InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Geld besparen: douchen kost meer dan u denkt

Geld besparen: douchen kost meer dan u denkt

Weet u hoeveel douchen kost? Waarschijnlijk niet. Het is niet iets waar de meeste mensen over nadenken ook al doen ze het bijna elke dag. Natuurlijk, u weet dat u kunt besparen door korter en minder vaak te douchen. En iedereen heeft wel gehoord van de waterbesparende douchekop. Maar heeft u enig idee hoeveel u kunt besparen? Met een zogenaamde WTW (Warme Terug Winning) unit kunt u nog meer besparen op de energiekosten zonder verlies aan comfort!

Wat kost douchen?

Om een schatting te kunnen maken van wat douchen kost zullen we een aantal aannames moeten doen. We bekijken alleen de variabele kosten, dus de kosten per keer douchen. De vaste kosten, zoals afschrijving van de douchecabine, badkamer, etc. zijn voor deze beschouwing niet zo interessant.
Douchen kost normaal gesproken: warm water, zeep (douchegel, shampoo etc) en een handdoek. De kosten voor zeep en handdoeken mogen zeker niet onderschat worden! We laten deze echter buiten beschouwing omdat deze sterk afhangen van individuele voorkeur en daarom lastig zijn af te schatten. Verder zijn ze nauwelijks afhankelijk van bijvoorbeeld hoe lang u onder de douche staat. U kunt uiteraard wel flink besparen door goedkopere en/of minder zeep te gebruiken en eventueel een handdoek vaker te gebruiken. Of gebruik bijvoorbeeld kleinere handdoeken. Grofweg geschat kost het wassen en drogen (wasdroger) van een normaal formaat handdoek al snel een cent of 10.

Blijft over het warme water. Hoeveel kost dat voor een douchebeurt? De gemiddelde tijd die iemand onder de douche staat is een kleine 10 minuten. Als er op gelet wordt dan weten veel mensen zich in 5 minuten te douchen. Ben je iemand die lekker geniet van een hete douche en er meerdere doucherituelen op na houd, dan kan de douchebeurt makkelijk 30 minuten duren.
Douchen zonder spaarkop kost grofweg 15 liter per minuut, met een standaard spaarkop blijft dat beperkt tot een liter of 8 per minuut (minimaal 5 liter per minuut). Heeft u bijvoorbeeld een luxe stortdouche, tja dan bent u uiteraard nog meer kwijt!

Douche tijdgoede spaardouchegemiddelde (spaar)doucheluxe douche
1 minuut5 liter8 liter15 liter
5 minuten25 liter40 liter75 liter
10 minuten50 liter80 liter150 liter
30 minuten150 liter240 liter450 liter
Tabel: Gebruikte hoeveelheid water afhankelijk van type douche en tijd onder de douche.

Een gemiddelde douche van 10 minuten kost dus ongeveer 80 liter water. Ter referentie, neemt u een bad dan bent u ongeveer het dubbele kwijt. Normaal gesproken is douchen dan ook de helft goedkoper dan het nemen van een bad. Maar zoals u kunt zien in de tabel, is het voordeliger om een half uur in bad liggen dan een half uur onder de douche staan.

Maar wat kost een liter water uit de douche nu?

Kraanwater in nederland kost gemiddeld €1,50 per 1000 liter water Meer informatie over de kosten van water en het besparen van water vindt u in dit artikel .
Helaas is dat water van ongeveer 10 ̊ C te koud om mee te douchen. Als we een gewenste watertemperatuur van 40 ̊ C aannemen dan moet het dus met 30 ̊ C worden verwarmd. Dit kost energie en dus geld. We zullen zien dat het verwarmen van het water meer kost dan het water zelf.
Om 1 liter water 1 graad in temperatuur te laten stijgen moet er 1kCal=4,18kJ aan energie worden toegevoegd. Dat wil zeggen dat voor het met 30 graden opwarmen van 1000 liter water er 30 x 1000 x 4,18 = 125400kJ = 125,4MJ aan energie nodig is.

