkgever, dat u bij een andere bank een rekening opent en daar het inkomen laat storten. Dit mag zolang er geen gerechtelijke uitspraak is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alida, 08-03-2014 21:26 #8
Graag wilde ik de volgende vraag voor leggen.
Via loonbeslag betaal ik een deurwaarder voor een aantal schuldeisers waaronder ook het CJIB voor een APK keuring.
Nu legt dezelfde deurwaarder ook boedelbeslag in opdracht van het CJIB ivm de termijn die is verstreken. De boete is bijna afbetaald maar er rest nog 510 euro. Nu moet ik naast het beslag nog een regeling treffen voor het restant. Indien ik dat doe van de beslagvrije voet ontstaan er nieuwe schulden welke ik niet laten ontstaan vanwege aanvraag WSNP. Wie kan ik het beste aanschrijven want de deurwaarder houdt voet bij stuk dat boedelbeslag naast loonbeslag noodzakelijk is. Reactie infoteur, 10-03-2014
Beste Alida,
Een boedelbeslag en loonbeslag tegelijkertijd mag op zich wel als de deurwaarder uw beslagvrije voet onaangetas laat, maar voor u is dat zeer vervelend en brengt een extra beslag ook extra kosten met zich mee. Probeer altijd een betalingsregeling te sluiten met de deurwaarder. Misschien helpt bellen met het CJB. Betaal een klein bedrag van die 510 euro (bijvoorbeeld 10 euro) om uw goede wil te tonen. Dat maakt een boedelbeslag een stuk lastiger.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 17-02-2014 00:29 #7
Beste,

Ik heb ook een vraag. Ik ben zelfstandig ondernemer getrouwd op huwelijkse voorwaarden met koude uitsluiting. En er zijn schulden uit mijn zaak. Kort geleden heb ik de inventaris van mijn zaak en de inboedel van de woning waar wij wonen verkocht aan mijn vrouw via onderhandse aktes waar onze handtekeningen gelegaliseerd zijn bij de gemeente. Mijn vrouw heeft het verschuldigde bedrag aan mij via de bank betaald, en inmiddels huur ik de inventaris van de zaak van mijn vrouw tegen een geld vergoeding.

Als zich er in de toekomst, kort, of lang, een deurwaarder bij mij meld, kan hij voor mijn schulden beslag leggen op de inventaris van de zaak die ik nu huur van mijn vrouw, en/of op de door mij verkochte inboedel van de woning waar wij samen wonen, die inmiddels eigendom is van mijn vrouw?
De inventaris van de zaak is verkocht tegen waarde van een taxatie rapport van een gespecialiseerd bedrijf in het branche aan de hand van een lijst. Voor de huis inboedel is ook een lijst opgesteld en onderling een reële restwaarde afgesproken en betaald.

Bij voorbaat dank voor een eventuele antwoord… Reactie infoteur, 17-02-2014
Beste Jan,
Deze sale lease back constructie is toegestaan en het geld is overgemaakt dus niet vervreemd. Wel kan men altijd een taxatierapport ter discussie stellen, maar als dat allemaal netjes is gebeurd, acht ik de kans klein dat de transactie alsnog door een rechter zal worden teruggedraaid.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tiny, 15-06-2013 21:40 #6
Op dit moment ligt er al ruim 3 jaar beslag op mijn uitkering, Ik ben al in een voor traject geweest voor de schuldsanering, deze is echter afgewezen omdat ik "te weinig" schulden heb, namelijk maar bij 2 schuldeissers. De hoogte van de schuld doet er niet toe. Daar ik gedeeltelijk in de WAO zit en mijn leeftijd 47, is de kans op een baan ook nihil. Dit zou betekenen voor mij dat ik de rest van mijn leven met een kleine uitkering moet rond komen. Daarbij heb ik twee opgroeiende kinderen van 18 en 16 jaar. Het geheel geeft mij het gevoel van dat het niet waard meer is om te leven, of dat ik nog beter crimineel kan worden dan dat deze situatie voor de rest van mijn leven zo moet door gaan. De schuld is ontstaan door gedwongen verkoop van het huis daarnaast heeft het UWV mij een jaar lang loon gegeven op basis van een alleenstaande, toen dit werd verholpen en het te weinig uitbetaalde bedrag werd uitgekeerd werd ook hier op gelijk beslag gelegd.
Ik weet niet meer wat ik moet doen. de schuld op dit moment is iets minder dan 20 000 euro, dat lijkt misschien niet veel. maar voor mij betekent dit een leven lang aflossen daar de rente eigenlijk mijn aflossing weer teniet doet. Reactie infoteur, 16-06-2013
Beste Tiny,
Vervelend. Misschien kunt u met de bank (of een concurrent) een lagere rente afspreken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carla, 19-02-2013 14:50 #5
Goedemiddag,

