InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Een BKR-registratie

Een BKR-registratie

Als je geld wilt lenen, dan gaat dit tegenwoordig heel gemakkelijk. Dit kan je doen via een van de vele aanbieders op het internet of de bank. Vaak is het erg fijn om even over wat extra euro’s te beschikken. Toch kan geld lenen ook een risico met zich meebrengen. Er zijn steeds meer mensen die in de schulden raken of bij meer dan één kredietverstrekker geld lenen.

Nadelen geld lenen

Een groot nadeel van geld lenen is, dat je in de schulden kunt komen, doordat je de lening niet meer kan aflossen. Als je de lening gewoon maandelijks kunt aflossen, dan kom je niet zo snel in de problemen. Veel geld lenen kan pas een probleem worden als je situatie ineens veranderd. Zo kan je bijvoorbeeld je baan verliezen of in een scheiding raken. Je hebt dan niet meer hetzelfde inkomen en het is dus erg moeilijk om de lening maandelijks af te lossen. Hierdoor kan je de lening niet meer betalen en kan je in de financiële problemen terechtkomen. Het is vooral een risico als de lening een lange looptijd heeft. Hierdoor krijg je steeds meer betalingsachterstand.

BKR-registratie

Als je een lening afsluit, dan wordt dat geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie in Tiel, ofwel het BKR. Dit bureau geeft informatie aan banken en andere financiële instellingen over de kredieten en de gsm-abonnementen die de consumenten hebben afgesloten. Hierdoor weten de financiële instellingen en banken of het verantwoord is om een krediet aan iemand te verstrekken.

Vijf jaar zichtbaar

Als je een gsm-abonnement of een lening hebt afgesloten, dan worden dit gelijk bij het BKR aangemeld. Je gegevens worden hier dan ook geregistreerd. Deze gegevens blijven gedurende de looptijd of het abonnement staan. Ook als je het abonnement al hebt opgezegd of de lening hebt afgelost, dan blijven je gegevens zichtbaar bij het BKR. Na je aflossing of het stopzetten van een abonnement gaat namelijk de bewaartermijn in. Dit houdt in dat je gegevens nog vijf jaar zichtbaar zijn. Bij deze gegevens staat dan vermeld dat het om een krediet gaat dat is afgerond of dat het een abonnement is en per wanneer deze werd beëindigd. Deze bewaartermijn kan soms heel vervelend zijn. Zo kan je torenhoge schulden hebben gehad en deze al hebben afgelost, maar sta je nog steeds geregistreerd bij de BKR. Toch is deze bewaartermijn alleen maar bedoeld om de consument te beschermen. Bij de BKR kun je je gegevens opvragen. Zo weet je precies welke abonnementen en leningen staan geregistreerd.

Risico’s

Bij je BKR-registratie staat vermeld welk risico een bank of financiële instelling kan verwachten als deze je een krediet wilt verstrekken. Dit risico kan hoog of laag zijn. Vervolgens kan de kredietverstrekker dan zelf bepalen of je de lening kan afsluiten of niet. Een laag risico heeft weinig gevolgen. Je kunt dan een lening afsluiten bij de bank of andere kredietaanbieder. Een hoog risico heeft vaak wel nadelige gevolgen. Zo kan je moeilijker een hypotheek afsluiten. Hierdoor wordt het dus moeilijker om een huis te kopen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • BKR Tiel

Reageer op het artikel "Een BKR-registratie"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 01-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!