In de meeste gevallen zal het water worden verwarmd met gas, door een badgeiser of combiketel.
Nederlands aardgas geeft ongeveer 32MJ per m3 (1000 liter) gas. Voor 1000 liter douchewater is dan in theorie 125 / 32 = 3,9 m3 aardgas nodig.
Helaas hebben we te maken met verlies van energie (door bijvoorbeeld de rookgasafvoer). Dit kost extra gas.
Badgeiser: 60% rendement: (100 / 60) x 3,9 = 6,5m3 aardgas nodig
HR-Combi ketel: 85% rendement (100 / 85) x 3,9 = 4,6m3 aardgas nodig

Met een gemiddelde gasprijs van 62 cent per m3 kost het verwarmen met de geiser € 4,03 en met de combiketel € 2,85
Elektrisch verwarmen is helemaal duur. 1kWh wat overeenkomt met 3,6MJ energie, kost ongeveer 22 cent. Die 1000 liter kost dus 125/3,6 = 34,7 kWh aan elektriciteit (omzetten naar warmte is ongeveer 100% rendement), ofwel in geld uitgedrukt 40x0,22 = € 7,64

Dus warm douchewater van 40 ̊ C kost ongeveer:
€2,85 per m3 met de combiketel
€4,03 per m3 met de badgeiser
€7,64 per m3 met de elektrische boiler
Laten we de elektrische boiler maar meteen vergeten! En u aanraden deze direct te vervangen als u die nog heeft en wilt besparen. Een kostprijs van €5,00 per m3 ofwel 0,5 cent per liter douchewater 40 ̊ C, lijkt een goede afschatting om mee verder te rekenen.

1 minuut€ 0,025€ 0,04€ 0,075
5 minuten€ 0,125€ 0,20€ 0,38
10 minuten€ 0,25€ 0,40€ 0,75
30 minuten€ 0,75€ 1,20€ 2,25
Tabel: Kosten douche water afhankelijk van type douche en douche duur uitgaande van afgeschatte kostprijs €5 per m3 water.

Een gemiddelde normale douchebeurt (10 minuten, 80 liter) kost dus: € 0,40. Het nemen van een bad (150 liter) kost bijna het dubbele: € 0,75.

Besparen met douchen

Elke dag 10 minuten douchen in een gemiddelde huis, tuin en keuken douche kost, op basis van de voorgaande berekening, rond de 146 euro per jaar aan water en energiekosten per persoon. In de praktijk ligt het voor een gemiddelde persoon vaak een paar tientjes lager omdat er bijvoorbeeld niet elke dag in huis wordt gedoucht en de meeste mensen toch net iets korter douchen dan 10 minuten. Doucht u elke dag 1 minuut korter dan scheelt dat op jaarbasis rond de 15 euro.
Heeft u een puber in huis die elke dag het liefst een half uur onder de douche staat dan kost dat 438 euro op jaarbasis. Het is dus heel begrijpelijk dat ouders regelmatig tegen hun kroost roepen dat ze niet zo lang moeten douchen. Helemaal als u er 2 of 3 heeft rondlopen die dat doen. En met deze kennis wilt u dan vast geen stortdouche meer in huis.
Ook al lijken de kosten per keer douchen mee te vallen, korter en/of minder vaak douchen kan dus toch zorgen voor een flinke besparing op jaarbasis. Gaat het om een gezin met meerdere personen dan telt het helemaal flink door.