Ik ben getrouwd op huwelijkse voorwaarden met koude uitsluiting. Wij wonen niet samen (hebben ieder ons eigen huis). De spullen in mijn woning zijn van mijn partner en staan ook in de huwelijkse voorwaarden beschreven als zijn spullen, maar omdat ze in mijn woning staan vraag ik mij af of een deurwaarder dan toch beslag op zijn spullen kan leggen omdat ze zich in mijn woning bevinden.
Gr Carla Reactie infoteur, 19-02-2013
Goedemiddag Carla,
De deurwaarder kan beslag leggen op de spullen van uw man, waar ze zich ook bevinden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wim, 28-01-2013 09:53 #4
Beste ook ik heb een vraag omtrent het bankbeslag. Onze rekening is vorige week ook in beslag genomen, echter komt hier de WA jong uitkering van mijn vrouw op. Precies 2 dagen na ontvangst is deze ingenomen. Alleen ok. Ben werkloos geraakt en nog bezig met een uitkering aan Te vragen. Nu hebben wij dus nog maarn4 euro met 2 kinderen van zeer jonge leeftijd. En kunnen nu dus geen luiers eten kopen. En de huur gas water en light deze maand ook niet. We hebben in deze economie niemand om op terug te vallen. Heeft U misschien advies wat ik kan doen? Mvg Reactie infoteur, 28-01-2013
Beste Wim,
Het beste kunt u contact opnemen met de deurwaarder om tot een betalingsregeling te komen. Gemeente wil in dit soort situaties ook nog wel eens helpen. Tot slot kunt u uw beklag doen bij de Nationale Ombudsman (0800 3355555).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 07-01-2013 13:31 #3
Een voordeel is dat op het totale tegoed beslag kan worden gelegd en er geen beslagvrije voet is

Nu vraag ik me dan af, aangezien dit bij mij is gebeurd afgelopen maand. Ik ben dak- en thuisloos, heb geen geld. Geen mensen op wie ik terug kan vallen. Dus om aan eten te komen zal ik wel een bank ofzo moeten beroven? Reactie infoteur, 07-01-2013
Beste Hans,
1. Een bankbeslag geldt voor het banktegoed op het moment van het beslag, niet voor wat daarna binnenkomt.
2. Als een bankbeslag betekent dat u niet kunt rondkomen, kunt u zeker aanspraak maken op de beslagvrije voet. Laat de deurwaarder weten dat u wilt dat met de beslagvrije voet wordt rekening gehouden. Als hij zich daar niet aan houdt, kunt u klagen bij de Koninklijke beroepsvereniging van deurwaarders. Zij hebben immers een gedragscode waaraan ze zich moeten houden. Of u gaat naar de kantonrechter. Tot slot kan wellicht de gemeente voor bijstand zorgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 26-10-2012 08:35 #2
Beste infoteur: hartelijk dank voor dit antwoord. met vr, gr. jan Reactie infoteur, 26-10-2012
Beste Jan,
Graag gedaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 25-10-2012 10:35 #1
Gm. Ik heb u gevraagd en antwoord gekregen op mijn vraag, wat als je met loonbeslag naar het buitenland gaat. Uw antwoord was: dan mag men alles inhouden BV de aow uitkering. Maar wat als je hier je postadres houdt en voor 9 maanden naar het buitenland gaat, en 3 maanden hier in Holland verblijft? Je laat je dus niet uitschrijven. Reactie infoteur, 25-10-2012
Beste Jan,
Als u in Nederland in het GBA blijft ingeschreven, gelden de gewone regels waarbij u recht hebt op uw beslagvrije voet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Loonbeslag 2013
Reacties: 9
Schrijf mee!