Besparen met WTW (Warmte Terug Winning) zonder verlies van comfort

Met een speciale warmtewisselaar kan het warme douchewater, dat het doucheputje in verdwijnt, worden gebruikt om het koude leidingwater, dat naar de combiketel en de douche gaat, alvast voor te verwarmen. Hiermee kan ongeveer de helft aan energiekosten worden bespaard. De zogenaamde douchepijp-WTW heeft het hoogste rendement (65%). Deze kan echter alleen worden gebruikt als de douche op de eerste verdieping zit en op de benedenverdieping onder de douche de mogelijkheid bestaat om de douchepijp WTW te plaatsen. Er zijn ook douchebak-WTW’s verkrijgbaar, waarbij de WTW is geintegreerd in de douchbak. Deze zijn helaas wel duurder en het rendement is iets lager. De aanschaf van een WTW (zonder installatie) begint rond de 500 euro.
Achteraf inbouwen van een WTW kan vrij lastig en kostbaar zijn. Gaat u verbouwen overweeg dan zeker de mogelijkheid tot het plaatsten van een WTW en informeer hierna bij uw installateur.
Uitgaande van gemiddeld douchen (80 liter per dag), kan met de WTW ongeveer 45 euro per persoon per jaar worden bespaard (uitgaande van warm water uit een combiketel 85% rendement). Woont u alleen dan is de terugverdientijd dus al snel een jaar of 10 (energie wordt wel duurder). Een WTW in een gezin met kinderen verdient zichzelf echter al in een paar jaar terug.

Nog een stap verder: energie en water besparen

Hoe kunt u naast energie ook water besparen? Juist, door het douchewater helemaal niet in het riool te laten verdwijnen maar op te vangen en weer terug te pompen naar de douchekop. Ideaal voor mensen dier echt lang onder de douche willen staan. In bad gebruikt u tenslotte ook steeds hetzelfde water. Het water koelt ondetussen natuurlijk wel af, dus het zal wat moeten worden bijverwarmd.
Met wat zoekwerk op internet blijkt er inderdaad al een dergelijk systeem te bestaan. Quench showers een bedrijf uit Australië [1] heeft een dergelijk douchesysteem op de markt gebracht met een 4 liter reservoir. Ze claimen een besparing van 82% water en 87% op energie. U kunt zich eerst wassen met zeep en dit water gewoon wegspoelen naar het riool. Vervolgens met een druk op de knop wordt het reservoir gevuld met water wat wordt rondgepompt en hergebruikt (bijverwarmd). U kunt lang blijven douchen tegen zeer geringe energiekosten en geen extra waterverbruikt. Eventueel daarna nog even een minuutje na douchen met vers water.
Dit lijkt voorlopig hier in Nederland nog toekomstmuziek en bovendien zal ongetwijfeld geen goedkoop systeem zijn.

Conclusie

Per persoon per jaar moet u grofweg op 150 euro aan energie en water kosten rekenen voor 10 minuten douchen per dag.
Besparen op douchen is zeker mogelijk en het kan flink schelen, in gezinsverband kan het al snel om honderden euro’s gaan.

1 minuut douchen (elke dag, standaard douche 8 liter per minuut) kost op jaarbasis 15 euro.

Een WTW kan een aantrekkelijke optie zijn om te overwegen. Zeker voor gezinnen en mensen, die nu eenmaal graag lang onder de douche staan te genieten zonder teveel stil (willen) staan bij de kosten.
Als laatste opmerking; we hebben het hier wel steeds over uw portemonnee gehad maar u bespaart hier natuurlijk nog meer dan dat, immers: een beter milieu begint nog steeds bij uzelf!
© 2012 - 2017 Fluffy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Water: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcWater: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcGemiddeld gebruikt één persoon 50.000 liter water in een jaar. Daar kan op bespaard worden. Zo kan je ongemerkt tijdens…
Wat kost douchen en een bad?Wat kost douchen en een bad?De dagelijkse activiteiten kosten geld. Toch is het lastig om te bepalen wat het per keer kost. Ik vroeg mij af wat het…
Hoe krijg ik mijn energierekening omlaag?Hoe krijg ik mijn energierekening omlaag?Effectief besparen doet u door te besparen op de maandelijks terugkomende lasten. Door een paar tips in acht te nemen, k…
Tips om geld te besparen op waterTips om geld te besparen op waterVeel mensen kunnen nog wel wat besparen op water in en om het huis. Met wat kleine aanpassingen kunnen we voor onszelf e…
WaterSpaardersdag - kort douchen en zuinig met waterWaterSpaardersdag - kort douchen en zuinig met waterMilieuorganisaties, water- en energiebedrijven wijzen ons er op dat we veel water verbruiken door lang te douchen. Neder…
Bronnen en referenties
  • [1] http://quenchshowers.com

Reageer op het artikel "Geld besparen: douchen kost meer dan u denkt"

Reacties

Piet, 19-06-2016 12:34 #10
Vanwege legionella verwarm je het water niet tot 40gr C. Je dient minimaal toch wel ongeveer tot 60gr C je water te verwarmen. Vervolgens bij de douchemengkraan weer met koud water af laten koelen tot 38gr C (of 40). Dit betekent dus dat je minder water opwarmt, maar wel tot een hogere temperatuur. Ik vraag mij af of je dan op hetzelfde uitkomt; kan het mij niet voorstellen en denk dat hier een exponentiele groei (o.i.d., maar niet liniair lijkt mij) zit in het opwarmen va water tot hogere temperaturen.

Willem, 06-01-2016 13:27 #9
Mooi artikel, maar ik mis een paar zaken, zoals vroeger waste je aan de wastafel en ging je hooguit 1 keer per week onder de douche. Waarom moet er tegenwoordig dagelijks minimaal 1 keer gedouched worden? Als dit gebeurt met zeep is dit nog slecht voor je huid ook. Wie heeft bedacht dat je dagelijks moet douchen. Wat is er mis met wassen aan de wastafel? Je kunt daar heel feel op besparen en kijk eens hoeveel schoon drinkwater dit scheelt. Nog een besparingstip, als je dan zo vaak moet douchen, plas dan tegelijk als je douches scheelt weer.

Marianne, 30-11-2015 21:58 #8
Hallo Arie,

Ik zou graag willen weten hoe jullie dat hebben gedaan met een slot, want wij hebben hier namelijk ook 3 pubers die ervan houden lang te douchen.

Arie, 24-12-2014 18:48 #7
Het is nu voorbij met de ergenis van het lange douchen, samen met een vriend hebben we een slot gemaakt, . die met een klep op de warmwatertoevoer zit, na 10 minuten gaat de kraan uit, en staat vervolgens 5 minuten stil.

geen pubers meer die een half uur onder de douche staan, super

Hjt Bovendeerd, 23-04-2013 14:21 #6
Kunt u mij vertellen wat de kosten zijn bij de huidige prijzen van aardgas en elektriciteit in Limburg? Een elektrische boiler van 80 liter verwarmen tot 65 graden of 80 liter water verwarmen met een hr ketel op aardgas tot 65 graden?
b.v.d. Bovendeerd

Ludo Cambré, 15-03-2013 11:07 #5
In het artikel staat:
"Om 1 liter water 1 graad in temperatuur te laten stijgen moet er 1kCal=4,8kJ aan energie worden toegevoegd. Dat wil zeggen dat voor het met 30 graden opwarmen van 1000 liter water er 30 x 1000 x 4,8 = 144000kJ = 144MJ aan energie nodig is."

1 kCal = 4,18 kJ en NIET 4,8 kJ --> c van water is 4186 J/(kg.K)

Het vervolg van de berekening is dus ook foutief…

Martin, 21-02-2013 14:37 #4
Nuttig artikel. De nodige informatie om mijn huisgenoten duidelijk te maken wat douchen kost. En niet te vergeten de schade aan het milieu. Het gaat tenslotte niet alleen maar om de centjes!

Leo, 10-02-2013 13:26 #3
Een rendement van 65% lijkt me een cijfer uit de proefopstelling. Ik heb na metingen aan mijn eigen douche WTW, een rendement van 50% als hoogst haalbare geconcludeerd.

Oke, 14-01-2013 23:08 #2
Ik ben benieuwd wat voor besparing een zonneboiler geeft uitgaande van 5 personen alle dagen gemiddeld 5 minuten douchen.

Reynolds, 22-06-2012 00:36 #1
Interessant artikel. Mag ik u echter wijzen op het feit dat de soortelijke warmte van water bij 10 a 20 graden circa 4187 J/kg.K is (een kilocalorie), terwijl u 4800 aanhoudt.

Infoteur: Fluffy
Laatste update: 27-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 10
Schrijf mee!